بازدید 2328
در دادگاه رسیدگی به اتهامات تیمور عامری مطرح شد؛

ردپای دلال وزارت صمت در تخلفات ارزی

کد خبر: ۹۳۶۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰ 11 November 2019

دادگاه رسیدگی به اتهامات تیمور عامری در شعبه اول دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دادگاه رسیدگی به اتهامات تیمور عامری از مدیران اسبق بانک مرکزی در شعبه یک دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی آغاز شد.

پیشتر تیمور عامری به اتهام  معاونت در اخلال در نظام بانکی کشور از طریق اخلال در بازار ارز به‌صورت شبکه‌ای و سازماندهی‌شده در حد کلان در جریان رسیدگی به پرونده فرخزاد در دادگاه حاضر شده بود.

گفتنی است عامری در آن دادگاه اعلام کرده بود: ۱۰ سال است از بانک مرکزی بازنشست شده‌ام و از سال ۸۹ صرافی خود را در محل استیجاری متعلق به بانک انصار در مجاورت بانک مرکزی دایر کردم.

وی مدعی شده بود که با استفاده از اعتبار خود در دور زدن تحریم‌ها همکاری داشته است.

این متهم با انکار همکاری خود با قربانعلی فرخزاد ابراز کرد: نه پولی بین ما رد و بدل شده و نه او را به کسی معرفی کرده و یا برای راه افتادن کارش به کسی رشوه داده‌ام.

 لازم به ذکر است دو فرزند عامری که همدست وی بودند متواری هستند.

قاضی موحد در ابتدای دادگاه رسیدگی به اتهامات تیمور عامری و همدستانش در پرونده اخلال ارزی به اسامی متهمان اشاره کرد و گفت: در این پرونده محمد خرمی پور، مهدی خرمی پور، تیمور عامری، علیرضا عامری، مکی سلطانی، کاظم نجف آبادی فراهانی، محمد حسین وکیلی، محمدحسین زندیه، امید صابر خیابانی شهرام تیموری، اکبر صابر خیابانی، مجید شفیعی، سیدحمیدرضا مصطفی، معصومه خرمی پور منیره خرمی پور، علی اصغر سلطانی گهر، مجید شفیعی، بابک حسینی و همچنین شرکت‌های دلفین آبی کشت و صنعت سبز سبحان و شرکت دکا تجارت آتی در این پرونده متهم هستند.

مسعود شاه محمدی نماینده دادستان تهران با حضور در جایگاه به قرائت بخش‌هایی از کیفرخواست صادره پرداخت و گفت: نظر به وجود بحران ارزی در سال های ۹۶ و ۹۷ و همچنین متاسفانه سیاست گذاری های غلط و نادرست دولت در این عرصه فرصت سوء استفاده سودجویان از منابع مالی عمومی و همچنین به مردم را فراهم گشت.

وی افزود: پرونده مذکور در رابطه با دریافت ارز دولتی و خروج منابع ارزی از کشور است متهمانی که پس از قرائت کیفرخواست اسلامی انان اعلام شد همگی متهم به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق ارز به صورت شبکه ای و سازمان یافته به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار هستند.

شاه محمدی ادامه داد :محمد خرمی پور فرزند ابوالقاسم به مشارکت در اخلال در نظام ارزی از طریق قاچاق ارز به میزان ۱۵۰ میلیون دلار و جعل مهر و استفاده از اسناد مجعول متهم است.

وی ادامه داد: محمدحسین زندیه فرزند محمد به مشارکت در اخلال در نظام ارزی از طریق قاچاق ارز به میزان ۱۵۰ میلیون دلار متهم است. همچنین کاظم نجف آبادی فراهانی فرزند باقر هم به اتهام اشاره شده و همچنین پرداخته  رشوه متهم است.

 شاه محمدی اظهار داشت: منیره خرمی و  معصومه خرمی پور و شهرام تیموری به معاونت در اخلال در نظام ارزی  کلان به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار متهم هستند همچنین علی‌اصغر سلطانیه گهر هم به اتهام مذکور و همچنین جعل اسناد استفاده از اسناد مجعول متهم است یکی دیگر از متهمان به نام مجید شفیعی علاوه بر اتهام فوق به ارتشا نیز متهم است.

نماینده دادستان در رابطه با اتهامات اشخاص حقوقی در این پرونده گفت: شرکت دلفین آبی شرکت تجارت آتی و همچنین شرکت کشت و صنعت سبحان به اضافه بابک حسینی متهم به معاونت در اخلال در نظام ارزی از طریق قاچاق عمده به ارزش یک میلیون دلار و جعل و استفاده از اسناد مجعول متهم هستند.

شاه محمدی ادامه داد: خانواده خرمی یعنی  محمدمهدی معصومه و منیر خرمی پور و همچنین محمدحسین و محمد زندیه و حمیدرضا مصطفی تحت حمایت محمد خرمی پور که مقیم کردستان عراق اقدام بوده اقدام به تشکیل چند شرکت کرده و با استفاده از بحران ارزی اقدام به دریافت مبالغ ارز دولتی می‌کردند.‌ارز اولیه جهت کالاهای اولیه از جمله روغن از طرف عامری ا انجام شده است.

شاه محمدی ادامه داد: پس از انتشار فساد مدیران شرکت از کشور متواری شده و ضابطان محمد حسینی زندیه را که قصد خروج از کشور داشته دستگیر می کنند.

نماینده دادستان با بیان اینکه خانواده زندیه همگی فرار کردند، گفت: در جریان تحقیقات از نامبرده مشخص می‌شود این فرد اقدام به ثبت سفارش کالاهای اولیه می‌کرده است و شماره حساب های اعلامی متعلق به خود فرد است.

نماینده دادستان در تشریح عنصر مادی‌بزه گفت: گروه سازمان یافته متشکل از تیمور عامری بوده آشنایی کاملی با زندیه و همچنین شخصی به  اسم  فراهانی موجب برخی تخلفات می‌شود فراهانی دلال وزارت صمت در ثب ارز بوده که پس از آشنایی با خرمی ها به عامری متصل می‌شود.

شاه محمدی ادامه داد: هرکجا پرونده ارزی هست نام عامری وجود داشته و می درخشد.

تیمور عامری از متهمان اخلال در نظام ارزی با حضور در جایگاه به دفاع از خود پرداخت و گفت: مطالب بیان شده در کیفرخواست را قبول ندارم و هفده شخص حقوقی و حقیقی متهم در پرونده را نمی شناسم.

وی افزود: بر اساس عرف مورد قبول بازار هزینه جابه‌جایی ارز متغیر بوده و محاسبه رقم ۵۰۰ میلیون تومان سود که در کیفرخواست به آن اشاره شده است غیر واقعی است کسی که شرکت داشته و صادرکننده نمونه بوده است چرا باید سودش را با من تقسیم کند.
عامری ادامه داد: من محمد وکیلی از متهمین پرونده را فقط چند باری دیده و با ایشان ملاقات داشتم.

عامری در رابطه با ارتباط با مکی سلطانی گفت :سلطانی در دبی به حساب بانک مرکزی در هم واریز می کرد و من نیازها را در زمان تحریم رفت می‌کردم علت حضور سلطانی هم دریافت سوئیفت و ارائه مدارک و تسویه بوده و در صرافی من نقشی نداشته است. چون ارقام واریزی در دبی به حساب بانک مرکزی قابل توجه بود ایشان هم گ نگرانی‌هایی داشت و به همین دلیل به صرافی زیاد مراجعه می‌کرد . فعالیت‌های ایشان با سایر متهمان ارتباطی با صرافی بنده ندارد و اگر تحقیقات انجام شود مشخص می‌شود ریال ها ها از سوی چه کسانی  برای چه امری واریز شده است.

این متهم ادامه داد :سلطانی هنوز بابت کارمزد هایی که به شرکت نفت واریز شده است به من بدهکار است چرا که من در لیست تحریم خزانه‌داری آمریکا بودم.
وی از تبرئه محمد شهادت و آرش شعبانی از کارمندان صرافی اش در دادسرا خبر داد و گفت:این جانب هیچ دستوری مبنی بر همکاری آنان با سایر متهمان ندادم. من حکمیت و داوری را قبول کردم اما نمی‌دانستم قبول پذیرش داوری در جریان کار برخی ها موثر باشد بنابراین سوء نیتی نداشتم از محضر دادگاه درخواست صدور قرار منع تعقیب دارم.

وی در پاسخ به سوال قاضی موحد مبنی بر اینکه چه میزان به شرکت‌های دلفین آبی و دکا تجارت آتی واریز گردید؟ گفت: من هیچ رقمی واریز نکرده ام و حتی زندیه را در زندان دیدم.

قاضی موحد به بند ۱۲ مستندات کیفرخواست صادره اشاره کرد و گفت: در این بند آمده که از طرف صرافی عامری در مجموع ۵۰۰ میلیارد تومان جهت خرید ارزهای دولتی از بازه زمانی ۲۶ تیر ۹۶ تا۲۸فروردین ۹۷به حساب شرکت‌های مذکور واریز شده است در این رابطه چه توضیحی دارید که متهم پاسخ داد حساب‌های خانوادگیم را بررسی کنید من حتی یک ریال هم واریز نکردم.

قاضی موحد خطاب به متهم گفت:  کیفرخواست صادره از واریز ۱۶ میلیارد تومان خبر می دهد در این رابطه چه می‌گویید که متهم پاسخ داد پسرم علیرضا بابت دریافت کارمزد آنها را واریز کرده است.

متهم در پاسخ به سوال قاضی موحد مبنی بر اینکه از تبدیل تعهد آقایان که منجر به واردات جو شده است مطلع بودید گفت من هیچ اطلاعی نداشتم.

موحد خطاب به متهم گفت شما پیشتر در پرونده ای که در شعبه ما بررسی شد  محکوم شدید در پرونده دیگری هم صرافی شما مطرح شد این پرونده هم سومین پرونده شما است البته نماینده دادستان می گوید باز هم پرونده دارید در این رابطه چه توضیحی دارید.
عامری گفت: ۱۰ سال است که در این حوزه کار می‌کنم و ۳۰ سال هم در بانک مرکزی مشغول بودم همه مرا می‌شناسند و در این ده سال صادقانه کار کردم حتی یک شاکی خصوصی ندارم.

قاضی خطاب به متهم گفت دادستان شاکی شما است.

وی در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر این که پسرتان علیرضا عامری کجاست گفت در ترکیه است من حتی نزد بازپرس با او تماس گرفتم اما پسرم گفت می‌ترسم که به ایران برگردم او به بازپرس های پرونده گفت پدرم را که ۶۱ سال سن دارد و ۳۰ سال خدمت کرده و در لیست تحریم آمریکا است دستگیر کردید من که یک جوانم بیایم چه می کنید.

قاضی موحد به بخش های دیگر کیفرخواست اشاره کرد و گفت: در کیفرخواست آمده است که شما با همکاری علیرضا عامری و مکی سلطانی شبکه مجرمانه‌ای را ایجاد کردید و به نام افراد اقدام به دریافت ارز دولتی کرده‌اید و با توجه به ارتباطات خود ارز دولتی را در بازار فروخته‌اید، در این رابطه توضیح دهید.

عامری در دفاع از خود گفت: من چنین صحبتی نکردم و همیشه مدعی بودم که چرا بانک مرکزی باید ارز دولتی بفروشد؟ کسانی که این صحبت‌ها را کردند به من معرفی کنید، من یکی از مخالفین فروش ارز دولتی بودم.

قاضی موحد خطاب به متهم گفت: آیا شما  محمد شهادت را می‌شناسید و او را تأیید می کنید که متهم پاسخ داد: او یک سال کارمند من بود و در حدی که کارمندم بود می شناسم.

قاضی در واکنش به این سخنان متهم گفت: شهادت اعلام کرده که فرم شرکت دکا تجارت و دلفین آبی را ابتدا علیرضا عامری از محمد وکیلی دریافت می‌کرده و سپس در صرافی توسط آقای شهادت تایپ می‌شده و پس از آن به مهدی و محمد خرمی‌پور داده می‌شده است.آیا این کارها وظیفه صرافی است یا بانک؟

موحد در ادامه خطاب به متهم عامری گفت:در پرونده فرخزاد هم که پیشتر رسیدگی شدمکرر از شما سئوال شد و گفتید که وی تنها به صرافی تردد داشت و مشابه همین اظهارات را در آن پرونده نیز مطرح کردی و مدام می گفتی نمیدانم. آیا در صرافی‌ها مرسوم است که دلال و متقاضی ارز سرمایه گذار باشد؟

عامری در واکنش به سوال قاضی موحد گفت:من اصلا چنین کاری را انجام ندادم. من برای هیچ احدی حتی یک ریال هم نگرفتم.

قاضی  خطاب به متهم گفت: شما همه چیز را انکار می‌کنید چرا این همه گزارش علیه شماست، چه کسی با شما خصومت دارد؛ بر اساس تفاهم نامه‌ای که فیمابین محمد خرمی پور و سلطانی منعقد شد آمده است که شما از کلیه اقدامات آگاه بودید تا جایی که علیرضا عامری کار تخصیص ارز را انجام می‌داد و همه این‌ها با نظارت شما صورت می‌گرفت.

متهم عامری پاسخ داد: من هیچ یک از این موارد را تایید نمی‌کنم.

قاضی موحد خطاب به متهم عامری گفت: آیا شما برای خرمی‌ها تأمین ریال کرده‌اید؟

متهم پاسخ داد: خیر من فقط محمد خرمی را در زمان تنظیم قرارداد دیدم.

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و گفت: حسب اقاریر قدیری حسابدار یکی از شرکت‌های خانواده خرمی علت تغییر نام حساب مشتری به سپرده بغداد به جهت این بوده که می‌خواستند پرونده را منحرف کنند.

نماینده دادستان خطاب به متهم عامری گفت: شغل علیرضا عامری فرزند شما چیست و چه مقدار حقوق دریافت می‌کرد؟

متهم عامری پاسخ داد: کارمند صرافی بود و ۵ میلیون حقوق می‌گرفت، اما هر چقدر که پول می‌خواست بر می‌داشت.

نماینده دادستان گفت: آقای عامری شما در خصوص حقوق و مزایای فرزندتان گفته‌اید که طبق وزارت کار حقوق دریافت می‌کرد. مبلغ ۱۶ میلیارد تومان کارمزد پولی بوده که علیرضا عامری از بانک مرکزی اخذ کرده است، این رقم توسط مکی سلطانی به فرزند شما داده می‌شود و سپس به صرافی شما سرازیر می‌شود.

شاه محمدی خطاب به متهم عامری گفت: شما در سال ۸۷، درخواست صرافی دادید و سال ۸۹ درخواست شما پذیرفته شد. حال سوال اینجاست شما که یک کارمند در بانک مرکزی بودید چطور توانستید در این فاصله چنین سرمایه‌ای را رقم بزنید شما از رانت و لابی که در بانک مرکزی داشتید سوءاستفاده کردید.

متهم در پاسخ به سوال قاضی  موحد خطاب در خصوص میزان اموال خود و فرزندانش گفت:یک خودروی تویوتا دارم که سال ۹۳ خریدم و از تعاونی بانک مرکزی نیز یک خانه گرفتم.

قاضی پرسید: در خارج از کشور اموالی دارید؟ که متهم پاسخ داد خیر در خارج از کشور چیزی ندارم.

قاضی با بیان اینکه ظاهرا فرزندان شما املاک و خودروهای متفاوت و گران قیمتی خریدند خطاب به متهم گفت در این رابطه توضیح دهید.که متهم گفت: علیرضا یک آپارتمان در خیابان ناهید و یک خودروی شاسی بلند دارد که در عید سال ۹۷ چند ماه قبل از اینکه از ایران برود خرید.

قاضی موحد خطاب به متهم گفت:منزل جردن برای کیست؟که عامری پاسخ دادبرای علیرضا است، یک آپارتمان معمولی است که ۱۱۰ متر است و ۸۰۰ میلیون آن را خریده است.

قاضی موحد در ادامه خطاب به عامری گفت:در جلسه بعد در آخرین دفاعیات به سوالات نماینده دادستان پاسخ دهید ظاهرا نمی‌توانید الان پاسخ دهید و متفرقه صحبت می‌کنید.

پس از پایان دفاعیات متهم عامری قاضی به تفهیم اتهام متهم کاظم نجف آبادی فراهانی پرداخت.

متهم با حضور در جایگاه به معرفی خود پرداخت و گفت:بنده فعال بورس کالا و دیپلمه و فاقد سابقه کیفری هستم.

قاضی موحد گفت: شما دارای سابقه هستید چرا که سه سال در زندان بودید.

متهم نجف آبادی در دفاع از خود گفت: مربوط به چک بلامحل بوده است.

قاضی موحد اظهار داشت: عامری اعلام کرده چون شما جانباز بودید برای شما احترام زیادی قایل بوده،تایید می کنید؟ که متهم گفت: من ۶۵درصد معلولیت ناشی از تصادف دارم و خود را جانباز معرفی نکردم البته توفیق ۹ ماه حضور در جبهه داشته و ایثارگر هستم.
وی در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر. اینکه چه میزان به مجید شفیعی رشوه پرداخت کردید؟ گفت: رشوه نبوده بلکه عرف بورس بود. پس از ثبت درخواست ها و به واسطه اطلاعاتی که داشت حدودا ۷۰ میلیون به او پرداخت کردم.

در ادامه قاضی موحد ختم این جلسه از دادگاه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی شنبه هفته آینده برگزار می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان