بازدید 16369
فارین پالیسی؛

آیا مساله تبادل زندانیان، آغاز مذاکره بین ایران و آمریکا خواهد بود؟

ایالات متحده امیدوار است، این نبرد داخلی سیاسی و اعتراضات اخیر، ایران را به میز مذاکره بازگرداند تا نتیجه‌ای که دولت آمریکا امیدوار به آن است، به دست آید. اگر حاکمان ایران در پی تثبیت اوضاع در خانه باشند و بخواهند از آشفتگی بیشتر جلوگیری کنند، آیا نباید مذاکرات را از سر بگیرند؟
کد خبر: ۹۴۳۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶ 11 December 2019

نیمه شب جمعه پانزدهم نوامبر، دولت ایران با برداشتن یارانه‌های سوخت، تلاش کرد بی سر و صدا سیاستی را که از سال‌ها پیش در پی گرفته بود، لغو کند؛ اما این نقشه عملی نشد و هزاران تن از مردم ایران وقتی سپیده دم از خواب بیدار شدند و فهمیدند که قیمت بنزین ۵۰ درصد افزایش یافته، در صد شهر و شهرستان برای اعتراض به خیابان‌ها ریختند. دولت با شگفتی از شدت اعتراضات به سرعت واکنش نشان داد، نیرو‌های امنیتی را وارد ماجرا و با تظاهرات برخورد قهری کرد. روز بعد اینترنت خاموش شد. هنگامی که بعد از چند روز اینترنت دوباره وصل شد، گزارش‌هایی از تلفات انسانی و دستگیری‌ها منتشر شد.

آیا مساله تبادل زندانیان آغاز مذاکره بین ایران و آمریکا خواهد بود؟

اعتراضات ایران ـ که با مبادله عجیب زندانیان بین ایران و آمریکا در آخر هفته همراه شد ـ می‌تواند آغاز فصلی جدید از سیاست داخلی ایران باشد. تظاهرات اخیر گسترده‌تر از همیشه بود و واکنش نسبت به آن‌ها بسیار سریعتر و قهری‌تر از دهه‌های گذشته و پیامد‌های آن برای سیاست داخلی ایران بسیار است. با این حال هر اتفاقی که در داخل این کشور رخ دهد، به معنی این نیست که سیاست خارجی ایران تغییر می کند؛ یعنی امیدی نیست که یک دوره تعامل سازنده بین دو کشور، آن هم در حالی که آمریکا آماده ورود به انتخابات می شود، رقم بخورد.

در بحبوحه اعتراضات، مقامات ایران از هر زمان دیگری منسجم‌تر و مصمم‌تر بودند. برای چندین ماه، کمپین "فشار حداکثری" علیه این کشور ـ که توسط دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا کلید خورده و سیاستی است که بیشتر بر محور فشار‌های سیاسی و تحریم‌های اقتصادی متمرکز است ـ مراکز قدرت و بلوک‌های سیاسی حکومت در ایران را گرد هم آورده بود.

اما ظاهرا این هماهنگی و انسجام با مشکل مواجه شده است. بلافاصله پس از آغاز اعتراضات، رئیس جمهور حسن روحانی، که نقش وی در برنامه حذف یارانه بسیار مهم بود، ادعای ناآگاهی در مورد زمان انجام این اقدام را کرد. ادعای روحانی فوراً با سخنان علی لاریجانی سخنگوی مجلس مغایرت پیدا کرد. لاریجانی از آن زمان اعلام کرده است که به دنبال انتخاب مجدد در سمت فعلی خود نخواهد بود و این سوء ظن را ایجاد کرده که به دنبال جانشینی روحانی در سال ۲۰۲۱ است؛ یعنی زمانی که دومین دوره روحانی و طبق قانون اساسی آخرین دوره ریاست جمهوری وی به پایان می‌رسد. در همین حال، شایعاتی برای استیضاح روحانی به گوش رسیده که چرا مجلس را درباره تغییر یارانه‌های سوخت در بی خبری گذاشته و دولت به دلیل همکاری، نه مسئولیت در کشته شدن معترضین مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

این واگرایی زمینه اصلی تحولات انتخابات ایران را فراهم می‌کند. در یکم دسامبر، نامزد‌های انتخاباتی نام خود را برای انتخابات پارلمانی ـ که در فوریه ۲۰۲۰ برگزار می‌شود ـ ثبت کردند. مطمئناً نبردی بیش از حد معمول اساسی در پی انتخابات رخ خواهد داد، به ویژه در مورد سیاست خارجی ایران تحت ریاست روحانی، وضعیت اقتصاد کشور و مسائل اجتماعی.

تندرو‌ها و محافظه کاران احتمالاً همچنان ادعا می‌کنند که ساده لوح بودن روحانی در برابر اهداف غرب (و به ویژه ایالات متحده) کشور را در مسیر ویرانی قرار داده است. جبهه اعتدالیون باید از دست‌هایی عمدتاً خالی دفاع کنند، میراثی پوچ تحت تأثیر عدم موفقیت توافق هسته ای، اقتصادی که در سقوط آزاد است و یک فهرست از وعده‌های عملی نشده تقریباً در همه حوزه‌های دیگر؛ و همه طرف‌ها به نارضایتی مردم به عنوان نشانه‌ای مبنی بر اینکه رویکرد مخالفان سیاسی آن‌ها پایدار نیست، اشاره خواهند کرد.

ایالات متحده امیدوار است این نبرد داخلی سیاسی و اعتراضات اخیر، ایران را به میز مذاکره بازگرداند تا نتیجه‌ای که دولت آمریکا امیدوار به آن است، یعنی توافق بهتری نسبت به توافق هسته‌ای منعقد شده در سال ۲۰۱۵، به دست آید. به هر حال بخشی از مشکلات و معضلات اقتصادی ایران ریشه در تحریم‌های آمریکا دارد. اگر حاکمان ایران در پی تثبیت اوضاع در خانه باشند و بخواهند از آشفتگی بیشتر جلوگیری کنند، آیا نباید مذاکرات را از سر بگیرند؟

با این حال، هرچند مقامات حکومت درمورد مسائل داخلی از آنچه طی ماه‌های گذشته دیده شده، بیشتر دچار افتراق به نظر می رسند، معتقدند که نمایش این شکاف‌ها به خارج از کشور برای کسانی که می‌خواهند رژیم را هدف بگیرند نقش مهمات را دارد. درعوض، می‌توانند به اقدامات تهاجمی‌تر علیه ایالات متحده و شرکای آن بپردازد، و از آن به عنوان یک گاردی برای خنثی کردن فشار‌ها و مخالفت‌های بیشتر استفاده کنند.

بیشتر نشانه‌ها در حال حاضر به این روند اشاره دارند. البته که در این آخر هفته، ایالات متحده و ایران موفق شدند برای اولین بار در دوره ریاست جمهوری ترامپ یکی از اختلافات خود را دیپلماتیک حل و فصل کنند. ایران دانشمند آمریکایی را آزاد کرد و ایالات متحده دانشمند ایرانی را که متهم به نقض قانون تحرمی‌های آمریکا بود، به کشورش بازگرداند. وزیر امور خارجه ایران، جواد ظریف به توییتر رفت تا سیگنال دهد که کشورش اکنون آماده "مبادله جامع زندانیان" است و خاطرنشان کرد: توپ اکنون در دادگاه‌های ایالات متحده است.

هرچند این اولین تعامل به عنوان یک اقدام اعتمادساز شدیدا مورد نیاز است و می‌تواند به دو طرف نشان دهد، کنار گذاشتن مواضع حداکثری می‌تواند مسیر رسیدن به نتایج برد ـ برد را هموار کند، فعلاً در هیچ جای دیگر در سیاست‌های دو کشور تغییری دیده نمی شود. ایالات متحده اظهار داشته که تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال خواهد کرد؛ آن هم حتی وقتی دو طرف در حال نهایی کردن مبادله زندانیان بودند و ایران هم فشار خود را بر آمریکا افزایش داده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۴۸
تا ترامپ تحریم هارا برندارد هر مذاکره ای حماقت هست
پاسخ ها
سهراب شادان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
بعدش تحریم هارو برداره اون وقت در مورد چی باید مذاکره کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
جنگ نمیشود.......مذاکره هم نخواهیم کرد......!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
مسئولین محترم ما هیچوقت در موضع قدرت مذاکره نمیکنن ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
فعلا" دارن زمینه سازی میکنن و بازخور میگیرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
مردم را به خاک سیاه نشوندین....حالا مذاکره؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بلاخره رفتن روحانی به امریکا بی دلیل نیست، امدن وزیر خارجه عمان نیز بابت همین تبادلات بود
بنزین ۲۰۰ درصد گرون شدا نه ۵۰ درصد
تا باد چنین بادااااااا.......
مذاکره با آمریکا و غرب نه تنها هیچ گونه نفعی ندارد بلکه به دلایل ذیل خسارت بار ، زیان آفرین و ذلت بار است:
1-اهداف آمریکا و غرب به جهت خوی سلطه طلبی در مذاکره این است که حداکثر امتیازات را بگیرند و حداقل امتیاز را به طرف مقابل اعطاکنند 2- اگر در موضوع خاصی مذاکره کنند و به توافق برسند به طمع می افتند که راجع به همه موئلفه های قدرت ما بحث مذاکره را مطرح کنند3- مذاکره برای غرب و آمریکا بسیار کم هزینه است زیرا با توجه به مولفه های قدرت نظامی ایران جنگ برای آنان بسیارهزینه داشته و غیر قابل پیش بینی است 4- غرب و آمریکا به دلیل خوی استکباری و نیرگ و فریب به هیچ وجه پایبند به تعهدات خود نیستند5- اتکابه غرب جهت پیشرفت باعث بی اعتمادی به فرایند قدرت داخلی ازجمله نیروی انسانی جوان واقتصاد مقاومتی می گردد و از این حیث توسعه کشور به عقب می افتد6- در هر سطح که با غرب و امریکامذاکره کردیم اهرم های قدرت را براحتی به تاراج دادیم 7- غرب با مذاکره می خواهد به دنیا نشان دهند که جمهوری اسلامی ایران هم بدون غرب و امریکا نمی تواند به حیات سیاسی خود ادامه دهد8- طرح مذاکره با غرب و امریکا مخالفت آشکاربا نظرات ودور اندیشی مقام معظم رهبری است که قانونا و شرعا پیش کشیدن مذاکره با امریکا و غرب جایز نیست 9- در صورت مذاکره با امریکا کمترین گشایش اقتصادی در کشورپدید نمی آید زیرا اساسآ امریکا دنبال مذاکره وبرقرای صلح واقعی با ایران نیست بلکه امریکا با استقلال طلبی و نپذیرفتن سلطه و زور مستکبران و با اسلام ناب واصل انقلاب اسلامی مشگل ماهوی و اساسی دارد وفقط دنبال امتیاز گرفتن رایگان از ایران است 10- با وجود گذشت زمان تحریم ها و راهکارهای ضدتحریمی ایران، تحریم ها تاثیر و کارایی خود را ازدست می دهد اما گر بخشی از تحریم ها برداشته شود و دوباره بر اثر عهد شکنی غرب و امریکا برگردد فشار دوباره تحریم ها برکشور و ملت به مراتب خسارت بارتر می گردد11- با رفراندوم پیشنهادی آقای روحانی هم بعضآ کار بیشتر گره خورده و مشکلات پیچیده تر می شود نمونه اش رفراندوم جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا که الان بریتانیا با چه مشکلات عدیده ای با این برگزاری رفراندوم روبرو شده است.12- تجربه ها وعبرت های تاریخی معاصر مانند:عهد نامه گلستان ، عهد نامه ترکمنچای ، که طی آن 17 کشور از ما جدا شد .اعتماد دکتر مصدق به آمریکا و اجرای کودتا از طرف امریکا و سقوط دولت او توسط امریکا، اعتماد و مذاکره شاه باانگلیس برای واگذاری بحرین ، بیانیه الجزایر در خصوص عدم دخالت امریکا در امور داخلی ایران،بیانیه سعد آباد در خصوص تعلیق داوطلبانه غنی سازی، برجام (ممنوعیت صد نوع فنآوری پیشرفته هسته ای) ،مذاکره هسته ای معمرقذافی و تحویل همه ارکان واجزاءهسته ای به غرب و سرنوشت بد فرجام او، اعتماد صدام ملعون به غرب و دریافت نقشه همه مراکزحساس نظامی و نابودی آن توسط آمریکا و سرنوشت ذلت بار او و... برای همه ما به روشنی اثبات می کند که اعتماد و مذاکره با غرب و امریکا قطعا جز خسران،واکذاری امتیاز و تاراج موئلفه های قدرت رهآورد دیگری نداشته و باعث پشت پا زدن به آرمان حضرت امام ،رهبری انقلاب و خون پاک شهیدان می گردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
حاجی اینو خودت دوباره میخونی؟این خودش ی خبره
کیوان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
مهمترین نقطه ضعف و در اصل تله برای ایران در هرگونه مذاکره با غرب متن معاهده هاست که باید به زبان انگلیسی نوشته شود و غرب استاد پیچاندن و بازی کردن با واژگان حقوقی آن است و اتفاقا در این زمینه ایران خیلی آسیب پذیر است. نکته مانور تبلیغی رسانه غرب روی این گونه معاهدات که در اصل در ادامه همان سیاست رام کردن ملت های گوناگون در برابر هژمونی غربی است نکته دیگر این اصرار برای به پای میز مذاکره کشاندن ایران است. کشوری که فعلا تنها دیگری غرب از نگاه نرم افزار فکری ست. تنها یل مانده در میدان رزم. با این همه نسبت به اصل مذاکره میتوان با هوشمندی در مقاطعی بهره برد ولی این پیش از هر چیزی نیاز به اندیشه و گفتمان منافع ملی و اندیشه اصیلی ایرانی دارد که متاسفانه روشنفکران ما که بعضا در سیاستمداران ما هم پیدا میشوند توان درکش را ندارند.
برجام به این عظمت و به قول گفتنی ریش سفیدی نخست وزیر ژاپن به جایی نرسید، 2 تا زندانی که همیشه هم از این تبادل ها بوده، باعث مذاکره هست.
مذاکره مال وقتی بود که کشور را به ویرانه تبدیل نکرده بودند نه حالا که همه چیز خراب شده ودیگر قرار نیست به قبل برگردد
ازاول انقلاب به اين ور آيابغيرازبرجام يعني تابحال با امريكا بصورت غررسمي وغيرآشكارمذاكره نشده است ؟پس اگر نبوده كه بوده اين سفارت حافظ منافع امريكا نقشش درايران چيست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
همیشه ارتباط بوده
اگر نبوده ، این آقازاده ها و خانم زاده هایی که سالهاست در آمریکا دارند تحصیل و کار و زندگی و صاحب خانه و اقامت میکنند
از کجا و چطوری ویزا یشان را گرفته اند !؟
آیابهترنبودهمان چندسال پیش که آیت الله هاشمی ازدیدن دم کدخدا گفت آن کارمی شد؟والله اعلم
قبل از اینکه کار به حرکات موزونبرسه برید مذاکره کنید
خدا کنه اینجور باشه ، از این همه بدبختی و بیچارگی در بیایم .
من فقط عاجزانه تقاضا دارم یه کوچولو از فشار ایران به آمریکا کم بشه که دارن زیر بار این فشار له میشن.
قطعا تبادل زندانیان نمی تواند آغاز مذاکره بین ایران و آمریکا بر سر سایر موضوعات باشد. تجربه نشان داده است که اصل «تسری» در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران چندان کار برد ندارد چرا که تسری مذاکره از یک موضوع به سایر موضوعات و حل مشکلات بصورت زنجیره ای نیازمند یک تعقل، اراده و برنامه ریزی دقیق و منسجم و از همه مهمتر یکپارچگی در کشور است.
یک کلمه در متن بود و ان ساده لوح
درست گفت ساده لوحان دنبال گزیده شدن چند باره هستند
کسانی که قدرت واقعی را در ایران دارند به آمریکا اعتماد ندارند واز قضا برداشت درستی هم از آمریکادارند این که چه بر سر کشور ومردم می‌آید دکترین آنها این است :ما ترجیح می‌دهیم فاصله را حفظ کنیم وحتی اگر ناچار شویم رو در رو بجنگیم تا این که دست دوستی به سوی شما دراز کنیم وبا خنجری که زیر قبایتان پنهان است هلاک شویم وصد البته نه مردم ونه منتخبانشان این خطر را متوجه خود نمی‌دانند واز همین منشا شکاف عمیق میان مردم وقدرت در سایه و اصلی در کشور است
ملتی که چشم دیدن افراد تحصیل کرده ودارا وموفق را نداره و به هر بهانه ای میخواهدسیخی به انان بزند عاقبتش همینه
وقتی تولید نیست گرفتن مالیات یعنی توزیع فقر
افزایش مالیات پزشکان یعنی افزایش هزینه درمان مردم
اونیکه این مطلبو گفته و نشر داده که ایران بهشت پزشکهاست از دهها رانت استفاده کرده
مرگ بر آمریکا برای مردم و درود بر آمریکا برای برخی مسئولان...
رفراندوم بسیار مهمه برای شروع مذاکرات
با سلام،
مومن از يك سوراخ دو بار گزيده نمي شود.
ايران يك بار پاي ميز مذاكره با آمريكا نشست و با كوتاه آمدن از يك سري اهداف خود توافقي را با اين كشور و ساير كشورهاي عضو امضا كرد تا به اصطلاح توافق برد - برد لقب بگيرد، از فرداي توافق وزارت خزانه داري دولت اوباما شروع به تهديد كشورهاي مختلف كه آماده سرمايه گذاري در كشور بودند كرد و آنها را از برقراري مبادلات اقتصادي منع كرد، بعد از آن با روي كار آمدن ترامپ ، توافق مزبور كلا منتفي و توسط اين كشور لغو شد و اين كشور درخواست توافقي بهتر به نفع خود نمود، در اين شرايط اگر ايران دوباره پاي ميز مذاكره بنشيند اين پيام را به طرف مقابل خواهد داد كه با هر بار خلف وعده شما ما دوباره آماده مذاكره و امتياز دادن به شما خواهيم بود و اين فرآيند انتها نخواهد داشت مگر اينكه ايران كلا تسليم شده و به يك توافق تركمچاي ديگر تن در دهد.
مذاکره با شیطان بزرگ معنی ندارد مگر اینکه همه تحریم ها را بدون قید و شرط بردارد.
مسئولان فهمیده اند ترامپ دوباره رییی جمهور خواهد شد

مذاکرات دلیل دیگری جز انتخاب مجدد ترامپ ندارد
الهی آمین
ایران فشار خود را بر امیکا افزایش داده است....؟؟؟!!!
بعید است که آغازگر مذاکره با امریکا باشد، چون خواسته های صهیونیتها برای خود امریکایها هم قابل قبول نیستند چه رسد به ایران. ولی قطعاً آغاز شکایت این زندانی چینی تبار امریکا است که به زودی ادعای غرامت میکند.
بالاخره نرمش قهرمانانه از یه جایی باید شروع بشه !!!!!
مذاکره با آمریکا مدتهاست در جریانه ، دو سه سال دیگه خبرش رو اعلام خواهند کرد.
این رویه سالهاست در جریانه
امیدوارم
ایالات متحده اظهار داشته که تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال خواهد کرد؛ آن هم حتی وقتی دو طرف در حال نهایی کردن مبادله زندانیان بودند و ایران هم فشار خود را بر آمریکا افزایش داده است. خدائیش ایران چه فشاری میتونه به آمریکا وارد کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
مرگ بر آمریکا را بلند تر بگویند
و پرچمهای آمریکایی بیشتری را آتش بزنند
و نفرینشان کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
خیلی اگر در رویدادهای امسال دقت کنید متوجه میشوید
فشار ایران به آمریکا چی هست ؟
با این عکسی که گذاشتید یعنی مخالف مذاکره هستید؟ عجب
بنزین 200 % گران شد نه 50 % !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
۳۰۰ در صد
عادل
| Netherlands |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
سلام لیتری هزارتومن بنرین معمولی شده سه هزار تومن بنظرم سه برابر یعنی 300 درصد گرون شده
الان اسراییلیها و عربستانیها وکردها وترکها که روابط دوستانه باامریکا دارن هم فهمیدن نمیشه روی امریکا حساب کرد چه برسه به ما
اگر فرض کنیم که هیچ رابطه پنهانی بین جمهوری اسلامی و آمریکا وجود ندارد، در آن صورت به طور قطع در دور دوم ریاست جمهوری ترامپ، اتفاقات وحشتناکی برای ایران می افتد. ترامپ گاوی وحشی و انتقامجو است و زورش به کل کره خاکی هم می رسد چه برسد به ایرانی که اقتصادش از بسیاری از ایالتهای آمریکا کوچکتر است. لذا در این فرصت باقیمانده تا دور دوم، هم ترامپ کمی نیاز دارد و هم نیاز ایران با دلایل عقلی بسیار بسیار بسیار شدید است. مذارکه باید بشود تا آب و خاک کشور حفظ شود. اگر آمریکا ایران را به هر طریقی از بین ببرد، در آن صورت بیخ گوش روسیه است و دستش روی حلقوم چین و اروپا. لذا مذاکره نکردن ناشی از آینده نگری نیست ناشی از منفعت طلبی کوتاه مدتی است که ممکن است دو سال دیگر وجود نداشته باشد
تحریم ها هم که برداشته هیچ مذاکره ای انجام نخواهد شد مگر میشود راجع به بنیه دفاعی کشور مذاکره نمود امریکاییها میخواهند ما را خلع صلاح کنند امت حزب اله به هیچ مذاکره کننده ای اجازه مذاکره در مورد بنیه دفاعی نخواهند داد این را اطمینان داشته باشید
سیاست خارجی ایران در یک مخمصه بدی گیر افتاده است که علت آن محاسبات غیر اصولی و اشتباهی سیاست مدارن و اقتدار جهانی از جمله آمریکا، روسیه و سایر قدرتهای بزرگ است.
راه حل: قبول اشتباهات محاسباتی و تغییر رفتار و عملکرد شجاعانه از سوی سیاست مداران، بدون آسیب و یا کمترین آسیب به منافع عمومی کشور و ملت ایران
ما قهرمانان زیادی داشته ایم که به خاطر کشور و مردم خود اقدامات شجاعانه مثال زدنی داشته اند و ملت هیچ وقت آنها را فراموش نکرده است.
توافق ایران و آمریکا یعنی اینکه هر دو کشور تغییرات اساسی در سیاست هاشون اعمال کنن که این یک چیز غیر ممکنه.
بزرگترین مشکل آمریکا با ایران،اسرائیله و غیرممکنه که این دو کشور با وجود لابی های قدرتمند اسرائیلی بتونن بدون حل این موضوع به توافق برسن.
واکنش تمام کاربران طبق معمول و ویژگی ذاتی ما ایرانی ها احساسیه.همون برجام هم مشخص بود بدون حل مشکلات ریشه ای بین دو کشور شانس موفقیتی نداره.
من امیدی ندارم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر