بازدید 10051
پیمانه اقتصادی؛

تهدید آمریکا به زمین‌گیر کردن اقتصاد ترکیه/ ریزش دوباره ارزش لیر/ نوبخت: درآمد حاصل از اصلاح یارانه‌ها جایگزین نفت می‌شود/ جهش ۹هزار واحدی در تالار سهام

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام اپل به بالاترین سطح تاریخ رسید، حبس دلار در میانه کانال ۱۱ هزار تومان، برنامه روس‌ها برای اجرای پروژه‌های میلیاردی با سعودی‌ها، بانک مرکزی چین ۳۰ میلیارد یوآن از بازار بیرون کشید، قیمت کود اوره ۳۰ درصد افزایش یافت، سیاست ۵درصد زیر قیمت بازار در ارزانی خودرو بی‌اثر بود، منتظر نوسان قیمت طلا باشید و سکه در کانال ۳ میلیونی را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۹۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 13 October 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام اپل به بالاترین سطح تاریخ رسید، حبس دلار در میانه کانال ۱۱ هزار تومان، برنامه روس‌ها برای اجرای پروژه‌های میلیاردی با سعودی‌ها، بانک مرکزی چین ۳۰ میلیارد یوآن از بازار بیرون کشید، قیمت کود اوره ۳۰ درصد افزایش یافت، سیاست ۵درصد زیر قیمت بازار در ارزانی خودرو بی‌اثر بود، منتظر نوسان قیمت طلا باشید و سکه در کانال ۳ میلیونی را در بر دارد.

تهدید آمریکا به زمین‌گیر کردن اقتصاد ترکیه

در شرایطی که ارتش ترکیه همچنان بر خلاف مخالفت‌های جهانی به عملیات خود در شمال سوریه ادامه می دهد، مقامات آمریکایی، دور جدیدی از صدور هشدارها به ترکیه را آغاز کرده‌اند. وزیر خزانه داری آمریکا به مقامات ترکیه هشدار داده است که تداوم وضعیت فعلی، باعث اعمال تحریم‌های کاملا موثری ضد اقتصاد ترکیه خواهند شد. منوچین با بیان این که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به وی اختیارات لازم برای اعمال تحریم ضد ترکیه را داده است، به مقامات ترک هشدار داد که اگر لازم باشد، اقتصاد ترکیه را تعطیل خواهیم کرد.

نشریه نیویورک تایمز گزارش داد، تحریم‌های جدید آمریکا بیشتر از آن که اقتصاد ترکیه را هدف قرار دهد، مقامات نظامی و دولتی ترکیه را هدف قرار خواهد داد. یک مقام آگاه در وزارت خزانه داری آمریکا به نیویورک تایمز گفته است که الگوی تحریم‌های جدید مد نظر واشنگتن، مشابه تحریم‌هایی خواهند بود که سال گذشته و به دنبال بازداشت یک کشیش آمریکایی در ترکیه ضد برخی مقامات ترکیه از جمله دو وزیر این کشور وضع شدند. از سوی دیگر، دونالد ترامپ که از سوی احزاب سیاسی آمریکا برای واکنش بیشتر به ترکیه تحت فشار قرار گرفته است، بار دیگر به ترکیه هشدار داد که اقدامات اخیر در صورت تداوم می تواند اقتصاد ترکیه را با خطر نابودی مواجه کند. وی پیشتر در پیامی توئیتری نوشته بود که اگر حملات ترکیه به شمال سوریه را تخطی از چارچوب ها تشکیل دهد، همان طور که قبلا اقتصاد ترکیه را نابود کرده است، این بار نیز همان کار را انجام خواهد داد.

ریزش دوباره ارزش لیر

در آخرین روز از معاملات هفتگی بازارهای ارزی استانبول، ارزش لیر باز هم نزولی بود و دلار که پیشتر با ثبت ۵.۸۳۰۵ لیر به بالاترین سطح خود در یک ماه اخیر رسیده بود، دوباره با یک درصد افزایش به ۵.۸۹ لیر رسید. یک معامله‌گر ارزی در استانبول که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: در حالی که بیانیه‌های قبلی آمریکا نوعی چراغ سبز به ترکیه بود، حالا مشخص نیست چه خواهد شد و پرسش های بسیاری درباره تحولات آینده پیش آمده است. روابط آمریکا و ترکیه که پیشتر نیز بر سر خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه متشنج شده بود، اکنون به سطح شکننده ای رسیده است. سال گذشته نیز در نتیجه تنش با واشنگتن بر سر بازداشت یک تبعه آمریکایی در ترکیه که به اعمال تحریم‌هایی از طرف آمریکا منتج شد، ارزش لیر در برابر دلار حدود یک سوم کاهش یافت. علاوه بر دلار، ارزش لیر در برابر دیگر همتایان مهم خود نیز با کاهش محسوسی مواجه شد تا جایی که هر یورو به ۶.۴۹۶۳ لیر، هر پوند انگلیس به ۷.۴۴۲۲ لیر و هر فرانک سوئیس به ۵.۹۰۲۱ لیر افزایش یافتند.

جهش ۹هزار واحدی در تالار سهام

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با افزایش ۹۰۱۰ واحدی معادل ۲.۸۸ درصد به رقم ۳۲۲ هزار و ۵۹ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد ۸۵ واحدی به رقم ۴ هزار و ۱۵۴ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۲۴۲۱ واحدی معادل ۲.۸۸ درصد به رقم ۸۶ هزار و ۵۶۰ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۷۶۰ واحدی معادل ۱.۹۳ درصد، عدد ۹۳ هزار و ۶۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۱۷۸ واحدی معادل ۱.۹۳ درصد به رقم ۶۲ هزار و ۲۹۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۹۴۷۴ واحد افزایش معادل ۲.۶۲ درصد را رقم زد و به سطح ۳۷۱ هزار و ۵۴۶ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۶۴۸۹ واحد افزایش معادل ۲.۸۷ درصد به رقم ۲۳۲ هزار و ۷۲۱ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۸۵۸۹ واحد افزایش معادل ۲.۸۹ درصد همراه بود و عدد ۶۶۰ هزار و ۹۵۴ واحد را به نمایش گذاشت.

تهدید آمریکا به زمین گیر کردن اقتصاد ترکیه/ ریزش مجدد ارزش لیر/ نوبخت: درآمد حاصل از اصلاح یارانه‌ها جایگزین نفت می‌شود/ جهش ۹هزار واحدی در تالار سهام

ارزش سهام اپل به بالاترین سطح تاریخ رسید

در پایان معاملات روز جمعه آمریکا (بامداد شنبه به وقت تهران) پس از آن که رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ اعلام کرد که به فاز اول توافق تجاری بزرگ با چین دست یافته است و طی آن تعرفه‌هایی که قرار بود از هفته آینده فعال شوند، به تاخیر خواهند افتاد، سهام آمریکا جهش کردند. میانگین صنعتی داوجونز ۳۱۹.۹۲ واحد یا ۱.۲ درصد جهش کرد و به ۲۶۸۱۶.۵۹ واحد رسید. در این میان، سهام شرکت اپل به بالاترین سطح تاریخ خود رسید. اس‌اندپی۵۰۰ با ۱.۱ درصد جهش به ۲۹۷۰.۲۰ و کامپوزیت نزدک هم با ۱.۳ درصد جهش به ۸۰۵۷.۰۴ واحد رسید. این هفته داوجونز و اس‌اندپی به ترتیب، ۰.۹ درصد و ۰.۶ درصد رشد کردند و  شاخص نزدک هم با رشدی ۰.۹ درصدی به کار خود پایان داد. داو و اس‌اندپی به توالی افت سه هفته‌ای خود پایان دادند. 

حبس دلار در میانه کانال ۱۱ هزار تومان

روز گذشته هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز و بانکی سطح کشور به نرخ ۱۱۳۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۱۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۱۲۵۰۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۲۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. بازشدن نسبی فضای مبادلات ارزی، فقدان انگیزه برای تقاضای غیرتجاری در کنار عرضه‌های متناسب و همچنین روند نزولی قیمت در سامانه نیما، زمینه‌های تثبیت نرخ در بازار آزاد را فراهم کرده‌اند.

برنامه روس‌ها برای اجرای پروژه‌های میلیاردی با سعودی‌ها

صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه اعلام کرده که قصد دارد پروژه‌های جدید و توافقات تجاری مختلفی را در سفر روزهای آینده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور به عربستان با سعودی‌ها امضا کند. کریل دیمیتریف،‌ مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه گفت:‌ ما هم اکنون در حال کار بر روی 25 پروژه جدید به ارزش 10 میلیارد دلار هستیم. وی همچنین گفت که دو طرف قصد دارند برای همکاری در زمینه هوش مصنوعی با یکدیگر توافقی را امضا کنند. این صندوق طی بیانیه‌ای گفت که قرار است ده توافق تجاری را نیز به ارزش 2 میلیارد دلار را با شرکت‌های سعودی نهایی کنند. این توافقات در حوزه‌های فضایی، پشتیبانی، حمل و نقل، زیرساخت، ساخت‌وساز، نفت، پتروشیمی و کشاورزی خواهد بود. یکی از شرکت‌هایی که روس‌ها می‌خواهند به آن قرارداد امضا کنند، آرامکو است. قرار است، هیأتی از  صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه، پوتین را در سفر به عربستان که دو روز دیگر انجام می‌شود، همراهی کنند. /راشاتودی

بانک مرکزی چین ۳۰ میلیارد یوآن از بازار بیرون کشید

بانک مرکزی چین روز جمعه ۳۰ میلیارد یوآن (۴.۲۴ میلیارد دلار) را از سیستم مالی این کشور بیرون کشید. بانک مرکزی چین برای ۶ روز متوالی اقدامات خود برای بازخرید اوراق قرضه ذخیره بانک‌های دیگر را متوقف کرد. بانک مرکزی چین برای تزریق نقدینگی به بازار، اوراق قرضه بانک‌های تجاری را خریداری و با آنها توافقی امضا می‌کند که این اوراق را در آینده به خودشان بفروشد. به این ترتیب با سررسید موعد بازفروش ۳۰ میلیارد یوآن از این اوراق به بانک‌ها در روز جمعه، ۳۰ میلیارد یوآن خالص از بازارهای مالی چین خارج شد.  

قیمت کود اوره ۳۰ درصد افزایش یافت

هیأت وزیران در مصوبه ای، قیمت فروش کود اوره در کیسه‌های ۵۰ کیلویی درب واحد تولیدی و تحویل به شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی را حدود ۴۰ هزار تومان تعیین کرد که براین اساس،  قیمت هر تن کود اوره از حدود ۶۰۰ هزار تومان به حدود ۸۰۰ هزار تومان افزایش می یابد.

سیاست ۵درصد زیر قیمت بازار در ارزانی خودرو بی‌اثر بود

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس درباره افزایش قیمت خودرو در بازار طی روزهای اخیر گفت: سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان در کمیسیون اصل 90 مجلس با حضور نمایندگان سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، سازمان تعزیرات حکومتی وعده دادند، در صورتی که به خودروسازان اجازه داده شود، محصولات خود را 5 درصد زیر قیمت بازار به فروش رسانند، می‌توانند بازار خودرو را به تدریج ساماندهی کنند. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام صحبت‌ها و وعده‌های وزیر صمت در کمیسیون اصل 90 ثبت و ضبط شده است، اظهار کرد: براساس وعده وزارت صمت، خودروسازان باید در مرحله نخست، خودروها را 5 درصد زیر قیمت بازار و در دومین مرحله 10 درصد زیر قیمت بازار عرضه می‌کردند و این روند باید تا ساماندهی بازار ادامه دار بود، در صورتی که مسئولان امر این سیاست را به درستی و با جدیت اجرایی می‌کردند، حال قیمت خودرو مجدد روی دور گرانی نمی‌افتاد. /خانه ملت

نوبخت: درآمد حاصل از اصلاح یارانه‌ها جایگزین نفت می‌شود

معاون رئیس جمهور با اشاره به سه محور جایگزین نفت در بودجه ۹۹، گفت: محور اول منابعی است که از یارانه‌های پنهان و آشکار کسب خواهد شد. در حال حاضر این منابع در حد ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان است و ما برای سال آینده بخشی از این را برای جایگزینی نفت در نظر خواهیم گرفت. وی افزود: محور دوم منابع مالیاتی است؛ مالیات را به دو بخش بنگاه و خانوار تقسیم کردیم، بنگاه‌ها را برای فعال ‌تر شدن از نظر تولیدی تخفیف‌های مالیاتی قائل شدیم که این موضوع به معنای کاهش ضرایب مالیاتی برای بنگاه‌های تولیدی است، در عوض منابع یا مایه‌های جدیدی همچون عایدی سرمایه را تعریف کردیم که می‌خواهیم در قالب قانون بودجه به مجلس ببریم. وی در پاسخ به این که مگر قرار نبود به صورت قانون جدا به مجلس برود، تصریح کرد: الان وقتی نداریم و آمادگی دادن لایحه را داریم اما با توجه به اینکه در مراحل شورای عالی اقتصادی است نمی‌توانیم منتظر بمانیم و ممکن است یک یا دو سال طول بکشد ما می‌خواهیم از تأثیرات این مالیات استفاده کنیم. نوبخت ادامه داد: محور سوم جایگزین نفت نیز مولدسازی دارایی‌های دولت است که ما واقعا بهره‌وری نداریم. بر اساس گزارش ها، ۷ میلیون میلیارد تومان دارایی‌های دولت است.

سکه در کانال 3 میلیونی

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز شنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح جدید به ۳ میلیون و ۹۹۰ هزارتومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳ میلیون و ۹۸۵ هزارتومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۳۰ هزارتومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۳۰ هزارتومان و سکه یک گرمی ۸۵۰ هزارتومان بود. نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۰۶ هزار و ۳۰۰ تومان ارزشگذاری شد و هر مثقال طلای ۱۷ عیار آب‌شده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، امروز به رقم یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان رسید.

منتظر نوسان قیمت طلا باشید

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد با بازگشت نوسان به بازار طلا، شمار زیادی از تحلیلگران وال‌استریت کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند، در حالی که سرمایه‌گذاران همچنان حاضر نیستند از خوش بینی نسبت به بالا رفتن قیمت طلا دست بردارند. بسیاری از تحلیلگران تصحیح قیمت طلا را فرصت جدیدی برای خرید می‌دانند، زیرا ابهامات جهانی به این زودی برطرف نخواهند شد. شون لاسک، مدیر شرکت "والش تریدینگ" در این باره گفت: باید صبور بود، زیرا احتمال افزایش یا کاهش قیمت طلا وجود دارد. اگر مذاکرات تجاری آمریکا و چین پیشرفت کند، در این صورت بازار‌های سهام صعود خواهند کرد و این مسأله روی قیمت طلا تأثیر منفی می‌گذارد؛ اما اگر این مذاکرات بی‌نتیجه باشد، طلا بالاتر خواهد رفت. در نظرسنجی کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۷ تن شرکت کردند که از میان آن‌ها پنج تن یا ۲۹ درصد افزایش قیمت و هشت تن یا ۴۷ درصد کاهش قیمت را پیش‌بینی کردند. همچنین چهار تن یا ۲۴ درصد نظری نداشتند. در نظرسنجی کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران ۹۵۴ تن شرکت کردند که از میان آن‌ها ۵۶۶ نفر یا ۵۹ درصد افزایش قیمت طلا و ۲۲۱ تن یا ۲۳ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و ۱۶۷ تن یا ۱۸ درصد هم نظری نداشتند.

مردم ژاپن از ترس توفان فروشگاه ها را خالی کردند

صبح دیروز، رسیدن یکی از قدرتمندترین توفان‌های تاریخ به سواحل شیزوکای ژاپن که رکورد میزان بارندگی، بادهای قدرتمند و سیلاب‌های شدید را زده است، زندگی در مناطق مرکزی تا شمال ژاپن مختل شد. با رسیدن توفان هاگیبیس به مناطق گسترده‌ای از ژاپن، شامل توکیو، کاواساکی و کلان‌شهرهای منطقه کاناگاوا، دستور تخلیه صدها هزار نفر صادر شده است. با نگرانی از رانش زمین، ۱۸۸ هزار تن از هاچیوجی و ۴۳۲ هزار تن از ادوگاوا، جابجا شده‌اند. از ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر دیروز به وقت ژاپن، اخطار باران سیل‌آسای رده ۵ در این مناطق صادر شد که این بالاترین سطح اخطاری است که تا به حال از سوی هواشناسی ژاپن صادر شده است. 

از روز جمعه با هجوم مردم برای انبار کردن آذوقه، قبل از آغاز توفان، قفسه‌های بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ خالی و پیش‌بینی شده است که این توفان به سرعت باد متوسط ۱۶۲ کیلومتر بر ساعت و بارش ۵۰۰ میلیمتر باران خواهد رسید. تا کنون حداقل ۳ تن کشته و حدود ۴۰ تن مجروح شده‌اند. راه‌آهن ژاپن حرکت تمام قطارهای خود مسیرهای بین توکیو و ناگویا را در روز شنبه لغو کرده است و بیش از ۱۶۰۰ پرواز هم به علت این توفان زمین‌گیر شده‌اند. دو مسابقه راگبی هم که قرار بود در استادیوم نیسان یوکوهاما و استادیوم تویوتا در آیچی برگزار شوند، لغو شدند. این اولین بار در تاریخ مسابقات جهانی راگبی است که مسابقه‌ای لغو می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
یارانه هاجای گزین نفت میشود پس پول نفت چی میشه. ؟ !!!!! آقای نوبخت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
براکجا مصرف میشه پول نفت؟
احتمال زیاد طی سالهای آینده شاهدرشد چشمگیر کشور خواهیم بود چون درآمد حاصل از نفت دیگه یارانه جایگزینش شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
حرف سیاسی نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
واقعا این اظهارات همیشگی درست وواقع بینانه هست؟؟؟!!!
بهبود فضای کسب و کار / حذف رانت اطلاعات / کاهش فساد اداری / تسهیل در صدور مجوز ایجاد و توسعه کسب و کار / تسهیل در صادرات / تسهیل در واردات مواد اولیه و ماشین آلات / حذف سه دهک درامدی بالا از یارانه / حذف یارانه های پنهان / تثبیت نرخ ارز / نظارت و کنترل بیشتر بر بانک ها / سبب خواهد شد تا فضای اقتصاد به کلی بهبود یافته و دیگر نیاز به درامد نفتی برای هزینه های جاری نباشد.
نفتکش ایران باموشک هدف قرارمیگیرد در عکس العمل کاملا طبیعی!!! بورس رکورد ۹۰۰۰ واحدی میزنه !!! باادامه این روند احتمالا تااخریال شاخص کل ازمرز یک میلیون واحدهم عبورخواهدکرد !!!
مسبب همه گرانی ها خود دولت است حتی به کشاورز هم رحم نمی کند کود اوره را 20% گران می کند ، نان را گران می کند ، عوارض جاده ها را گران می کند و حتی روزنامه دولتی یک مرتبه به 2000 تومان می رسد هزیته مردم هر روز در حال افزایش است....
بهتر لیر ارزان بشه یه سفر ترکیه بریم یکم خرید ارزون بکنیم
باز هم توهین به شعور مردم؟؟؟
یعنی سال بعد قیمت بنزین و برق و گاز افزایش زیادی خواهد داشت و تورم دیگر تحمیل خانوارها خواهد شد.
مردم ژاپن از ترس توفان فروشگاه ها را خالی کردند .
پس اینکه سالها میزدند توی سر ما که شما متمدن نیستید به ژاپنی ها نگاه کنید که چقدر آدمند چی شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يارانه هاجاگزین نفت میشود
خداراشکرپول توجیبی برخی جورشد
فساد در همه جا غوغا می‌کند.
مالیات بر عایدی سرمایه! اختراعات و اکتشافات جدید در زمینه مالیات.
اقاي نوبخت خوب ميدانيد كه اكثريت جامعه قشر اسيب پذير هستند با اين كارها وافزايش قيمتها عملا اين قشر را نابود ميكنيد
5درصد زیرقیمت بازار یعنی مغلطه کاری - به این معنی که قیمت نمایندگی با قیمت بازرا تقریبا چیزی حدود 25درصد تفاوت دارد ، وقتی قیمت میشه 5درصد قیمت بازار ، یعنی رشد از 5درصد بازار تا قیمت نمایندگیها دردوره قبل که میشع افزایش تورم ، خودش قیمت های را تقریبا 25 الی 30درصد افزایش خواهد داد
لير تركيه هنوز هم دوبرابر بيشتر از پول ما ارزش دارد نسبت به دوسال قبل
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان