بازدید 11419

قابل توجه آقای وزیر؛ یک بانک دولتی صورت‌های مالی خود را تکذیب کرد!

با توجه به روند افزایش زیان انباشته بانک کشاورزی و همچنین کاهش شدید نسبت کفایت سرمایه و فاصله گرفتن این نسبت از حداقل عدد در نظر گرفته شده (۸ درصد)، به نظر می‌رسد که حتی در صورت صحیح بودن ادعای مذکور مبنی بر اشتباه تایپی رخ داده در میزان پاداش هیات مدیره، رقم ۶۹۶ میلیون تومان پاداش نیز برای هیات مدیره این بانک در سال ۱۳۹۷ بسیار زیاد بوده است.
کد خبر: ۹۳۶۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱ 10 November 2019
قابل توجه آقای وزیر؛ یک بانک دولتی صورت‌های مالی خود را تکذیب کرد!
 
تابناک اقتصادیبا توجه به روند افزایش زیان انباشته بانک کشاورزی و همچنین کاهش شدید نسبت کفایت سرمایه و فاصله گرفتن این نسبت از حداقل عدد در نظر گرفته شده (۸ درصد)، به نظر می‌رسد که حتی در صورت صحیح بودن ادعای مذکور مبنی بر اشتباه تایپی رخ داده در میزان پاداش هیات مدیره، رقم ۶۹۶ میلیون تومان پاداش نیز برای هیات مدیره این بانک در سال ۱۳۹۷ بسیار زیاد بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، بانک کشاورزی از جمله بانک‌های قدیمی در نظام بانکی کشور محسوب می‌شود که این روز‌ها با حاشیه‌های فراوانی رو به رو شده است. صددرصد سهام این بانک در اختیار دولت می‌باشد و بنابراین می‌توان آن را یک بانک دولتی در نظر گرفت. شرکت‌های فرعی و زیرمجموعه بانک کشاورزی نیز در حوزه مالی و امور کشاورزی فعالیت می‌کنند.

بررسی صفحه ۱۶۵ صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ این بانک این روز‌ها جنجال آفرین شده است و پای پاداش‌های میلیاردی به اعضای هیات مدیره را به رسانه‌ها باز کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اعضای هیات مدیره موظف و مدیرعامل این بانک که در مجموع پنج نفر می‌باشند توانسته اند ۸۳۹ میلیون تومان حقوق و مزایا دریافت کنند. یعنی به صورت میانگین هر یک از اعضای هیات مدیره موظف و مدیرعامل ۱۶۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق و مزایا در سال گذشته دریافت کرده اند. رقم جذاب و قابل توجه دیگری که به اعضای هیئت مدیره رسیده است، پاداش است. در سال ۱۳۹۷، اعضای هیئت مدیره بانک کشاورزی در مجموع ۶ میلیارد و ۹۶ میلیون تومان پاداش دریافت کرده اند که به صورت میانگین سهم هر نفر یک میلیارد و ۲۱۹ میلیون تومان می‌باشد.

قابل توجه آقای وزیر؛ یک بانک دولتی صورت‌های مالی خود را تکذیب کرد!

هر چند صورت‌های مالی بانک کشاورزی به تایید حسابرس رسیده است، اما کیخسروی رئیس اداره کل حقوق بانک کشاورزی روز گذشته مورخه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸ طی مصاحبه‌ای با شبکه خبر تلویزیون اعلام کرد که پاداش میلیاردی به اعضای هیات مدیره یک اشتباه تایپی بوده و یک صفر اشتباهاً اضافه شده است و رقم واقعی پاداش پرداختی به اعضای هیات مدیره ۶۹۶ میلیون تومان بوده است.

همچنین، علاوه بر این مصاحبه  بانک کشاورزی نیز در اقدامی عجیب بیانیه شدیداللحنی را روز گذشته منتشر کرد و ضمن تکذیب اصالت سند مذکور، رسانه منتشر کننده این خبر را تهدید به شکایت و پیگیری حقوقی نمود.

شایان ذکر است که تا لحظه تهیه این گزارش، هنوز حسابرس صورت‌های مالی بانک کشاورزی موضوع اشتباه تایپی را تایید یا تکذیب نکرده است.

همچنین بررسی صورت‌های مالی بانک کشاورزی نشان می‌دهد که این پاداش‌ها در حالی به اعضای هیات مدیره پرداخت شده است که زیان انباشته این بانک متعلق به دولت، در پایان سال گذشته با رشدی ۴۳ درصدی در مقایسه با سال ۱۳۹۶ به ۸  هزار و ۳۴۳ میلیارد تومان افزایش یافته است. در صورت تداوم رشد ۴۳ درصدی زیان انباشته، احتمالاً میزان زیان انباشته این بانک در صورت‌های مالی اسفند ۱۳۹۸ حدودا به رقم ۱۰.۱ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

گفتنی است بررسی نسبت کفایت سرمایه بانک کشاورزی در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که این نسبت نیز به ۱.۴۷ درصد رسیده است. این در حالی است که نسبت کفایت سرمایه بانک کشاورزی در سال ۱۳۹۶ حدود ۴.۹۳ درصد بوده است. در اهمیت این نسبت باید گفت که کارکرد اصلی آن حمایت بانک در برابر زیان‌های غیرمنتظره و نیز حمایت از سپرده گذاران و اعتباردهندگان است و همچنین طبق ماده ۳ آئین نامه کفایت سرمایه مصوب یکهزار و چهاردهمین جلسه شورای پول و اعتبار، حداقل نسبت کفایت سرمایه برای کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری (اعم از دولتی و غیردولتی) ۸ درصد تعیین شده است که همان گونه که ملاحظه می‌شود نسبت کفایت سرمایه بانک کشاورزی در سال ۱۳۹۷ نه تنها در مقایسه با سال ۱۳۹۶ رشد نکرده است بلکه از حداقل میزانی که توسط شورای پول و اعتبار در نظر گرفته شده است نیز بسیار پایین‌تر می‌باشد و این یک خطر جدی برای بانک و سپرده گذاران آن تلقی می‌شود.


قابل توجه آقای وزیر؛ یک بانک دولتی صورت‌های مالی خود را تکذیب کرد!
 

حالا با توجه به روند افزایش زیان انباشته بانک کشاورزی و همچنین کاهش شدید نسبت کفایت سرمایه و فاصله گرفتن این نسبت از حداقل عدد در نظر گرفته شده (۸ درصد)، به نظر می‌رسد که حتی در صورت صحیح بودن ادعای مذکور مبنی بر اشتباه تایپی رخ داده در میزان پاداش هیات مدیره، رقم ۶۹۶ میلیون تومان پاداش نیز برای هیات مدیره این بانک در سال ۱۳۹۷ بسیار زیاد بوده است.

شایان ذکر است که از مورخه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۶ تاکنون مدیرعاملی این بانک بر عهده روح الله خدارحمی بوده است. وی در آن زمان با حکم مسعود کرباسیان وزیر وقت امور اقتصاد و دارایی به این سمت نائل شد. یادآور می‌شود که مدیریت بانک کشاورزی علاوه بر حاشیه‌های مربوط به پاداش میلیاردی به اعضای هیات مدیره که دو روزی است گریبان این بانک را گرفته است، در هفته‌های اخیر به دلیل عدم اجرای تعهداتش در قبال کارخانه آذرآب و حقوق کارکنان آن، در صدر اخبار بود.
 
در چنین شرایطی حمایت همه جانبه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی از روح الله خدارحمی جای بسی سوال دارد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
اینها بیت الماله باید فورا بهش رسیدگی بشه و پولها به بیت المال برگردانده بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
ایرانی با پرچم آمریکا حرف از بیت المال می زند ! جالبه!
ما هم باور کردیم
بند ناف بودجه کشور را باید از فروش نفت خام برید و دخالت دولت در اقتصاد باید قطع شود و پول حاصل از فروش نفت صرف هزینه های جاری مسئولین و خانواده های آنها شود.
همچنین مردم عادی نباید انتظار استخدام دولتی داشته باشند لاکن شغل های دولتی باید برای فرزندان مظلوم مسئولین محفوظ بماند
چه جوری دلتون میاد اینجوربریز و بپاش کنیدوقتی مردم نان شب ندارند که بخورند، کار ندارند، خون ندارند.
پاداش بی کفایتی خود را گرفته اند، مشکلی نیست که
بخور بخور
مملکت شده بخور بخور همه در مشاغل بالا دستی دارن میخورن کاری هم به سود و زیانش ندارن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
مملکت تو که انگلیسه!
شما به چه حقی پولی که باید برای گشاورزان وام داده بشه به مدیران دادی؟!
بندگان خدا مستحق هستند دیگه. چطور مسئولین با دیدن این موارد شب راحت می خوابند...؟!
بانکها باید شدید کنترل بشن چون پول اونجاست و احتمال فساد بسیار زیاده
چه بخور بخوری خیلی راحت تکذیب می کنند هیچ کسی هم در این مملکت نیست بگوید چرا اینقدر بخور بخور است.
زهی تاسف با آنهمه شعار های آقای نوبخت
10 میلیونش رو میدادید به من، گره زندگیم وا می شد.... اینهمه مالیات و ارزش و افزوده میگیرید و جیب خودتون رو پر میکنید
نوش جانشان، اگر اینها نخورند کی بخوره؟ برای کشاورز که چیزی نمی ماسه
سلام منابع مملکت رو اینطوری دارن می برن و هیچ کس هم چیزی نمی پرسه
خدایا مارااز دست اینها نجات بده.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
لیاقت ما مردم همینه
...ماکارمندان وکارگران قراردادی داریم طی یکسال مالی 50میلیون می گیریم ؟که 20میلیون کرایه خانه و15میلیون قسط و15میلیون هم خرج خوردوخوراک اب برق گاز ولباس وکرایه ماشین؟.......
دلیتون رابه چیزی خوش کردید.به خدا قسم اینها اینکاره نیستند ....
خدا بده برکت !
ماهی 20میلیون تومان حقوق بعلاوه 140 میلیون هم پاداش سال 97 حدودا" ماهی 31.6 میلیون تومان فقط!!!
البته کارمند شعبه همان بانک با کسرصندوقش ماهیانه 3میلیون تومان دریافتی دارد.
هیچ نظارتی در کار نیست . والله همه سر کاریم .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر