ابراهیم فیاض: تبلیغ چندهمسری زمینهساز فحشا است
برگزاری همایش برای آموزش مهارتهای زندگی چندهمسری، بهتآورتر از آن بود که در نگاه اول قابل باور باشد، اما وقتی ثابت شد که واقعا موسسهای در قم قصد برپایی چنین برنامهای را دارد و مدیر آن هم در مصاحبه با خبرگزاریها از رویکرد خود دفاع میکند، شاهد واکنش شدید جامعه به این موضوع بودیم.
برگزاری همایش برای آموزش مهارتهای زندگی چندهمسری، بهتآورتر از آن بود که در نگاه اول قابل باور باشد، اما وقتی ثابت شد که واقعا موسسهای در قم قصد برپایی چنین برنامهای را دارد و مدیر آن هم در مصاحبه با خبرگزاریها از رویکرد خود دفاع میکند، شاهد واکنش شدید جامعه به این موضوع بودیم.
به گزارش «آزادی»، از اینستاگرام تا توییتر و دیگر شبکههای اجتماعی پر از شد از پوستر مورد اشاره و انتقاد از آن. به خصوص که چند روز قبل هم رسانه به اصطلاح ملی همین خط را دنبال کرده و مورد نقد قرار گرفته بود. انتشار ویدئو سخنان حجت الاسلام قرائتی درباره چند همسری در واقع تیر آخر بود به قلب جامعه. جامعهای که چندهمسری و ازدواج موقت را طی سالیان دراز پسزده و نپذیرفته است.
همزمان و پشتسرهم شدن این اقدامات تبلیغی در جهت ترویج یک ضدهنجار این نگرانی را ایجاد میکند که جامعه تحت تاثیر قرار گرفته و از این پدیده قبح زدایی شود. ابراهیم فیاض، جامعه شناس اصولگرا، اما اطمینان میدهند که چنین نخواهد شد و تنها پیامد این رویکرد ایجاد تنفر در جامعه نسبت به مبلغان چندهمسری است.
وی در گفتوگویی با «آزادی» ضمن تاکید بر اینکه «اسلام با چند همسری موافق نیست» گفت: «قرآن میگوید یک قلب است و محبت هم به یک نفر تعلق میگیرد. انسان دو قلب ندارد که به دو نفر بدهد. یعنی میگوید یک عشق، یک عاطفه و یک همسر است. بله؛ در دورانی که مردان در جنگهای صدراسلام کشته میشدند، مردان چند همسر میگرفتند تا تعادل برقرار شود و زنان بی شوهر نمانند که فساد شود. دختران یتیم شده به واسطه جنگ هم با مردان متاهل ازدواج میکردند برای اینکه دچار بحران اقتصادی نشوند. این از باب ضرورت بود».
فیاض در واکنش به عدهای که بالا بودن آمار دختران و زنان مجرد را بهانه ترویج چندهمسری کردهاند، گفت: «در ایران به خاطر مسائل اقتصادی و فاصله سنی ازدواج حدود سه، چهار میلیون مجرد داریم، اما چندهمسری راه مقابله با آن نیست. یک وقتی همین آقای قرائتی از ازدواج موقت میگفت. دیدند نتوانستند حالا میگویند چند همسری! آقایان پولدار هم که میخواهند جو ایجاد کنند تا خودشان زن بگیرند آن هم دختران جوان.»
این جامعه شناس اصولگرا افزود: «ما ندیدیم که کسی وارد بحث چندهمسری شود، زندگی او دچار بحران نشود. حتی، اما خمینی وقتی پدرهمسرش یعنی آقای صوفی زن دوم گرفت و زن اول ول کرد که برود امام از زن اول طرفداری کرد. پس ما چندهمسری نداریم. اگر بحران جنسی ایجاد شود هم میتوان با ازدواج موقت حل کرد، اما این که پولدارها و میلیاردهای قم میخواهند برای خود فضای چندهمسری ایجاد کنند و فیلشان یاد هندوستان کرده، بحث دیگری است.»
وی تصریح کرد: «بحث ازدواج موقت هم در شرایط اضطرار قابل طرح است اگرنه خود اسلام گفته اگر کسی زن دارد مکروه است است که ازدواج موقت کند». فیاض در پاسخ به این پرسش که تبلغ چندهمسری از سوی رسانه ملی و یا مراجع دیگر چه تاثیری بر جامعه خواهد داشت؟ گفت: «تاثیری در جامعه ندارد غیر از اینکه جامعه نسبت به اینها گارد میگیرد و حتی متنفر میشود. چون مردم میبینند که سرمایه داری که خودش باعث بحران ازدواج شده این حرفها را میزنند که با فرهنگ، عرف و اسلام هم سازگار نیست. ما الان وزیری داریم که در لواسان کاخ دارد به اینکه ۶ سال خانه نساخته افتخار میکند! خب اگر منزل میساختند، ازدواج هم افزایش مییافت. الان یک عده دختر مجرد ماندهاند. شرط اول ازدواج خانه داشتن است. یک زندگی به خاطر گرانی خانه از هم میپاشد».
وی با اشاره به اینکه «نباید نگران ترویج چندهمسری در نتیجه اینگونه تبلیغها بود» گفت: «به هیچ وجه این مسائل در جامعه پذیرفته نمیشود اتفاقا نتیجه وضعیت موجود افزایش ازدواج سفید است.» این جامعه شناس اصولگرا در ادامه گفت: «این رویه زمینه ساز اشاعه فحشا در جامعه است. همین آقایان با صیغههایی که در قم کردند این شهر را پر از فاحشه کردند. دخترانی که صیغه آقایان شدهاند فکر میکنند که چرا پول درنیاورند. امروز میبینیم که ردیف چهارتا، چهارتا کنار خیابانهای قم میایستند، آن هم با حجاب کامل. چند شب قبل ماشین خود من در قم خراب شد و دیدم که فاحشه با چارد و مقعنه و حجاب کامل به ماشین چسبیده بود.»
وی با طرح این پرسش که چه کسانی عامل بروز این وضعیت هستند، گفت: «این را کسانی کردند که میتوانستند مهریه صیغه را بدهند. وضعیت به نحوی است که آقای شیح رافت سبحانی مرجع تقلید در قم فریاد میزند که در خیابانها چه خبر است؟ با این کارها بازار فحشا درست میکنند. وقتی در زمان ناصرالدین شاه چندهمسری افراطی ایجاد شد هم دیده شد که زنان همسران با خارج از دربار رابطه داشتند. این هم همان قصه است. ما با این کارها زمینه اشاعه فحشا و افزایش روابط جنسی خارج از خانواده را ایجاد میکنیم. همانطور که گفتم فاحشههای قم حاصل صیغههای خیلی از آقایان است».
به گزارش «آزادی»، از اینستاگرام تا توییتر و دیگر شبکههای اجتماعی پر از شد از پوستر مورد اشاره و انتقاد از آن. به خصوص که چند روز قبل هم رسانه به اصطلاح ملی همین خط را دنبال کرده و مورد نقد قرار گرفته بود. انتشار ویدئو سخنان حجت الاسلام قرائتی درباره چند همسری در واقع تیر آخر بود به قلب جامعه. جامعهای که چندهمسری و ازدواج موقت را طی سالیان دراز پسزده و نپذیرفته است.همزمان و پشتسرهم شدن این اقدامات تبلیغی در جهت ترویج یک ضدهنجار این نگرانی را ایجاد میکند که جامعه تحت تاثیر قرار گرفته و از این پدیده قبح زدایی شود. ابراهیم فیاض، جامعه شناس اصولگرا، اما اطمینان میدهند که چنین نخواهد شد و تنها پیامد این رویکرد ایجاد تنفر در جامعه نسبت به مبلغان چندهمسری است.
وی در گفتوگویی با «آزادی» ضمن تاکید بر اینکه «اسلام با چند همسری موافق نیست» گفت: «قرآن میگوید یک قلب است و محبت هم به یک نفر تعلق میگیرد. انسان دو قلب ندارد که به دو نفر بدهد. یعنی میگوید یک عشق، یک عاطفه و یک همسر است. بله؛ در دورانی که مردان در جنگهای صدراسلام کشته میشدند، مردان چند همسر میگرفتند تا تعادل برقرار شود و زنان بی شوهر نمانند که فساد شود. دختران یتیم شده به واسطه جنگ هم با مردان متاهل ازدواج میکردند برای اینکه دچار بحران اقتصادی نشوند. این از باب ضرورت بود».
فیاض در واکنش به عدهای که بالا بودن آمار دختران و زنان مجرد را بهانه ترویج چندهمسری کردهاند، گفت: «در ایران به خاطر مسائل اقتصادی و فاصله سنی ازدواج حدود سه، چهار میلیون مجرد داریم، اما چندهمسری راه مقابله با آن نیست. یک وقتی همین آقای قرائتی از ازدواج موقت میگفت. دیدند نتوانستند حالا میگویند چند همسری! آقایان پولدار هم که میخواهند جو ایجاد کنند تا خودشان زن بگیرند آن هم دختران جوان.»
این جامعه شناس اصولگرا افزود: «ما ندیدیم که کسی وارد بحث چندهمسری شود، زندگی او دچار بحران نشود. حتی، اما خمینی وقتی پدرهمسرش یعنی آقای صوفی زن دوم گرفت و زن اول ول کرد که برود امام از زن اول طرفداری کرد. پس ما چندهمسری نداریم. اگر بحران جنسی ایجاد شود هم میتوان با ازدواج موقت حل کرد، اما این که پولدارها و میلیاردهای قم میخواهند برای خود فضای چندهمسری ایجاد کنند و فیلشان یاد هندوستان کرده، بحث دیگری است.»
وی تصریح کرد: «بحث ازدواج موقت هم در شرایط اضطرار قابل طرح است اگرنه خود اسلام گفته اگر کسی زن دارد مکروه است است که ازدواج موقت کند». فیاض در پاسخ به این پرسش که تبلغ چندهمسری از سوی رسانه ملی و یا مراجع دیگر چه تاثیری بر جامعه خواهد داشت؟ گفت: «تاثیری در جامعه ندارد غیر از اینکه جامعه نسبت به اینها گارد میگیرد و حتی متنفر میشود. چون مردم میبینند که سرمایه داری که خودش باعث بحران ازدواج شده این حرفها را میزنند که با فرهنگ، عرف و اسلام هم سازگار نیست. ما الان وزیری داریم که در لواسان کاخ دارد به اینکه ۶ سال خانه نساخته افتخار میکند! خب اگر منزل میساختند، ازدواج هم افزایش مییافت. الان یک عده دختر مجرد ماندهاند. شرط اول ازدواج خانه داشتن است. یک زندگی به خاطر گرانی خانه از هم میپاشد».
وی با اشاره به اینکه «نباید نگران ترویج چندهمسری در نتیجه اینگونه تبلیغها بود» گفت: «به هیچ وجه این مسائل در جامعه پذیرفته نمیشود اتفاقا نتیجه وضعیت موجود افزایش ازدواج سفید است.» این جامعه شناس اصولگرا در ادامه گفت: «این رویه زمینه ساز اشاعه فحشا در جامعه است. همین آقایان با صیغههایی که در قم کردند این شهر را پر از فاحشه کردند. دخترانی که صیغه آقایان شدهاند فکر میکنند که چرا پول درنیاورند. امروز میبینیم که ردیف چهارتا، چهارتا کنار خیابانهای قم میایستند، آن هم با حجاب کامل. چند شب قبل ماشین خود من در قم خراب شد و دیدم که فاحشه با چارد و مقعنه و حجاب کامل به ماشین چسبیده بود.»
وی با طرح این پرسش که چه کسانی عامل بروز این وضعیت هستند، گفت: «این را کسانی کردند که میتوانستند مهریه صیغه را بدهند. وضعیت به نحوی است که آقای شیح رافت سبحانی مرجع تقلید در قم فریاد میزند که در خیابانها چه خبر است؟ با این کارها بازار فحشا درست میکنند. وقتی در زمان ناصرالدین شاه چندهمسری افراطی ایجاد شد هم دیده شد که زنان همسران با خارج از دربار رابطه داشتند. این هم همان قصه است. ما با این کارها زمینه اشاعه فحشا و افزایش روابط جنسی خارج از خانواده را ایجاد میکنیم. همانطور که گفتم فاحشههای قم حاصل صیغههای خیلی از آقایان است».
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۹۴
انتشار یافته: ۱۱
چند همسری به عنوان تجویز بی بندوباری نیست حتی بی بندوباری شرعی ...بلکه راهیست برای جلوگیری از گناه ... جایی که واقعا چاره ای نباشد .... ولی خب الان موضوع با 1400 سال پیش نه حتی با 100 سال پیش فرق کرده .... قدیم چهرهای نمایان نبود آن چنان حتی در غرب و اگر هم بود اینچنین بزک کرده نبود که هوش از مردان ببرد پس
اما ریشه
به عنوان یک مرد اصلا موافق نیستم با چندهمسری حتی در حد صیغه ...هرگز ...
اما با این اوضاع بی حجابی و بدحجابی ظاهرا چاره ای نیست و بهتر از ازدواج های مخفیانه و از همه بدتر روابط نامشروع است ....
معلومه این اوضاع بدحجابی ها باعث بیدار شدن دیو خفته تنوع طلبی در مردان میشود .... تنوع طلبی از خصوصیات درونی مردان است که در هر کسی به اندازه ای بیدار است مانند زنان که دوست دارند زیبایی هایشان را بروز دهند و هر کس به اندازه ای ،یکی طبق دین فقط برای شوهرش برخی در مقابل پسرخاله و پسرعمو و سایر نامحرمان و برخی حتی در کوچه و خیابان
پس زمانی که زنان زیبایی هایشان را اینچنین بروز میدهند ،مردان چه باید کنند ؟ عدالت و عقل چه میگوید؟
ین درسته که بی حجابان و بدحجابان بگویند که مردان نگاه نکنند؟بله ولی هردو ،هم حجاب زنان و هم نگاه نکردنه مردان ...چون طرف روبرویش را نگاه میکند و راه میرود و دفعتا میبیند چیزی را که دیگر نمیتواند نبیند یا از ذهنش به راحتی دور نماید ...
کدام انسانی حاضر است در برابر چشم یک انسان گرسنه ، غذا مخصوصا چلوکباب بخورد؟
حالا این خوبه ، خیلی از مردان برای تامین هزینه این تنوع طلبی باید دست به خیلی از جرایم و گناهان بزنند از گرانفروشی و کم فروشی تا دزدی و زورگیری و برخی هم تجاوز به عنف
ای کاش تابناک عزیز نشر دهد و کارشناسانتان هم در این خصوص مطالب زیادی بنویسند تا برخی بفهمند که جامعه و خانواده را با بدحجابی ها به کجا میکشانند . و بفهمند که همه حق دارند به بدحجابان تذکر دهند و اعتراض کنند .
و بیشتر از همه خود زنان باید بترسند از عواقب بدحجابی چه برسه به بی حجابی
استاد انسان شناسی دانشگاه تهران
حرف های شما با هم جور در نمی اید و تناقض زیاد دارد یک جا می گویی اسلام مخالف است ولی ایه قرانی ان خلاف شما می گوید یک جا هم می گویید به خاطر جنگ ازاد است
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟





