بازدید 3479
۱
توانایی انتقال و بیماری‌زایی ویروس در دو سطح قدرت و حدت بیماری‌زایی تقسیم می‌شود که بروز بیماری در یک سطح جمعیتی به قدرت بیماری‌زایی ویروس و شدت بیماری در فرد به حدت آن بستگی دارد.
کد خبر: ۹۴۵۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹ 19 December 2019

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران با اشاره به نقش مهم سطح ایمنی بدن در شدت بروز یا پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزا، گفت: مصرف برخی ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها در تقویت سطح ایمنی افراد تاثیرگذار است.

به گزارش «تابناک»، دکتر تیرنگ نیستانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هیچ ماده غذایی خاصی از ابتلا به ویروس و باکتری پیشگیری نمی‌کند، گفت: توانایی انتقال و بیماری‌زایی ویروس در دو سطح قدرت و حدت بیماری‌زایی تقسیم می‌شود که بروز بیماری در یک سطح جمعیتی به قدرت بیماری‌زایی ویروس و شدت بیماری در فرد به حدت آن بستگی دارد.

وی با بیان اینکه در رابطه با ویروس آنفلوانزا هر دو این سطوح بسیار بالاست، عنوان کرد:‌ ویروس انفلونزا به دلیل تغییرات ژنتیکی منجر به تضعیف دستگاه ایمنی، افزایش شیوع و افزایش احتمال مرگ و میر می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد هر سال نسبت به تزریق واکسن همان سال اقدام کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزا، اظهار کرد: تغذیه بد مانند کمبود ریزمغذی‌ها در تضعیف سیستم ایمنی و افزایش ‌شدت و حدت بیماری‌زایی موثر است.

نیستانی مصرف زیاد مایعات، ‌تامین ریزمغذی‌ها، مصرف زینک، ویتامین دی و سایر مکمل‌ها را در تقویت سیستم ایمنی افراد موثر دانست و گفت: تامین ویتامین آ بخصوص در سالمندان نیز موثر است؛ چراکه ویتامین آ همواره به ‌عنوان ویتامین ضدعفونت معروف بوده است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه توجه به تامین ویتامین‌های ضروری و ریزمغذی‌ها در تسریع درمان باید مدنظر باشد، اظهار کرد: همچنین مصرف لیمو شیرین و پرتقال در جبران کمبود ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها و کاهش شدت بیماری تاثیرگذار است.

نیستانی در خاتمه با تاکید بر اینکه عامل بروز بیماری در مقایسه با سطح ایمنی بدن از اهمیت کمتری برخوردار است، گفت: عوامل متعددی از جمله تغذیه، کم‌خوابی، فشار عصبی و مصرف دخانیات در افزایش و یا کاهش سطح ایمنی افراد تاثیرگذار است.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
خ عحیبه من سه ساله سرما نخوردم . با کسی زیاد در ارتباط نیستم ولی همین اعضای خانواده همه گرفتن ولی من نه . خ به ویتامین ها اهمیت میدم . آنزیم q10 میخورم همیشه که توش روی هم داره . ویتامین ب کمپلکس میخورم . چون تو شمالیم مرکبات زیاد میخورم . ویتامین دی مکمل میخورم . قبل صبحانه به مقدار زیاد الان سه ساله چای سبز میخورم غروب ساعت 5 همینطور . دوغ کفیر خونگی میخورم . زیادم اهل ورزش نیستم جز یه روز فوتبال و یک روز هم استخر . کارهای دیگه و غذاهای دیگه هم میخورم مثلا شاید یکم بعضی وقتها سیر و پیاز میخورم . واقعا نمیدونم کدومش تاثیر گذاره ولی خدارو شکر این سه سال رو رد کردیم . الان که اعلام عمومی کردم حتمی فردا سرما میخورم
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
kilid search
برچسب منتخب
قیام مردم تبریز کرونا در ایران انتخابات افغانستان سپندارمذگان آزادراه تهران شمال رامین پرچمی انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب