بازدید 8866

چرا اعتراض به جریمه رانندگی فایده‌ای ندارد؟

گاهی تاوان این دستکاری کردن ارقام پلاک را کسانی می‌دهند که به طور اتفاقی رقم‌های تغییری پلاک فرد متخلف شبیه پلاک خودرو فردی شده که شاید آن لحظه در خانه‌اش خواب بوده است. حالا اگر آن راننده بخواهد به این جریمه اعتراض کند آیا راهکاری برایش وجود دارد؟!
کد خبر: ۹۳۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶ 13 November 2019

یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر رانندگان زیادی را دچار دردسر کرده ثبت برخی جرایم است که صاحب خودرو هنگام دریافت برگه خلافی یا پیامک از آن باخبر می‌شود در حالی که حتی روحش نیز از آن تخلف خبر ندارد.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه ایران، وقتی پیامکی با این مضمون دریافت می‌کنیم که شما در فلان خیابان به سبب سرعت غیرمجاز یا نبستن کمربند ایمنی یا صحبت با تلفن همراه جریمه شده اید به معنی آن است که باید در اسرع وقت جریمه تخلف‌مان را پرداخت کنیم اما مشکل آنجاست که گاهی هر چه فکر می‌کنی یادت نمی‌آید که در آن ساعت و روز مشخص در آن محدوده بوده باشی و بدتر از آن اینکه حالا چگونه می‌توانیم این اشتباه سیستمی را اثبات کنیم؟!

پلیس می‌گوید جرایم به محض صدور، قطعی و لازم الاجرا نیستند و رانندگان می‌توانند نسبت به آن اعتراض کنند و پس از بررسی مأموران نتایج قطعی آن اعلام می‌شود. اما بواقع چگونه می‌توان ثابت کرد که خودروی ما در آن روز و ساعت در محدوده ثبت جریمه نبوده است؟! به‌طور قطع اگر خودرو ما جز در پارکینگ‌های عمومی پارک نشده باشد هیچ راهی برای اثبات ادعای‌مان وجود ندارد!

هریک از ما شاید بتوانیم اثبات کنیم که در آن زمان خاص سرکار بوده‌ایم اما مگر خودروی ما با اثر انگشت یا اسکن قرنیه چشم‌مان حرکت می‌کند که بتوانیم حضور خودروی‌مان را هم به اثبات برسانیم. بنابراین می‌بینیم که در عمل شکایت از جریمه ثبت شده راه به‌ جایی نمی‌برد و تنها هزینه پیگیری اعتراض و وقت و انرژی‌مان صرف کاری شده که نتیجه آن از ابتدا حداقل برای پلیس راهور روشن است.

دومین نکته جریمه‌هایی است که برای ورود به محدوده طرح ترافیک ثبت می‌شوند. کافی است صبح‌ها به این محدوده‌ها سری بزنید تا ببینید که رانندگان متخلف انواع و اقسام ترفندها را برای ورود رایگان به این محدوده استفاده می‌کنند؛ ترفندهایی مانند اسپری کردن برف شادی، برچسب زدن روی پلاک خودرو، برقی کردن پوشش پلاک و دستکاری اعداد. هرچند برخی رانندگان متخلف با این شیوه‌ها موفق شده‌اند قوانین را دور بزنند اما گاهی تاوان این دستکاری کردن ارقام پلاک را کسانی می‌دهند که به طور اتفاقی رقم‌های تغییری پلاک فرد متخلف شبیه پلاک خودرو فردی شده که شاید آن لحظه در خانه‌اش خواب بوده است. حالا اگر آن راننده بخواهد به این جریمه اعتراض کند آیا راهکاری برایش وجود دارد؟!

بدون شک مصادیق دیگری هم وجود دارد اما سؤال اینجاست که چرا رانندگان بدشانسی که پلاک خودروشان از سوی مأمور پلیس یا دوربین یا حتی سیستم به اشتباه ثبت شده باید تاوان این خلأهای قانونی را بپردازند؟ آیا راه حلی برای این معضل که بسیاری از رانندگان با آن درگیرند وجود ندارد؟ آیا هزینه‌های مادی و معنوی اشتباهات یک سیستم باید از جیب مردم تأمین شود؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۲۶
با سلام
طی سال 1398 حتی یک بار هم وارد محدوده طرح ترافیک تهران نشدم ولی 34500 تومان بابت ورود به محدوده طرح ترافیک ثبت شده حالا نمیدونم دولت و شهرداری تهران به مشکل بی پولی خوردن یا یکی پلاک ماشینشو دستکاری کرده منم واگذار کردم به خدا چون انها هم میدونند برای این مبلغ کسی پیگیری پردرسر را نمیکنه و نوش جان می کنند.
من یکبار بعلت عبور از چراغ قرمز بدون کمربند از ۴راه سرچشمه جریمه شدم که اصلا در آنجا نبوده ام دلیلش هم اینه که در طرح ترافیک است و من مجوز طرح نداشتم پیگیری هم کردم دیدم بیشتر وقتم تلف میشه.
متاسفانه بعضی از ماموران محترم راهنمایی و رانندگی جریمه هایی را که درست نیست و خلاف واقع است صادر می کنند که راننده بعد از مراجعه به دفاتر پلیس +10 و یا استعلام متوجه آنها می شود و بدتر اینکه از نوع الصاقی صادر می گردد که بعد از مدتی دو برابر می شود و اعتراض هم هییییییییییییییییچ فایده ای ندارد.
گذشته از اینکه این ماموران تنها در موارد نادر از ابزار جریمه برای حل مشکل ترافیکی استفاده می کنند بلکه در غالب موارد برای انگیزه های مالی اقدام به صدور جریمه می کنند.
موارد بالا تجربیات شخصی خودم به عنوان یک راننده است.
یکی از راههای درآمد دولت و سرکیسه کردن مردم البته با جریمه هست ، چرا باید دولت ازش صرفه نظر کنه ؟!
این چیزهایی که میگن ، 197 ، شورای حل اختلاف ، اعتراض ، بررسی همش علکیه ، باید آخرش پول رو بدی و تمام
واقعا راهنمایی و رانندگی بیشترین ظلم را در حق مردم انجام می دهد.
راننده ای پیدا نمی کنید که حداقل یک بار به اشتباه از طرف مامورین خدوم راهور مورد عنایت قرار نگرفته باشد. تاره وضعیت دوریین های پشت چراغ قرمز و تایمرهای گمراه کننده آن که بماند.
خود بنده چند بار در محلی که هیچ تابلویی نداشت جریمه شدم، آن هم از نوع الصاقی، در حالی که برگ جریمه ای روی خودرو ندیدم و اگر استعلام خلافی نمی گرفتم به دلیل الصاقی بودن باید دو برابر جریمه پرداخت می کردم!!
من یکی از همین افراد هستم ماشین من همیشه در پارکینگ خانه مان پارک بوده اصلا در طول هفته خارج نمی شود اما کم نبوده است جریمه هایی که به من و ماشینم هیچ ربطی نداشته و مجبور پرداخت کرده ام
من یکی از همین افراد هستم ماشین من همیشه در پارکینگ خانه مان پارک بوده اصلا در طول هفته خارج نمی شود اما کم نبوده است جریمه هایی که به من و ماشینم هیچ ربطی نداشته و مجبور پرداخت کرده ام
چون هیچ مرجع قانوی در ایرانپاسخو به تخلفاتش نیست
ومجریان قوانین زورشان بر مردم می چربد
و قوه قضاییه هم آنقدر عطاله دادرسی دارد و امروز برو فردا بیا می کند که مردم منصرف میشن از شکایتهاشون
کدوم حق مردم به جا آورده شده که این دومی باشه.هرچند که خود ما ملت هم دست کمی از حاکمیت نداریم..مشت نمونه خرواره
با سلام
کمتراز یک ماه پیش درمسیربازگشت از رشت به سمت تهران در انتهای اتوبان رشت تهران ورودی رودبار اتوبان به اتمام میرسد افسر راهور سر ورودی که اتوبان به اتمام میرسد با دست اشاره کرد که ادامه اوبان رو برو از ایشان پرسیدم که مگر اتوبان تکمیل شده گفت بله 10متر رفتم دوردست رو نگاه کردم دیدم ماشین ها به آهستگی و بصورت ناهموار طی مسیر میکنن فهمیدم حدث زدم که اتوبان تکمیل نشده 10متر رو دنده عقب اومدم که از داخل رودبا برم این مامور محترم 150000تومان منو جریمه کرد که چرا تو اتوبان دنده عقب اومدم بعد از اینکه گفتم آقای محترم اتوبان قبل از تابلو تمام شده و جنابعالی به من آدرس اشتباهی دادی به کتش نرفت که نرفت و با تحدید گرفتن گواهینامه مجبور شدم تا انتهای اون جاده خراب رو برم که حداقل 2ساعت پشت خاک و خوله معظل شدم
جالبه که تو سایت نگاه کردم برای من 2برگی صادر کرده حال موندم آیا جایی تو راهنمای رانندگی به این مشکلات رسیدگی میکنن ؟ و آیا واقعا بی طرفانه رسیدگی میکنن ؟ یا فقط یکروز باید خومان رو از کار و زندگی بندازیم و دست آخر بیفایده باشه
ناجا فقط دركنفرانس هاى خبرى باخبرنگاران مهربان مى شوند
وگرنه همش زورگويى است، صبح مى رى تعويض پلاك مثلا براى المثنى كارت تمام ادارات ٧٣٠ بازهستن اونها ٨١٥ در رو بازمى كنند ...تا جريمه هايى كه اصلا دراون شهرنبودى... برخوردهاى بد، معطلى...كلا سالى كه زوره ١٣ ماهه
باسلام- برايم در مشهد جريمه سرعت با دوربين ثبت شده و من اصلا با خودرو مشهد نرفته ام , حداقل در سايت پليس فضايي براي اظهارات منظور شود و مورد بررسي قرار گرفته و پاسخ داده شود تا از اطاله وقت جهت مراجعه به مراكزجلوگيري شود. باتشكر
خیلی مسخره بازی است . من اول مهر تو خونه تهران نشسته بودم داشتم ناهار میخوردم دیدم دو تا sms اومد 35000 تومان جریمه از همدان . نیم ساعته رفتم سعادت آباد میدان کاج پلیس گفتم اس ام اس رو هم نشون دادم گفتند دستکاری کردند . ادرس دادند میمنت غرب تهران رفتم پیگیریم کنم گفتند این جا دوربین ها را چک میکنیم اگر تسلیمی است باید برید منطقه 22 . رفتم اونجا گفتند باید برید همدان مامور را پیدا کنید از اون بخواهید جریمه تون را حذف کند یا باید وایستید دیدید 5 بار براتون جریمه دیگری اومد برید شکایت کنید .

من هم دیدم نمیشه به خاطر 35 هزار تومان برم همدان و پیگیریم کنم پلیس هم که پیگیری نمیکنه . هیچ چی پرداخت کردم .
به این قوانین مزخرف پلیس چی میشه گفت . کجای دنیا به جز ایران این بی عدالتی از طرف پلیس برای شهروند تحمیل میشه و نتونی پیگیری اشت کنی و دم از اجرای قوانین و حقوق شهروندی و ... میکنند .


این مشکل من اگر برای خودشون پیش بیاد ایا میرند همدان ؟؟؟؟
پلیس ها بی دلیل پی درپی جریمه می نویسند و کسی هم با این غارتگری کاری ندارد
در همه جای دنیا فقط کافی است صاحب ماشین یک شاهد را معرفی کند تا تایید بکند که او خلاف مورد نظر را انجام نداده است. در کشورهای دیگر شهادت یک شاهد بر ادعای پلیس ارجحیت دارد.
متاسفانه برای بسیاری از ما این اتفاق بارها افتاده است مثلا برای خود من جریمه شرکت در کارناوال عروسی ساعت 12.5 شب در شهرستان شیروان در یک شب غیر تعطیل صادر شده است در حالی که در این زمان بنده در شهر مشهد و در خواب بوده ام و ماشینم هم در پارکینک ! حالا چطور می خواهم ثابت کنم الله اعلم
برادر فایده ندارد حرف خودشان است اعتراض هم نتیجه اش علافی وهزینه است ومبالغ جریمه به خزانه می رود که در اختیار حاکمیت است وچاقو نیز دسته اش را نمی برد.
بیچاره رعیت
چند سال پیش جریمه سرعت غیر مجاز در مشهد برایم ثبت شده بود در حالیکه در آن تاریخ من با خودرویم در بندرعباس بودم. به پلیس راهور مراجعه کردم گفتند باید به مرکز کنترل ترافیک بروی. آنجا رفتم ابتدا گفتند اصلأ چنین چیزی غیر ممکنه و دوربین ها اشتباه نمی‌کنند. اصرار زیاد کردم گفتند امروز فرصت نیست فردا بیا. دو سه بار رفتم و هر بار از بنده اصرار و از آنها انکار تا اینکه بالاخره تصاویر آن روز و ساعت را در کامپیوتر آوردند و دیدند که عکس خودروی متخلف با اتومبیل من متفاوت است. قبول کردند و موضوع به راهور اعلام شد. آنجا رفتم گفتند باید بعداز ظهر قاضی بیاید و رأی بدهد. روز بعد رفتم ، ابتدا گفتند قاضی قبول نکرده ولی پس از اصرار به دیدن رأی قاضی معلوم شد که رأی به حذف جریمه داده که البته جریمه حذف شد ولی متأسفانه هزینه ایاب و ذهاب و از کار افتادگی من بیشتر از مبلغ جریمه شد. مدارک در راهور مشهد موجود است. لطفاً این کامنت را منتشر کنید تا شاید مسئولین مربوطه تدابیری برای اینگونه موارد بیندیشند.
تنها راه حل این است که پلیس دست از مماشات و سهل انگاری در برخورد با کسانی که قوانین رانندگی را رعایت نمی کنند بردارد.پلیس برخورد قاطعانه نمیکند
به مالا نصرالدین گفتن چرا اعتراض میکنیم کسی جواب نمیده گفت به من چه بعدش گفتن چرا خودت اعتراض نمیکنی گفت به شما چه...
وای از قوانینی که سوراخ بسیار دارد
قانون باید جلوی ظلم رو به هر سمتی چه آقا چه خانم بگیره نه اینکه به اون دامن بزنه. بهتره هر چی دارن اموالشون رو باهم نصف کنند برن پی زندگیشون. این دکان بازار مهریه باید جمع بشه..
مخصوصا این روزها که ماشاالله ماموران عقده ای هم بسیارند و بدنبال تموم کردن دفترچه جریمه ی خود هستند تا بلکه با این روش بتونن درجه ای و ترفیعی را اخذ کنند بسیارند متاسفانه .
خوب ! طبق معمول مردم رو مقصر جلوه دادید و پلیس را حق به جانب و قانونمند !
من شخصا یکبار ماشین رو در جایی پارک کرده بودم که علمک پارکومتر وجود داشت ولی اصلا پارکومتر در آنجا نصب نشده بود و فعال نبود. پلیس منو جریمه کرد در حالیکه براحتی برای مامور پلیس قابل رویت بود که در آنجا هیچ پارکومتری نصب نیست.
برای اثبات اینکه پلیس بی جهت من را جریمه کرده باید یک روز کامل مرخصی کاری میگرفتم و برای اعتراض به پلیس مراجعه میکردم.
آگاهی از شعبه مناسب پلیس برای اعتراضات هم خود داستان جالبی دارد. استعلام کردم از خود پلیس گفت باید بروم مینی سیتی. رفتم مینی سیتی آنجا روی شیشه نصب شده بود که از فلان تاریخ در این شعبه اعتراضات رسیدگی نمیشود. طول شهر تهران را با این همه ترافیک طی میکردم که بروم میدان بهمن دایره اعتراضات.
آنجا باید کلی فتوکپی مدارک هویتی و خودرو کپی گرفته شود و پول واریز شود برای رسیدگی به شکایت. جریمه اگر اشتباه نکنم بیست هزارتومان بود در آن زمان.
خلاصه عطایش را به لقایش بخشیدم و با اعصابی خورد و وقتی تلف شده به خانه برگشتم.
پلیس در برنامه های تلویزیونی از فرهنگ مردم و ترافیک دم میزند در حالیکه سیستم راهنمایی و رانندگی و اصولا پلیس، به مراتب به فرهنگ سازی در سطح کلان و خرد خود نیازمند است.
خط کشی های خیابان، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، نصب سرعت گیرها، استاندارد جاده ها، رفتار پلیس با مردم و نحوه جرائم، رشوه گیری ها، پلیس های افتخاری !!!، و .... همه و همه دارای نواقص زیادی هستند که مسئولان پلیس باید بدانها بیشتر بپردازند.
البته پاسخ پلیس کاملا واضح و مشخص است ! پاسکاری و فرافکنی بین سایر سازمانها نظیر شهرداری ها، راه سازی ها، و .... !!!!
خودروهای آینده دیجیتال خواهند بود و اصلا احتیاج به پلاک ندارن. مشخصات و پلاک خودرو در کامپیوتر خودرو ثبت شده و پلیس با دستگاه های سیار و ثابتی که استفاده میکنه به راحتی شماره پلاک خودرو رو ثبت میکنه!!!برای ایران یه صد سال طول میکشه تا بیاد فعلا به همین پراید بسنده کنیم!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی