بازدید 12495

چرا پس از اکران و عرضه «آشغال‌های دوست داشتنی» آشوب به پا نشد؟!

این وضعیت چنین پرسشی را پیش می‌آورد که چرا این فیلم‌ها که با وجود ایجاد حساسیت نسبت به آنها پس از رفع توقیف منجر به آشوبی نشدند، اساساً توقیف شده‌اند؟! آیا جز این است که مدیرانِ «میزدوست» از ترس مرگ، خودکشی و برای کشور و نظام هزینه ایجاد می‌کنند؟
کد خبر: ۹۳۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷ 21 October 2019

چرا پس از اکران و عرضه «آشغال‌های دوست داشتنی» آشوب به پا نشد؟!فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» پس از شش سال پیگیری مداوم محسن امیریوسفی کارگردان این فیلم در شرایطی بهمن سال گذشته اکران عمومی و در روزهای اخیر در شبکه نمایش خانگی عرضه شد که در طول نه ماه اخیر، هیچ واکنشی به این رفع توقیف شاهد نبودیم؛ اتفاقی که این پرسش را پیش می‌آورد، اساساً چرا این فیلم سینمایی که ظاهراً هیچ مدعی جدی نداشته، توقیف شده و چرا مدیران سینمایی از ترس از دادن میزهایشان، دست به توقیف فیلم‌هایی می‌زنند که رفع توقیف اغلب آنها همچون این فیلم بدون حاشیه بوده است؟

«تابناک»، مهدی خرم دل؛ فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی، تنها فیلم توقیفی بود که ارجاعات واضحی به حوادث سال 1388 داشت. این فیلم روایت یک مادر است که دخترخاله‌اش در جریان درگیری‌های سال 1388 دستگیر شده و حال مادر از سوی یکی از دوستانش ترغیب می‌شود برای آنکه دخترخاله‌اش بیش از این به دردسر نیفتد، وسایل ظاهراً دردسرساز را به سطل آشغال بریزد و در این مسیر اتفاقات جالبی رخ می‌دهد. سوای داستان این فیلم سینمایی، «آشغال‌های دوست داشتنی» یکی از آثار قوی در حوزه داستان‌گویی، ریتم و جلوه‌های ویژه محسوب می‌شود.

شهاب حسینی، حبیب رضایی، اکبر عبدی، نگار جواهریان، صابر ابر و شیرین یزدان بخش بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند؛ بازیگرانی که برخی‌شان در قید حیات نیستند! کمیسیون فرهنگی مجلس در سال 1393 با ارسال نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به صدور پروانه نمایش برای هشت فیلم سینمایی از جمله «آشغال‌های دوست داشتنی» که مرتبط با فتنه معرفی شده بود، هشدار داد. امیریوسفی در این چند سال برای شرکت در تمامی جشنواره‌های فجر ثبت نام کرد که در همه موارد رد شد. در جریان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز شهاب حسینی به بهانه اینکه این فیلم از سوی دبیر جشنواره «معضل» خوانده شده، از سمت مشاوره جشنواره کناره گیری کرد.

چرا پس از اکران و عرضه «آشغال‌های دوست داشتنی» آشوب به پا نشد؟!

بخشی از امتیاز فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» توسط مدیران پیشین سازمان سینمایی خریداری شد تا مسیر فیلمسازی این کارگردان هموار شود اما در نهایت این اتفاق نیفتاد و امیریوسفی همچنان پیگیر اکران فیلمش است. چهار سال پس از توقیف، محسن امیریوسفی، عکسی از خود و رضا درمیشیان منتشر کرد که نشان می‌داد طی چهار سال آنها به دنبال اکران فیلم‌هایشان بوده‌اند؛ اما این اتفاق در نهایت رخ نداد. حساس‌ترین صحنه «آشغال‌های دوست داشتنی» سکانس پایانی این فیلم سینمایی است که اگر حذف می‌شد، اساساً مفهوم فیلم تغییر می‌کرد و آنچه کارگردان روایت کرده، از بین می‌رفت.

گروهی از سینماگران در تداوم همراهی و تلاش برای رفع توقیف این فیلم سینمایی در یادداشت‌هایی خواستار رفع توقیف این فیلم سینمایی شدند و محسن امیریوسفی نیز شش دوره پیاپی در جشنواره‌های ملی و جهانی فجر ثبت نام کرد تا دست کم در یک اکران فیلم برای اهالی رسانه و منتقدین و صاحب نظران به نمایش درآید و مشخص شود، هیولای ترسناکی که از این فیلم ساخته شده، واقعیت ندارد؛ اما در هر شش دوره به بهانه‌ای عجیب این فیلم رد شد.

در نهایت امیریوسفی با حضور در دبیرخانه جشنواره فجر در حضور خبرنگاران نسبت به رفتاری که با او و فیلمش می‌شود، اعتراض کرد و همین اعتراض جدی و واکنش عمومی به آن باعث شد فیلمش کمتر از یک ماه بعد رفع توقیف اکران شود.

از بیست و چهار بهمن هزار و سیصد و نود و هفت که این فیلم اکران شد تاکنون که این فیلم وارد شبکه نمایش خانگی و سامانه های عرضه ویدیو اینترنتی یا همان VOD شده، تقریباً هیچ اعتراض جدی به رفع توقیف و عرضه این اثر را شاهد نبوده‌ایم. نکته قابل توجه اینکه درباره اغلب فیلم‌های توقیفی پس از اکران چنین فضایی وجود دارد و عمدتاً با واکنش تندی پس از رفع توقیف مواجه نشده‌اند. این وضعیت چنین پرسشی را پیش می‌آورد که چرا این فیلم‌ها که با وجود ایجاد حساسیت نسبت به آنها پس از رفع توقیف منجر به آشوبی نشدند، اساساً توقیف شده‌اند؟! آیا جز این است که مدیرانِ «میزدوست» از ترس مرگ، خودکشی و برای کشور و نظام هزینه ایجاد می‌کنند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
مشخص و واضح ، هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
اونوقت چه کسی معیار و میزان تشخیص این زمان و مکان است؟ شما ؟ اگر شما هم نیستید چه کسی است؟ و اگر می دانید چه کسی هست با کدام دانش می دانید؟
ایدین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
فیلم حقیر و زننده ای بود و متاسفم ما هنوز اینها و امثال ستایش را می‌بینیم
باسلام
البته بهتر بود در کنار کنایه به مدیران میز دوست، یک کنایه ای هم به آن نمایندگان محترم بزنید که سر هر فیلم یا اتفاقی به اسم مردم نامه نگاری و اعتراض می کنند در حالی که نظر مردم فرسنگها با آنها فاصله دارد.
والله۷ مردم سر شدن، کلا دیگه نگران نباشید
برا اینکه همه چیو که ملت هم میدونند داره دوباره میگه دیگه هم مردم با دسترسی به اینترنت و ماهواره شنیدن این حرفای نسبتا تند تکراری براشون ارزشی نداره وقتی ۱۰۰۰ چیز رو راحت میتونن از ماهواره و اینترنت متوجه بشن. مثلا اینکه سرود بهاران خجسته باد رو توده ای ها گفتن و الان داره از صدا وسیما پخش میشه چه جذابیتی داره! همون ۶ سال پیشم این حرفای صد من یه غاز هیچ ارزشی نداشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Korea (Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
سرود بهاران خجسته باد یه نماد از نقش و اثر توده ای ها در انقلاب هست که الان غصب شده و انکار هم میشه. در یه دیالوگ از فیلم شخصیت شهید به شخصیت توده ای میگه من نهایتش یه قابم روی طاقچه که شخصیت توده ای میگه من همینم نیستم!! که اشاره ای زیبا به گردانندگان فعلی و نسبتشون با کسانی که واقعا در انقلاب دخیل بودند داره
دقیقا مثل شما تابناکی ها هستند که از ترس تعطیلی سایت ، انتقادهای درست و بدون مشکل خوانندگان اخبارتان را برخلاف آزادی های مدنی ، سانسور با دستکاری میکنید.
چرا؟!
چون فیلم بی محتوا و چرتی بود
به یارو میگن برو کلاه بیار میره سر میاره.
به نظرم این مسئله در همه موضع گیری ها وجود داره به عنوان نمونه چرا هروقت پیشنهاد رفراندوم مطرح میشه یه عده ای خودشان را از پشت بام امنیت ملی و در این دوران حساس کنونی پرتاب می کنن؟؟؟ ارجاع به ارائ ملت هیچ منافاتی نه با اسلامیت ما دارد و نه با امنیت برعکس نشانه استحکام پایه های مردم سالاری است
فیلم خوبی بود
ایراد زیاد داشت اما روایت جالبی داشت
اشتباه نکنید. در هر برهه ای از زمان ممکن است خساسیت های خاصی در بین مردم وجود داشته باشد که در زمان دیگری این حساسیت برطرف شده باشد .البته همه توقیف ها را نمی توان به این دلیل ذکر شده مرتبط دانست و تایید کرد.
اولا اینکه نویسنده متن احتمالا فیلم رو ندیده چون در داستان فیلم اصلا دخترخاله (هدیه تهرانی) دستگیر نشده.

ثانیا موضوع فیلم بسیار جالب و زیبا بود و سرنوشت تلخی رو روایت میکرد که این روزا خیلی برای مردم ملموس هست. به نظرم فیلم بیشتر از اینکه مربوط به حوادث 88 باشه مربوط به اوایل انقلاب و تقابل انقلابیون مذهبی با انقلابیون کمونیست بود و اثری که اینها بر زندگی مردمان آینده گذاشتن.

ثالثا علیرغم داستان زیبا پرداخت فیلم ضعیف و ناپخته هست و به نوعی موضوع فیلم با این مدل کارگردانی، تدوین و ... حیف و میل شده. مخصوصا نیمه ابتدایی فیلم که بسیار کند و سردرگم هست.

رابعا پیام فیلم که در سکانس آخر فیلم هست بسیار زیبا عمیق و متاثرکننده است و بیش از هر چیز نشاندهنده شکاف عمیق اجتماعی بین مردم و مسولین است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار