بازدید 3620

برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اقدامی انجام نشده

کد خبر: ۹۴۰۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶ 30 November 2019
یک عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: وضعیت تهران و کشور در شرایط خاصی قرار دارد و آلودگی هوای تهران نیز به گونه‌ایست که باید همه دست به دست هم دهند و فارغ از تفاوت سلیقه‌ها و حتی کدورت‌ها با یکدیگر متحد شویم تا بتوان اقدامی برای بهبود وضعیت شهروندان در حوزه مدیریت شهری به ویژه در توسعه حمل و نقل عمومی و مقابله با آلودگی هوا انجام داد.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، ارش حسینی میلانی در هفتاد و نهمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به تذکرات و انتقادات مکرر شورای شهر تهران به دولت برای پرداخت سهم خود در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته، دولت اقدام موثری در حوزه نوسازی و اضافه کردن ناوگان اتوبوسرانی انجام نداده است و چشم‌ها تنها به مدیریت شهری دوخته شده است در حالی که اینکه فقط از مدیریت شهری انتظار داشته باشیم، دور از انصاف است.

این عضو شورای شهر ادامه داد: مدیریت شهری در مسئله جابجایی شهروندان و حمل و نقل عمومی به شدت تحت فشار است و این در حالی است که به طور طبیعی، هر ساله تعدادی از ناوگان این حوزه فرسوده و از رده خارج می‌شوند که نیازمند جایگزینی است.

حسینی میلانی با بیان اینکه فرهنگستان علوم پزشکی در سال ۹۵ برنامه حمایت‌طلبی خوبی در حوزه مقابله با آلودگی هوا منتشر کرد که می‌تواند الگوی مناسبی در حوزه حمایت از اتوبوسرانی باشد، تصریح کرد: ما با مجموعه‌ای از مصوبات و قوانین در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی روبرو هستیم که عمدتا اجرا نشده‌اند. از سوی دیگر، کشور با تنگنا‌های اقتصادی روبرو است که همین مسئله طراحی سازوکار‌های جدیدی برای تامین منابع لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی را ضروری می‌سازد.

حسینی میلانی با تاکید بر انجام گفتگو‌های بیشتر با مردم و تشریح وضعیت موجود به آن‌ها خاطرنشان کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ضرورت دارد راهکار‌های عملیاتی خود را برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی و تامین منابع مالی لازم در هنگام بررسی فصل بودجه هر چه زودتر به شورا ارائه کند تا نمایندگان شورا بتوانند حداکثر کمک را برای رفع بخشی از مشکلات کنند.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای حمایت از توسعه اتوبوسرانی در شهر تهران، بر همکاری بیشتر مدیریت شهری با مجلس شورای اسلامی و کلانشهر‌ها و تعامل گسترده‌تر با سمن‌ها و تشکل‌های فعال در این حوزه برای رفع بخشی از مشکلات تاکید کرد.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری افزود: باید سطح گفت‌وگوها، چانه‌زنی‌ها و رایزنی‌ها را گسترش دهیم و تمامی دستگاه‌های مسئول را در این باره فعال کنیم چراکه هیچ راهی جز تعامل با دولت و سایر دست اندرکاران برای حمایت و تامین منابع مالی لازم نداریم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی را مهمترین چالش پیشروی این شرکت دانست و به تشریح وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران از نظر وضعیت فرسودگی آن‌ها به تفکیک مناطق پرداخت.

وی گزارشی از اقدامات حمایتی دولت از نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در یک دهه گذشته ارائه داد و آخرین رایزنی‌های شهرداری تهران با دولت و بانک‌ها درخصوص نوسازی و خرید اتوبوس و اجرایی کردن مصوبه نوسازی ۱۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس را تشریح کرد.

وی کمبود قطعات یدکی و اقلام استراتژیک، غیراقتصادی بودن نرخ کرایه، نوسانات ارزی، محدودیت در خرید اتوبوس‌های تک‌کابین و دوکابین، فوریت نوسازی مخازن گاز اتوبوس‌ها، عدم واریز یارانه بلیت و سهم دولت مصوب در قانون بودجه و عدم تحقق درآمد‌های شهرداری از محل مصوبات دولت را از مهمترین مسائل و مشکلات موجود بر سر راه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از سوی شهرداری تهران برشمرد.

سنندجی در پایان، راهکار‌هایی همانند اخذ مصوبه تغییر ملاک فرسودگی ناوگان از سن اتوبوس به دریافت گواهی معاینه فنی، ملزم شدن بانک‌ها جهت قبول عاملیت انتشار و فروش اوراق مشارکت، دریافت سهم حاصل از افزایش نرخ بنزین و... برای رفع بخشی از مشکلات بر سر راه تامین منابع لازم برای خرید اتوبوس و تجهیز شرکت واحد اتوبوسرانی ارائه کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، مسائل و موانع قانونی بر سر راه تجهیز و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، طراحی سناریو‌های جدید برای تامین منابع مالی، توجه به مسائل فنی به ویژه ضرورت اخذ معاینه فنی از سوی اتوبوس‌ها، ضرورت مشارکت بیشتر بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل عمومی، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش سهم مینی بوس و ون از جمله مسائلی بودند که در این جلسه، از سوی مشاوران و کارشناسان کمیته محیط زیست مطرح شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی