بازدید 2617
وزیر نفت:

با پیوستن کشورهای کوچک به اوپک موافقت نمی‌کنم/ قیمت نفت از ۶۰ دلار بالاتر نمی‌رود/ پیش‌بینی کاهش تولید نفت اوپک/ چرایی کاهش صادرات گاز به ترکیه؟

نباید حرف‌ها در حد شعار باشد، به همین دلیل باید پولی وجود داشته باشد که بتوانیم در تجهیز منابع به این شرکت‌ها کمک کنیم. چرا که تنها در این شرایط است که کار پیش می‌رود.
کد خبر: ۹۳۴۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰ 04 November 2019

با پیوستن کشورهای کوچک به اوپک موافقت نمی‌کنم/ قیمت نفت از ۶۰ دلار بالاتر نمی‌رود/ پیش‌بینی کاهش تولید نفت اوپک/ چرایی کاهش صادرات گاز به ترکیه؟

وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی کاهش صادرات گاز به ترکیه، گفت: ترکیه در تابستان و در فصل گرم کمتر برداشت می‌کند اما در فصل سرد طبق قرارداد می‌تواند بیش‌تر برداشت کند که این مسئله نیز اتفاق می‌افتد.

به گزارش تابناک اقتصادی، بیژن زنگنه امروز در حاشیه بازدید از گروه شرکت‌های توربو کمپرسور نفت (OTC)  و چند شرکت دانش بنیان در شهرک صنعتی شمس آباد در جمع خبرنگاران با بیان این‌که قلب صنعت نفت توربین و کمپرسور است، اظهار کرد: هم اکنون بخش عمده گاز با توربین و کمپرسورهای شرکت OTC انتقال می‌یابد و بیش از ۲۰۰ توربین و کمپرسور ۲۵ در کشور از سوی OTC عرضه شده که توسط شرکت‌های داخلی عرضه شده است.

به گفته او، تاکنون ۳.۶ میلیارد یورو به شرکت OTC، کار سپرده شده و ۲۰۰ میلیون یورو نیز سرمایه‌گذاری از سوی این شرکت انجام شده است.

وی درباره کیفیت تجهیزات ساخته شده از سوی شرکت OTC گفت: به گواه کارشناسان و مدیران نفت، مشکلی در کیفیت تجهیزات وجود نداشته و نکته قابل توجه در این بخش، انتقال فناوری در شرکت OTC است؛ چراکه این مسئله به درستی اتفاق افتاده و شرکت آلمانی زیمنس شریک این شرکت در گام نخست بوده است.

وزیر نفت با تاکید به این مسئله که زیمنس به درستی انتقال فناوری را انجام داد و آموزش خوبی به نیروهای این شرکت داده است اظهار کرد: شرکت زیمنس در شرایط تحریم ایران را ترک کرد و این مسئله موجب شد که به همت متخصصان شرکت OTC فناوری برگرفته از زیمنس بومی سازی شود. زیمنس پس از برجام به گواه مدیران شرکت OTC تمام کار این شرکت را تایید کرده و اعلام کرده که این شرکت در کلاس بین‌المللی کار می‌کند.

به گفته زنگنه وزارت نفت ساخت پمپ‌های درون چاهی، ساخت کمپرسور برای جمع‌آوری گازهای مشعل، بخش فشار افزایی سکو در بخش دریایی، ساخت مینی LNG را به شرکت OTC توصیه کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نفت در مواردی که به شرکت OTC توصیه کرده، قرار است اقداماتی را انجام دهد، گفت: در برخی از کارها همچون کمپرسورهایی که در دریا برای فشارافزایی است یا در بخش جمع‌آوری گازهای فلز در فاز جنوبی اقداماتی را انجام می‌دهیم اما در برخی از بخش‌ها همچون LNG کارفرما ما نیستیم و فقط توصیه و حمایت می‌کنیم و قرار است که این طرح‌ها در قالب شرکت‌های دانش بنیان انجام شود.

او با اشاره به اقدامات وزارت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: برنامه‌هایی را در این راستا داریم که یکی از آن‌ها، اعطای وام به شرکت‌های دانش بنیان است که این شرکت‌ها نیز می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

وزیر نفت بهترین حمایت از این شرکت‌ها را کار دانست و افزود: در سال ۱۳۷۹ با واگذاری ۵۰ توربین و کمپرسور ۲۵ مگاواتی به شرکت OTC حمایت خود را آغاز کردیم و اکنون نیز ادامه می‌دهیم و در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که عمده توربین کمپرسورهای بخش گاز و کمپرسورهای صادراتی گاز در پالایش پارس جنوبی به این بخش داده شده است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر این شرکت وارد بخش پتروشیمی نیز شده است، گفت: قطعا وزارت نفت حمایت خود را از این شرکت و شرکت‌های اینچنینی خواهد داشت. در بخش پتروشیمی نیز باید گفت که مهمترین تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، الکتروکمپرسورها هستند که باید برای آن‌ها نیز بازار ایجاد کنیم و برای این موضوع باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

زنگنه ادامه داد: نباید حرف‌ها در حد شعار باشد، به همین دلیل باید پولی وجود داشته باشد که بتوانیم در تجهیز منابع به این شرکت‌ها کمک کنیم. چرا که تنها در این شرایط است که کار پیش می‌رود.

او درباره اقدامات وزارت نفت برای تامین مالی از طریق بورس گفت: این طرح در حال انجام است و در بخش اول سرمایه جذب شد اما با پیمانکار با مشکلاتی روبرو شدیم که برای حل این مسئله نیز چندین جلسه برگزار کردیم تا بتوانیم این مشکلات را کاهش داده و یا حل کنیم.

وزیر نفت با بیان این‌که این طرح در حال پیشرفت است و متناسب آن نیز دوباره از بازار اجازه گرفته‌ایم تا بتوانیم پول بیش‌تری را جمع‌ کنیم، گفت: اوراق مشارکت منتشر می‌شود و ما تا شش میلیارد دلار از شورای اقتصاد اجازه گرفته‌ایم اما تا جایی که پیشرفت وجود داشته باشد کار را انجام می‌دهیم.

وی با تاکید به این مسئله که تاخیر و توقیفی در عرضه نفت به بورس صورت نگرفته است اظهار کرد: نفت خام، میعانات و فرآورده‌های نفتی را در رینگ صادراتی بورس عرضه کرده‌ایم که در بخش فرآورده‌های نفتی بسیار موفق بودیم و بیش از میزانی که فکر می‌کردیم، توانستیم موفقیت کسب کنیم. چرا که تقاضا و قیمت‌ها بسیار مطلوب بود.

زنگنه با بیان این‌که در بخش نفت تنها موفقیت نداشتیم که دلیل آن هم ماهیت این دو بخش بود؛ چرا که ایرانی‌ها با ظرفیت‌هایی که دارند به اندازه‌های کوچکتر صادرات که برای فرآورده‌هاست آشنا هستند اما با این وجود باز هم عرضه را ادامه خواهیم داد و سعی خواهیم کرد که مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد را برطرف کنیم.

پیش‌بینی کاهش تولید نفت اوپک

وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که پیش‌بینی شما از نتیجه نشست پنجم دسامبر اوپک چه خواهد بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا رقم کاهش تولید نفت بیش‌تر شود، به این معنا که کاهش بیش‌تری را از سمت اوپک در بازار را شاهد باشیم.

وی درباره آخرین وضعیت طرح سیراف با استفاده از تنفس خوراک مشابه طرح پتروپالایشگاه‌ها گفت: این امکان وجود دارد، چراکه کارهای بانکی طرح سیراف تقریبا با کمک بانک مرکزی و بانک‌های عامل انجام شده و روند وام گرفتن برای این طرح از سوی بانک‌های مختلف در حال انجام است و تقریبا نهایی شده است.

زنگنه با بیان این‌که می‌توانیم نزدیک ۲۰ هزار میلیارد تومان از بانک‌ها برای این طرح وام بگیریم، اظهار کرد: این در حالی است که منبع تامین ارز این طرح نیز پیش بینی شده و همه اینها به معنای انجام مرحله‌ی نخست یک پتروپالایشگاه است.

او با تاکید بر این مساله که حدود هشت تا ۸.۵ میلیون تن نفتای سبک و سنگین در این طرح تولید می‌شود که برای مرحله‌ی بعدی آن پتروشیمی‌هایی را طراحی کردیم که در بخش پایین‌دستی محصولات با ارزشی را تولید می‌کنند، ادامه داد: حدود یک ماه است که آیین‌نامه طرح پتروپالایشگاه‌ها را تدوین و به دولت ارسال کرده‌ایمو در این آیین‌نامه تمام نکات را مدنظر قرار داده‌ایم و این موضوع اکنون در مرحله نظرخواهی در دولت است تا تصویب شود.

مشکل تامین بنزین سوپر حل شد

وزیر نفت گفت: بنزین سوپر چند روزی به خاطر تامین پالایشگاه اراک و مشکلات دیگر با کمبود روبه‌رو شد که تاکید کردم که این مشکل حل شود که در حال حاضر عمده مشکل تامین بنزین سوپر آن طور که به من اطلاع داده‌اند، حل شده است.

وی درباره خواسته برزیل برای پیوستن به اوپک گفت: من اگر برزیل بخواهد به اوپک بپیوندد من مشکلی ندارم اما با پیوستن کشورهای کوچک به اوپک موافقت نمی‌کنم.

قیمت نفت از ۶۰ دلار بالاتر نمی‌رود

او درباره عرضه پنج درصد سهام آرامکو و تاثیر آن بر بازارهای جهانی نفت خام، گفت: بازار همان روال را دارد و قیمت نفت اکنون در محدوده ۶۰ دلار برای هر بشکه در نوسان است و هرچه تلاش می‌شود قیمت نفت بالا برود از رقم ۶۰ دلار به ازای هر بشکه بالاتر نمی‌رود و در همین سطوح می‌ماند.

منبع: ایسنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان