بازدید 11677

قیمت رب نصف شد

کد خبر: ۹۳۱۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۵ 20 October 2019

این روز‌ها قیمت رب در حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد کاهش یافته و قیمت عرضه به مشتری حدود ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار تومان رسیده است، اما با این حال بازار فروش آن تعریف چندانی ندارد.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس از زنجان، زنجان این روز‌ها شاهد برداشت محصولات مختلف کشاورزی است، محصولاتی که یک سال برای آن‌ها زحمت کشیده شده است تا به بار بنشینند، به بار نشستنی که گا‌ها به خاطر شیرینی برداشت آن جشن برداشت محصول و شکرانه برگزار می‌شود، اما در زنجان به علت عدم مدیریت در بازاریابی و فروش این محصولات در کنار کمبود‌های موجود در زمینه برداشت، حمل و نقل و همچنین دلال بازی‌ها دقیقا زمان برداشت محصول مشکلات کشاورزان آغاز می‌شود.

افزایش بی‌رویه هزینه‌های تولید از جمله نرخ سوخت، سم و کود و کارگر و سایر نهاده‌های تولید از یک سو و سر رسید اقساط وام‌های کشاورزان و کاهش قیمت خرید محصولات از سویی دیگر به مشکلات کشاورزان می‌افزاید و همین امر موجب گله‌مندی این قشر می‌شود؛ و بار‌ها در استان زنجان شاهد این بوده‌ایم که برخی از کشاورزان به علت هزینه‌های بالای برداشت محصول ترجیح داده‌اند، اصلا محصول خود را برداشت نکنند.

نمونه این مسئله نرخ گوجه فرنگی در زنجان است که نرخ بسیار پایین خرید آن موجب متضرر شدن کشاورزان شده است، هرچند که از اوایل مهرماه دولت خرید تضمینی برای این محصول را به نرخ یک هزار و ۱۵۰ تومان آغاز کرده است، اما به نظر می‌رسد باید فکری اساسی برای حل این مشکلات اندیشیده شود.

* حمایت از گوجه‌کاران

استاندار زنجان نیز با اشاره به اقدامات استان زنجان در راستای حمایت از تولیدکنندگان گوجه‌فرنگی گفت: روزانه ۱۱۰۰ تن گوجه‌فرنگی از زنجان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

فتح‌الله حقیقی کمک به کشاورزان در راستای کشت بهتر محصولات را مصداق بازر اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت ایجاد شده در استان اصفهان، روزانه ۲۵۰ تن و برای خود استان ۸۶۰ تن خرید تضمینی انجام می‌شود و در مجموع روزانه یک هزار و ۱۰۰ تن خرید تضمینی انجام می‌شود تا مشکلات کشاورزان در این حوزه حل شود.

*قیمت رب نصف شد

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان نیز در این باره گفت: قیمت رب گوجه‌فرنگی طی روز‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و حتی به نصف قیمت نیز رسیده است.

جلیل علی‌محمدی با اشاره به اینکه قیمت تولید کنونی رب گوجه‎فرنگی ۷ هزار تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است، تصریح کرد: البته قیمت عرضه به مشتری حدود ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار تومان بستگی به کیفیت آن متفاوت است.

وی با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته قیمت رب گوجه‌فرنگی افزایش چشمگیری داشت، اضافه کرد: در واقع این روز‌ها قیمت رب در حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است، اما با این حال بازار فروش آن تعریف چندانی ندارد.

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان با اشاره به اینکه علاوه بر رب گوجه‌فرنگی قیمت سایر کالا‌ها از جمله کنسروجات نیز کاهش چشمگیری داشته است، گفت: میزان کاهش قیمت تن ماهی در حدود ۱۲ درصد است.

وی همچنین به کاهش قیمت چای نیز اشاره کرد و افزود: چای که چند ماه قبل افزایش قیمت یک و نیم برابری داشت این روز‌ها ۱۵ درصد کاهش قیمت دارد.

علی‌محمدی با بیان اینکه قیمت برنج نیز کیلویی یک هزار تومان کاهش یافته است، اضافه کرد: بازار این روزها، در آرامش است، اما مشتری نیست

وی با اشاره به اینکه هیچ یک از کالا‌ها طی روز‌های گذشته افزایش قیمتی نداشته است، تصریح کرد: از نظر کالایی مشکلی در بازار نداریم، مشکل این است که مشتری نیست و بازار در رکود به سر می‌برد.

*خرید تضمینی یک هزار تن گوجه‌فرنگی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه امسال یک هزار تن گوجه فرنگی در زنجان به صورت تضمینی خریداری شده است، گفت: این محصول به قیمت یک هزار و ۱۵۰ تومان خریداری می‌شود.

جواد تاراسی ادامه داد: اگر کشاورزان استقبال کنند و محصولات را به فروش برسانند، اجرای این طرح ادامه می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه مراحل پایانی برداشت گوجه فرنگی در حال انجام است، گفت: با توجه به برداشت ۷۰ درصد گوجه‌فرنگی در استان زنجان، قیمت این محصول به صورت طبیعی افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: البته یکی از تأکیدات ما به کشاورزان این است که الگوی کشت خود را از جهاد کشاورزی دریافت کنند تا دچار ضرر نشوند.

*سرمایه‌گذاری در حوزه گوجه‌فرنگی از انحصار خارج شود

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در این باره با اشاره به ضرورت تعریف الگوی کشت در کشور و استان تصریح کرد: باید کشاورزان تشویق شوند به جای کشت محصولاتی، چون هندوانه و گوجه فرنگی کاشت محصولاتی، چون پسته، زرشک و زعفران با توجه به مصرف کم آب و ارزش افزوده فراوان مورد توجه باشد.

علی وقفچی با بیان اینکه حلقه‌های مفقوده در کشاورزی ایران زیاد است، گفت: کارخانجات محدودی در حوزه رب‌رسازی فعالیت دارند، در حالی که باید با سرمایه‌گذاری این محصول از انحصار خارج شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۷
گوجه الان در بازار گرگان (که فصل برداشت گوجه در گرگان نیست و از جنوب میاید) جعبه‌ای 1000 تومان و سواکردنی بین 1500 تا 2000 تومن (در محلات مختلف) است یعنی اینکه احتمالاً از کشاورز بدبخت کیلویی 500 تومن خریداری میشود و با گوجه 500 تومنی رب درست میشود ولی با کمال پررویی و وقاحت دارند 800 گرم آنرا 12 تا 15 هزار تومن می فروشند و باز با کمال پررویی مدعی می‌شوند که قیمت آن 50 درصد کاهش داشته.
امسال در استان گلستان بیشتر مردم رب مصرفی 6 ماه تا یک سالشان را خودشان درست کردند و حالا هم با این گوجه 1000 تومانی آنهایی که کم درست کرده‌اند دارند دوباره درست می کنند که اندازه مصرف یکسالشان باشد. هر 5 کیلو گوجه تقریباً یک کیلو رب خانگی می دهد که می دانی از چی درستش کردی
تازه رسیده به 12 هزار تومان؟ بازم خیلی گرون هست. ادم خودش گوجه بخره تو خونه درست کنه خیلی ارزونتر در میاد. اگر واقعا رب میخاد ارزان بشه نهایت همان قیمت 5 یا 6 هزار تومان باید بشه. چون کارخانه داران گوجه رو با قیمت بسیار کمتر از کشاورز میخرن
اغلب مردم خودشون رب خونگی در آوردن با قیمت ارزون تر
این قیمت یعنی نصف!!! تغییری نکرده باید قیمت رب به زیر ده هزار تومان برسه. مردم باید خرید نکنند که بتونند ضد تورم حرکت کنند.
قیمت رب گوجه فرنگی هروقت شد 8000 یا 9000 تومان بگید نصف شده.
ببین دیگه چه چیزهایی رو باید تیتر کنید!
دغدغه مردم ما شده رب!!
غربیها دنبال کشف زندگی در کهکشانها هستند و ما بخاطر ناکارآمدی مسئولانمان دنبال اینکه هر روز ببینیم چی گرون شده! بعدش بدوییم توی صفففف!!!
حداکثر باید 7000 تومان بدهند تا ورشکست نشوند
همش چرت گفتن . الان کنار خیابون کیلویی 350 می فروشن تو زنجان . کشاورز دیوانه س 1000 تومن به دولت نده بیاد کنر خیابون بفروشه 350
من که از این ارزونی در پوست خودم نمی گنجم شما رو نمی دونم
اون موقع که بی دلیل رب به 20 هزار تومان رسیده بود چرا حرفی نمی زدند؟!
چرا گوجه را سر مزرعه خشک نمی‌کنند؟ پودر گوجه می‌شود درست کرد. صادرات آب هم کمتر می‌شود.
اکثرا مردم برای خودشان رب تهیه کرده اند و دیگر نیازی به خرید رب بسته بندی شده نیست
ما خودمان کیلویی 600 تومن گوجه خریداری کردیم و با 60 کیلو گوجه 20 کیلو رب درجه یک اعلا درست کردیم
مربا و ترشی و خیلی چیزها را بایستی خودمان تهیه کنیم باور کنید با یک هشتم قیمت میشه محصولات مورد نظر را تهیه کنیم
کارخانجات رب ورشکست نشوند .
وقتی گوجه ربی کیلویی 800 تومنه، یه قوطی رب باید 5000 تومن باشه!
جالبه! هر محصولی تقریبا 2 برابر شده اما مصاحبه در مورد کاهش قیمت ها در حد 10 و 15 درصد و حتی هزار تومن(برای برنج) هست ... خب معلومه که حالا حالاها این رکود تا گندیدن محصولات ادامه پیدا کنه! چون مردم دیگه توان خریدن ندارن با این افزایش حقوق بدرد نخور!!
چطور پارسال که گوجه کیلویی 3 هزار تومن بود رب کیلویی 5 هزار بود ولی امسال که گوجه کیلویی همون 3 هزار تومنه رب کیلویی 15 هزار هست؟؟ البته گوجه ای که کارخونه برای تولید رب تهیه می کنه قطعا از مغازه نیست و خیلی کمتر از اینها قیمت داره مگر اینکه ربی که تولید میشه مواد اولیه اش گوجه نباشه و از اسانس و مواد وارداتی خارجی تهیه بشه که در این صورت نباید اسم رب گوجه فرنگی روش گذاشت و به مردم فروخت!
ما که امسال خودمان رب را پختیم با بهترین کیفیت پاک و پاکیزه و خالص نهایتاً برامون کیلویی 2700 تمام شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان