بازدید 13722

بازگشت پیشنهاد «تراموا» به شورای شهر تهران برای بار چندم!

به رغم مخالفت ها، مدافعان ایده تجهیز تهران به قطار‌های سبک شهری تاکید داشتند این وسیله به مراتب از متروی زیرزمینی ارزان‌تر است، از اتوبوس‌های تندرو ظرفیت (تقریبا دو برابر) و عمر (تقریبا سه برابر) بیشتری دارد و به دلیل آنکه تداخلی در تردد دیگر وسایل حمل و نقل ایجاد نمی‌کند، گزینه خوبی برای تردد‌های درون شهری محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۴۲۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳ 08 December 2019
پیشنهادی که یک سال و نیم پیش در شورای شهر تهران مطرح و از دستور کار خارج شده بود، بار دیگر امروز به شورا بازگشت و واکنش متفاوتی به دنبال داشت!

به گزارش «تابناک»، با شروع روز‌های گرم تابستان ۹۷، پیشنهادی به شورای شهر تهران رسید که تاکید داشت خطوط اتوبوس‌های تندرو (یا BRT) در پایتخت، بستر مناسبی برای به کارگیری یکی دیگر از وسایل حمل و نقل مدرن شهری در زمره ناوگان حمل و نقل تهران است؛ وسیله‌ای به اسم «تراموا».

بر اساس آن پیشنهاد که از سوی دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مطرح شده بود، تراموا این قابلیت را دارد که بدون ایجاد تداخل در سامانه اتوبوس‌های تندرو و مانع شدن از فعالیت این سامانه حمل و نقل درون شهری، در مسیر‌های شمال به جنوب و شرق به غرب، به جابجایی مسافران بپردازد.

پیرو این پیشنهاد، بار دیگر نقد و بررسی این ایده در دستور کار قرار گرفت و بحث و مجادلاتی میان مخالفان و معدود موافقان درگرفت که در نهایت به خروج این پیشنهاد از دستور کار منجر شد. تقریبا مشابه فرجام طرح این پیشنهاد در سال ۹۶ که ایده پردازش معاونت حمل و نقل و ترافیک تهران بود، اما ظاهرا در قالب لایحه به شورا ارائه نشده بود.

آن زمان، دلیل عمده مخالفت شورای شهر تهران با پیشنهاد تراموا، به صرفه نبودن آن بود، از این رو که در مسیر‌های یاد شده بی‌آرتی و مترو دایر است و منطقی نیست به رغم وجود این خطوط حمل و نقل، تراموا هم به کار گرفته شود، بلکه برقی کردن اتوبوس‌ها مقرون به صرفه‌تر و کم هزینه‌تر از تراموا است.

این در حالی بود که مدافعان ایده تجهیز تهران به قطار‌های سبک شهری یا تراموا تاکید داشتند این وسیله به مراتب از متروی زیرزمینی ارزان‌تر است، از اتوبوس‌های تندرو ظرفیت (تقریبا دو برابر) و عمر (تقریبا سه برابر) بیشتری دارد و به دلیل آنکه تداخلی در تردد دیگر وسایل حمل و نقل ایجاد نمی‌کند، گزینه خوبی برای تردد‌های درون شهری محسوب می‌شود.

به این مزایا، کارکرد مثبت تراموا در رونق گردشگری شهری و همچنین عدم تولیدآلاینده‌ها را می‌توان افزود که موجب شده تراموا به وسیله‌ای رایج در اغلب کلانشهر‌های جهان تبدیل شده و غیرقابل جایگزینی باشد. وسیله‌ای که در کنار اتوبوس‌های تندرو و مترو و دیگر ناوگان‌های حمل و نقل شهری به خدمت مشغول است.

همه این مباحث در حالی مطرح می‌شدند که به تاکید محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، اولویت در پایتخت، تکمیل و تجهیز خطوط ساخته شده مترو و بهره برداری کامل از ظرفیت آن است و بهتر است منابع محدود شهر را به این اولویت و همچنین برقی کردن ناوگان اتوبوسرانی اختصاص داد که رهاورد آن در آینده، افزایش ظرفیت مترو تا ۷ میلیون نفر خواهد بود و مشکلات ترافیکی و آلودگی رفع خواهد شد.

دیدگاهی که ظاهرا حالا تغییر کرده است، چراکه امروز شهردار تهران پیشنهاد دایرکردن تراموا در سه محور در تهران («خیابان ولیعصر (عج) حدفاصل تجریش تا راه‌آهن»، «خیابان امام خمینی (ره) تا میدان امام خمینی» و «دور بازار») را به شورا ارائه داد و واکنش اعضای شورا به این پیشنهاد تکراری، نه مخالفت با آن، بلکه بحث و گفتگو پیرامون آن با شهردار بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۶
مدیریت مملکت مردم شهر نشین را اسگل کرده تراموا را هم به آن اضاف کنیید چه شود
وقتی بودجه نیست مجبور میشن صرفه جویی کنند
ای بابا ظاهرا باز بوی رانت، واردات یا اینجور بحثا بلند شده
تو تمام شهرهای دنیا( منظورم بدرد بخورش ) ترانوا حرف اول و میزنه
بخور وبخور در کندن زمین وتونل است ولی تراموای و متروی هوائی با قطعات پیش ساخته درست میشود انچنان سودی برای فرصت طلبان ندارد بیجهت جلسه نگذارند
بوی پورسانت میاد !!!!!؟
چون گرون نمیارن الکی دل خوش نکنید این جماعت مترو های قالیباف کامل نمیکنن
احسنت . تراموا بسیار بسیار ایده خوبیه . سالهاس تو کشورا دیگه داره اجرا میشه بدون ترافیک و آلودگی و بهترین راهکار برای کلان شهرها
سلام ، همان مونوریل بهترین ایده بود که هیچ فضایی در اتوبانها و خیابان اشغال نمیکند، الان نصف بزرگراهها را به بی ار تی داده اند و اکثر اوقات خالی است و در مجاورت ان ترافیک شدید سایر خودروها وجود دارد.
آقا به اینهایی که از تراموا حرف میزنن یه مداد کاغذ بدین ... بگین اگه نتونستین نشون بدید چطور میشه طرح تراموا رو در تهران پیاده کرد جواب پس گردنیه ... ببینیم بازم میان از تراموا حرف بزنن یا نه
کاملا درسته
اما از بس ما مدیران خبره داریم تلاش می کنند مشکلات رو با سخت ترین و پرهزینه ترین راه حل ها بر طرف کنند.
همینکه که بعاز چهل سال رییس جمهور ما میاد با افتخار میگه سال بدبختی ملت رو با خوشحال رقم خواهیم زد.
تراموای جز هدر دادن پول نیست . تراموای فقط الان یک ماشین توریستی ست نه شهر متراکمی مثل تهران . این فقط یک نان برای پیگاتکار و کار چاق کن هاست . یک نفر را بفرستید با یک بلیت ههمین کشورهای همسایه که دارند ببینید چقدر مسخره است . همین میدان امام حسین تهران و خیابان دماوند . مسخره است .
نزدیک انتخاباته طرح زیاد رد و بدل میشه
بجای احداث تراموا که کوچک و تزیینی است بهتر است از قطار هوایی با bts احداث شود که نمونه موفق آن در بانکوک سالهاست که با موفقیت خدمت رسانی میکند ...شایسته است که سایت تابناک از این قطارها در بانکوک گزارشی تهیه کند.
طرح از بیخ و بن مشکوک و مورد داره
مگر اینکه تو مسیر هایی اونم هوایی نه زمینی ، مونوریل بزنن
جاهایی که یا تردد زیاده یا نقطه اتصال به مترو باشه
مسیر هایی که وسایل حمل و نقل توش نداره
الان که بی ار تی تو تجریش هست الکی چرا باید پول خرج بشه واگن بخرن؟
الان از شهرک غرب به ازادی
یا مسیرهایی که حمل و نقل عمومی کلان کم دارن اینارو اجرا کنن
بجاش تو این مسیرا واگن مترو زیاد کنین
اتوبوس بی ارتی زیاد کنین
یا حتی برقی کنین
مینی بوس تو مسیرهای فرعی بزارین
اینهمه کار میشه کرد
از حمل و نقل زمینی بیایید بیرون. بهترین کار قطار هوایی هست. البته قطار هوایی هم قدیمی شده دیگه باید واگن های هوایی کوچیکی تولید بشه با ظرفیت های 10-12 نفره که روی ریلهایی که بالای خطوط بی آر تی نصب میشه تردد کنه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل