بازدید 8199

مراسم رونمایی از کتاب «شرح اسم ماه»

کد خبر: ۹۲۸۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵ 06 October 2019

از کتاب «شرح اسم ماه» عاشقانه‌ای از مهپاره‌های کربلا رونمایی شد.

به گزارش «تابناک»، آیین مراسم رونمایی از کتاب «شرح اسم ماه»، عاشقانه‌ای از مهپاره‌های کربلا به قلم حسین سروقامت در فرهنگسرای ابن سینا در روز شنبه ششم مهرماه برگذار شد.

این مراسم با حضور آقایان دکترگودرزی، و دکتر دژاکام و همینطور نویسنده‌ی اثر جناب آقای دکتر سرو قامت، به همراه جمعی از دوستان انجمن شعر فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

جناب آقای گودرزی در ابتدای این مراسم ضمن اینکه کربلا را یک جریان در زندگی خواندند، اینگونه فرمودند:

کربلا یک جریان است عاشورا یک جریان است که زندگی همة کسانی که در معرض این واقعه قرار گرفتند و آموزه‌ای دریافت کردند تحت تأثیر قرار داده است. گاندی برای نجات هند از حسین استمداد می‌طلبد و این مرهون ادبیات است که فرهنگ‌ها را به هم نزدیک می‌کند.

ایشان در پایان سخنان خود گفت: یکی از ویژگی‌هایی که باید از امام حسین ع. یاد بیگریم این است که امام حسین ع. فردی توسعه‌گرا بوده است مثل پیامبر ص. یعنی کسانی که با حسین در ارتباط بودند توسعه و تکامل پیدا کردند. یاران امام حسین ع. آدم‌هایی معمولی و محدودی بودند مثل حر که از نهایت منفی به نهایت مثبت می‌رسد این آدم‌ها در مواجه با امام حسین ع. توسعه پیدا می‌کنند رشد می‌کنند و ماندگار می‌شوند؛ و در ادامه دکتر دژاکام دقایقی پیرامون کتاب سخنانی ایراد کرد.

دژاکام در این مراسم گفت: برای نوشتن تاریخ باید دقت مضاعف به خرج داد، اما اگر بخواهیم آن را ادبی بنویسیم عواطف و احساسات را در آن دخیل می‌کنیم و همین کار باعث می‌شود که واقعیت‌ها فدای متن ادبی شود؛ لذا تاریخ را با قلم ادبی روایت کردن کار بسیار دشواری است که هر کسی سراغ آن نمی‌رود. آقای سروقامت جرأت کرده و در این وادی ورود کرده است و اثر خیلی خوبی خلق کرده است

ایشان با اذعان به نقش بی بدیل و پر رنگ امام حسین ع. در روز عاشورا گفت: اگر اصحاب نبودند کربلا رخ نمی‌داد همانطور که امام حسن ع. و بقیه ائمه علیهم السلام، چون اصحاب نداشتند کربلایی برای آن‌ها شکل نگرفت.

ایشان دو علت را برای نادیدن اصحاب امام حسین ع. در روزگار ما یادآور می‌شود: قامت بلند سیدالشهدا ع. در روز عاشورا که همة چشم‌ها را به خود خیره می‌کند و دوم غلیان احساسات ما نسبت به سیدالشهداست و اگر نه امام ع. بدون اصحاب و امت معنا ندارد.

ایشان افزود: نکته دومی که باید اشاره کرد این است که شاید تا روز عاشورا بشود اصحاب را رده‌بندی کرد و بارم داد. اما روز عاشورا امام حسین ع. این قاعده را بر هم می‌زند همة اصحاب جملگی بدون هیچ خطایی نمرة ۲۰ می‌گیرند. چون همة اصحاب با آگاهی کامل و به انتخاب هوشمندانة خود همة دارایی‌هایشان را فدای امام ع. کردند نشانه‌اش برخورد امام در لحظة شهادتشان با تمام اصحاب یکی بوده است و یک رفتار داشته است. این درس عاشوراست که ما از آن غفلت کردیم در حالی که هم مهدویت و هم عاشورا که در شیعه هست انسانی و جهان‌شمول است و به اشتباه آن را مختص به مذهب شیعه می‌دانیم؛ و در آخر درس دیگری از عاشورا را بیان می‌کند و می‌گوید: زندگی بزرگان را که می‌خوانیم آن‌ها که با زندگی خودشان قمار کردند به معنای ریسک بزرگ مثل امام حسین ع. که همه چیزش را وسط گذاشت این درس را به ما می‌دهد که هر لحظه از زندگی بین دو راهی و چند راهی قرار داریم باید انتخاب کنیم امام حسین ع. در روز عاشورا نه تنها انتخاب کردن را یادمان داد بلکه مصداق انتخاب خوب را نشانمان داد.

در ادامة این مراسم حسین سروقامت نویسندة کتاب شرح اسم ماه در مورد علت نام‌گزاری کتاب گفت: عاشق‌ترین عشاق کسی است که اول بار رخ یار را به ماه تشبیه کرد این محفل نورانی نه یک رونمایی از یک کتاب که مهمانی شهیدان کربلا، یاران آفتاب است.

ایشان ضمن قدردانی از حضور کسانی که در این مراسم شرکت کردند آقایان گودرزی و دژاکام و مسئولین محترم فرهنگسرای ابن سینا و اعضای نشر معارف و دیگرانی که به خاطر عرقی که به امام حسین ع. و قائله عاشورا دارند در این محفل شرکت کردند.

ایشان در ادامه این مراسم گفت: در مورد امام حسین ع. کتاب زیاد نوشته شده، اما در مورد یاران ایشان کتاب بسیار کم است به خاطر همین در این موضوع ورود کردم جمعی از این شهدا با گمنامی وارد کربلا شدند و با فداکاری به نهایت شهرت رسیدند که تا ابد اسمشان در زبان و قلم‌ها جاری است.

نویسندة کتاب درباره علت اینکه چرا به اصحاب امام حسین ع. پرداخته است گفت: اول به خاطر اینکه آن‌ها مظلومند بعضی‌ها را ما حتی یکبار هم اسمشان را نشنیده‌ایم و دوم اینکه قابلیت اینکه این افراد توانستند اصحاب امام حسین ع. باشند بسیار شیرین و مرموز است به خاطر همین وارد این موضوع شدم

سپس دربارة هدف از نوشتن کتاب شرح اسم ماه را اینگونه بیان داشت که: من به دنبال کشف راز این کلام حضرت زینب س. در ضیافت ابن زیاد بودم که فرمودند: «ما رأیت الا جمیلاً» من می‌خواستم بدانم که در روز عاشورا حضرت زینب س. چه دید که همه‌اش زیبایی بود؟ که بعد از ورود به این موضوع زیبایی‌هایی بسیار شگفت‌آور دیدم در سر تا سر جریان کربلا کد‌ها و سیگنال‌هایی هست که راز کلام حضرت زینب س. را مکشوف می‌کند که کشف آن‌ها کشف کربلاست و دریافت این سیگنال‌ها راز ماندگاری کربلاست.

ایشان سپس افزود در جلد اول کتاب که شرح اسم ماه نام گرفته به ۱۶ تن از شهدای بنی هاشم و دو نفر شهدای نماز صحبت شده و باقی شهدا در جلد دوم کتاب که ان شاء الله تا محرم سال دیگر به چاپ می‌رسد صحبت می‌کنیم

ایشان در پایان سخنرانی خود افزود: ۱۳۷۹ سال از جریان کربلا می‌گذرد، اما کربلا همچنان زیباست.

در ادامه، رونمایی توسط مادر شهید حسن سیف صورت گرفت. شرح اسم ماه عاشقانه‌هایی از مهپاره‌های کربلا توسط نشر معارف در ۱۵۵ صفحه منتشر و در فروشگاه‌های پاتوق کتاب یافت می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل