بازدید 10651
پیمانه اقتصادی؛

بازگشت دلار به کانال ۱۲ هزار تومان/ انتقاد یک نماینده از بودجه دولت به شرکت‌های زیان‌ده/ مشاور سابق رییس جمهور: بن مواد غذایی جایگزین یارانه نقدی شود/ مقام مسئول: تشدید نظارت در بازارها تا نوروز و حتی تا پایان ماه رمضان

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه، طلای جهانی به بالاترین حد خود در یک هفته گذشته ایستاد، خوش‌بینی اوپک مانع کاهش قیمت نفت شد، تأیید مصوبه مجلس درباره حذف سود و جریمه مرکب از سوی مجمع تشخیص و استقبال ژرمن‌ها از خودروهای برقی را در بر دارد.
کد خبر: ۹۴۳۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰ 12 December 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه، طلای جهانی به بالاترین حد خود در یک هفته گذشته ایستاد، خوش‌بینی اوپک مانع کاهش قیمت نفت شد و تأیید مصوبه مجلس درباره حذف سود و جریمه مرکب از سوی مجمع تشخیص را در بر دارد.

بازگشت دلار به کانال ۱۲ هزار تومانی در پایان هفته

در معاملات امروز پنجشنبه بیست و یکم آذرماه 98؛ بازار ارز روند کاهشی روز گذشته را ادامه داده است. به گونه ای که دلار در صرافی های بانکی و مجاز به کانال 12 هزار تومان بازگشته است. بر این اساس، در حال حاضر؛ در این صرافی ها، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 12800 تومان از مردم خریداری شده و به قیمت 12900 تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته می شود که نسبت به روز قبل، 200 تومان ارزان تر شده است. با این یادآوری که دلار در این هفته تا مرز 14300 تومان نیز پیشروی داشت. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ 14100 تومان از مردم خریداری شده و به قیمت 14200 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز قبل، 200 تومان کاهش داشته است.

ادامه کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه

بر اساس اعلام اتحادیه طلا و سکه تهران؛ در معاملات امروز شاهد افت نرخ انواع سکه بودیم. به گونه ای که هر قطعه سکه تمام طرح قدیم امروز با کاهش قیمت نسبت به روز قبل، به رقم 4 میلیون و 430 هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با کاهش نسبت به روز گذشته، به قیمت 4 میلیون و 450 هزار تومان فروخته شد که این نرخ در حال حاضر بدون حباب می باشد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم 2 میلیون و 360 هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی به نرخ یک میلیون و 470 هزار تومان رسیده است. هر سکه یک گرمی نیز 900 هزار تومان قیمت گذاری شده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار، به رقم 449 هزار و 900 تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، امروز با افت قیمت به رقم یک میلیون و 949 تومان رسید.

طلای جهانی به بالاترین حد خود در یک هفته گذشته ایستاد

قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی در واکنش به تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای حفظ نرخ‌های بهره فعلی رشد یک درصدی شب گذشته خود را حفظ کرد و نزدیک به بالاترین حد خود در یک هفته گذشته ایستاد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و در ۱۴۷۴ دلار و ۷۱ سنت ماند. بهای معاملات این بازار روز گذشته تا مرز ۱۴۷۸ دلار و ۸۰ سنت پیش رفته بود. در بازار معاملات آتی آمریکا هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۴۷۹ دلار و ۱۰ سنت رسید. بانک مرکزی آمریکا پس از برگزاری نشست سیاست پولی خود اعلام کرد نرخ‌های بهره فدرال ثابت خواهند ماند و با توجه به رشد اقتصادی ملایم و نرخ تاریخی پایین بیکاری که پیش‌بینی می‌شود تا زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ استمرار خواهد داشت، هزینه‌های استقراض به این زودی تغییر نخواهند کرد. دلار پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی آمریکا به پایین‌ترین حد خود در چهار ماه گذشته سقوط کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر ساخت. نرخ‌های بهره پایین‌تر هزینه نگهداری طلا که دارایی بدون بازدهی است را کمتر کرده و جذابیت سرمایه‌گذاری در آن را تقویت می‌کند.

خوش‌بینی اوپک مانع کاهش قیمت نفت شد

قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تاثیر پیش‌بینی خوش‌بینانه اوپک از کمبود عرضه نفت در سال میلادی آینده که نگرانی‌ها نسبت به رشد تولید آمریکا را تا حدودی تخفیف داد، ثبات نسبی داشت. به نقل از ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۴ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرد و به ۶۳ دلار و ۹۶ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته پس از انتشار آمار رشد ذخایر نفت آمریکا یک درصد سقوط کرده بود. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از کاهش ۰.۸ درصدی در روز چهارشنبه، در معاملات روز جاری ۱۰ سنت  یا ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۸ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه رسید.

اوپک در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد بازار نفت در سال میلادی آینده اندکی کمبود عرضه خواهد داشت که نشان می‌دهد بازار نسبت به آنچه تصور می‌رفت و حتی پیش از تصویب تشدید توافق کاهش تولید اوپک پلاس، دچار محدودیت عرضه بیشتری است. پیش بینی بازبینی شده اوپک برخلاف گزارش قبلی این گروه است که مازاد عرضه در بازار نفت به دلیل رشد تولید آمریکا را پیش بینی کرده بود. سطح ذخایر نفت آمریکا همچنان رو به رشد است و آمار رسمی که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد ذخایر نفت این کشور هفته گذشته رشد غیرمنتظره ای داشت و بیش از ۸۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرد در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش این ذخایر به میزان ۲.۸ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند. ذخایر بنزین آمریکا هم بیش از پنج میلیون بشکه رشد داشت.

مقام مسئول: تشدید نظارت در بازارها تا نوروز و حتی تا پایان ماه رمضان

محمد رضا کلامی در گفتگوی رادیویی، اظهار داشت: برخی از محصولات مثل گوجه فرنگی در یک مقطع زمانی صرفا در یک استان قابل برداشت است که این امر، موجب برهم زدن عرضه و تقاضا و در نهایت افزایش قیمت خواهد شد. سخنگوی ستاد تنظیم بازار کشور ادامه داد: از ۲۵ آذر محصولات گلخانه ای سایر استان ها به بازار عرضه خواهد شد و شاهد کاهش قیمت گوجه در بازار خواهیم بود. کلامی در خصوص تدابیر ستاد به منظور مدیریت انبار گوجه و توزیع در هنگام نیاز بازار گفت: متاسفانه برخی از صیفی جات مثل گوجه قابلیت نگهداری در سردخانه ها را ندارد و محصول باید بلافاصله فرآوری شده و به رب تبدیل شود. وی از تدابیر این ستاد در تنظیم بازار عید نوروز خبر داد و توضیح داد: بازار عرضه میوه هایی مثل سیب و پرتقال در حال حاضر روند متعادلی را طی می کند و همین امر موجب کاهش قیمت ها شده و ستاد با ورود به این مبحث ضمن ذخیره سازی محصول برای نیاز شب عید، از ضرر های احتمالی تولید کنندگان نیز جلوگیری کرده است. کلامی ضمن تاکید بر وجود تعداد مناسب سردخانه برای ذخیره سازی افزود: تاکنون ۲۳۵۰۰ تن سیب درختی و ۳۰۰۰۰ تن پرتقال ذخیره سازی شده است. وی از تشدید بازرسی و نظارت این ستاد در بازارها خبر داد و خاطر نشان کرد: ما از تمام ظرفیت های این ستاد برای بازرسی ها بهره گیری کرده ایم و این تشدید نظارت ها تا نوروز و حتی تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

تأیید  مصوبه مجلس درباره حذف سود و جریمه مرکب از سوی مجمع تشخیص

محمدحسین حسین زاده بحرینی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در مردادماه سال جاری مصوبه حذف سود و جریمه های مرکب را به تصویب رساند، گفت: براساس این مصوبه قراردادهای تجدید یا امهال بدهی که زمینه ساز اخذ سود و جریمه مرکب هستند، از ابتدای سال ۱۳۹۳ به بعد، بلااثر خواهد بود.  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: این مصوبه که با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود، با اصرار نمایندگان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و پس از چند جلسه بحث و گفت وگو در جلسه مجمع، با تغییراتی به تأیید دوسوم اعضای مجمع رسید. /خانه ملت

انتقاد یک نماینده از بودجه دولت به شرکت‌های زیان‌ده

محمد حسینی گفت: بودجه شرکتهای دولتی که از سوی دولت ارائه شد در کمیسیون برنامه، نقد و بررسی شد و در نهایت باید تاکید کرد، این بودجه ارائه شده برای شرکتهای دولتی شفاف نیست. وی با بیان اینکه، حدود یک ماه پیش طبق قانون سازمان برنامه و بودجه گزارش عملکرد و بودجه شرکتهای دولتی در سال 99 را به کمیسیون برنامه ارائه کرد، گفت: نکته مهم اینکه در نسخه اول رقم بودجه این شرکتها یک رقم مشخصی بوده اما در نسخه جدید میزان منابع و مصارف به طور قابل توجهی در این مدت کوتاه افزایش یافته و به 1480 هزار میلیارد تومان رسیده است. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به اینکه، با عدم شفافیت بودجه شرکتهای زیان ده سودده نمایش داده شدند، گفت: با توجه به برنامه اصلاح ساختار بودجه این انتظار وجود داشت که خروجی لایحه بودجه شرکتهای دولتی متفاوت از سالهای قبل باشد. در حال حاضر فقط اقدامات قانونی انجام شده و انتظار لازم از شفافیت بودجه شرکتهای دولتی برآورده نشده است.

وی در گفتگو با تسنیم، افزود، برخی شرکتهای دولتی زیان ده هستند اما همانطور که اشاره شد به گونه گزارش عملکرد و بودجه انها تنظیم شده که این شرکتها در حال سر به سر یا سود ده قرار گرفته‌اند. این نماینده مجلس تاکید کرد، تفاوت بین بودجه ارائه شده و عملکرد شرکتهای دولتی در 8 ماه ابتدایی سال جاری اشکال دیگر بودجه ارائه شده است. توجه داشته باشید که برای شرکت بزرگی مثل شرکت نفت این اشکال به صورت مشخص ظهور و بروز داشته است. حسینی ادامه داد، در حالی که دولت پیش بینی کرده در سال آینده یک میلیون بشکه نفتبه فروش می‌رسد و از این مسیر درامد  شرکت نفت در سال 99 برآورد می‌شود اما گزارش عملکرد فروش نفت نشان میدهد اختلاف قابل توجهی میان عملکرد و منابع درامدی لایحه وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه، حداکثر تلورانس میان عملکرد و بودجه سال بعد باید 5 درصد باشد،گفت: اشکال مهم بودجه شرکتهای دولتی این است که علاوه بر سودده نشان دادن شرکتهای زیان ده، میان فروش واقعی نفت و عملکرد شرکت نفت در سال جاری یک فاصله عمیق وجود دارد که این موضوع غیر قابل انکار است. وی با اشکال دیگر لایحه بودجه شرکتها و بانکهای دولتی اشاره کرد، گفت: مجامع شرکتها با دستکاری بودجه تعمدا انحراف ایجاد می‌کنند که در خصوص بانکهای دولتی میتوان دقیق تر نیز اظهار نظر کرد. حسینی گفت: وقتی بودجه در مجلس مصوب شد مجامع شرکتهای دولتی این اجازه را دارند که بودجه را اصلاح کنند که در نهایت مشاهده می‌شود میان مصوبه مجلس و آنچه که رخ می‌دهد یک انحراف جدی ایجاد شده است.

استقبال ژرمن‌ها از خودروهای برقی

به گزارش بلومبرگ، ژرمن‌ها در ماه نوامبر توانستند با سبقت از نروژی‌ها، نام خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروهای تمام‌برقی در اروپا مطرح کنند. بنابر اعلام آژانس‌های ترابری در هر دو کشور، طی ماه نوامبر، ۵۷ هزار و ۵۳۳ دستگاه خودروی برقی در آلمان ثبت سفارش شد درحالی‌که این رقم برای نروژ ۵۶ هزار و ۸۹۳ دستگاه بود. نروژی‌ها از سال ۲۰۱۰ تاکنون، بیشترین تعداد خودروهای برقی را در میان کشورهای اروپایی خریداری کرده‌اند. این آمار نشان از آن دارد که خودروهای برقی بیش از پیش در حال بدل شدن به فناوری اصلی خودروها در قلب خودروسازی اروپا، آلمان هستند و از این رو ۳غول خودروسازی این کشور، فولکس‌واگن، بی‌ام‌و و دایملر در حال تدارک تولید انبوهی از محصولات برقی برای مشتریان خود هستند. قرار است خودروسازان آلمانی با صرف هزینه ۵۰ میلیارد دلاری، تعداد مدل‌های برقی خود را به عدد ۱۵۰ تا سال ۲۰۲۳ برسانند. /دنیای اقتصاد
 

مشاور سابق رییس جمهور: بن مواد غذایی جایگزین یارانه نقدی شود

به اعتقاد مشاور سابق رییس جمهور، ادامه شیوه پرداخت یارانه نقدی به مردم گره ای از مشکلات اقتصادی اقشار ضعیف باز نمی کند. وی توزیع بن های الکترونیکی مواد غذایی را بهترین راهکار می داند. اکبرترکان در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه کاهش مصرف بنزین در نهایت به نفع اقتصاد کشور است، اظهار کرد: ادامه افزایش مصرف بنزین موقعیتی را رقم می زند که در پی آن ناچار به ساخت یک پالایشگاه دیگر خواهیم شد. به گفته وی، جامعه در خطر فقر غذایی قرار دارد و باید تلاش کرد این مقوله را به بهترین شکل ممکن با پرداخت بن های الکترونیکی مواد غذایی مدیریت کرد. ترکان با اشاره به اینکه توزیع بسته های حمایتی به صورت بن مواد غذایی یکی از بهترین شیوه های حمایتی از اقشار آسیب پذیر جامعه است، ابراز کرد: این شیوه مسیر گسترش فقر غذایی را کُند و حتی متوقف می کند. فراموش نکنید که اولین آسیب حاصل از فقر نه تنها در ایران بلکه در دیگر نکات دنیا نیز گرسنگی است. این روند باید با بیشترین سرعت ممکن کنترل شود. به گفته ترکان، پرداخت یارانه های نقدی بی حاصل بوده و باید یارانه ها به صورت بسته های حمایتی پرداخت شود. وی با اشاره به مشکلات اقتصادی مختلف در بین خانواده ها گفت: این مهم را باید پذیرفت که خانواده ها خلاء های نقدی بسیاری دارند و پرداخت نقدی یارانه نیز در مسیر همین خلاء ها هزینه شده است.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
مردم شدن موش ازمایشگاهی ۴۵ یارانه میدن هزارتا هم براش برنامه دارن بخدا خجالت اور است
عامل تمام گرانی ها دولت است، گرانی دلار، گرانی سوخت، عوارض گمرک و ... لذا این صحبت هاییکه در مورد کنترل بازار و غیره می شود انحراف اذهان می باشد
آقا سود گرون کردن بنزین به میزان فروش نفت دولت نزدیک شد
پی اگر مصرف کم بشه به ضرر دولته
تا وقتی که شما ها خیر و شر مردم رو تشخیص میدید وضع مردم خوب نخواهد شد.
سلام، ترکان حرف جالبی زدن یارانه غذایی و بودجه کاهش مصرف سوخت و بودجه های مثل بودجه حوزه های علمیه و جامع المصفی و غیره اگر در جهت تولید بکار گرفته شود و ایجاد شغل شود کشور نجات پیدا می کند
پاسخ ها
ایرانی
| United States of America |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
امثال ترکان سالها در این شکور مسئولیت داشته اند وضع امروز میوه باغیه که اونا کاشتن
به لطف مسئولان خدوم بعد از چهاردهه سختی و جنگ و تحریم و ....... حالا باید بن کالا هم ببینیم !!!!!!
مردم را بدبخت کردن، کوپن، بن، یارانه...
بازار هیچ حجمی ندارد .
هیچ قیمتی وجود ندارد که ۱۴۰۰۰ بخواهد باشد یا ۱۳۰۰۰
مردم نون شب ندارن بخورن که بخواهد کسی دلار بخرد جز دولتی ها
دولت یارانه اش را داد ارز ارزان شد
فرمول یادتان باشد از ۱۵ هر ماه تا ۲۰ برای جمع اوری پول یارانه مثل دوره اقای احمدی تژاد ارز گران میشود
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را از سال 94 تاکنون قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
شما رو به همه مقدسات قسم میدم به بازار نظارت نکنید خدا شاهده بدون نظارت شما همه چی بهتر میشه
دور بر بنده همه از شغلهاي مختلف اصناف هستنذ از هركدام ميپرسم ميگويند ساليان درازي است كه كسي براي كنترل قيمتها به اين مكانها مراجعه نكرده است
...یارانه اساساً یک پرداختی اشتباه است ... و بهانه ای است که با کاهش ارزش پول توسط مسئولان حادث و به تبع آن گرانی های بهمن وار به مردم تحمیل شده بدون اینکه مردم نقشی در آن داشته باشند! و مسئولان برای فرار از مسئولیت اقدام به پرداخت آن می کنند تا شاید یکصدم از گرانیهای تحمیلی به مردم را بظاهر جبران نمایند تا مردم تاب تحمل گرانیهای بعدی را داشته باشند!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل