بازدید 12399
آخرین تحولات خاورمیانه؛

توافق سیزده بندی ترکیه و آمریکا درباره سوریه/واکنش‌ها به توافق آمریکا و ترکیه برای برقراری آتش‌بس در شمال سوریه/ رونمایی از طرح سناتور‌های آمریکای برای تحریم ترکیه / احتمال دیدار امیر قطر و محمد بن سلمان

واکنش‌ها به توافق آمریکا و ترکیه برای برقراری آتش‌بس در شمال سوریه، رونمایی از طرح سناتور‌های آمریکایی برای تحریم ترکیه و احتمال دیدار امیر قطر و محمد بن سلمان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گدشته بوده اند. در این میان، باید به توافق سیزده بندی ترکیه و آمریکا درباره سوریه نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۳۰۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵ 18 October 2019

واکنش‌ها به توافق آمریکا و ترکیه برای برقراری آتش‌بس در شمال سوریه، رونمایی از طرح سناتور‌های آمریکایی برای تحریم ترکیه و احتمال دیدار امیر قطر و محمد بن سلمان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گدشته بوده اند. در این میان، باید به توافق سیزده بندی ترکیه و آمریکا درباره سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ آمریکا و ترکیه پنجشنبه (۲۵ مهرماه) بر سر توقف موقت عملیات ترکیه در شمال سوریه به توافق دست پیدا کردند. توافق میان این دو کشور متحد ناتو بعد از گفت‌وگو میان «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا حاصل شد.

ترکیه و آمریکا پس از اعلام این توافق، بیانیه‌ای مشترک به زبان انگلیسی صادر کردند که ترجمه متن کامل آن در زیر آمده است؛

۱- ترکیه و آمریکا بار دیگر بر روابط خود به عنوان اعضای مشترک ناتو تأکید می‌کنند. آمریکا به نگرانی‌های امنیتی مشروع ترکیه در مرزهای جنوبی این کشور واقف است.

۲- ترکیه و آمریکا توافق دارند که اوضاع میدانی به خصوص در شمال شرق سوریه ایجاب می‌کند، دو طرف همکاری‌های نزدیک‌تری بر پایه منافع مشترک داشته باشند.

۳- ترکیه و آمریکا بر اساس درک خلل‌ناپذیر از اصل «یکی برای همه و همه برای یکی» همچنان به حراست از خاک و جمعیت کشورهای ناتو در برابر همه تهدیدها متعهد می‌مانند.

۴- دو کشور بار دیگر تعهد خود برای حفظ جان انسان‌ها، حقوق بشر و حراست از اجتماعات مذهبی و قومی را یادآور می‌شوند.

۵- ترکیه و آمریکا به فعالیت‌های داعش‌زدایی در شمال سوریه متعهد هستند. این تعهد، همکاری در موارد مقتضی بر سر بازداشت‌گاه‌ها و بر سر گروه‌های مهاجرت‌کرده از مناطقِ سابقاً تحت کنترل داعش را شامل خواهد شد.

۶- ترکیه و آمریکا توافق دارند عملیات‌ مبارزه با تروریسم باید فقط تروریست‌ها و پناهگاه‌ها، جایگاه‌ها، سلاح‌ها، خودروها، تجهیزات و محل اختفای آنها را هدف قرار دهد.

۷- ترکیه تعهد خود را برای اطمینان از ایمنی و سلامت افراد ساکن در تمامی مراکز جمعیتی در مناطق امن تحت کنترل نیروهای ترکیه ابراز و دوباره تأکید کرد که نهایت احتیاط را برای اجتناب از آسیب رساندن به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی به کار خواهد بست.

۸- هر دو کشور بار دیگر بر تعهد خود به حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و به روندِ سیاسیِ تحتِ رهبریِ سازمانِ ملل متحد، که هدف آن پایان دادن به بحران سوریه طبق قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، تأکید کردند.

۹- دو طرف توافق نمودند، وجود یک منطقه امن همچنان برای رفع نگرانی‌های امنیتی ترکیه، شامل جمع‌آوری مجدد سلاح‌های سنگین ی.پ.گ و از کاراندازی استحکامات و دیگر مواضع رزمی آنها دارای اهمیت و کارکرد است.

۱۰- منطقه امن در درجه اول توسط نیروهای مسلح ترکیه اجرایی خواهد شد و دو طرف همکاری‌ خود را در تمامی ابعاد مربوط به اجرای آن افزایش خواهند داد.

توافق ۱۳ بندی ترکیه و آمریکا درباره سوریه/واکنش‌‌ها به توافق آمریکا و ترکیه برای برقراری آتش‌بس در شمال سوریه/ رونمایی از طرح سناتورهای آمریکای برای تحریم ترکیه / احتمال دیدار امیر قطر و محمد بن سلمان

۱۱- ترکیه برای امکان‌پذیر کردن عقب‌نشینی ی.پ.گ از منطقه امن ظرف ۱۲۰ ساعت، عملیات "چشمه صلح" را موقت متوقف خواهد کرد. عملیات چشمه صلح پس از اتمام این عقب‌نشینی متوقف خواهد شد.

۱۲-  آمریکا توافق می‌کند در زمان توقف عملیات چشمه صلح دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر ذیلِ فرمان اجرایی مورخ چهاردهم اکتبر ۲۰۱۹ نباشد. دولت آمریکا به منظور تأکید بر پیشرفت‌های در حال انجام برای دستیابی به صلح و امنیت در سوریه طبق قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت، با کنگره به نحو مقتضی همکاری و رایزنی‌ خواهد کرد. 

۱۳. هر دو طرف به همکاری با یکدیگر برای اجرای تمامی اهداف مطرح‌شده در این بیانیه متعهد هستند. 

واکنش‌‌ها به توافق آمریکا و ترکیه برای برقراری آتش‌بس در شمال سوریه

گروه‌های مخالف دولت سوریه و شبه‌نظامیان کُرد این کشور از توقف عملیات ترکیه در شمال سوریه استقبال کردند.

آنکارا و واشنگتن ساعتی پیش اعلام کردند که عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه متوقف خواهد شد و شبه‌نظامیان کرد سوریه نیز متعهد خواهند شد از منطقه امن مورد نظر ترکیه عقب‌نشینی کنند.

معارضان دولت سوریه

اولین گروهی که به این توافق واکنش نشان داده، هیأت مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه بود که از این توافق استقبال کرد. این هیأت مورد حمایت ترکیه است و مقر آن در این کشور قرار دارد.

«آلدار خلیل» از مقامات کرد سوریه و رئیس مشترک هیأت اجرایی جنبش جامعه دموکراتیک نیز ضمن استقبال از این توافق، مدعی شد «مقاومت» شبه‌نظامیان کرد سوریه در برابر ارتش ترکیه منجر به حصول این توافق شده است.

او گفت به زودی در این رابطه بیانیه مفصلی از سوی شبه‌نظامیان کرد صادر خواهد شد.

منبع کردی دیگری نیز به شبکه العربیه گفت، شبه‌نظامیان کرد به آتش‌بس پایبند خواهند بود و در صورت تداوم حملات ترکیه، این شبه‌نظامیان از خود دفاع خواهند کرد.

این منبع گفته است که حملات شبه‌نظامیان کرد علیه مواضع ترکیه نیز متوقف شده و مسأله خروج آن‌ها از منطقه امن و نوار مرزی با  ترکیه، در دست شبه‌نظامیان کرد است.

دولت سوریه

بثینه شعبان، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور سوریه در واکنش به این توافق گفت که این توافق «مبهم» است و منطقه امن ادعایی ترکیه یعنی اشغال بخش‌هایی از خاک سوریه.

او شامگاه پنجشنبه (۲۵ مهر) پس از اعلام توافق آمریکا و ترکیه در مورد شمال سوریه گفت، همه دنیا در برابر اشغالگری ترکیه در سوریه ایستاد و آن را محکوم کرد.

خانم شعبان در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت که اردوغان آدم خطرناکی است  و به دنبال گسترش تفکر اخوان المسلمین در منطقه و اروپا است.

مشاور رسانه‌ای بشار اسد گفت: «از نظر ما اردوغان اشغالگر است و به کشور ما تعدی و تجاوز کرده است».

بثینه شعبان گفت که هماهنگی دولت سوریه با متحدان ایرانی و روس خود، همچنان روزانه ادامه دارد و بین طرفین اعتماد کامل به یکدیگر وجود دارد.

کردستان عراق

«هوشیار زیباری»، از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق نیز از جمله افرادی بود که از توافق بین ترکیه و آمریکا استقبال کرد و گفت، این توافق «خبر مسرت‌بخشی‌است» برای شهروندان در شمال سوریه.

وزیر خارجه اسبق عراق در حساب توییتری خود نوشت: «اجرای توافق مذکور با حسن نیت، کلید حل برای همه طرف‌های درگیر است».

حزب اتحاد دموکراتیک

صالح مسلم، رئیس سابق و مسئول فعلی روابط دموکراتیک حزب اتحاد دموکراتیک در سوریه نیز با بیان هنوز از جزئیات این توافق اطلاعی ندارد، گفت: این حزب به زودی موضع خود در قبال توافق بین آنکارا و واشنگتن را اعلام خواهد کرد.

شورای سوریه دموکراتیک

ریاض درار، رئیس مشترک گروه «شورای سوریه دموکراتیک»، نیز با بیان اینکه هنوز از جزئیات توافق آتش‌بس مذکور چیزی نمی‌داند، گفت: آنچه برای کردهای سوریه بااهمیت است، توقف درگیری‌هاست.

مظلوم عبدی

مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه نیز از توافق مذکور استقبال کرد و گفت که مقاومت این نیروها نتیجه داد و توافق حاصل شد.

رونمایی از طرح سناتورهای آمریکای برای تحریم ترکیه

«لیندسی گراهام» رئیس کمیته قضائی سنای آمریکا و «کریس ون‌هولن» از نمایندگان حزب دموکرات در سنا روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری مشترک جزئیات طرح خود برای وضع تحریم علیه ترکیه به بهانه حمله ارتش این کشور به شمال شرقی سوریه را اعلام کردند.

بر اساس اظهارات این دو سناتور آمریکایی، در صورت به تصویب رسیدن طرح آنها علیه ترکیه در سنا، بخش‌های انرژی و نظامی ترکیه و همچنین دارایی‌های مقامات ارشد این کشور در آمریکا هدف تحریم قرار خواهد گرفت و سفر این مقامات به آمریکا نیز محدود خواهد شد.

توافق ۱۳ بندی ترکیه و آمریکا درباره سوریه/واکنش‌‌ها به توافق آمریکا و ترکیه برای برقراری آتش‌بس در شمال سوریه/ رونمایی از طرح سناتورهای آمریکای برای تحریم ترکیه / احتمال دیدار امیر قطر و محمد بن سلمان

لیندسی گراهام که از نمایندگان بانفوذ حزب جمهوری‌خواه در سنا محسوب می‌شود، تحریم‌های پیشنهادی علیه ترکیه را «گسترده و شدید» خواند و گفت: «ما از آنچه رئیس‌جمهور در رابطه با تحریم ترکیه انجام داد، تشکر می‌کنیم. ما اینجا هستیم که آن را تقویت کنیم؛ یعنی کاری را که رئیس‌جمهور انجام داد، تکمیل کنیم. کنگره می‌خواهد بسیار قاطعانه بگوید که در برابر شدیدترین اقدام ممکن [اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه] تحریم وضع خواهد کرد.»

احتمال دیدار امیر قطر و محمد بن سلمان

گزارش‌های تأیید نشده حکایت از آن دارد که وساطت کویت برای حل بحران قطر با کشورهای محور عربستان سعودی موفق بوده است.

«عادل مرزوق»، مدیر مرکز تحقیقات و انتشارات «البیت الخلیجی» در پیامی در توئیتر نوشت که خبرهای درز شده به بیرون نشان می‌دهد وساطت کویت برای برقراری دیدار بین امیر قطر و ولی‌عهد سعودی موفق بوده است.

او مدعی شد، «تمیم بن حمد»، امیر قطر شرط گذاشته است با «محمد بن‌سلمان»، ولی‌عهد سعودی دوجانبه و بدون حضور «محمد بن زاید»، ولی‌عهد ابوظبی و یا هر نماینده‌ای از امارات دیدار کند.

توافق ۱۳ بندی ترکیه و آمریکا درباره سوریه/واکنش‌‌ها به توافق آمریکا و ترکیه برای برقراری آتش‌بس در شمال سوریه/ رونمایی از طرح سناتورهای آمریکای برای تحریم ترکیه / احتمال دیدار امیر قطر و محمد بن سلمان

 کشورهای عربستان سعودی، امارات و مصر پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم (اخوان‌المسلمین) تمامی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و گذرگاه های زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی این کشور بستند. پس از آن این کشورها شروط سیزده گانه‌ای برای برقراری دوباره روابط با دوحه مطرح کردند که این شروط از سوی قطر رد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۷۵
بنده به عنوان بزرگترین دانشمند و فیلسوف و مفسر زمان و کارشناس خبره مساعل بین الملل و فرابین الملل با بیش از 98 سال سابقه کارشناسی ضمن تشکر از همه درمورد این مساعل متروحه که شرحش در بالا گذشت و کتبا و تصویرا به سمع و نضر همگان ماها رسید و دیدیم و شنیدیم و خواندیم و متوجه شدیم و فکر کردیم
نظر خاصی ندارم.
پاسخ ها
ali
| Germany |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
!!!متروحه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
خیلی تحلیل دقیقی بود آفرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
درود بر استاد بزرگ عالم نعمت.
رییس‌جمهور اردوغان به تمام خواسته‌های خودش بدون هزینه و بدون نیاز به اعصاب خوردی رسید.
تروریست‌ها از مرزهای خودش دور کرد و منطقه امن ایجاد. حالا مردم ترکمن، عرب و کرد میتونن اونجا کنار هم به خوبی و خوشی زندگی بکنن و از تجزیه سوریه هم جلوگیری بشه.
حالا نوبت ارتش سوریه هست که به همراهی ترکیه تمام سلاح‌هایی که آمریکا جهان‌خوار به گروه‌های تروریستی داده (ypg و ..) داده جمع‌آوری کنن.
تو کشور سوریه باید یک نیروی نظامی باشه و اون هم ارتش و سلاح باید دست دولت باشه.
پاسخ ها
ایران پایدار باد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
بدون هزینه!!!!!! بدون اعصاب خوردی!!! مردم ترکمن!! تجزیه سوریه!!
این کلمات کلیدی را ازجملاتت حذف کن تا قابل باور باشن افندی..
یادت باشه اردوغان نوکر حلقه به گوش آمریکاست و پان طرک ها را تا زمانی می خواد که براش نقش دستمال را در کشورهای دیگر ایفا کنند. شما هم به فکر آبادانی کشوری باش که درش زندگی می کنی نه به فکر اجنبی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
زرشک
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
به این سادگی هم نیست.

هنوز اول داستان است و این به معنی ان نیست که اردغان به این سادگی به اهدافش رسید.
کمی حوصله هم خوب است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
به همین سادگی هست.
اگه گروهک تروریستی تا ۱۲۰ ساعت مناطق امن تخلیه نکنه، در این صورت حمله ترکیه وجهه قانونی پیدا میکنه، چون این‌بار گروه تروریستی وای پی جی به توافق عمل نکرده.ی
سیروان
| Germany |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
اردوعان باید چوب تر بالاسرش باشه و دیدی تحریما جدیه ترسید و صلح کرد. انشالله اردوعان میرود و ادم سالمی که داعشی نباشد میاد
ش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
بعد نامه ترامپ تو گوگل بزن ، اردوغان را میاره
ش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
دقیقا. امروزم دوتا جوون روس تلفنی اسکولش کردن خودشون را ریس جمهور و نخست وزیر اکراین جا زدن. بعد ترکا انکار کردن اونا هم مکالمه را پخش کردن. ... هفته قبل هم ترامپ تو نامه احمق خطابش کرد لابد ترامپ میدونسته احمقه
نتیجه گیری خیلی ساده :
آمریکا از ترکیه خواست که به شمال سوریه لشکر کشی کند ( مگر ترکیه جرات دارد به آمریکا نه بگوید ) .
در ادامه آمریکا کج دار و مریض نشان داد که مخالف کار ترکیه است در حالی که هم به ترکیه دستور داده و هم میدان را برایش خالی کرده .
و حالا آمریکا بار دیگر همچون سوپرمن به عنوان ناجی ملت ها ظاهر شده و خاورمیانه را از یک فاجعۀ بزرگ ! نجات می دهد .
البته ورود سریع ارتش سوریه به شمال سوریه و استقبال کردها باعث شد آمریکا نقشه اش را با عجله جلو بیاندازد و الا قرار بود که ترکیه یک چند ماهی در شمال سوریه خون ها بریزد که در آن صورت اثر سوپرمن پررنگتر می شد .
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
خیلی ابدوغ خیاری بود تحلیلت ! آمریکا با اشتباهی که کرد تمام بافته های چند سال اخیرش را پنبه کرد !! همه هزینه هائی که گاوهای شیرده بابت مسلح کردن کردها و آموزش و استقرار آنها در شمال و شرق سوریه کرده بودند به باد داد ! اول که اعتماد کردها به آمریکا دیگر از دست رفته و با دولت سوریه پیوند خوردند دوم اینکه تمام شهرهای مهم شمال سوریه که در اشغال کردها و تحت سیطره آمریکائیها بود براحتی بدست ارش سوریه افتاد و در واقع سدی که آمریکائیها در مقابل نفوذ ایران ساخته بودن در همشکست !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
کج دار و مریز نه مریض!
حالا کسایی که برای گروه تروریستی ypg دلسوزی می‌کردن و ارتش ترکیه نفرین، بیان از این گروهک بخوان که تسلیم ارتش سوریه شن و سلاح‌هاشون و اراضی سوریه به دولتشون تحویل بدن و سلاح‌هاشونم تحویل دولتشون بدن.
اگه هدف دیگه‌ای نداشته باشن باید زیر پرچم دولتشون باشن و نیازی نیست که دیگه این گروهک وجود داشته باشه.
پاسخ ها
الیاس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
کردها در سوریه علیه داعش جنگیدند و همواره تاکید کردند که مخالف تجزیه سوریه هستند و همواره از ارتش دعوت کردند تا به وظیفه خود در تامین امنیت کشور را بر عهده بگیرد کردها علیه ترور داعش جنگیدند و 11 هزار شهید دادند تروریست واقعی کسی است که از داعش حمایت کرد و آن را به وجود آورد و قصد اشغال خاک سوریه را دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
.واقعا کردها به سختی علیه داعش جنگیدن.
طبق نقشه، آمریکا الکی بمباران میکرد و دستور عقب نشینی به داعش میداد و به کردها هم دستور پیش‌روی‌ میداد تا زمین‌های زیادی‌رو کردها تصاحب کنند و استارت تجزیه سوریه بزنن. کردها اگه برای سوریه و علیه داعش جنگیدن پس الان که داعش از بین رفته بهتره اسلحشون زمین بزارن و اراضی به دولت برگردونن. پس چرا تا حالا این کار نکردن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اردوغان آخرین پازل تشکیل کردستان بزرگ با این حمله از بین برد. مردم کرد هم دیگه نباید به سیاستمدارای آبدوغشون اعتماد کنند و خون خودشون هدر بدن. و ن
ترکیه عملا گفته غلط کردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
غلط کردم !!!
سلطانک عثمانی با مسئولان رژیم تروریستی آمریکا به توافق رسید. امیر قطر حامی طالبان و داعش با بن سلمان کودک‌کش ملاقات خواهد کرد. فعلاً تروریست‌‌ها باهم‌ در حال توافق و ملاقات هستند امّا در آینده انشاءالله تمام این جنایتکاران نابود خواهند شد.
ترکیه.سوریه.عراق.ایران.عربستان.قطر.بحرین.عمان
بدانند که هدف آمریکایی چپاول منابع نفت و گاز با حداقل هزینه برای خودش و حداکثر هزینه برای شما هاست.پس اسیر دست سیاست های آمریکایی ها نشوید و متحد شوید.
یعنی ترکیه عملا گفته غلط کردم.
این یک شکست است برای نژاد پرستان ترکیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
میشه بگب چه شکستی برای ترکیه؟؟؟؟؟؟؟
ترکیه بدون هیچ هزینه‌ای اون مناطق مد نظرش بود
رو به دست میاره و تروریست‌ها از مرزاش دور میکنه. تروریست‌ها گیج شدن بیچاره‌ها،اولش به آمریکا پناه برده بودن،بعد به دولت سوریه پناه بردن، دوباره دیدن ارتش سوریه بیاد تمام مناطق باید به دولت تحویل بدن دوباره برگشتن سمت آمریکا تا لاقل بتونن اون مناطق حفظ بکنن. ولی کور خوندن، ارتش سوریه تمام مناطق ازشون پس میگیره.و
اردوغان با دستور ترامپ به سوریه حمله کرد و به دستور ترامپ آتش بس کرد! پیدا کنید پرتقال فروش را!
ترکیه مثل چیز از تحریم می ترسه چو کاملا وابسته به غربه
باید با همه کشورها وارد جنگ شویم. ترکیه را باخاک یکسان کنیم و بعد برویم سراغ پاکستان و سپس هند را تصرف کنیم و به نقشه قدیم ایران برسیم. و ابر قدرت شویم و بعد سازمان ملل را خراب کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
سنتی میزنی یا صنعتی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
معلومه.. صنعتی میزنی...اول برو خودتو درمان کن بعد بیا صحبت کن
این نشان می دهد که آنها به نحسی 13 اعتقاد ندارند
دولتمردان ترکیه بجای حرف زدن اضافی کار اضافی انجام میدن

ترکیه در بسیاری از موضوعات از ایران ۵۰ سال جلوو موفق تر بوده
.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
پنجاه سال عمرا ترکیه یه کشور وابسته است هیچی نداره مجبور شدن دختراشون برای پول بدن بره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
کافیه توریسمش ضعیف شه. آنوقت 100 سال عقب میافته. برای ضعف توریسم کافیه نا آرام شه طرکیه و خلاص.....
پس دعا کن با تصمیم های احمقانه اردوغان کشورش را به آتش نکشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
دو سوم نظر بنده توسط تابناک سانسور شد وگرنه منفی نداشتم

قسمت اصلی نظر من که سانسور شد این بود : برای مسئولان ترکیه منافع ملی و رضایت مردم از هر چیزی بالاتر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
مطمئنی 50 سال از ما جلو هستن !! شما غیر ساحل آنتالیا و مایوهای رنگ و وارنگ مدل 2019 چیز دیگه ای دیدی که اینجور قاطع نظر میدی ! ذلت و خفت نوکری آمریکا و حمایت از جماعت آدخور داعش داغیست که تا سالهای سال بر پیشانی ترکیه خورده که نشون از بربریت و عقب ماندگی ذهنی آنهاست ، پیشرفت به زرق و برق ظاهری نیست اینها با یه تهدید و نگاه چپ آمریکائیها از بین خواهد رفت !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
با ناشناس 13:۴۳ موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
بله شما درست می گی!! از روابط خانوادگی شون تو فیلمها هم می شه فهمید !! معلوم نیست کی از کیه!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
لطفا ترکیه را با ایران مقایسه نکنید. یک پیشرفت ظاهری وجود داره ولی مردم ترکیه تحت فشارن و اردوغان یک فرد دیکتاتور و احمق هست که نظر فرد دیگری را قبول ندارند. ترامپ یک جمله درست گفته باشه همینه، اردوغان کله شق و احمق است
فرقی بین ترامپ و غیر ترامپ نیست. آمریکا پیمان شکن و شیطان بزرگ است و این توافق بین دزد و شاه دزد بوده، نوعی کولی بازی و در جهت فریب دنیاست.
بهترین موضع را سوریه داشته و به درستی نگران خاک سوریه است چون عملا توسط اردوغان و دواعش مرد حمایتش به یغما خواهد رفت. کوردها ام مثل همیشه خوش باور و فریب آمریکای جنایتکار را خوردند. مظلوم مردم کردستان سوریه که زندگیشان به یغما رفت....
ترکیه نباید احیانا فریب بخوره.چشم فتنه تجزیه طلبی برای تولد اسرائیل دوم را برای همیشه کور کند.اولین کار هم قطع ارتباط اقلیم عراق با کردهای سوریه برای همیشه است.این قسمت از مرز را برای همیشه از دسترس تجزیه طلبها خارج کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
آفندی درسته کلا امسال شما با انسانیت میانه ندارین همینه اینجوری نظر میدی، که چی بشه مثلا نیاکان جنابعالی اختراع کردن تا کل خاورمیانه برای امثال تو باشه، مگر جز قتل و نسل کشی هنر دیگه‌ای دارین
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
حرفی از جنس طلا
قطعا" ویقینا" ترکیه به این توافق پایبند نخواهد ماند. مکانیزم منطقه امن که پیشتر توسط آمریکائیها و ترکها مطرح شده بود بدون کم وکاست توسط کردها در حال اجرا شدن بود. اما ترکیه با بهانه های واهی دست به حمله نظامی زد. اردوغان و ترامپ هیچکدام قابل اعتماد نیستند. تردید جدی وجود دارد که این هم نقشه ای باشد برای باز گذاشتن دست اردوغان تا با فراغ بال بیشتر و با خیالی آسوده تر به کشتار بپردازد. حداکثر 6 روز دیگر این موضوع به روشنی اثبات خواهد شد.
بازخداراشکراردوغان ازیک نفرمیترسد
مگرنه کردهای سوریه راقتل عام میکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
تاریخ ترکیه قتل و کشتار و نسل کشیه، شرمسار تاریخ که میگن تو فرهنگ لغت دهخدا جلوش نوشته ترکیه
بلاخره اردوغان نامه ترامپ را از سطل اشغال برداشت یا هنوز توسطله ؟
یاشاسین ترکیه کابوس تروریستها
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
مرگ بر اردوغان طرفدار تروریستهای داعش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
مرگ بر من مرگ بر تو مرگ بر او
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
عزیزم اونچیزی که یاشاسینه توحش و نسل کشی و کشتار توسط ترکیه در کل تاریخه، شرم بر پرچم به رنگ خونش
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
یه نگاه به گروه های تحت حمایت اردوغان بنداز ببین تروریست کیه؟ موندم شما چرا سنگ ترکیه را به سینه میزنید. از ایران خوشتون نمیاد میتونید برید پش اردوغان. کسی جلوتو گرفته. اینجا ایران اسلامی هست.
توافق 13 بندی را محکوووم میکنیم
اگه اینجوری باشه ترکیه بدون اینکه با تروریست ها درگیر بشه به اهداف خودش می رسه و این یک پیروزی برای ترکیه.
هیچکس و هیچ کشوری نتوانست جلوی ترکیه را بگیره غیر از آمریکا
تابناک جان


دست به سانسورت خیلی خوب شده .
کجا دوره دیدی ؟؟؟؟؟؟؟؟
ترکیه فقط هارت پورت می کندوالا عملا یک کشور وابسته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
با سلاح اروپایی و آمریکایی داره نسل کشی میکنه،
ممنونم از تابناک که نظرات را منعکس میکنه.

بیشتر هم ممنونم اگر از انتشار نظراتی که در راستای نفرت پراکنی هستن جلوگیری کنه. دمتون گرم که اخبار درست را به مردم می رسانید.
اردوغان وارتش تروربست ترکیه باید هرچه سریعتر مرزهای سوریه رو رها کنه فشار وتحریمهای سخت که امریکا و مقاومت شدید نیروهای سوریه دموکراتیک باعث شد سوریه اتش بس را بپذیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
چشم استاد منتظر دستور شما بودند
آمریکا وترکیه درداخل خاک کشور دیگر که مورد تجاوز قرار گرفته است برای یکدیگر نوشابه باز میکنند . از این توافق آمریکا وترکیه این طور استنباط میشود آمریکا هدف دیگر را برای روز مبادا دنبال میکند آمریکا آنقدر ضعیف وذلیل شده است تن به هر کاری میدهد تا برعلیه ایران ائتلاف تشکیل بدهد
اردوغان از باتلاق خود ساخته نجاتی نخواهد داشت موفقیت ظاهری کسب کرده و می کند ولی دراز مدت پشیمان واقعی خواهد بود
مرگ بر صدام
کم کم داره از این ترکیه خوشم میاد. برای منافع خودش همه کار می کنه. یه روزی جلوی همه کشورها وامیسته و کاری که میخواد را می کنه و میگه آتش بسی نخواهم کرد. و وقتیم که شرایط براش سخت میشه راحت از حرفاش عقب نشینی می کنه ... مذاکره می کنه و تحریمم نمیشه. تازه به اهدافیم که میخواسته می رسه.
اینا مذاکره کننده خوبی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
از کسایی که نسل کشی میکنن خوشت میاد، انسانیت رو ، باید سرلوحه کارامون قارا بدیم نه قتل و کشتار
ترکیه پای منافعش با همه مذاکره می کند. دوست و دشمن براشون تفاوتی نداره
بیایم کمی از ذهنیات خود فاصله بگیریم و بپذیریم که ممکنه اشتباه کنیم. تحلیل هایی بدون اطلاع و مستندات پوچ نمی ارزه. اما بعضی چیزا واقعیاته.
کوردها در سوریه راهی غیر از مقابله با داعش نداشتند و آن را به خوبی انجام دادن. راهی غیر از پشتیبانی از مردم خود نداشتند در کشوری که حتی بهشون هویت نمیده..چه در ترکیه و چه در سوریه. داستان کشتار و نسل کشی کوردها هولناکه. پس راهی ندارن جز مقاومت و مبارزه.
معنی تروریست را هر کی از دید خودش میگه. آمریکا به ایران هم همین نسبت را میده. اردوعان متکبر، ستمگر و مدافع داعش و تفکر داعشی (به نیروهای وابسته ش در سوریه نگاهی بندازین) نتوانست تفکر دموکراتیک را در کنار خود تحمل کند.
در جنگی که خودشو گرفتار کرد، به ظاهر پیروز و موفق شده اما مدتها در منجلابی گرفتار شده که به دست خودش ساخته و گرنه کوردها بارها گفته اند مایلند در کشور سوریه و به صورت فدرالی زندگی کنند که اونام حقشونه وقتی حتی سخن گفتن به کردی (نزدیک ترین زبان به فارسی) جرمه.
دولت سوریه نباید بدست خود خودکشی کنند بگذارند ارتش اردوغان آنها را بکشه
یکی بگوید فرق پ ک ک و ی پ گ با پژاک چیه اگر اینا تروریست هستند اونا هم هستند
اگر این نظرات درست باشه(!!!) که البته یک سری از باقیمانده های مغول هستن!!! باید تمام دنیا را کشت و پایتخت ایران را برد آنکارا!! متاسفانه این .... هیچ گونه عرق ایران را ندارند!! الله اکبـــــر!!! دولتمردان باید فکری کنند و باد اینها را خالی کنن!!! والا آتششون خیلی تنده!!! تمام دنیا که این دیکتاتور جانی را محکوم و شرمسار کردن اما اینجا حامی اونن!!! چی بگم تابی جون
تنش ،و جنگ بین ترکها ،و کردها ،همانند ،تنش ،و جنگ بین فلسطینیان ،و اسراییلیان است ، سرزمین هر دو قصب شده ،و از مام اصلی خود جدا شده اند ؟ بگونه که مام اصلی پذیرای آنان نمیباشد ؟
اردوغان یک آدم کش بین المللی است، ترامپ دو کلمه درست در مورد او بکار برده بود، احمق و کله شق. مرد متقلبی که حتی مدرک تحصیلی جعلی دارد.
اردوغان از ترامپ ترسيد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر