بازدید 3408
اقتصاد در گذر زمان

از "اعطای امتیاز نفت شمال به یک شرکت آمریکایی" تا "بررسی تصمیمات جدید درباره بنزین"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۳۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 20 November 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

29 آبان 1300، مذاكرات محرمانه قوام با نمايندگان شركت نفت امريكائي استاندارد اويل در مورد اعطاي امتياز نفت پنج استان شمالي ايران منجر به امضاي قراردادي شد كه به موجب آن شركت مزبور مجاز شد به مدت 50 سال امتياز استخراج و بهره ‌برداري از نفت شمال را به دست آورد.

29 آبان 1315، دكتر «شاخت» كارشناس و متخصص معروف مالي و اقتصادي آلمان وارد تهران شد و مذاكراتي پيرامون مسائل كشاورزي و صنعتي با علي اكبر داور وزير ماليه و اميرخسروي رئيس بانك ملي ايران به عمل آورد.

29 آبان 1321، اللهیار صالح رییس هیات اقتصادی ایران در آمریکا برای تصدی وزارت دارایی احضار شد. همچنین در این روز، لایحه دولت مبنی بر واگذاری اجازه انتشار اسکناس به هیات نظارت اندوخته اسکناس به تصویب مجلس رسید. از این پس بانک ملی ایران می ‌تواند با تصویب هیات نظارت هر مقدار که لازم باشد اسکناس چاپ کند.

29 آبان 1332، دکترسیدفخرالدین شادمان به وزارت اقتصاد ملی و دکترمسعود ملکی به وزارت کار برگزیده شدند.

29 آبان 1349، دولت ایران طی قراردادی ۹ سیلو از شوروی خریداری کرد.

29 آبان 1353، اولین موافقتنامه و قرارداد همکاری ‌های انرژی اتمی ایران با فرانسه امضا شد. به موجب این قرارداد ایران دو رآکتور اتمی مولد برق از فرانسه خریداری خواهد کرد.

29 آبان 1367، در جريان مذاكرات مديركل اروپايي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با وزير روابط خارجي اقتصاد شوروي، دو كشور در زمينه صدور سالانه 3 ميليارد متر مكعب گاز از ايران به شوروي به توافق رسيدند.

29 آبان 1371، آمريكا مذاكرات خود را با كشورهاي صنعتي غرب براي تشديد مقررات كنترل صادرات كالا و تكنولوژي پيشرفته به ايران آغاز كرد.

29 آبان 1393، محمدقاسم حسینی قائم مقام صندوق توسعه ملی با اشاره به اینکه‌ این صندوق توانست با گذشت چهار سال از تاسیس آن، ذخیره مناسبی داشته باشد، گفت: ذخیره صندوق توسعه ملی بیش از ۷۰ میلیارد دلار است.

29 آبان 1394، پس از یکسان‌سازی قیمت بنزین و توقف سهمیه‌بندی در پنجم خردادماه سال جاری، وزارت نفت اعلام کرد سهمیه‌های باقیمانده بنزین ۷۰۰ تومانی تا پایان شهریورماه اعتبار دارد که البته پس از مدتی این مهلت را تا پایان آبان ماه تمدید کرد. بنزین ۷۰۰ تومانی آخرین بازمانده بنزین سهمیه‌ای به‌شمار می‌رود که در سال‌های اخیر در کارت‌های سوخت رانندگان شارژ می‌شد. براساس آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، کمتر از ۴۰۰ میلیون لیتر از سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت باقیمانده است که در صورت استفاده نشدن، باطل می‌شود.

29 آبان 1396، داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری طی مصاحبه ای گفت که هزینه سالانه نگهداری از راه های کشور ۷ هزار میلیارد تومان می باشد. او ادامه داد: "اکنون ۵۰ درصد اعتبارات نگهداری راه‌ ها ازطریق تامین منابع ملی و ۵۰ درصد نیز از منابع استانی برای نگهداری راه‌ های غیرشریانی تامین می‌ شود."

29 آبان 1397، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور با بیان اینکه سوخت یکی از کالاهای اساسی است، به افزایش قیمت ارز اشاره کرد و گفت: قرار شد هفته آینده جلسه مستقلی با تعدادی از دستگاه‌های مرتبط با موضوع سوخت برگزار شود تا درباره بنزین تصمیمات جدیدی بگیریم.

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل