بازدید 4549
۷

تحلیل رسانه روس: تحریم‌های آمریکا برای ایرانی‌ها نعمت است

یکی از نعمت هایی که می‌توان گفت تحریم‌ها برای ایرانی‌ها ایجاد کرده این است که آنها را وادار کرده هم به فکر راهکارهایی برای ایجاد درآمد و تجارت خود باشند هم به فکر تولید کالایی که مردم نیاز دارند. می‌توان گفت این مرحله سخت‌ترین مرحله‌ای است که ملت ایران مجبور است از آن عبور کند.
کد خبر: ۹۳۸۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸ 22 November 2019

باوجود اینکه تحریم‌های ایالات متحده فشارهای شدیدی بر ایران وارد کرده، اما از سوی دیگر مشاهده می‌کنیم که در مواردی نعمت‌هایی را از آن آنها کرده است.

به گزارش ایبِنا، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با این مقدمه نوشت: یکی از اتفاقات بد برای مردم ایران پس از اکتشاف نفت در این کشور وابستگی دولت‌ها به درآمدهای سهل الوصول نفتی بود. قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ بیش از ۹۰ درصد درآمد دولت ایران از طریق نفت تامین می‌شد و تا زمان دولت احمدی نژاد در ایران، حدود ۷۰ درصد درآمد دولت ایران وابسته به نفت بود.

این گزارش ادامه می‌دهد: در بودجه سال قبل حدود ۲۷ درصد درآمدهای دولت ایران وابسته به نفت بود و در بودجه امسال احتمالا وابستگی به درآمد های نفتی به سمت زیر ۱۰ درصد برود.

در ادامه این تحلیل آمده است: قطعا اگر شرایط تحریم‌ها نبود محال بود دولتمردان به فکر ایجاد در آمد از راه منابع دیگر باشند. فقط جهت روشن شدن ماجرا بد نیست به آمار و ارقام بانک جهانی برای سال ۲۰۱۸ اشاره کنیم که تولید ناخالص ملی ایران (GNP) را ذیل تحریمها حدود ۱۷۵۰ ملیارد دلار تخمین زده در حالی که تولید ناخالص ملی کشوری مانند ترکیه حدود ۲۰۰۰ ملیارد دلار است و روسیه که یک ابر قدرت نظامی به حساب میآید ۲۲۰۰ ملیارد دلار است. حال مثلا ترکیه که هیچ درآمد نفتی ندارد چیزی حدود ۱۲۰۰ ملیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد و ایران حدود ۴۳۰ ملیارد دلار. توجه داشته باشید که این ارقام مربوط به شرایطی است که ایران ذیل شدیدترین تحریم‌های تاریخ قرار دارد.

این ارقام نشان می‌دهد که ایران کشوری بسیار ثروتمند است که اگر مدیریت صحیحی بر منابعش صورت گیرد می‌تواند بدون نیاز به فروش نفت حداقل یک هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داشته باشد.

حال اگر نفرین نفت همین‌طور بالای سر ملت ایران ادامه داشت، قطعا امکان نداشت که دولت‌ها به فکر این باشند که چه کار کنند تا بتوانند اقتصاد ایران را بچرخانند، اما با این شرایط دیگر دولتها مجبور هستند به فکر راهکارهای دیگر برای تولید درآمد باشند.

در ادامه این تحلیل آمده است: از سوی دیگر چون ایران یک کشور نفت خیز بود مردم توقعات بسیاری از دولت‌ها داشتند، اینکه مثلا پول نفت باید میان مردم تقسیم شود و آنها بدون رنج پول به دست بیاورند.

تا همین امروز کافی است به گفت‌وگوهای رسانه‌ای بسیاری از فعالین اقتصادی کشور یا حتی در برخی موارد مدیران ارشد دولتی گوش کنید که راهکارهای خود برای حل مشکلات اقتصادی را از چه منظری مطرح می‌کنند. تقریبا می‌توان گفت همه توقع دارند دولت ورود کند، پول بدهد، وام بدهد، سرمایه‌گذاری کند تا آنها بتوانند فعالیت اقتصادی خود را بچرخانند.

این رسانه روس در ادامه نوشته است: یکی دیگر از نعمت هایی که می‌توان گفت تحریم‌ها برای ایرانی‌ها ایجاد کرده این است که آنها را وادار کرده هم به فکر راهکارهایی برای ایجاد درآمد و تجارت خود باشند هم به فکر تولید کالایی که مردم نیاز دارند. می‌توان گفت این مرحله سخت‌ترین مرحله‌ای است که ملت ایران مجبور است از آن عبور کند.

با توجه به امکانات خدادادی که ایران در اختیار دارد اگر در این مرحله مدیریت صحیحی انجام شود، قطعا ایران می‌تواند نه فقط از این مرحله عبور کند، بلکه به یکباره ایران در حوزه اقتصادی از بسیاری کشورهای عضو گروه بیست هم عبور کند. در پایان باید گفت هنر در آن خواهد بود که ایران بتواند از نعمت‌ تحریم های آمریکا نهایت استفاده را انجام دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
تو متنش نوشته امکانات خداد؟ اسپوتنیک؟
اینترنت رو وصل کنید
این نعمت رو بیاد دو دستی تقدیم شما بکنیم ، ما از این نعمت ها نمیخوایم.
تشکر از روسیه که اینقدر به فکر ماست! ولی تحریم ایران فقط برای روسیه و چین نعمته
حالا شما هی نمک روی زخم مردم بپاشید
تحریم چیزی به همراه نداره... رونق اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در تعامل با دنیاست ...اینو میتونید از مالزی و اندونزی و سنگاپور بپرسید؟!؟!؟
خداوند این نعمات را نصیب شما روسها هم نماید الهی آمین
مرگ خوبه برای همسایه البته
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار