بازدید 3434
با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی

چین: ریشه تنش‌ها، خروج آمریکا از برجام است

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به تنش‌های پیرامون مسئله هسته‌ای ایران اعلام کرد که تنها آمریکا می‌تواند این بحرانی که ایجاد کرده را درست کند.
کد خبر: ۹۳۵۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۷ 06 November 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، به نقل از سایت وزارت خارجه چین، گنگ شوانگ، سخنگوی این وزارت‌خانه روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود در واکنش به راه‌اندازی و گازدهی زنجیره سانتریفیوژ‌های میانی IR۶ در سایت هسته‌ای نظنر گفت: ما این گزارش‌ها را دریافت کرده‌ایم. ریشه تنش‌های حال حاضر مسئله هسته‌ای ایران را می‌توان در خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای برجام و اعمال کمپین فشار حداکثری علیه ایران یافت.

وی در ادامه افزود: ما در چین یک ضرب‌المثل داریم که می‌گوید "هیچ‌کس از خود آن کسی که طناب را گره زده است برای گشودن همان گره مناسب‌تر نیست"؛ بنابراین برای عبور از بحران کنونی، آمریکا باید از استراتژی‌های اشتباه خود اعم از تحریم‌های یکجانبه و فشار حداکثری دست بکشد. از طرفی دیگر ایران و دیگر طرفین برجام باید از خود خویشتنداری نشان دهند، توافق را به طور کامل و موثری اجرا و برای حل اختلافات از چارچوب برجام استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا در حالی از ایران می‌خواهد که همچنان به‌طور کامل به تعهداتش در برجام عمل کند که طرف‌های اروپایی توافق، شامل انگلیس، فرانسه و آلمان تاکنون به درستی به تعهدات خود ذیل برجام عمل نکرده و راه را برای بهره‌مندی ایران از منافع این توافق فراهم نکرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران نیز پس از گذشت یک سال از نقض برجام توسط آمریکا و خروج یک‌جانبه این کشور از توافق که به بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران منجر شد اعلام کرد که طبق متن توافق، اجرای برخی تعهداتش را کاهش خواهد داد مگر اینکه اروپا برای حفظ برجام اقدامی موثر و عملی انجام دهد.

در همین راستا، امروز طی مراسمی با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از راه‌اندازی و گازدهی زنجیره سانتریفیوژ‌های میانی IR۶ در سایت هسته‌ای نظنر رونمایی شد.

وی در تشریح فعالیت زنجیره ۳۰ تایی ماشین‌های IR۶ گفت: اینجا مجموعه‌ای تحت عنوان S۸ است که سانتریفیوژ‌هایی را که تحت تست قرار می‌گیرند، ابتدا در این محل می‌آورند و تثبیت‌های مکانیکی و تست‌های فرآیندی را انجام می‌دهند. در واقع اینجا محل تست آزمایش و تحقیق و توسعه است.

صالحی افزود: تعداد سانتریفیوژ‌هایی که در دو ماه در این محل نصب کردند ۱۵ سانتریفیوژ نسل جدید است که یک دستاورد عظیمی است و ملت بزرگوار ایران به این ترتیب متوجه می‌شوند که عزیزان ما در سازمان انرژی اتمی همواره فعال بوده‌اند، هیچ‌گاه فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی با کندی رو به رو نبوده و متوقف نشده بود، اگر چنین بود که نمی‌توانستیم در عرض دو ماه بیش از ۲۶۶۰ سو به ظرفیت سویی که الان داریم یعنی ۶ هزار سو اضافه کنیم، در واقع الان مقدار سو ما به ۸۶۶۰ سو رسیده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه اظهار کرد: تولید اورانیوم ما هم که قبل از گام سوم ۴۵۰ گرم در روز بوده اکنون به بیش از ۵ هزار گرم در روز رسیده یعنی ۱۰ برابر شده است.

مایا کوچیانچیک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس خبری گفت: ما از اقدام ایران مطلع شده‌ایم. ما همچنان از ایران می‌خواهیم تا بدون درنگ از این گام‌های خود بازگردد و از اقدامات دیگری که می‌تواند منجر به تضعیف توافق هسته‌ای شود، پرهیز کند.

وی با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای باید حفظ شود، افزود: این توافق، مسئله‌ای مربوط به احترام به تعهدات بین‌المللی و امنیت ما، نه فقط در اروپا یا منطقه، بلکه در تمام جهان است.

کوچیانچیک با ادعای اینکه اتحادیه اروپا تاکنون به توافق هسته‌ای پایبند بوده است، گفت: ما همواره تاکید داشته‌ایم که تعهد ما به این توافق منوط به پایبندی کامل ایران به تعهداتش است.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز روز دوشنبه در واکنش به بیانیه ایران ادعا کرد که اینگونه اقدامات توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان را به خطر می‌اندازد.

وی در ادامه گفت: ایران سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌ای را راه‌اندازی کرده است که با توافق هسته‌ای سازگار نیستند. آن‌ها در اوایل ماه سپتامبر اعلام کردند که دیگر از توافق هسته‌ای پیروی نمی‌کنند و به گمان ما این مسئله غیرقابل قبول است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان