بازدید 2895

واکنش فلسطینی‌ها به اظهارات پمپئو برای شهرک سازی

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین با تقبیح اظهارات مایک پمپئو گفت: اظهارات وی در باره شهرک‌سازی‌های اسرائیل به استهزاء گرفتن قانون بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل است که شهرک سازی را به صراحت جرم می‌داند.
کد خبر: ۹۳۸۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۷ 19 November 2019

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در حمایت از شهرک‌سازی‌ رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی، محکومیت‌ محافل فلسطینی را در پی داشت.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از شبکه خبری المیادین، محمد اشتیه نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین با تقبیح اظهارات مایک پمپئو گفت: اظهارات وی در باره شهرک‌سازی‌های اسرائیل به استهزاء گرفتن قانون بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل است که شهرک سازی را به صراحت جرم می‌داند.

وی گفت: این موضع دولت آمریکا تلاشی به منظور حمایت از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آخرین لحظات رقابت برای تصدی دور جدید پست نخست وزیری است.

اشتیه افزود: شهرک سازی‌های اسرائیل غیرقانونی و به عنوان جنایت جنگی علیه سرزمین و مردم فلسطین به شمار می‌رود و مانعی برابر تشکیل کشور فلسطین است.

وی از جامعه جهانی خواست برابر اظهارات خطرناک پمپئو که ضربه‌ای به تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری صلح است، بایستند.

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز اظهارات پمپئو در این باره را محکوم کرد و آن را کاملا مغایر با قوانین بین‌المللی دانست.

حازم قاسم سخنگوی حماس گفت که این اظهارت تاکید جدیدی بر مشارکت دولت آمریکا در تهاجم علیه مردم فلسطین و حقوق آنهاست.

وی افزود: شهرک سازی‌ها مانند اشغالگری، امری غیرقانونی است و ملت ما به مبارزه خود تا لغو شهرک سازی‌ها، بیرون راندن اشغالگران و بازگشت ملت فلسطین به سرزمینی که ناگزیر به مهاجرت از آنها شده‌اند، ادامه خواهد یافت.

جنبش جهاد اسلامی نیز با محکوم کردن اظهارات پمپئو گفت که این اظهارات، استعماری، خصمانه و فاقد هرگونه مشروعیت است.

جهاد اسلامی همچنین واکنش به این اظهارات را از طریق گسترش مقاومت علیه شهرک سازی‌ها در کرانه باختری و قدس دانست.

این جنبش با انتقاد از موضع جهان عرب در قبال فلسطین گفت: سکوت کشورهای عربی در قبال تجاوز به غزه، قدس و کرانه باختری، دولت آمریکا را برای اعلان چینن تصمیمات خصمانه ای جری کرده است.

سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این باره اعلام کرد که اظهارات جدید آمریکا مبنی بر مشروع بودن شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می کند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی معا، نبیل ابو ردینه اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در باره سازگاری شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی با قانون بین المللی را رد کرد و گفت این اظهارات مردود و کاملا مغایر با قانون بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت به ویژه قطعنامه 2334 است.

وی همچنین گفت: دولت آمریکا فاقد هرگونه شایستگی برای لغو قطعنامه‌های سازمان ملل در این باره است و حق ندارد هیچ گونه مشروعیتی به شهرک‌سازی‌های اسرائیل اعطا کند.

سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان همچنین از کشورهای جهان خواست، این اظهارات را محکوم کنند زیرا به گفته وی اظهاراتی غیرقانونی و تهدید کننده صلح و امینت بین‌المللی است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا دوشنبه‌شب اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور شهرک سازی‌ها در کرانه باختری را مغایر قانون بین‌المللی نمی‌داند.

وی افزود که دولت ترامپ سیاست اتخاذ شده در دوره باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را تغییر می‌دهد.

پمپئو تصریح کرد: بیانیه‌های دولتی ایالات متحده درباره فعالیت‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری در دهه‌های گذشته ناهماهنگ بوده است.

وی تاکید کرد که دولت ترامپ "پس از مطالعه دقیق مباحث حقوقی همه طرف‌ها" اعلام می‌کند که شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری با قوانین بین‌المللی ناسازگار نیست.

این اظهارات وی با محکومیت‌هایی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی روبه رو شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل