بازدید 8206

نامه تعدادی از فعالان فرهنگی و اجتماعی به رئیس‌جمهور

کد خبر: ۹۴۰۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰ 27 November 2019
به گزارش تابناک، جمعی از خانواده های شهدا، وکلا، حقوقدانان، فعالان فرهنگی و اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور مواردی را در رابطه با حقوق شهروندی، سهمیه‌بندی بنزین، اعتراضات پس از آن و اغتشاشات پیش‌آمده یادآوری کردند.
 
متن این نامه در ادامه می‌خوانید:
 
 
خدمت جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهور

با سلام
همان گونه که استحضار دارید یکی از مهم‌ترین وظایف دولت، حفظ حقوق اساسی آحاد مردم است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر این معنا تکیه شده است و در منشور حقوق شهروندی هم که در زمان ریاست جمهوری جنابعالی به تصویب رسیده است، بر آن تصریح گشته است.

مشخصا در ماده ۲۴ از منشور حقوق شهروندی آمده است:
«حق شهروندان است که ازدولتی برخوردار باشند که متعهد به رعایت اخلاق حسنه، راستگویی، درستکاری، امانتداری، مشورت، حفظ بیت المال، رعایت حق الناس، توجه به وجدان وافکار عمومی، اعتدال وتدبیر و پرهیز ازتندروی، شتاب زدگی، خود‌سری، فریبکاری، مخفی کاری و دست کاری در اطلاعات وپذیرفتن مسئولیت تصمیمات واقدامات خود، عذر خواهی از مردم درقبال خطاها، استقبال ازنظرات مخالفین ومنتقدین ونصب وعزل برمبنای شایسته سالاری و توانایی افراد باشد.»

بنا به نظر بسیاری از کارشناسان امور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی اعلام یکباره افزایش قیمت بنزین از طرف دولت شما مصداق نقض همه این حقوق و موجب خسارت‌های مهم جانی و مالی و روانی و عاطفی برای شهروندان ایرانی در کل کشور گشت.

بر این اساس لازم می‌دانیم این موارد را خدمت شما و مجموعه اعضای کابینه دولت یادآور شویم:

۱- در جریان اغتشاشات و خرابکاری‌هایی که بعد از اعلام افزایش نرخ بنزین صورت گرفت و بنظر کاملا برنامه ریزی شده و حساب شده بود، حجم وسیعی از خسارت و زیان متوجه جان و مال مردم عادی و بی گناه گشت که اولین انتظار از مسئولین مربوطه برآورد دقیق و جبران سریع بخش مالی این خسارت ها، رسیدگی به مجروحین و مصدومین و عذرخواهی و دلجویی از بازماندگان جان باختگان و شهداست.

۲- با توجه به خسارت‌های مهمی که به اموال عمومی وارد شده و در روند امور جاری مردم اخلال آشکار ایجاد کرده است، ضروریست در اسرع زمان ممکن نسبت به ترمیم و بازسازی اماکن عمومی، چون پمپ بنزین ها، بانک‌ها و ادارات اقدام صورت گیرد تا در روند خدمت رسانی به مردم اختلال و اشکال بیشتر پیش نیاید.

۳- حوادث و رخداد‌های هفته گذشته بی شک بار روانی و عاطفی منفی بسیار سنگینی را متوجه مردم شریف این مرز و بوم کرد و حجم زیادی از اضطراب و احساس ناامنی و ترس را برای افکار عمومی بوجود آورد. قطعا مسببین این وضعیت در وهله اول باید توبیخ و تنبیه گردند و در وهله بعد بایستی از محضر عموم مردم به سبب ناکارآمدی و قصور خویش عذرخواهی کنند.

۴- چاره جویی و تدبیر اساسی برای آمور معیشتی اقشار ضعیف و محروم جامعه که بی تردید در جریان افزایش قیمت بنزین دچار تنگنا و عسرت می‌شوند، بر عهده مسئولین و متولیان امور اقتصادیست و مشخصا زنان سرپرست خانوار در این زمینه باید مرکز توجه بیشتر باشند.
در نهایت امید داریم که دولت پاسخگوی مجموعه مشکلات و ناهنجاری‌های پدید آمده در جریان طرح افزایش قیمت بنزین باشد بگونه‌ای که آسیب‌های وارد آمده در حد ممکن جبران گردد و با مسببان و عاملان این حوادث در دولت برخورد جدی شود.

والسلام من اتبع الهدی

جمعی از خانواده معزز شهدا، وکلا، حقوقدانان، فعالان فرهنگی و اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار