بازدید 24823
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «بورس تابناک» مطرح کرد؛

گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری چیست؟/ چرایی صف فروش زود هنگام بجهرم

کارشناس بازار سرمایه با معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: با مقایسه‌ی ارزش بازار و ظرفیت تولید شرکت‌های گروه، قیمت سهام بجهرم گران است، چون ظرفیت نیروگاه بجهرم ۱۴۴۰ مگاوات است که حدود سه برابر ظرفیت بکهنوج بوده لیکن ارزش بازار بجهرم حدود هشت برابر بکهنوج است.
کد خبر: ۹۲۹۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵ 11 October 2019
صنایع شاخص ساز، بیمه، حمل و نقل گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری/ حال بازار با انتشار گزارش‌های ۶ ماهه خوش می‌شود
 
تابناک اقتصادیکارشناس بازار سرمایه با معرفی گروه‌های مناسب برای سرمایه گذاری انتشار گزارش‌های شش ماهه را محرک رشد بازار خواند و گروه حمل و نقل، نیروگاه‌ها و بیمه‌ها را در کنار صنایع شاخص ساز مستعد رشد در ادامه روند بازار دانست.

نیما جوادیان در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: معتقد به رشد سهام شاخص ساز هستم و کاهش آنچنانی برای شاخص کل متصور نیستم، چون نماد‌های شاخص ساز حرکت خاصی نداشتند.

وی ادامه داد: زمانی که نقدینگی صندوق‌ها و سبد گردان‌ها وارد بازار می‌شود سهام ارزشمندی که تحلیل‌های بنیادی تأیید کننده آنهاست حرکت می‌کند، در مقابل نقدینگی حقیقی بی محابا اقدام به خرید و فروش کرده و سفته باز‌ها در زمان ورود نقدینگی حقیقی وارد عمل می‌شوند، این نقدینگی با تحلیل وارد بازار نمی‌شود و توقع بازدهی بالا در مدت کوتاه را داشته و بیشتر به سمت شرکت‌هایی که سرمایه یا شناور آزاد پایینی دارند، متمایل است.

جوادیان ادامه داد: با توجه به حجم سنگین نقدینگی که وارد بازار شده، قیمت سهام شرکت‌های با سرمایه پایین یا شناور اندک رشد‌های حبابی داشته یعنی بیشتر از ارزش ذاتی خود در حال حاضر خرید و فروش می‌شوند، ولی در مقابل قیمت سهام برخی شرکت‌های فلزی، معدنی و تعدادی از پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها رشد آنچنانی نداشته و نسبت p/e آن‌ها پایین است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برای آینده اقتصاد کشور دو حالت متصوریم، اظهار کرد: در حالت نخست دوباره شاهد رشد نرخ ارز و تورم در دوره زمانی دور یا نزدیک خواهیم بود که می‌تواند دلایلی همچون کسری بودجه دولت، رخداد‌های سیاسی، چاپ اسکناس و افزایش نقدینگی داشته باشد که این وضعیت چندان محتمل نیست و می‌تواند منجر به رشد نرخ ارز شده و بازار رشد تورمی مجدد را تجربه خواهد کرد.

وی ادامه داد: در حالت دیگر تورم و نرخ دلار کنترل خواهد شد و شرایط سیاسی کشور بهبود یافته و اقتصاد به کنترل دولت درخواهد آمد.

جوادیان با بیان اینکه سیاست بانک مرکزی و دولت کاهش نرخ بهره است، ادامه داد: اکنون شاهد آن هستیم که گرچه نرخ سود بانکی ۱۵ درصد است، بانک‌ها همچنان به برخی سپرده‌ها سود‌های ۲۰ درصدی نیز پرداخت می‌کنند که بیشتر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها این اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به نرخ سود تقریبی ۲۱ تا ۲۲ درصد اوراق، ادامه داد: کاهش سود بانکی موجب افزایش نسبت پی بر‌ای بازار خواهد شد و با توجه به اینکه متوسط p/e صنایع سود ساز کشور در حال حاضر پنج است؛ بنابراین شرکت‌های پتروشیمی، فلزی و معدنی که نسبت‌های قیمتی به درآمدی مناسبی دارند، با کاهش سود بانکی می‌توانند با اقبال بازار مواجه شوند.

جوادیان ادامه داد: رشد‌های هیجانی سهام کوچک طی چند وقت اخیر به نظر پایان یافته و این گونه نماد‌ها با خروج نقدینگی با اصلاح قیمتی و بازگشت به قیمت‌های در محدود ارزش ذاتی  مواجه می‌شوند.

تحلیلگر بنیادی بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین در مقاطع زمانی و همزمان با خروج نقدینگی از این گونه نمادها، شاهد افت نماگر‌های بورس و تأثیر آن در دماسنج بازار سرمایه خواهیم بود

جوادیان در خصوص چشم انداز بازار و گروه‌ها و صنایع مدنظر نیز گفت: گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها تا آخر مهرماه باید روانه کدال شود و انتظار داریم صنایع فلزی، معدنی و پتروپالایشی‌ها گزارش‌های مطلوبی داشته باشد که می‌تواند منجر به توجه بازار به این گونه سهام شود.

وی ادامه داد: در گروه پتروشیمی ها، اوره و متانول ساز‌ها در شهریورماه عملکرد و فروش خوبی نداشته اند، برعکس گزارش شش ماهه پلیمری‌ها مثل پتروشیمی اراک و  پتروشیمی پارس بهتر بوده است.

جوادیان با بیان اینکه با توجه به این موضوع پیش‌بینی می‌شود تا اوایل آبان بازار بهتری را در پیش رو داشته باشیم، ادامه داد: ارزشی جایگزینی در  صنایع حمل و نقل قابل توجه است و هرچند برخی نماد‌های این گروه از لحاظ سودآوری وضعیت خوبی ندارند، ولی در آینده افزایش نرخ‌های بسیار خوبی خواهند داشت.

جوادیان با تأکید بر اینکه بنابراین پیش بینی می‌شود، یکی از گروه‌های مورد توجه بازار در آینده صنعت حمل و نقل باشد، اظهار کرد: ارزش جایگزین در صنعت سیمان نیز قابل توجه بوده و به رغم مازاد عرضه سیمان در کشور بحث تجدید ارزیابی سیمانی‌ها و تعدادی از بانک‌ها  را در آینده شاهد خواهیم بود.

جوادیان با بیان این که خبر‌ها حاکی از آن است که افزایش نرخ حامل انرژی در بودجه سال بعد محتمل است ادامه داد: افزایش قیمت برق می‌تواند باعث تحول سودسازی در نیروگاه‌ها شود و تأثیر آن را در اقبال به نیروگاه‌ها شاهد هستیم.

 وی در خصوص دلایل صف فروش بجهرم نیز گفت: با مقایسه‌ی ارزش بازار و ظرفیت تولید شرکت‌های گروه، قیمت سهام بجهرم گران است فرضا ظرفیت نیروگاه بجهرم ۱۴۴۰ مگاوات است که حدود سه برابر ظرفیت بکهنوج بوده، اما ارزش بازار بجهرم حدود ۸ برابر بکهنوج است؛ هرچند بکهنوج وام ارزی نیز دارد که باید در معادلات لحاظ شود.

وی ادامه داد: این موضوع نشان دهنده آن است که ارزش بازار بجهرم سه برابر بکهنوج است و به همین دلیل، قیمت‌ها برای بازار جذاب نیست و از طرفی سهامدار عمده بجهرم، بانک سپه و تجارت هستند که امسال با توجه به فرایند خروج از بنگاه داری اقدام به عرضه سهم می‌کند و از روز دوم معاملات این شرکت، شاهد عرضه بجهرم از طرف سهامداران عمده بودیم که این موضوع سهام شناور شرکت‌ها را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در کل ارزش بازار بجهرم نسبت به سایر نیروگاه‌ها بالا است و عرضه حقوقی نیز در این نماد به شکل‌گیری صف فروش دامن زده است.

جوادیان در خصوص گروه دارو و غذایی نیز گفت: قیمت سهام این گروه‌ها بیشتر از عواید رشد نرخ ارز و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی افزایش یافته و پیش خور شده و به محدوده قیمت‌های فراتر از ارزش ذاتی رسیده‌اند.

جوادیان در خصوص وضعیت قیمت سهام شرکت‌های بیمه‌ای نیز با بیان اینکه این گروه با توجه به عدم تبحر سهامداران خرد در تحلیل صورت‌های مالی این گروه مغفول مانده، گفت: قیمت این گروه رشد آنچنانی نداشته و با توجه به تناسب حق بیمه صادره برای هر کالایی بر اساس ارزش آن کالا و تورم موجود، اقبال به بیمه افزایش یافته و شاهد افزایش حجم بیمه‌های صادره هستیم و این گروه رشد آنچنانی نداشته اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
تجربه چند دهه از بنده و چند قرن از بزرگان :

۱ - خرید ملک به هر اندازه بستگی به بودجه تان اما در شهرهای بزرگ
۲- خرید طلا
۳- واردات

سراغ اینهایی که میگم نروید چون تجربه دارم :
۱- بورس بهیچوجه
۲- تولید و تولیدی
۳- خرید ملک در شهرهای متوسط و حاشیه شهرها
۴- مغازه در پاساژ
۵- کشاورزی و دامداری مخصوصا گاوداری اما طیور بشرط اصولی خوبست
۶- پیش خرید آپارتمان و مغازه چون اکثرا سر از دادگاهها درمیارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
دمت گرم
نظرت را کپی کردم و در یک فایل سیو کردم و به خوبی دارم روش فکر میکنم
حرف حساب است
ممنون
همیشه به بورس ها در داخل یا خارج شک داشته باشید
کارشناسان حرفه ای بورس هرگز مردم و عوام را راهنمایی نمیکنند چون منفعت آنان در ضرر و زیان خریداران عوام است
یکی از آشنایان با ۳ میلیارد سود از بورس خارج شد حالا که باید زیانش رو بده مطمئن باشید یه عده آماتور ؟؟ طرف میگه من ماهی ۵ میلیون فقط برای رانت اطلاعاتی خرج میکردم ؟؟ ببینید تو کشور چه خبره ؟؟
حالا قرار شده با بورس پول رعیت بیچاره به جیب اربابا سرازیر شه
سرمایه گذاری در سهام بشرط اینکه با تحلیل و دانش کافی باشد بسیار عالی است. تأکید می کنم با دانش کافی
جهرم شهری در جنوب فارس وکهنوج شهری در جنوب کرمان هستند این ب چی هست اول اسمامی ؟؟؟ این مال بورسه یا اشتباه تایپی؟؟؟آخه من از بورس هیچی سر در نمی آورم؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
خخخخخخخ. داداش بیخیال شو. اخه تو که از بورس سر در نمیاری چرا اومدی ایم مطلب رو خوندی و نظر دادی.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
بله این نشاندهنده گروه نیروگاه ها است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
دوست عزیز نماد هایی که در بورس معامله میشود مثل همین بجهرم مخفف پند کلمه هست مثلا بانک ملت میشه بملت
داداش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
برادر من اون حرف ب در اولش یک مشخصه و مخفف گروه های بورسی هست که مخفف برق هست
مثلا گروه شیمیایی با حرف ش و گروه سرمایه گذاری ها با حرف واو و فلزات با حرف ف و ....
اون دوست عزیز فقط سودا گری ودلالی رو خوب میدونه وتولید وکار واقعی رو بد میدونه خیلی عجیبه
بزودی حباب عظیم بورس تخلیه میشه وسهامدارانشوبه خاک سیاه مینشونه
دلالی، واسطه گری، قاچاق، احتکار، گران فروشی ... فقط نام اینها را تکرار می کنند ولی هیچ خبری که نمیشود، بعدا میشود تشویقی برای این کارها
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
نشد پس تا ۸۰۰هزار واحد هم رفت وتا۱۲۰۰هزا. واحد هم خواهد رفت
سلام این سهام بجهرم را از کجا وچطوری خریداری کنیم ممنون میشم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل