بازدید 4702

جزئیات طرح تحول دانشگاهها با جامعه و صنعت

کد خبر: ۹۲۸۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳ 08 October 2019

با ابلاغ طرح تحول همکاری‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت، دانشگاه‌ها برای ارتباط با صنعت جهت گیری جدیدی را در دستور کار خود قرار دادند.

به گزارش مهر، وزیر علوم چندی پیش در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، طرح «تحول همکاری‌های دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت» را ابلاغ کرد.

نامه وزیر علوم به دانشگاهها: برای ارتباط بیشتر با جامعه و صنعت برنامه‌ریزی کنید

وزیر علوم در این نامه خطاب به دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی آورده است که با توجه به اهداف و راهبردهای تعیین شده در این طرح، برنامه‌ریزی و اقدامات متناسب صورت پذیرد. او همچنین اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌نفع را ضروری دانسته است.

این طرح با هدف تجمیع و یکپارچه‌سازی راهبردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دستگاه‌های اجرایی در جهت ارتقای ارتباط دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت تهیه شده است.

جلسه ای با رنگ و بوی صنعت در وزارت علوم

همچنین چهارشنبه هفته گذشته ۱۰ مهرماه، به منظور هماهنگی بیشتر مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور نشستی در وزارت علوم برگزار شد که در این جلسه نیز طرح تحول در همکاریهای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی با جامعه و صنعت مورد بررسی قرار گرفت و گزارش وضعیت اجرای دوره های فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی و همچنین طرح های برگزیده در رونق تولید استان های مختلف ارائه شد.

در این نشست وزیر علوم از دانشگاه‌ها خواست حضور پررنگ‌تری در صنعت داشته باشند و اعلام کرد که این وزارتخانه از فعالیت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های شهرستان‌ها حمایت می کند.

محمد سعید سیف مدیر کل ارتباط با صنعت وزارت علوم نیز در این جلسه از ایجاد مراکز هدایت شغلی و کاریابی‌های تخصصی در دانشگاه ها، برگزاری رویدادهای خلاقانه با محوریت ارتباط دانشگاه و صنعت در سال جاری و همچنین رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به صورت مستمر خبر داد.

اقدام وزارتخانه های نفت و نیرو برای ارتباط با دانشگاهیان

همچنین مدیر کل پژوهشی وزیر نفت از باز شدن درهای این وزارتخانه به روی دانشجویان برای آشنایی با صنعت نفت خبر داد و معاون پژوهش و فناوری وزیر نیرو به اجرای طرح دکتری مشترک و حمایت مالی از پایان نامه های مرتبط با صنعت آب و برق در سال جاری اشاره کرد. معاون وزیر ارتباطات نیز از دانشگاهیان خواست در حوزه سیستم عامل بومی تلفن همراه پای کار بیایند.

جزئیات طرح تحول دانشگاهها با جامعه و صنعت

طرح تحول همکاری‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت دارای ۶ هدف کلان، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ اقدام اجرایی است که به جزئیاتی از این طرح اشاره می شود.

با توجه به اینکه اقدامات در حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت، در قالب یک برنامه منسجم و شفاف نبوده، به همین دلیل اثرگذاری کافی را نداشته است. علاوه بر این، در سطح ستادی وزارت عتف، رویکرد یکپارچه در جهت استفاده حداکثری از ظرفیت ها وجود نداشته است.

به همین منظور برای بهبود و رفع این مسئله، طرح تحول همکاری دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت با هدف تجمیع و یکپارچه سازی راهبردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دستگاه های اجرایی در جهت ارتقای این ارتباط تهیه شده است.

مهمترین راهبردهای این طرح که برای چشم انداز ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده عبارتند از بهبود و اصلاح ساختار، فرآیندها و آئین نامه های اجرایی، هدفمند کردن برنامه های آموزشی و پژوهشی و توسعه همکاری ها و مشارکت با وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی کشور. همچنین مشوق ها و پشتیبانهایی برای حمایت در دستور کار قرار گرفته است.

راه اندازی سامانه برای اعلام نیاز سازمان ها و وزارتخانه ها

در این طرح ۴۴ اقدام اجرایی پیش بینی شده که تدوین مأموریت های ملی، منطقه ای و استانی برای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و ایجاد سامانه اطلاعاتی در راستای تسهیل ارتباط نیازهای سازمانها و وزارتخانه ها از جمله آن ها به شمار می رود.

بازنگری در آیین نامه های موجود/پایش دوره های مهارت افزایی دانشجویان

از طرفی قرار است آئین نامه های موجود در راستای تسهیل ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت مورد بازنگری قرار بگیرند و مشوق هایی برای اعضای هیئت علمی فعال در حل چالش های ملی، منطقه ای و استانی اختصاص یابد.

از دیگر اقدامات اجرایی می توان به تقدیر و حمایت مستمر از طرحهای برگزیده کاربردی و مرتبط با نیازهای ملی، منطقه ای و استانی و تقاضا محور کردن پایان نامه های تحصیلات تکمیلی و توسعه، ساماندهی و پایش مستمر دوره های مهارت افزایی دانشجویان و دانش آموختگان براساس نیازهای بازار کار اشاره کرد.

همچنین در این طرح برنامه ریزی در ستاد وزارت عتف برای همکاری و هماهنگی، برنامه ریزی و اقدام متناسب در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوری کشور، پایش مستمر فعالیت ها و رفع موانع و مشکلات به منظور تحقق اهداف طرح و اطلاع رسانی و برنامه ریزی برای جلب مشارکت وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی مورد تاکید قرار گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار