بازدید 35954

جایگزین‌های احتمالی پراید و پژو ۴۰۵ چه خودرو‌هایی می‌توانند باشند؟

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در حاشیه نشست تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در مورخه 4 آذرماه سال جاری در پاسخ به پرسشی درباره روند شماره گذاری خودروهای ناایمن در سال آینده عنوان کرد: دو خودرو پراید و ۴۰۵ بیشترین آسیب را در تصادفات دارند. بنابراین طی مذاکرات جدی با مسوولان مربوطه به این نتیجه رسیده ایم که این دو خودرو در سال آینده شماره گذاری نشوند و این می طلبد که یک خودروی مناسب و ایمن، جایگزین این دو خودرو شود.
کد خبر: ۹۳۹۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴ 26 November 2019

جایگزین های احتمالی پراید و پژو 405 چه خودروهایی می توانند باشند؟

تابناک اقتصادیزمزمه های توقف تولید پراید و پژو 405 از سال 1395 آغاز شد و در ان زمان اعلام شد که این دو خودرو در سال 1397 از خط تولید خارج خواهند شد. با آغاز تحریم صنعت خودروسازی در سال گذشته موضوع خروج این دو خودرو از خط تولید به تعویق افتاد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال 1395 رضا رضایی که رئیس انجمن قطعه سازان بود طی مصاحبه ای اعلام کرد که احتمال توقف تولید پژو 405 و پراید تا سال 1397 وجود دارد. وی گفت: از سال ۱۳۹۷ خودروسازان باید ۸۳ استاندارد در تولید خودروهایشان را به کار ببندند که این امر باعث می‌شود بعضی از خودروها نتوانند استانداردهای لازم را بگیرند و احتمال از رده خارج شدنشان وجود خواهد داشت که این امر می‌تواند برای خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ درست باشد.

همان گونه که رئیس وقت انجمن قطعه سازان در سال 1395 عنوان کرده بود، با آغاز سال 1397 همگان منتظر حذف این دو خودرو از چرخه تولید بودند اما تحریم صنعت خودروسازی ایران توسط آمریکا در مرداد ماه سال گذشته این امر را به تعویق انداخت.

در سال جاری اما موضوع حذف پراید و پژو 405 از چرخه تولید با جدیت بیشتری دنبال شد و مسئولین مختلفی در این زمینه اظهارنظراتی را داشتند.

به عنوان نمونه در شهریور ماه سال جاری و در ششمین روز دولت، رضا رحمانی وزیر سمت در بدو ورود به استان مرکزی گفت: خودرو‌های فاقد استاندارد و کیفیت از خط تولید ۲ خودروساز بزرگ کشور خارج می ‌شوند.

وی با بیان اینکه خودرو‌های قدیمی و خودرو‌هایی که نتوانند استاندارد‌های لازم را کسب کنند، از خط تولید خارج می‌ شوند، اضافه کرد: این خودرو‌ها در سایپا پراید و در ایران خودرو پژو ۴۰۵ بوده که باید با انجام برنامه ریزی ‌های لازم خودرو‌های جدید و با کیفیت جایگزین آن ‌ها شود.

میزان داخلی سازی این دو خودرو چقدر است؟

جدول زیر نشان می دهد که پژو 405 که خودروی تولیدی شرکت ایران خودرو می باشد حدود 93 درصد داخلی سازی شده است و این در حالی است که پراید که تولید شرکت سایپا می باشد بعد از حدود 26 سال قدمت ساخت در ایران تنها 87 درصد داخلی سازی شده است.

خودرو

درصد داخلی سازی

شرکت سازنده

پژو 405

93

ایران خودرو

پراید

87

سایپا

چرا باید حذف شوند؟

این خودروها به دلیل آنکه نتوانسته اند استانداردهای لازم را پاس کنند، در فهرست حذف از بازار خودرو ایران قرار گرفته اند. پایین بودن سطح استانداردهای این دو خودرو از یک سو موجب ارزان تمام شدن آن برای خریداران و در نتیجه افزایش میزان متقاضی برای آن ها شده و از سوی دیگر سهم این خودروها در آمار تصادفات و تلفات ناشی از این تصادفات را بالا برده است.

سردار تقی مهری طی مصاحبه ای در همین زمینه اعلام کرد: خودروهای پراید و پژو 405 تولید داخل هستند و بیشترین سهم خودروها را تشکیل می‌دهند و ۵۲ درصد کشته ‌های تصادفات برای این خودروهاست. همچنین سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا طی مصاحبه دیگری در تحلیل تصادفات کشور طی ۱۱ سال گذشته گفت: ۳۴ درصد از جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بوده‌اند.

از چه زمانی تولید این خودروها متوقف می شود؟

در 19 آبان ماه بود که نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد رسماً اعلام کرد که شورای عالی استاندارد مصوب نمود که تولید پراید به‌طور کامل از ابتدای مرداد ۹۹ متوقف شود و در عین حال تولید پژو ۴۰۵ جی ‌ال‌ ایکس نیز از ابتدای خرداد ۹۹ متوقف خواهد شد.

همچنین سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در حاشیه نشست تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در مورخه 4 آذرماه سال جاری در پاسخ به پرسشی درباره روند شماره گذاری خودروهای ناایمن در سال آینده عنوان کرد: دو خودرو پراید و ۴۰۵ بیشترین آسیب را در تصادفات دارند. بنابراین طی مذاکرات جدی با مسوولان مربوطه به این نتیجه رسیده ایم که این دو خودرو در سال آینده شماره گذاری نشوند و قطع به یقین این موضوع را دنبال می کنیم و این می طلبد که یک خودروی مناسب و ایمن، جایگزین این دو خودرو شود.

چه خودروهایی احتمال جایگزینی دارند؟

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی طی مصاحبه ای در مورد جایگزین های احتمالی پراید و پژو 405 گفت: جایگزین پراید مشخص شده و تیبا دقیقا به همین دلیل معرفی شد که به جای پراید قرار گیرد. همچنین دنا نیز می‌تواند جایگزین پژو ۴۰۵ شود ضمن این که خودروی پژو ۳۰۱ قرار است توسط ایران‌ خودرو به تولید برسد.

همچنین امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو درباره جایگزین ‌های پراید و ۴۰۵ اظهار کرد: جایگزین پراید یعنی تیبا وجود دارد که از نظر فنی و استاندارد طراحی آن به گونه‌ای است که می‌تواند استانداردهای جدید را پاس کند. در مورد پژو ۴۰۵ نیز شرایط به همین روال است و خودروی جایگزین داریم که از جمله این خودروها می‌توان به سمند و پژو ۲۰۶ صندوقدار اشاره کرد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
عجب تحولی. تیبا بجای پراید.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
خندم گرفت
خوب قیمت تیبا را هم باید به قیمت پراید برسونید با افزایش تولید انبه جای پراید در حالیکه الان بیش از ۱۰ میلیون از پراید گرانتر است
اصلا چرا این کار کنید یک خودرو جدید دانشگاه خودرو ساخته در سال گذشته که مصرفش هم خیلی کم است ان را تولید انبوه کنید و هم زیبا تر از تیبا است البته اگر مدیران خودرو سازی و دولتی اجازه بدهند و حق .... پایمال نشود!
خوب است درصد خودروهای مورد استفاده را نیز مشخص می کردند. هر گونه ارائه آمار باید همه جوانب در نظر گرفته شود.
ارزان تمام شدن برای مشتری؟!
تیبا چه فرقی با پراید داره؟ فقط مصرف بنزینش بیشتره. ایمنی و امکانات هم که هیچ
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
البته کر فرق داره. قیمتش هم بالاتره داداش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
از پراید هم زشت تره
به این جناب بفرمایید که اگه من پول داشتم منتظر امر شما نمی شدم و می رفتم ماشین خوب می خریدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
وقتي پول نداري چلوكباب بخوري، نون پنير مي خري
بروید از مکانیک‌ها بپرسید تیبا چند مشکل مهندسی دارد اول دیسک و صفحه کلاچ بعلت ناهماهنگی موتور بزرگ شده و گیربکس کوچک دوم بلبرینگ چرخ که خود ستاد معاینه فنی گفته که چرخ‌هایش تراز نیست و ناراستا است سوم دما بالای موتور که فقط یک فن رادیاتور دارد که برای تابستان کم است تیبا دارم در چهار سال بارها دیسک و صفحه و بلبرینگ عوض کرده‌ام اگر کسی برای کار می‌خواهد پراید بهتر است اما برای مصرف شخصی تیبا بهتر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
خودرو را مصرف نمی کنند سعید جان؛ استفاده می کنند. ...
یه کارگر بنظرتون میتونه دنا ۱۳۰ میلیون بگیره یا تیبا ۶۰ میلیون
همین پراید و پژو هم از سر مردمی که تا دو سال آینده محصولات این تابوت سازها را پیش خرید کرده اند،زیاده،خلایق هر چه لایق.
سلام جالبه واقعا قیمت ۴۰۵ با دنا یک اندازه است آخه چیچیه این دوتا ماشین به هم می خورد
من فکر نمیکنم فرقی کنند!
عجب راه حلی!
شده بحث پیکان و آردی و روآ
بسمه تعالی
همه چیزمون باید بهم بیاد ، مدیریتمون هم مثل کیفیت و اندازه پرایده خخخخخخخخ
هر سال میگن از سال آینده متوقف میشه
دنا 120 میلیون
عجب پیشرفتی خسته نباشید واقعا
بهترين گزينه اين است كه اجازه ورود خود روهاى سه سال كار كرده بدون گمركى داده شود آن هم از نوع كم مصرف بنزينى و برقى آن ،،،،،خلاصه مطلب اينكه از انحصار و گمركى گرفتن زياد دست برداشته شود .
بهترين گزينه توليد يك حودرو 3 سيلندر توربو است كه هم مصرف پائيني داره هم مناسب شهرهاي بزرگ هست و هم اينكه قيمت تمام شده پائيني خواهد داشت.
اصلا پیکان جوان بزنید برادران
پژو 405 از سمند قطعا خودروی استانداردتر و بهتری است. پراید هم از تیبا بهتر است. دلیلش هم واضح است. خودروهای به اصطلاح ملی فاقد حداقل استانداردهای یک خودرو مدرن بوده و مهمتر اینکه سیستم های موتور و گیربکس آنها برای آنها طراحی نشده بلکه عاریتی و سرهم وصله شده اند.
پراید برای مردم قشر طبقه پایین خوب هستش نسبت به قیمتش
کل دنیارا بگردی بهتر ازپراید خودرو پیدا نمیکنی نسبت به قیمتش
همه جا لوازم یدکیش پیدا مشه باسرفه تر ازتیبا ساینا است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان