بازدید 12063

«آشغال‌های دوست‌داشتنی» اکران می‌شود یا پروژه «عصبانی نیستم» تکرار می‌شود؟

پیش‌فروش بلیت‌های فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در حالی آغاز شد و حکایت از رفع توقیف قطعی این فیلم دارد که سال پیشین در اتفاقی مشابه قرار بود، «عصبانی نیستم» پس از جشنواره فیلم فجر اکران عمومی شود؛ اما این ماجراها ماه‌ها بعدتر و پس از ایجاد فضای اعتراضی و جرح و تعدیل جدی این فیلم عملیاتی شد؛ آیا فیلم محسن امیریوسفی سرنوشت فیلم رضا درمیشیان را می‌یابد یا واقعاً این اثر اکران خواهد شد؟
کد خبر: ۸۷۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲ 11 February 2019

«آشغال‌های دوست‌داشتنی» از دو روز دیگر اکران می‌شود یا پروژه «عصبانی نیستم» تکرار می‌شود؟پیش‌فروش بلیت‌های فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در حالی آغاز شد و حکایت از رفع توقیف قطعی این فیلم دارد که سال پیشین در اتفاقی مشابه قرار بود، «عصبانی نیستم» پس از جشنواره فیلم فجر اکران عمومی شود؛ اما این ماجراها ماه‌ها بعدتر و پس از ایجاد فضای اعتراضی و جرح و تعدیل جدی این فیلم عملیاتی شد؛ آیا فیلم محسن امیریوسفی سرنوشت فیلم رضا درمیشیان را می‌یابد یا واقعاً این اثر اکران خواهد شد؟

به گزارش «تابناک»؛ پیش‌فروش فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی از امروز 22 بهمن برای نمایش از 24 بهمن در شماری از سالن‌های سینمای کشور آغاز شده است؛ اتفاقی که با توجه به تبلیغات روزهای اخیر سازندگان این فیلم دور از ذهن نبود اما تا زمان اکران قطعی این فیلم در سینماهای ایران، تردیدها درباره رفع توقیف قطعی این فیلم تداوم خواهد داشت، چون تجربه‌های مشابهی وجود دارد که بذر تردید را در دل صاحب‌نظران عرصه سینما کاشته است. مهم‌ترین این تجربه‌ها به «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان بازمی‌گردد.«آشغال‌های دوست‌داشتنی» از دو روز دیگر اکران می‌شود یا پروژه «عصبانی نیستم» تکرار می‌شود؟

قرار بود «عصبانی نیستم» پس از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و در بهمن 1396 اکران شود اما این اتفاق رخ نداد. «عصبانی نیستم» چهار بار تا پای اکران رفته بود؛ اما هر بار به نحوی مانع از این اتفاق شدند و به همین دلیل، وقتی سخن از اکران این فیلم در روز 12 اردیبهشت و تصویب این موضوع به میان آمد، همراه با تردیدهای جدی بود، چون حتی اگر پای قانون احتمالات را پیش کشیده می‌شد، اینکه بار پنجمی برای توقیف در کار باشد، شانس بیشتری نسبت به اکران داشت.

با وجود این، هزینه‌هایی که عدم اکران این فیلم در نوبت چهارم در پی داشت و شاید عصبانیت طیف وسیعی از سینماگران که جنبه رسانه‌ای پیدا کرد، باعث شد بازی تازه‌ای به راه نیفتد و این فیلم سرانجام اکران عمومی شود. نسخه اصلی این فیلم سینمایی که در جشنواره برلین به نمایش درآمد، 110 دقیقه بود، ولی نسخه‌ای که در سنیماها به نمایش درآمد 99 دقیقه شد.

پس از آخرین نوبت لغو اکران «عصبانی نیستم»، 120 سینماگر مشتمل بر مطرح‌ترین چهره‌های سینمای ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور نسبت به وضع موجود سینما و نیز به بى‌اعتبار شدن پروانه نمایش و سانسورهاى چندباره که موجب به وجود آمدن فضاى ناامنى در عرصه سینما و تضییع حقوق هنرمندان مى‌شود، انتقاد کردند؛ نامه‌ای که نشان داد درمیشیان بر خلاف اغلب کارگردانان‌ِ همکارش، تا زمان اکران فیلمش از پای نخواهد نشست و با گذر از فیلمش، به سراغ اثر تازه‌ای نمی‌رود.

اکنون «آشغال‌های دوست داشتنی» شرایط مشابهی دارد و قرار است در مقطع مشابهی اکران عمومی شود. محسن امیریوسفی که به شدت در سال‌های اخیر در پی رفع توقیف فیلمش بود، فیلم آشغال‌های دوست داشتنی را برای ششمین بار در جشنواره فیلم فجر ثبت نام کرد. امیریوسفی پیش از جشنواره گفته بود: «سال گذشته به من گفتند در صورت انصراف از جشنواره فیلمت را اکران می‌کنیم که هنوز این اتفاق نیفتاده. برای همین دوباره فیلمم را به جشنواره می‌دهم تا شاید طلسم نمایشش بشکند.» اما فیلم او به جشنواره راه داده نشد و جنجال‌هایی در پی داشت و اکنون در مسیر اکران قرار گرفته است.

فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست داشتنی» تنها فیلم توقیفی است که ارجاعات بسیار واضح و مستقیمی به حوادث سال 1388 دارد. این فیلم روایت یک مادر است که دخترش در جریان درگیری‌های سال 1388 دستگیر شده و حال مادر از سوی یکی از دوستانش ترغیب می‌شود تا برای آنکه دخترش بیش از این به دردسر نیفتد، وسایلی را به سطل آشغال بریزد و در این مسیر اتفاقات جالبی رخ می‌دهد.

سوای داستان این فیلم سینمایی، «آشغال‌های دوست داشتنی» یکی از آثار قوی در حوزه جلوه‌های ویژه بصری محسوب می‌شود و در حوزه فنی سینمای ایران، یک گام به جلوست. شهاب حسینی، حبیب رضایی، اکبر عبدی، نگار جواهریان، صابر ابر و شیرین یزدان بخش بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند؛ بازیگرانی که برخی‌شان در زنده نیستند!

بخشی از امتیاز فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» توسط مدیران پیشین سازمان سینمایی خریداری شد تا مسیر فیلمسازی این کارگردان هموار شود؛ اما در نهایت این اتفاق نیفتاد و امیریوسفی همچنان پیگیر اکران فیلمش است. باید دید آیا در روزهای آینده شاهد نمایش عمومی این فیلم سینمایی خواهیم بود یا اتفاقات دیگری رخ می‌دهد و دوباره اکران عمومی به زمان دیگری موکول می‌شود؟!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار