بازدید 4664

سفیر ایران: از تقویت روابط بغداد و اربیل حمایت می‌کنیم

«ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در یک مصاحبه اعلام کرد که تهران از تقویت روابط دولت مرکزی عراق با دولت منطقه کردستان این کشور حمایت می‌کند.
کد خبر: ۹۲۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳ 03 October 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «ایرج مسجدی» سفیر ایران در عراق که روز چهارشنبه (دیروز) ضمن دیدار با مقام‌های منطقه کردستان عراق در اربیل، در کنفرانس «استراتژی دولت اقلیم کردستان (عراق) به منظور برقراری ثبات در عراق و منطقه» شرکت کرد، در حاشیه این سفر با شبکه کرد زبان «روداوو» مصاحبه کرد.

خلاصه مصاحبه شبکه «روداوو» با سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق را در متون زیر بخوانید:

روداوو: روابط بین اربیل و بغداد را شما چطور ارزیابی می‌کنید و آیا شما هیچ نقشی در این روابط ایفا کرده‌اید؟

مسجدی: من خیلی خوشحالم که برای حضور در (این) نمایشگاه اقتصادی به اربیل آمدم و ان شاءالله با مقام‌های منطقه کردستان هم دیدار می‌کنم. روابط بین این منطقه و بغداد فراز و نشیب‌های داشته است، اما آنچه که من امروز دارم می‌بینم یک رابطه مثبت است. جمهوری اسلامی ایران از روابط بین منطقه کردستان و دولت مرکزی در بغداد حمایت و به تقویت این روابط کمک می‌کند. به نظر من، این روابط هم برای مردم کردستان و هم بغداد خوب هستند. ایران روابط خوبی با منطقه و دولت مرکزی عراق دارد و جمهوری اسلامی ایران از این دوستی و روابطش با هر دو طرف به منظور نقش آفرینی خود به منظور کمک جهت حرکت آن‌ها به سمت حصول منافع مشترک و همکاری دوجانبه استفاده می‌کند.

روداوو: برخی طرف‌ها درباره توسعه روابط بین بغداد و اربیل نگران هستند. پیام شما برای آن‌ها چیست؟

مسجدی: به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران می‌گویم که این روابط به نفع مردم کردستان و به نفع عراق است. هر چه روابط اقتصادی و سیاسی بین منطقه (کردستان) و بغداد گسترش یافته و در زمینه‌های مختلف بهبود یابد. هر دو طرف منطقه کردستان و دولت عراق از حقوق قانونی برخوردار هستند و اگر همه طرف‌ها از قانون تبعیت کنند و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند، این به نفع هر دو طرف است. توصیه من به دوستان و آن‌هایی که نظر متفاوتی دارند این است که طرف تقویت روابط بین منطقه و بغداد را بگیرند.

روداوو: برخی می‌گویند که نزدیکی روابط بین بغداد و اربیل، نقطه ضعف عادل عبدالمهدی (نخست‌وزیر عراق) است. نظر شما چیست؟

مسجدی: من اینطور به قضیه نگاه نمی‌کنم. اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم، دولت دکتر عادل عبدالمهدی یک دولت دارای برنامه است و داشتن روابط (بین اربیل و بغداد) را کاری هوشمندانه می‌دانم. همکاری داشتن با یکدیگر به منظور حل مسائل، نشانه ضعف نیست بلکه نشانه هوشمندی است و البته این موضوع برای منطقه هم صدق می‌کند. به باور من، دولت دکتر عادل عبدالمهدی در حال کار با جهان بر اساس اصول همکاری و درک متقابل است. برای مثال روابط این دولت با کشور‌های همسایه، با جمهوری اسلامی ایران در حال گسترش یافتن است. این منطقه به همین سرزمین تعلق دارد و طبیعی است که دولت در چارچوب قانون اساسی همکاری سازنده‌ای با منطقه کردستان داشته باشد.

روداوو: عراق رسما اسرائیل را به حملات به الحشد الشعبی متهم کرده است. آیا از نظر شما انتظار تنش بیشتر با اسرائیل می‌رود؟

مسجدی: مسائل داخلی عراق و موضعگیری دولت عراق و بیانیه‌هایش، یک موضوع مختص به این کشور است و من سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران هستم. از نظر شخص من و نظر جمهوری اسلامی ایران، رژیم اشغالگر قدس، یک رژیم اشغالگر است و نمی‌توان با آن کنار آمد. ایران هرگز این رژیم را به رسمیت نخواهد شناخت و کار کردن با آن را نخواهد پذیرفت. ما از همه می‌خواهیم که در قبال اسرائیل خطوط قرمز داشته باشند و این پیشنهاد ماست و این نظر جمهوری اسلامی ایران است.

روداوو: ایران شریک تجاری اصلی عراق است. شما چطور توانستید به این نقطه برسید و رتبه اول (شریک تجاری عراق) شوید؟

مسجدی: به نظر من این موضوع، خیلی طبیعی است. ایران ۱۴۵۰ کیلومتر با عراق مرز دارد، پیوند‌های فرهنگی و سیاسی دوجانبه بین ما وجود دارد و ما دارای تاریخ و جغرافیای مشترک و مرتبط به هم هستیم. ما به عراق نیاز داریم و عراق هم به جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد. وضعیت ژئوپلیتیکی منطقه این که موضوع این روابط با جدیت بالا ادامه داشته باشند را ضروری می‌کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر