بازدید 20647
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»؛

افزایش قیمت ارز برای تأمین کسری بودجه است

دولت ادعا دارد که می‌تواند قیمت ارز را کاهش دهد و تلاش خود را نیز در این خصوص آغاز کرده است؛ اما برخی‌ از جمله نمایندگان مجلس بر این باورند که دولت در حال بازی قدیمی خود است و افزایش قیمت ارز نیز در راستای جبران کسری بودجه بوده است.
کد خبر: ۹۴۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹ 22 December 2019

مجلس به دنبال کاهش نرخ بنزین است/ پیشنهاد مجلسی‌ها برای تک نرخی شدن بنزین در سال آیندهچند وقتی است، دوباره بازار ارز دچار تلاطم شده است و قیمت ها لحظه‌ای در حال افزایش است، تغییرات در بازار ارز اما همچون گذشته روی دیگر بازارها نیز اثر گذاشته و آنها را نیز دچار مشکل کرده است، یا به عبارت دیگر کل بازارهای کشور سرگردان هستند.

به گزارش «تابناک»؛ دولت ادعا دارد که می‌تواند قیمت ارز را کاهش دهد و تلاش خود را نیز در این خصوص آغاز کرده است؛ اما برخی‌ از جمله نمایندگان مجلس بر این باورند که دولت در حال بازی قدیمی خود است و افزایش قیمت ارز نیز در راستای جبران کسری بودجه بوده است.

به گفته این نمایندگان، دولت عمدی قیمت ارز را در زمانی که تقاضا در بازار افزایش پیدا کرده است زیاد می‌کند تا با تسعیر آن بتواند بخش زیادی از کسری‌های خود را جبران کند.

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ افزایش قیمت ارز در روز‌های جاری را ناشی از تبعات گران شدن قیمت بنزین دانست و گفت: باید بررسی کرد دولت با افزایش قیمت ارز به دنبال کسب درآمد بیشتر برای تامین کسری بودجه است یا خیر؟!

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با تابناک در توضیح دلایل افزایش قیمت ارز به خصوص دلار در روز‌های اخیر گفت: افزایش نرخ ارز ناشی از افزایش قیمت بنزین است، چون طبق اطلاع ما تلاش‌ مسئولان بانک مرکزی به خصوص آقای همتی بر پایه ایجاد ثبات در بازار ارز بوده و آن‌ها در گذشته نشان دادند نوع مدیریت و نظارتشان، باعث ایجاد ثبات در بازار شد؛ اقداماتی که علیرغم همه تنگنا‌ها و مشکلات صورت گرفت.

وی ادامه داد: بعد از گران شدن قیمت بنزین، این تکانه‌ها طبیعی و حتی عادی بود. البته یک ابهام و سوال وجود دارد که چقدر دولت از این نوسانات به دنبال کسب درآمد بیشتر برای تامین کسری بودجه است؛ بحثی قابل تامل که باید آن را بررسی کرد و بنده در حال جمع بندی و بررسی این موضوع هستم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با دفاع از سیاست واقعی کردن نرخ ارز، آن را باعث کاهش سوءاستفاده کنندگان از منابع ارزی کشور دانست و گفت: دولت با واقعی کردن قیمت ارز باید کالا‌هایی با قیمت ارزان‌تر به مردم بدهد تا آن‌ها دچار مشکل نشوند.

حاجی دلیگانی با تاکید بر اینکه واقعی کردن نرخ ارز برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان مفید است، توضیح داد: دولت باید به دنبال ثبات در بازار ارز باشد تا تکلیف تولیدکنندگان و صادرکنندگان هم مشخص باشد. اکنون که شاهد نوسانات در بازار ارز هستیم، باید کسانی که معتقد بودند با گران شدن بنزین، تنها تورم ۴ رصدی متوجه مردم می‌شود، پاسخ دهند چرا پیش بینی‌های آن‌ها اشتباه از کار درآمد؟!

وی درباره اقدامات مجلس برای جلوگیری از صدمات بیشتر به اقتصاد کشور و وضعیت مردم در جریان بررسی بودجه ۹۹ گفت: تلاش ما در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ آن است که راهکار‌های مناسبی برای ایجاد ثبات در اقتصاد پیدا کنیم؛ موضوعی که شامل بنزین هم می‌شود.

حاجی دلیگانی در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر تک نرخی شدن قیمت بنزین در بودجه آینده گفت: در این موضوع باید به مجموعه عوامل توجه کنیم؛ لذا نمی‌توان به طور کلی گفت که بنزین را تک نرخی می‌کنیم، اما تلاش ما آن است که قیمت گازوییل در سال آینده گران نشده و مردم بیشتر از این دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی نشوند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۷
خسته شدیم بخدا هر روز استرس داریم بخدا بهمون رحم کنید
همه چی مون رفت عمرمون جوونیمون
دولت تدبیر و امید !! با بازی با نرخ ارز برای تامسن کسر بودجه و در نتیجه برهم خوردن تعادل در بازارهای مسکن و خودرو و ..... کمر طبقه متوسط به پایین جامعه را شکستند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
البته این بازی مخصوص دولت تدبیر وامید نیست همین مجلس نشینان محترم یادشان رفته تصویب کردند که کسری بودجه اقای احمدی نژاد را از محل تفاوت نرخ ارز دولتی وبازار تامین کنند وکلی بدهی را ایجوری صاف کردند پس دولت پاک دستان هم از این روغن سهم خودش رابرد
شک نکنید دولت بخاطر جبران کسری بودچه و افزایش درآمد دلاری شرکتهای بورسی داره دلار رو میبره بالا . فقط این وسط به مردم داره فشار میاد با اینکار .از طرف دیگه تضعیف پول ملی مخاطرات امنیتی داره که دولت داره اینکارو انجام میده . مجلس هم میدونه و داره همکاری میکنه به همین شیکی
کار دولت شده فقط اذیت کردن مردم
و مردم بیشتر از این دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی نشوند... واقعا که.باید آب بشید برید تو زمین.اگه نمیدونید میگم که بدونید کل حقوقی نمایندگان مجلس می گیرن حرام است.چون بابتش قدمی برای مردم برنداشتن...
وقتی مسئولین ثروت این مملکت را (نفت و . . . .) بدون آنکه برایش زحمتی بکشند به دلار می فروشند و بعد به ریال پای ملت حساب می کنند و با سیاست های خود دشمن تراشی می کنند و ارزش پول ملی را کاهش داده و همه تقصیرها را گردن دشمن فرضی می اندازند ودر نهایت کسری بودجه را جبران می کنند و ملت با این همه نعمت های خدادادی روز به روز فقیرتر و بیچاره تر می شوند.
از اول هم معلوم بود این دولت مجلس باهم بستند . خودتونید مگه شما نمی دونستید یا نمی دونید این بودجه مشکل داره چرا قبول کردید؟الان این حرف ها چیه همه میدوننید این دولت دستش تو جیب مردم بوده و هست.حالا هی تکرار کنه تا مردم بیان بیرون و بیشتر اقایون که اونور هم ویزا دارند اجازه ورود پیدا نکنند
اگر به دست دولت باشد که دوست دارد ارز را دلاری خدا تومن بفروشد. پس نقش نظارتی شورای پول و اعتبار و مجلس چه میشود.؟ تکلیف مردم چیست که جیبشان را دولت خالی میکند.!؟
خدالعنت کندانهایی راکه با بازی با نرخ ارز برای تامین منافع خود مردم را خون جگر میکنند
همه میدانند گرانی ارز و کاهش ارزش پول ملی به چه دلیل است ولی بخش ناعادلانه موضوع این است که بعضی ها از رانت اطلاعاتی استفاده کردند و دلار خریدند ولی مردم معمولی این فرصت را نداشتند و این ناعادلانه بود و هست.
ای بابا ما فقیر بیچاره ها هر چی خواستیم بخریم این ارز لعنتی پدرمونو دراورد
پس گرونی ارز و واقعی شدنش بنفع کیه؟
سال 99 احتمالا سال 30 تومنی شدن دلار هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
نیازی به 30 تومن نیست مثلا الان با 12 تومن اکی 30 تومن پیش کش !دولت همینو میخواد با ترس دلار 20 تومن مردم به 12 تومن قانع باشن و حالشو ببره
اين وضعيت را تا كجا ميتوانند پيش ببرند درنهايت مجبور خواهند شد كه اسكناسهاي بدون پشتوانه زيادي چاپ وپخش بكنند چيزي شبيه ونزوئلا درانتظار ماست
این مشاورا اقتصادی دولت واقعا باید محاکمه بشن
در کشورهای دیگه مثل چین ، امریکا ،اروپا و... برای رشد اقتصادی وصرفه صادراتی نرخ ارز را بالا می برند وارزش پول خود را پایین می اورند پس چرا این تز وروش در کشور ما کار ساز نیست ؟ البته باید قبول کنیم یکی از دلایل اصلی کم شدن ورود کالای قاچاق به کشور بالا بو ن نرخ دلار است که کمک زیادی در این شرایطتحریم به کشورکرده است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان