بازدید 4225
اقتصاد در گذر زمان

از "تصویب لایحه ممنوعیت خروج طلا و نقره از سرحدات کشور" تا " اعلام میزان تقریبی قاچاق سوخت روزانه"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و چهارمین روز مهر ماه پرداخته می‌شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۳۰۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 16 October 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و چهارمین روز مهر ماه پرداخته می‌شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.


۲۴ مهر ۱۳۰۵، لایحه ممنوعیت خروج طلا و نقره از سرحدات کشور به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

۲۴ مهر ۱۳۲۰، هیات وزیران تصویب نامه‌ای در مورد الغای انحصارات صادر کرد. براساس این مصوبه ورود چای، قند و شکر، قماش لاستیک و لوازم یدکی با پرداخت عوارض بازرگانی و گمرکی بلامانع خواهد بود.

۲۴ مهر ۱۳۳۲، سد کوهرنگ در اصفهان افتتاح شد که به این وسیله آب رود کارون از تونلی که ۲۸ متر طول دارد به طرف زاینده رود سرازیر شد.

۲۴ مهر ۱۳۳۹، بعد از تاسیس بانک مرکزی کلیه حساب‌های دولتی در بانک مرکزی ایران متمرکز شد.

۲۴ مهر ۱۳۴۶، قرارداد ساخت سد ارس بین ایران و شوروی منعقد شد.

۲۴ مهر ۱۳۵۱، یک هیات بلندپایه اقتصادی از آلمان غربی وارد تهران شد.

۲۴ مهر ۱۳۵۴، کار ساخت چهار نیروگاه هسته‌ای ایران با همکاری فرانسه و آلمان آغاز شد.

۲۴ مهر ۱۳۹۱، واردکنندگان اولویت هفتم کالا‌های وارداتی شامل کالا‌هایی همچون توتون و تنباکو خام، اتصالات زانویی، دوربین عکاسی، شیره و عصاره‌های نباتی، پودر کاکائو، مرکب چاپ و تحریر، پارچه‌های تار و پود، پودر نارگیل، لوله و پروفیل توخالی، ماشین‌های حساب، دستگاه صوتی و تصویری، چراغ و وسایل روشنی، خمیر کاکائو، کوارتز و ماشین‌های بافندگی به جرگه حاضران در مرکز مبادلات ارزی پیوستند.

۲۴ مهر ۱۳۹۵،  عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادعا کرد که واردات برنج به نحوی است که اگر از امسال تا ۱۰ سال آینده هیچ برنجی وارد نشود، نیاز بازار تامین می‌شود و این برنجکار داخلی است که لطمه می‌بیند!

۲۴ مهر ۱۳۹۶، وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشستی خواستار حمایت کنگره آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران شدند. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای با ایران همچنان ادامه داشته باشد. همزمان امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود از زمان به قدرت رسیدن، بر حمایت از توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد و در عین حال موضع دونالد ترامپ در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داد.

۲۴ مهر ۱۳۹۷، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس میزان تقریبی قاچاق سوخت در کشور را اعلام کرد. محمدرضا پورابراهیمی گفت: متوسط مصرف روزانه کشور ۷۰ میلیون لیتر بوده که طبق گزارش‌ها الان به ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده است و در حقیقت تاراج اموال عمومی کشور را شاهد هستیم، بنابراین طرح سهمیه‌بندی سوخت برای فرد یا خودرو در نظر گرفته شده است. او افزود: شرایط ما در اقتصاد کشور خاص، اما قابل کنترل و مدیریت است، امروز خدمت به مردم فقط انجام مسوولیت نیست، خدمت به مردم تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان اوجب واجبات است.

منابع:  روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان