بازدید 11759

دعوای عجیب در زیرمجموعه سازمان حفاظت محیط زیست برای فرار از بیکاری!

آن گونه که خبر می‌رسد، مورد قبول مسئولان کلینیک حیات وحش پردیسان قرار نگرفته و نیرو‌های این مرکز برای مقاومت در برابر آن، مجبور به بستن در‌های مجموعه شده اند؛ مقاومتی که معلوم نیست تا کی ادامه خواهد یافت، به ویژه آنکه گفته می‌شود انتقال همه گونه‌های حیات وحش کلینیک پردیسان به مراکز دیگر، پیشتر مورد تأیید کلانتری قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۲۵۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷ 23 September 2019
تابناک اجتماعی -
در یکی از زیرمجموعه‌های دولتی که خود را محیط زیستی‌ترین دولت مستقر در کشور می‌خواند، دعوایی درگرفته که در نوع خود، یکی از عجیب‌ترین رویدادهای ممکن است!

به گزارش «تابناک»؛ ساعاتی پیش، گروهی از عوامل دهکده طبیعت باراجین قزوین با حضور در کلینیک حیات وحش پردیسان، خواستار انتقال برخی حیوانات این مجموعه حفاظتی به مجموعه خود شده اند؛ تقاضایی عجیب و البته خارج از روال قانونی و بدون پیمودن مراحل اداری و حتی هماهنگی‌های لازم!

رویدادی که برخی خبرگزاری‌ها از آن با نام «هجوم» یاد کرده اند و البته چندان بی راه هم به نظر نمی‌رسد، چون نیرو‌های پارک طبیعت باراجین قزوین برای رسیدن به خواسته خود، خودرو‌ها و قفس‌های ویژه حمل حیوانات را هم به پارک پردیسان برده‌اند و با تجمع مقابل این مرکز، خواستار اجابت تقاضایشان هستند.

البته این تقاضا آن گونه که خبر می‌رسد مورد قبول مسئولان کلینیک حیات وحش پردیسان قرار نگرفته و نیرو‌های این مرکز برای مقاومت در برابر آن، مجبور به بستن در‌های مجموعه شده اند؛ مقاومتی که معلوم نیست تا کی ادامه خواهد یافت، به ویژه آنکه گفته می‌شود، انتقال همه گونه‌های حیات وحش کلینیک پردیسان به مراکز دیگر به ویژه باراجین، پیشتر مورد تأیید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان قرار گرفته است.

 

این در حالی است که هدف اصلی از راه اندازی کلینیک حیات وحش پردیسان، معالجه و درمان گونه‌های حیات وحش بوده است؛ با این ملاحظه که برخی حیوانات آسیب دیده ـ که توسط محیط بانان یا مردم یا نیرو‌های آتش نشانی و... شناسایی و زنده گیری می‌شوند ـ پس از درمان در طبیعت رهاسازی می‌شوند و بعضی قادر به بازگشت به زیستگاه‌های خود نیستند و به اجبار می‌بایست در مرکزی نگهداری شوند.

بدین ترتیب، از سال‌ها پیش در مجاورت این کلینیک محلی برای نگهداری از حیوانات آسیب دیده‌ای که رهاسازی شان ممکن نیست یا نیازمند مراقبت‌های مستمر هستند، تدارک دیده شده که فرجام برخی ساکنان آن، راهیابی به باغ وحش‌ها بوده است؛ انتقالی که ظاهرا یکی از مقصد‌های در نظر گرفته شده برایش، باراجین است.

اما اگر قرار است حیواناتی که امکان رهاسازی ندارند به بارجین منتقل شوند، چه ضرورتی به هجوم نیرو‌های این مرکز به پردیسان وجود داشته است؟ این پرسشی است که شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست، پاسخ تأمل برانگیز و دردناکی به آن می‌دهد: ترس از بیکاری!

آن گونه که این مقام مسئول به خبرگزاری آنا گفته، تجمع صورت گرفته از نوع خودجوش و کارگری بوده و برگزارکنندگان آن، نگران کاهش کارکنان در مرکز باراجین هستند. نگرانی از تعدیل نیرو در این مرکز که مجابشان کرده عزم سفر از قزوین به تهران کرده و تلاش کنند، چهار قلاده خرس را از پارک پردیسان به مرکز خودشان منتقل نمایند.

اتفاقی که منتظمی آن را نکوهش می‌کند، ولی تأکید دارد «پس از طی شدن روال اداری، این اتفاق صورت خواهد پذیرفت»، تا مشخص شود این هجوم هرچقدر هم نسنجیده و غیرحرفه‌ای (عینا نقل شده از زبان مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست)، باشد، منطبق بر برنامه سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان برای انتقال گونه‌های درمان شده در پردیسان به امثال باغ وحش باراجین است!

رویکردی تأمل برانگیز و ابهام آفرین که اگر نگوییم با اهداف سازمان حفاظت محیط زیست در تعارض است، دست کم چندان همراستا با آن به نظر نمی‌رسد، مگر آنکه اشکالی متوجه زنده گیری حیوانات آسیب دیده یا حتی بعضی به دام افتاده در روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها و انتقال آن‌ها از کلینیک درمانی به باغ وحش‌هایی که بلیت فروشی دارند، ندانیم!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۵
هر موقع میرفتیم پردیسان وضعیت حیوانات آنجا بدتر از قبل بود

کاملا معلوم بود حیوانات زبون بسته بازیچه و وسیله ی سوء استفاده عده ای سودجو شده بودند

از شهرداران سابق و فعلی تهران ( قالیباف و ..... ) انتظار چنین بی درایتی نداشتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
قالیباف چند ساله شهردار نیست
چهار پنج تا شهردار عوض کردید
بیشرین هنر شون عوض کردن اسم کوچه و خیابان بوده
پارک پردیسان که جای خودشو داره
تازه خدا رو شکر کنید نجفی نموند وگرنه با کلتش . . .
بنگ بنگ بنگ
ناشناس
| - |
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
باغ وحش باراجین قزوین یکی از بهترین باغ وحشهای ایران هستش و به اندازه کافی حیوانات مختلف داره...خرس هم دوسه تا داره...اینجوری که من دیدم به حیوانات توی باغ وحش باراجین قطعا بیشتر خوش میگذره و اونقدر پر هست که کارگرهاش بیکار نشن....
باسلام و تحیات به پیشگاه مقدس و درود بی پایان همچنین تسلیت و تعزیت بمناسبت ایام و ارز تقدیر و تشکرات فراوان و زیاد از تهیه. کنندگان و کارگردانان سایت وزین تابناک و کلیه همدستان گرام که در جای جای پهنه خاکی مشقول فعالیت شبانه روزی. و خستگی ناپذیر و تاقت فرسا هستند
و با احترام به نظراتهای سایر دوستان با اینکه دانش و علم. بنده از همه بیشتر است زیرا که بنده فیلسوف هستم.
باید بگویم در مورد این خبر نظری ندارم
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
با سلام خدمت همگی و بخصوص نظر دهنده عزیز با تعزیت ایام و تبریک سفرهای ریاست جمهوری محترم و هیات همراه و دکتر ظریف و با ذوقهای سایت وزین تابناک که همچین نظری را با دقت خاصی انتخاب می کنند ولی خیلی نظرات را انتخاب نمی کنند . به استحضار می رساند و همانطور که مستحضرید . عه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
نظر نداری یا سوات نداری؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
نعمت تو یک بیمار روانی هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
نعمت تو ازمزدوران سعودی هستی
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
نعمت این چه وضع نظردادنه آخه
حبیب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
نعمت تو واقعا نعمتی یا عذاب
این دست اختلافات و دعواها فقط باعث شرمساری و بی‌آبرویی می‌باشد. مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست دقیقاً کجایند و چه می‌کنند؟ خروجی فعالیت مسئولین سازمان محیط زیست چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
شما خروجی بقیه جاها را نام ببر تا برسی به محیط زیست
والا من یکبار رفتم پارک پردیسان، 4 تا سگ عظیم الجثه ولگرد در حال پرسی زنی بودن، مجبور شدم برگردم. بالاخره نفهمیدیم این پارک بین دو اتوبان حکیم و همت جای حضور ما آدمهاست یا حیوانات
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
با توجه به شواهدبی مثل نوع رقتار ترافیکی مردم و مشاهدات فراوان . فرقی وجود نداره بین دو گروه . مداظب باشیم مثل اتفاقات زندگی مون خورده نشیم فقط ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
پارک پردیسان عملا تبدیل به محل تجمع و مرکز تکثیر سگهای ولگردشده ، عده ای هم فکر میکنند با غذا دادن به این سگها کار درستی انجام میدهند . هیچ ارگانی مسیولیت جمع اوری ، ساماندهی و عقیم سازی اصولی این سگ ها را بعهده نگرفته است.من مخالف زندگی کردن سگها نیستم لیکن به این صورت یک پارک بزرگ وسط شهر اداره بشود مایه تاسف است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
من هم یک بار پارک پردیسان رفتم واقعا بد بود. بیش از پنجاه عدد سگ اونجا دیدم که حداقل چهارتای آن ها از الاغ بزرگ تر بودند. سگ های گرسنه و کثیف و بیمار همه جا پهن سگ ریخته بود
گفتم به تابناک ودورو بریاش خبر بدم ریس جمهور عزیز رفته توکیو بازم هم یه کارایی بکنه خبر نداری!!!!؟؟؟؟. حدتقل خبرشو پخش کن
به جاش خودمان چندین ماهواره هوا کردیم که مزارع را نشان میدهد و کیک زرد داریم که همه مردم خوشحال و سیر و سالم و در رفاه و آزادی و استقلال و اسلام هم کاملا سایه عدالت علی ع بر تمام کشور سایه انداخته و همه دنیا حسرت ما را میخورند
از ظاهر و موقعیت شهری پارک پردیسان معلوم است که مناسب نگهداری حیوانات نیست. اما اینکه چرا این کار را کرده اند، فکر کنم به احتمال زیاد به خاطر اشغال زمین در این نقطه مهم است. ممکن است در آينده سازمان به اصطلاح حفاظت محیط زیست برای تحویل آن به شهرداری، باج گیری کند و سهم خواهی کند که مثلا یک شهرک یا تعدادی برج مشکونی در آنجا برای کارکنان خود بسازد. چه خوب چه بد، این رویه اغلب دستگاههای دولتی و نظامی موجود در شهر تهران بوده است و در هر گوشه ای از شهر اثرات آن را می توانید به راحتی ببینید که اولین حس آن برای یک فرد عادی مثل من، بی عدالتی، تبعیض و سواستفاده از اموال عمومی کشور است. حتی داخل فرودگاه مهرآباد هم همینطور بوده است. مجلس، انتهای همت در غرب، شرق تهران، لويزان، مینی سیتی، میدان سپاه و پادگانها در آينده و ... نمونه های انکار ناپذیر آن هستند.
این حیوانات زبون بسته گناهی ندارند. تمنا میکنم اگر نمیتوانبد کمکی به آنها بکنید ، لااقل آسباب آزار و اذیتشان هم نشوید.
اگر ثروت زیادی داشتم یک مرکز بزرگ یعنی بزرگترین در خاورمیانه برای درمان ونگهداری اینجور حیوانات راه اندازی می کردم که اینقدر صدمه نبینند و بازیچه بی مسئولیتها نشوند
پارک پردیسان محلی بود که برای ورزش روزهای جمعه می رفتم ولی متاسفانه پارکینگ انجا را پولی کرده اند و به بخش خصوص واگذار شده و همان عده ای که برای ورزش صبحهای جمعه به پارک می رفتند منصرف شده اند. اینکه همه چیز را پولی کنند حتی پارکینگ مجموعه های فضای سبز را اجحاف کامل به شهروندان و حقوق شهروندی است.
سلام، پارک پردیسان و مرکز نگهداری حیات وحش قریب به 90 درصد این حیوانات امکان برگشت به طبیعت را ندارند ،لابد سازمان محیط زیست بودجه نگهداری آنها را ندارد و می خواهد از زیر بار مسئولیت آنها خارج شود البته ناگفته نماند معاون سابق محیط زیست که از اهالی قزوین است شاید در این مورد وساطتت کرده باشد ولی اگر واقعا در باراجین به آنها خوشتر بگذرد چندان فرقی نمی کند حداقل این حیوانات از دود و دم تهران دور می شوند و شاید حداقل به موقع به آنها غذا داده شود،اما شکل اتفاق افتادن آن واقعا در شان تشکیلان محیط زیست نمی باشد.
چه تیتر بدی..به جای اینکه نسبت به استفاده تجاری و نمایشی توسط باراجین اعتراض داشته باشید این تیتر جهت دار را به کار می برید..انهم توسط یکی از مدیران سازمان محیط زیست که غیر محیطی ترین دوران را می گذرانند
چه تیتر بدی..به جای اینکه نسبت به استفاده تجاری و نمایشی توسط باراجین اعتراض داشته باشید این تیتر جهت دار را به کار می برید..انهم توسط یکی از مدیران سازمان محیط زیست که غیر محیطی ترین دوران را می گذرانند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار