بازدید 2170
اقتصاد در گذر زمان

از "دستور توقیف اموال شاهزاده مالیات گریز" تا "بازگشت دوباره پالرمو و پولشویی به مجلس"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هجدهمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۲۸۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 10 October 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هجدهمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

18 مهر 1290، مورگان شوستر خزانه ‌دار کل در اجرای تصویب ‌نامه هیات وزیران برای وصول مطالبات معوقه و مالیات شعاع ‌السلطنه (فرزند مظفرالدین شاه) اجراییه صادر کرد و به توقیف اموال وی پرداخت. شوستر همچنین برای سالارالدوله برادر شعاع ‌السلطنه اجراییه صادر کرد.

18 مهر 1314، کارخانه قند شاه‌آباد با حضور فروغی رییس ‌الوزرا و داور وزیر مالیه و جم وزیر داخله گشایش یافت.

18 مهر 1340، کارخانه قند نیشکر هفت ‌تپه گشایش یافت. همچنین در این روز، کنسرسیوم در اثر تلاش ایران تولید نفت را بالا برد.

18 مهر 1352، دولت برای خرید یک کارخانه ذوب ‌آهن گازی از آلمان قراردادی 450 میلیون تومانی امضا کرد.

18 مهر 1374، 123 شركت نفتي خارجي از 19 كشور جهان آمادگي خود را براي شركت در اجراي طرح هاي بزرگ نفتي ايران اعلام كردند.

18 مهر 1390، اتحادیه اروپا دور جدید از تحریم ‌ها را علیه بلاروس و ایران در اعتراض به آنچه نقض حقوق بشر خواند، اعمال کرد.

18 مهر 1391، بانک مرکزی با هدف جمع‌ آوری نقدینگی و اجرای سیاست‌ های انقباضی، فاز اول انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را کلید ‌زد.

18 مهر 1394، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، لیست مسوولان و مقاماتی که مشمول طرح رسیدگی به دارایی مسوولان شده ‌اند را اعلام کرد. محسن رضایی در نشست خبری ‌اش با اشاره به جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، از تصویب ۵ ماده از طرح رسیدگی به اموال و دارایی مسوولان خبر داد و گفت که در ماده ۲ این طرح که تصویب شد، مقرر شد مقامات تعیین شده در اصل ۱۴۲ قانون اساسی فهرست دارایی خود، همسر و فرزندانشان را مطابق آیین ‌نامه ‌ای که توسط قوه قضائیه تعیین می ‌شود برای رسیدگی از جهت اینکه این دارایی ‌ها «مِن غیر حق» به دست نیامده باشد، ارائه دهند.

18 مهر 1397، شورای نگهبان اعلام کرد که مجلس در دو مصوبه اصلاحی «قانون مبارزه با پولشویی» و «الحاق به کنوانسیون پالرمو»، ایرادات این شورا را برطرف کرده است. کدخدایی گفت: طی بررسی‌های انجام شده درباره لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و کنوانسیون پالرمو، نظرات شورای نگهبان تامین شد و از نظر شورای نگهبان ایرادات برطرف شده است. کدخدایی البته تاکید کرد که مجلس در این دو مصوبه اصلاحی، به ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه نکرد. بنابراین این دو لایحه به مجلس اعاده شد و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام در این رابطه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان