بازدید 9127
پیمانه اقتصادی؛

سکه از مرز ۴ میلیونی فاصله گرفت/ فرار مالیاتی میلیاردرها/ استفاده از یورو و روبل در صادرات نفت و گاز روسیه/ خروج دلار از کشور برای واردات ۷۵ تن کلنگ/ بازار داغ لاستیک‌های دست دوم

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت ۴۱۳۰ واحدی شاخص کل بورس، نوسان محدود دلار در دومین روز هفته، ارزش برندهای ملی چین ۴۰ درصد رشد کرد، احتمال سقوط اقتصاد جهان به رکودی تلخ‌تر از سال ۲۰۰۹، ممنوعیت غیربرقی‌ها در انگلیس تا ۲۰۳۰ و ثبات نرخ مرغ در بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۹۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 14 October 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت ۴۱۳۰ واحدی شاخص کل بورس، نوسان محدود دلار در دومین روز هفته، ارزش برندهای ملی چین ۴۰ درصد رشد کرد، احتمال سقوط اقتصاد جهان به رکودی تلخ‌تر از سال ۲۰۰۹، ممنوعیت غیربرقی‌ها در انگلیس تا ۲۰۳۰ و ثبات نرخ مرغ در بازار را در بر دارد.

تقویت ۴۱۳۰ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس تهران در معاملات دومین روز هفته با جهش 4130 واحدی به کانال 326 هزار و 190 واحدی صعود کرد. به نقل از نبض بورس، شاخص قیمت وزنی ارزشی با رشد 1110 واحدی رقم 87 هزار و 670 واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص کل هم وزن و شاخص قیمت هم وزن اما در مسیر برعکس شاخص کل با کاهش مواجه شدند که دلیل آن اصلاح قیمتی و نزدیک شدن قیمت سهام شرکت های کوچک به ارزش ذاتی آنهاست؛ بنابراین، شاخص قیمت هم وزن با کاهش 458 واحدی رقم 92 هزار و 602 واحدی را نشان داد و شاخص قیمت هم وزن نیز با کاهش 306 واحدی رقم 61 هزار و 988 واحدی رسید. شاخص آزاد شناور با رشد 2905 واحدی به ارتفاع 374 هزار و 452 واحدی رسید و شاخص بازار اول با رشد 2988 واحدی رقم 235 هزار و 709 واحدی را به نمایش گذاشت، شاخص بازار دوم نیز با جهش 8462 واحدی به کانال 669 هزار و 416 واحدی صعود کرد. ارزش معاملات بورس تهران بیش از 1764.9 میلیارد تومان بود که ناشی از دست به دست شدن بیش از 3 میلیارد و 417 میلیون برگه سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 400 هزار و 872 نوبت معاملاتی بود.

سکه از مرز ۴ میلیونی فاصله گرفت/ فرار مالیاتی میلیاردرها/ استفاده از یورو و روبل در صادرات نفت و گاز روسیه/ خروج دلار از کشور برای واردات ۷۵ تن کلنگ

فرار مالیاتی میلیاردرها

رئیس سازمان امور مالیاتی با تأکید بر اینکه باید معافیت مالیاتی به حداقل برسد و فرار مالیاتی و فساد سیستم اداری کاهش یابد، گفت: متأسفانه در کشور ما معلمی که در دورترین نقطه کشور تدریس می کند، اول مالیات پرداخت می کند و بعد حقوق می گیرد اما کسانی که درآمد میلیاردی دارند، آن گونه که باید مالیات نمی دهند ما باید به اندازه نیازهای توسعه ای کشور درآمد مالیاتی داشته باشیم. پارسا تأکید کرد: چیزی حدود بیش از ۸۵ درصد درآمد کشور باید از محل هایی که در آن عدالت مالیاتی برقرار است تأمین شود. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با رد مقوله وجود مافیا در پس پرده قانون گریزی های مالیاتی، افزود: سازمان امور مالیاتی با هیچ کس شوخی ندارد و نسبت به دریافت مالیات هر گونه اقدام قانونی لازم را اعمال خواهد کرد و امروز هر سه قوه آمادگی لازم برای دستیابی به هر چه بهتر پیاده شدن قوانین مالیاتی و رسیدگی به وضع فراریان مالیاتی را دارند. پارسا گفت: امروز اولویت سازمان امور مالیاتی، ایجاد و راه اندازی پایانه های فروش است؛ این یعنی به حداقل رساندن فساد و فرار مالیاتی.

نوسان محدود دلار در دومین روز هفته

در معاملات روز یکشنبه، نرخ خرید دلار از مردم در صرافی‌های مجاز و بانکی ۱۱۳۰۰ تومان و نرخ فروش به متقاضی دریافت ارز، ۱۱۴۰۰ تومان تعیین شد. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۱۲۵۰۰ تومان از مردم خریداری و به نرخ ۱۲۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

سکه از مرز ۴ میلیونی فاصله گرفت

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، روز یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸ به ۳ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۸۵۰ هزار تومان بود.

ارزش برندهای ملی چین ۴۰ درصد رشد کرد

شرکت مشاور انگلیسی «برند فایننس» در گزارش خود اعلام کرد، به رغم تنش‌های چین با آمریکا، این کشور با نرخ مثبت به رشد خود ادامه می‌دهد. طبق مطالعات این شرکت ارزش برندهای ملی این کشور با ۴۰.۴ درصد رشد از ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، به ۱۹.۵ تریلیون دلار رسیده است. در این گزارش آمده است، به رغم این که انتظار می‌رفت اقتصاد چین کندتر شود، رشد ارزش برندهای چین از موفقیت برخی از بی‌رقیب‌ترین و ارزشمندترین برندهای آن سود برده است، که از این جمله می‌توان به برندهای آی‌سی‌بی‌سی، هوآوی و علی‌بابا اشاره کرد. این شرکت‌ها استراتژی‌های بازاریابی قدرتمندی را که توسط همتایان بین‌المللی آنها به کار گرفته شده‌اند، مورد استفاده قرار دادند.  

بازار داغ لاستیک‌های دست دوم

از ابتدای امسال با گران شدن قیمت لاستیک، بازار لاستیک‌های دست دوم رونق پیدا کرده‌ است. صاحب یک مغازه آپاراتی در خیابان مالک اشتر تهران می‌گوید: «برای همه‌ چیز گرانی است و اوضاع لاستیک هم مثل همه کالاهای دیگر لاستیک دست دوم اگر باشد، روی هوا می‌زنند.» او ادامه می‌دهد: «هر کسی که لاستیکش پنچر می‌شود، فقط دنبال لاستیک دست دوم است. لاستیک نو قیمتش بالاست، دیگر هیچ کس نمی‌خرد.» قیمت لاستیک در بازار دست دوم، طیف گسترده‌ای دارد. قیمت یک حلقه لاستیک دست دوم مناسب برای پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵، از  ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. برای خودروهای خارجی نیز قیمت‌ها در بازار دست دوم نیز میلیونی هستند. قیمت یک حلقه لاستیک مناسب برای خودروی آفرود دست دوم، ۱۲ میلیون تومان است. 

در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی، آگهی‌های زیادی برای فروش لاستیک وجود دارد. در یکی از این آگهی‌ها، لاستیک رینگ ۱۴، ۴۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌ و در توضیح آگهی آمده است: «عالی، خوب، در حد ۸۵ درصد، ماشینم رو فروختم به کارم نمیاد.» آگهی دیگر، لاستیک یدک تویوتا را ۹۰۰ هزار تومان قیمت زده و در توضیح آن نوشته است: «عاج لاستیک حدود ۷۰ درصد» در بین این آگهی‌ها، آگهی برای فروش لاستیک پیکان هم وجود دارد. در یکی از آن‌ها، دو حلقه لاستیک پیکان ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده و در توضیح آن آمده‌است: «دوحلقه رینگ و لاستیک یخ شکن و دوحلقه رینگ و لاستیک معمولی صاف شماره ۱۳، مناسب پیکان و آردی کلا ۵۰۰/۰۰۰ رینگ ها سالم و بی نقص، یخ شکنها هم هنوز میخهاشون سالم سالم. یعنی پول لاستیک یخ شکنهاش هم نیست، رینگها هم هدیه من به خریدار»! /ایرنا

احتمال سقوط اقتصاد جهان به رکودی تلخ‌تر از سال ۲۰۰۹

بلومبرگ در تحلیلی با موضوع "احتمال سقوط اقتصاد جهان به رکودی تلخ‌تر از سال ۲۰۰۹" نوشت: توافق نسبی آمریکا و ژاپن در روز جمعه تاحدودی لبخند را به لب سرمایه‌گذاران بین‌المللی بازگرداند؛ احتمال طلاق توافقی انگلیس از اتحادیه اروپا نیز این آرامش را بیشتر کرد، ولی این احتمال وجود دارد که به زودی موضوع ورود اقتصاد جهان به نخستین رکود ده سال گذشته ورد زبان‌ها شود. قطعا در نشست این هفته صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن درباره این موارد صحبت‌های زیادی مطرح خواهد شد. آمارهای بلومبرگ نشان می‌دهد، سرعت رشد اقتصای در دنیا به ۲.۲ درصد سقوط کرده است؛ رقمی که همین یک سال و نیم پیش در سطح ۴.۷ درصد قرار داشت.

کریستالینا جورجیوا، رئیس جدید صندوق بین‌المللی پول این "ریسک جدی" را مطرح کرده که رکود اقتصادی توسعه پیدا کند و این احتمال وجود دارد که صندوق بین‌المللی پول در نشست روز سه‌شنبه، برآورد خود از رشد اقتصاد جهانی را به ۳.۲ درصد کاهش دهد که پایین‌تر رقم از سال ۲۰۰۹ به این سوست. فعالان بازار اوراق قرضه هم نگرانند. اوراقی به ارزش ۱۴ تریلیون دلار با نرخ بهره منفی دست و پنجه نرم می‌کنند. فعالان بازار معتقدند تغییر مسیر اقتصاد جهان به سوی مثبت، به کار زیادی نیاز دارد. بدون شک بزرگترین قربانیان جنگ‌های تجاری اخیر، تولیدکنندگان بوده‌اند و فعالیت جهانی‌شان پنج ماه پیاپی است که با چالش روبه روست. به طور مشخص یکی از بزرگترین نگرانی ها بخش خودروست که دردسری جدی برای صادرکنندگان بزرگی مثل آلمان و ژاپن محسوب می‌شود.

استفاده از یورو و روبل در صادرات نفت و گاز روسیه

روسیه سرگرم بررسی جایگزین‌هایی برای دلار آمریکا در مبادلات انرژی و استفاده از یورو و روبل برای تسویه پول صادرات انرژی است. مکسیم اورشکین، وزیر اقتصاد روسیه در مصاحبه با روزنامه فایننشیال تایمز اظهار کرد: ما ارز بسیار خوبی داریم که باثبات است. چرا از آن برای مبادلات جهانی استفاده نکنیم؟ ما می‌خواهیم فروش نفت و گاز در مقطعی به روبل انجام شود. مسأله در اینجا هزینه‌های اضافی صادرات با استفاده از این ارزها نیست؛ اما اگر زیرساخت مالی ایجاد شود و هزینه‌های اولیه بسیار اندک باشد، در این صورت چرا نباید این کار را انجام دهیم؟ اورشکین گفت: با در نظر گرفتن محبوبیت اوراق قرضه داخلی در میان سرمایه گذاران خارجی که ۲۹ درصد از اوراق قرضه به روبل را در اختیار دارند، روسیه قادر خواهد بود صادرات انرژی خود را به روبل بفروشد. به گزارش ایسنا، آمریکا در اوت خرید اوراق قرضه دولتی یورو که از سوی روسیه منتشر شده است را برای بانکهای آمریکایی ممنوع کرد. 

ممنوعیت غیربرقی‌ها در انگلیس تا ۲۰۳۰

دولت حزب کارگر انگلیس در نظر دارد به‌ عنوان بخشی از طرح‌های اضطراری خود برای مقابله با آلودگی هوا، فروش خودروهای دارای موتور احتراقی را تا سال ۲۰۳۰ ممنوع کند. قرار است، حزب کارگر انگلیس مذاکرات خود با خودروسازی و اتحادیه‌های صنفی را کلید بزند تا بتواند سیاست‌های لازم برای دستیابی به این هدف را تدوین کند. این حزب گفته، می‌خواهد به صنعتی که «تحت محاصره» است، کمک کند تا به سمت تولید خودروهای برقی تغییر جهت دهد. اوایل سال جاری، دانمارک نیز خواستار طرحی شده بود تا خودروهای دیزلی و بنزینی را از رده خارج و تا سال ۲۰۳۰ ممنوعیتی بر فروش آنها وضع کند. ۱۰ کشور دیگر اتحادیه اروپا این تصمیم را مورد حمایت قرار دادند. حزب کارگر انگلیس برای سرمایه‌گذاری در خودروها و تکنولوژی‌های برقی، ۳ میلیارد پوند در نظر گرفته و اعلام کرده است، معافیت‌های جدید مالیاتی برای سرمایه‌های این بخش در نظر خواهد گرفت. علاوه بر این ۲ میلیارد پوند نیز صرف ساخت سه کارخانه تولید باتری خواهد شد.

خروج دلار از کشور برای واردات ۷۵ تن کلنگ

آمار گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد در این مدت بیش از ۷۵ تن کلنگ از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. برای واردات این حجم از کلنگ ۸۳ هزار و ۸۲۹ دلار، ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۲۱ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۹۱۴ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. عمده این کلنگ‌ها از کشور‌های ترکیه، ایتالیا، تایوان، بلژیک وارد کشور شده است. بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات کلنگ از کشور امارت به حجم بیش از ۳۷ تن و به ارزش ۳۸ هزار و ۵۵۱ دلار بوده است.

ثبات نرخ مرغ در بازار

برومند چهارآیین عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۲۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان است. او افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود، قیمت مرغ تا پایان هفته تفاوت چندانی نداشته باشد. چهارآیین قیمت مرغ در ایام اربعین را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا جهت نذورات در ایام اربعین پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ ۵ الی ۶ درصد افزایش یابد. عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افت مجدد قیمت جوجه یک روزه در بازار خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه ۲ هزار و ۵۵۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان است، در حالی که پیش بینی می‌شد قیمت به مرز ۳ هزار تومان برسد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
خروج ارز برای کلنگ از فضاحتهای اقتصاد وابسته به نفت است

.... این یعنی حراج ثروت و کشور

... خام فروشی و نفت فروشی هنر نیست.
پاسخ ها
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
به اسم کلنگ میره بیرون لامبورگینی برمیگره ,به این میگن روزی حلال
بارها برای من سوال بوده بجای مسئولان کشور چین بدون یک چاه نفت و منابع گاز اگر یک ایرانی در آنجا مسئول بود جمعیت یک و نیم میلیاردی چین به چه روزهای تاریکی دچار میشدند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سکه سال ۸۹ یکصد هزار تومان ، یارانه ۴۵ هزار تومن
سکه اکنون ۴ میلیون تومن ( چهل برابر ) ، یارانه همچنان ۴۵ هزار تومن

خدا را هزاران بار شکر یارانه گران نشده

از دولتهای احمدی نژاد و روحانی بخاطر این پیشرفت تشکر میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
خودتون خواستین اینجوری زندگی کنید
فکر کردی براشون ذره ای اهمیت داره ؟
بهترین اقتصاد خاورمیانه در سال 9...19 اکنون لقب یکی از بدترین اقتصادهای جهان را یدک میکشه.

رشد منفی ۸ درصد اقتصاد ایران تا پایان سال ۲۰۲۱ افق تاریکی را نشان میدهد
مسئولان مراقب حباب ها نبودند
حباب ها به واقعیت پیوستند
....
کاهش قیمت سکه و طلا بخاطر هجوم فروشندگان جهت فروش طلا برای خرید مایحتاج زندگی و مشکلات معیشتی است
فضای کسب و کار بسیار ناامید کننده است و مردم به فروش وسایل و فلزات گرانبها جهت تامین مخارج کمرشکن زندگی روی آورده اند

افزایش قیمت سوخت را بزودی تجربه خواهیم کرد


پیش بینی بانک جهانی از اقتصاد ایران رشد منفی تا سه سال آینده را محرز دانسته
انتخاب مجدد ترامپ به ریاست جمهوری جهان (؟؟؟؟؟؟؟) زنگ خطر مجدد است
اقتصادهای ضعیف مثل ایران در این کارزار سیاسی جهانی له خواهد شد
به سراغ برخی قرض الحسنه ها بروید که پولشویی و فرار مالیاتی بی داد می کند. با چک های قرض الحسنه داد و ستد میلیاردی می کنند و دیناری مالیات نمی پردازند و اسمشان هم هیچ جایی نیست.
قیمت یک جفت لاستیک شماره ۲۰۵/۶۰/۱۴ ایرانی از ۷۰۰ هزار تومان در سال گذشته به یکمیلیون تومان رسیده

بقیه شماره ها هم گرانتر از قبل شده اند

انصافتان کجا رفته ؟؟؟؟؟؟!!!!
پاسخ ها
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
دارن کاری بامامیکنن که باالاغ سفرکنیم
طوری شده حسرت زندگی فلسطینی هاویمنی هاراهم بایدبخوریم
اونهاازمابهترزندگی میکنن
سکه از۴ میلیون فاصله گرفت وشد ۳۹۷۵۰۰۰ تومان !!!
وای چه فاصله عظیمی ! اکثرقریب به اتفاق رسانه ها وبخصوص صداوسیما سینه چاک بورس نورچشمی حباب دارهستند و شبانه روز به نفع بورس تبلیغ و برعلیه بازارهای رقیب سمپاشی میکنند !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
دقیقا
بار سفر چه بسته‌اید مرگ خبر نمی‌کند. قابل توجه اختلاس‌گران، دزدان، رانت‌خواران، سهمیه‌ای‌ها، فراریان از مالیات و... حواستان به مرگ و قیامت هست؟ چطوری می‌خواهید پاسخگوی اعمالتان باشید؟
باید به همتی دست مزیزاد گفت. البته اگر این آرامش قبل از توفان نباشه.
ثروتمندان توجه کنید که باید حق و حقوق فقرا را بدهید. فکر نکنید تمام ثروت متعلق به خودتان است و هر کاری دلتان خواست مجازید انجام دهید. در قیامت باید پاسخگو باشید و نمی‌توانید فرار کنید. مرگ هر لحظه ممکن است سراغ آدم بیاید و بعدش دیگر جبران نمی‌توان کرد. از ما گفتن بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
کارافرینان ثروتمند هم زیاد هستند که مالیات میدهند
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
حقوق یک میلیون وپانصداشتغال زایی نیست
برده داریه
در طول 20 سال گذشته قیمت سکه 67 برابر شده و از 60000 تومان به 4000000 تومان رسیده ولی قیمت دلار تنها 12 برابر شده و از 900 تومان به 11500 تومان رسیده است.در حال حاضر گه قیمت سکه حتی حباب منفی دارد و ارزش طلای ان از قیمتش بیشتر است ،بهترین زمان برای خریدن سکه است چون با ورود به مرحله جدید افزایش نرخ ارز و طلا که در اینده روی خواهد داد در کنار افزایش قیمت جهانی انس و بازگشت حباب مثبت سکه،خریداران سود کلانی خواهند برد.
اکثر وسایل وارداتی مثل شیشه بیل کلنک و....... اظهارات گمراه کننده است که داخل کانتینرراباید بررسی کنن البت خود کمرگ هم بی تقصیرنیست
خروج دلار از کشور برای واردات ۷۵ تن کلنگ
در ایران دسته بیل و کلنگ وارادتی است و صرفه تولید ندارد وچوب آنرا نداریم وجالب اینکه قیمت واردات بیل و کلنگ با چوب آن یکی است.
واردات ۷۵ تن کلنگ برای کندن قبر لابد
چندین سال است از فرار مالیاتی صحبت میشود هنوز هم ادامه دارد .مسئولین امر باید فکری نو دراندازند تا فرار مالیاتی به صفر برسد و اوضاع جامعه بهتر شود
خداراشکرقیمت مرغ به ثبات رسید
چقدخوشبختیم ما
بازار داغ لاستیک‌های دست دوم
این یعنی فاجعه یعنی بازی با جون مردم لاستیک دسته دوم هر آن ممکنه بترکه و جان انسانی گرفته شود .لاستک تاریخ مصرف داره مطمئن باشید اگه لاستیک خوب بود کسی عوض نمیکرد....
من وقتی می شنوم که ارز این کشور برای اجناسی صرف می شود که تولید آن براحتی در داخل انجام می شود و بدتر از همه بصورت دلار هم است بشدت عصبی می شوم. تا کی ما باید آتش به مال و اموال خودمان بزنیم و کاری کنیم که کشور دچار مسائلی شود که با یک برنامه ریزی و نظارت ساده قابل حل و مدیریت است؟!
اگر مالیات درست هزینه شود همه مالیات خواهند داد .
بهتر است اول از مسئولین شروع کنید و آقا زاده ها
...آخه خدایا مگه میشه دلارو بدن کلنگ وارد کنن یعنی تو مملکت ب این بزرگی و عظمت نمیتونیم کلنگ و بیل بسازیم ...گریه کنیم یا بخندیم...
اقتصاد به معنی چهل سال نفت فروختن نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار