بازدید 2105

نشست قدرت‌های غربی در سازمان ملل درباره لیبی

پس از شش ماه جنگی که لیبی را به بحران کشاند با نشانه‌های کمی از موفقیت آمیز بودن تلاش‌ها برای صلح، قدرت‌های اصلی غربی حالا در سازمان ملل به دنبال کنار گذاشتن اختلافات بر سر لیبی هستند.
کد خبر: ۹۲۶۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳ 28 September 2019

پس از شش ماه جنگی که لیبی را به بحران کشاند با نشانه‌های کمی از موفقیت آمیز بودن تلاش‌ها برای صلح، قدرت‌های اصلی غربی حالا در سازمان ملل به دنبال کنار گذاشتن اختلافات بر سر لیبی هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، درگیری در لیبی به شدت به یک جنگ نیابتی بین قدرت‌های خارجی تبدیل شده که از قیام ۲۰۱۱ علیه معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور از گروه‌های مختلف مسلح حمایت می‌کنند. شورشیان سابق از آن زمان تاکنون علیه یکدیگر می‌جنگند.

مصر در کنار امارات حامی خلیفه حفتر، فرماندهی شرق لیبی است که ارتش ملی لیبی وی تلاش می‌کند تا طرابلس را از دست نیروهای متحد با دولت توافق ملی مورد حمایت ترکیه و قطر خارج کند.

این کشورها شامل ایتالیا، آلمان و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا که منافعی در لیبی دارند، برای شکستن این بن بست در لیبی روز پنجشنبه و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کردند تا برای پیشبرد طرح صلح سازمان ملل درباره لیبی کاری انجام دهند.

یکی از منابع دیپلماتیک اروپایی گفت:‌ ایده مطرح شده، اعمال نوعی فشار سیاسی بر تمامی بازیکنان اصلی است که از گروه‌های مختلف در لیبی حمایت می‌کنند که بر اساس آن، رقابت نظامی و جنگ نیابتی باید متوقف شود و طرفهای درگیر پای میز مذاکره بیایند.

این نشست، نخستین اقدام اصلی دیپلماتیک از زمانی است که نیروهای شرقی وفادار به حفتر در آوریل عملیاتی را برای تصرف طرابلس انجام دادند.

این عملیات باعث بی خانمانی بیش از ۱۲۰ هزار تن شد و تلاشهای صلح چندین ساله سازمان ملل را از مسیر اصلی منحرف کرد اما راه به جایی نبرد چون نیروهای حفتر نتوانسته‌اند به حومه‌های جنوبی طرابلس رخنه کنند.

قسان سلامه، فرستاده سازمان ملل در لیبی ماه گذشته میلادی برنامه‌هایی را برای یک کنفرانس بین‌المللی به منظور گردهم آیی قدرتهای خارجی حامی گروه‌های رقیب در لیبی مطرح کرد؛ آلمانی پیشنهاد میزبانی این کنفرانس را در پایان سال جاری میلادی مطرح کرد؛ اگرچه هنوز تاریخی برای آن در نظر گرفته نشده است.

یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل گفت: ایده این است که تعدادی از بازیکنان اصلی در یک راستا، روند صلح را پیش بگیرند، از قسان سلامه و درخواستش برای آتش بس در لیبی و کنار هم قرار گرفتن جامعه بین‌الملل حمایت کنند و در نهایت یک گفتگو داخلی در لیبی صورت گیرد.

سلامه بر این باور است که آلمان بر خلاف ایتالیا و فرانسه می‌تواند به دلیل بی طرف بودن در درگیری لیبی نقش میانجی‌گر را ایفا کند که به صورت مشترک میزبانی نشست روز پنجشنبه را برعهده داشتند اما برای نفوذ در لیبی رقابت دارند؛ هر دو کشور ایتالیا و فرانسه حفتر و سراج را در کنار سایر بازیکنان منطقه‌ای در نشست پاریس و پارلمو کنار هم آوردند اما نتوانستند به آنچه که مدنظر بود، برسند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار