بازدید 4119

شرایط ظهرنویسی اسناد تجاری معین شد

کد خبر: ۹۳۸۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶ 19 November 2019
نمایندگان مجلس شرایط ظهرنویسی اسناد تجاری را مشخص کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس در جلسه امروز سه شنبه پارلمان در جریان بررسی کتاب دوم لایحه تجارت با ماده ۳۵۱ تا ۳۵۶ آن موافقت کردند.

ماده ۳۵۱ – هر براتی را می‌توان با ظهرنویسی منتقل کرد ولو اینکه صراحتا به حواله‌کرد دارنده صادرنشده باشد چنانچه برات‌دهنده عبارات بدون حواله‌کرد، غیر قابل انتقال، فقط قابل پرداخت در وجه شخص معین یا مشابه آن را که صریح بر منع ظهر نویسی به عنوان انتقال است در متن برات قید کرده باشد انتقال آن تابع مقررات مربوط به انتقال طلب مدنی است.

ماه ۳۵۲ – ظهرنویسی پیش از بررسی و پس از آن امکان‌پذیر است با وجود این ظهر نویسی پس از واخواست عدم پرداخت یا پس از پایان مهلت انجام آن تابع مقررات مربوط به انتقال طلب مدنی است ظهرنویسی بدون تاریخ، ظهرنویسی پیش از مهلت انجام واخواست، عدم پرداخت محسوب می‌شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

ماده ۳۵۳ – ظهرنویسی باید بی قید و شرط باشد در متن برات یا برگه زمینه درج شود با متضمن نام ذی نفع ظهرنویسی و امضای ظهرنویس باشد.

ماده ۳۵۴ – انتقال برات به موجب سند جداگانه یا از طریق قبض و اقباض، ظهرنویسی سفید امضا (فاقد نام ذی‌نفع ظهرنویسی) در وجه حامل جزئی یا مشروط باطله است. انتقال سند به صور مذکور مشمول مقررات این قانون در خصوص انتقال از طریق زهرنویسی است.

ماده ۳۵۵ – برات به نفع برات‌گیر از اینکه قبول کرده یا نکرده باشد برات‌دهنده یا هر یک از دیگر امضاکنندگان سند، قابل ظهرنویسی است. این اشخاص نیز می‌توانند سند را مجددا ظهرنویسی کنند. ممکن است تاریخ ظهرنویسی و نشانی ظهرنویس نیز در برات درج گردد.

تبصره – چنانچه ظهرنویس در ظهرنویسی خود تاریخ مقدمی را قید کند، در صورتی که مشمول مجازات شدیدتر دیگری نباشد به جزای نقدی معادل یک چهارم مبلغ برات محکوم می‌شود.

ماده ۳۵۶ – ظهرنویسی موجب انتقال کلیه حقوق ناشی از برات است مگر اینکه در متن سند به عنوان (وکالت در وصول) یا وثیقه یا مشابه آن‌ها تصریح شده باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار