بازدید 26002
۴
در گفت‌وگو با «تابناک» تأکید شد؛

کیانوش عیاری: اصلاحات خانه پدری لطمه‌ای به فیلم وارد نکرد

نظر شخصی من را هم بپرسید فکر می‌کردم این طوری بهتر است، چون از شوک تماشاگر کاسته می‌شود و به تماشاگر آرام‌تر القاء می‌شود و آن تاثیر را می‌گذارد. به همین دلیل خودم هم برای دستی که به فیلم زدم، راضی‌ترم. به نظرم شوک وارده به تماشاگر، تماشاگر را برای دقایقی از فیلم دور می‌کرد، چون خواه ناخواه تحت تاثیر این شوک بود. همچنین با خودم گفتم این فیلم تا به کی دیده نشود؟ بنابراین این صحنه را درآوردم تا بتوانیم فیلم را روی پرده ببینیم
کد خبر: ۹۳۲۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱ 23 October 2019

کیانوش عیاری: خانه پدری با اعمال اصلاحات اکران شده استکیانوش عیاری، کارگردان فیلم «خانه پدری» تأکید کرد، این فیلم با اعمال اصلاحات مدنظر سازمان سینمایی به نمایش عمومی درآمده و ملاحظات مورد نظر شورای پروانه نمایش برای صدور پروانه نمایش این فیلم سینمایی اعمال شده اما این اصلاحات مطمئناً لطمه‌ای به فیلم وارد نکرده و از قضا باعث می‌شود تماشاگر از فیلم برای دقایقی فاصله نگیرد.

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «خانه پدری» پس از نه سال توقیف از امروز فقط در 15 سالن سینما و با رده بندی 15+ اکران می‌شود. فیلم پس از سه سال توقیف در سی و دومین جشنواره فجر به نمایش درآمد اما باز هم به اکران عمومی نرسید؛ تا اینکه در نهایت کیانوش عیاری، نخستین بار «خانه پدری» را در دولت یازدهم و در روزهای چهارم و پنجم دی 1393 اکران کرد اما این اکران محدود نیز تداوم نیافت و اکران مجدد آن موکول به اعمال اصلاحاتی شد.

حداقل این دوازده فیلم سینمایی تا 10 مرداد رفع توقیف می‌شوندصحنه دنبال کردن خواهر توسط برادر برای انجام قتل از حساس‌ترین سکانس‌های «خانه پدر»

عیاری در این فیلم، یک خانه را مبنای روایت قرار می‌دهد که به قبرستان یک راز تبدیل شده است. دختر خانواده به واسطه سوءظن رابطه نامشروع با جوانی از سوی پدر و برادرش در زیرزمین به شکل فجیعی کشته و چال می‌شود و این شروع یک داستان پر پیچ و خم در سه دوره زمانی است. سکانس‌های ابتدایی این فیلم منجر به توقیف شدند و ساختار فیلم عیاری نیز به گونه‌ای بود که حذف سکانس‌های ابتدایی، این اثر را تا حدودی گنگ می‌کند.

اکنون این فیلم سینمایی پس از نه سال توقیف با اعمال اصلاحات، محدود در 15 سالن سینما و با رده بندی سنی 15+ از امروز اکران شده است. با وجود آنکه خبرهای اولیه حکایت از عدم اصلاح این فیلم داشت، هم مسئولان سینمایی و هم کیانوش عیاری تاکید دارند این فیلم سینمایی پس از اعمال اصلاحات مدنظر شورای پروانه نمایش اکران عمومی شده اما این اصلاحات دقیق و حساب شده، تأثیر منفی در ارتباط تماشاگر با فیلم نمی‌گذارد.

کیانوش عیاری در همین رابطه به «تابناک» گفت: «قطعاً اصلاحاتی در فیلم رخ داده اما در ارتباط با تماشاگر خللی به وجود نمی‌آید. آنچه اصلاح کردیم کوبش سنگ به سر دختر است و نظر شخصی من را هم بپرسید فکر می‌کردم این طوری بهتر است، چون از شوک تماشاگر کاسته می‌شود و به تماشاگر آرام‌تر القاء می‌شود و آن تاثیر را می‌گذارد. به همین دلیل خودم هم برای دستی که به فیلم زدم، راضی‌ترم. این را برای توجیه اینکه بعد از ده سال این کار را کردم به شما نمی‌گویم، بلکه می‌خواهم نظر را صادقانه گفته باشم. لطمه‌ای به فیلم نزده بلکه به نظرم فیلم را روان‌تر می‌کند. »

کیانوش عیاری: خانه پدری با اعمال اصلاحات اکران شده است

او در این زمینه یادآور شد: «من فیلم ترسناکی به نام «دیگران / Others» را دیده بودم. جایی از این فیلم شوک ناگهانی به تماشاگر با باز کردن در یک کمد وارد می‌شد و تمام سینما به تلاطم می‌افتاد. یک جهش خیلی عجیب و بعد همه می‌خندید که این جهش ما را به هیجان واداشت و چه شوکی به ما وارد کرد و این صحنه دحشت بار فیلم به یک تفریح تبدیل شده بود. اینجا هم به نظرم شوک وارده به تماشاگر، تماشاگر را برای دقایقی از فیلم دور می‌کرد، چون خواه ناخواه تحت تاثیر این شوک بود. همچنین با خودم گفتم این فیلم تا به کی دیده نشود؟ بنابراین این صحنه را درآوردم تا بتوانیم فیلم را روی پرده ببینیم و مطمئن باشید به فیلم لطمه‌ای وارد نشده است.»

این کارگردان توانمند سینمای ایران درباره اینکه چرا او سینمای واقع‌گرای منحصر به فردش را در فضای بین المللی عرضه نکرده و با وجود آنکه از فیلم‌هایش در فضای بین المللی استقبال می‌شود و برای «آبادانی‌ها» پلنگ نقره جشنواره لوکارنو را برده، فیلم‌هایش را در فضای بین المللی عرضه نمی‌کند و مشخصاً فیلم‌های «خانه پدری» و «کاناپه» را در جشنواره‌های بین الملل نمایش نداده و تمرکزش را بر مخاطب داخلی گذاشته؟، گفت: «من متاسفانه برای مخاطب داخلی هم تمرکزم را صرف نکردم. اصولاً هیچ وقت پیگیر کارهایم نبودم و این یک سوءمدیریت کاملاً آزاردهنده است. استعدادی برای بازگشایی و نمایش و اکران فیلم سینمایی ندارم.» و ابراز امیدوارم کرد با کاهش دلمشغولی‌هایش از جمله دغدغه اخیرش که سریال 88 متر است، در این عرصه فعال‌تر عمل کند.

مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، نازنین فراهانی، مینا ساداتی، معصومه بافنده، آزاده موحدبشیری، رسول سلیمیان، ستاره میرمحمد، آیناز آذرهوش، نگاه خاقانی، ملیکا فردوسیان، پادینا رهنما، مژده همرنگ، حسین فلاح، مرمر جعفری، مهدی خیراللهی، معین الدین عشاقی در این فیلم سینمایی مقابل دوربین داریوش عیاری بازی کردند. بهزاد عبدی موسیقی متن این فیلم را ساخت و کیانوش عیاری خود شخصاً اثری را تدوین کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
تاثیر بد این فیلم از صدتا مستهجن هم بدتره. قرار نیست هرچیزی فیلم بشه
سانسور (اصلاحات ) به قدری زیاد بود که بریده بریده شدن داستان کاملا احساس میشد
تا جاییکه حتی بعضی از شخصیت های داستان غیب شدند.
اگر اکران نمیشد بهتر بود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان