بازدید 28118

احتمال وجود «چربی خوکی» در بستنی‌های تولیدی!

کد خبر: ۹۲۵۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳ 23 September 2019

برخی از شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده بستنی در کشورمان، در ترکیبات ساخت بستنی از "اسید‌های چرب وارداتی" استفاده می‌کنند؛ این چربی‌ها اگر منشأ گیاهی داشته باشد بر روی محصول کلمه "پلنت" درج می‌شود و اگر عنوانی درج نشود می‌تواند به معنای منشأ "خوکی" باشد!

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، "بستنی" نوعی دسر منجمد و مزه‌دار است که باید شامل حداقل ۱۰ درصد چربی شیر باشد و مقدار این چربی می‌تواند از ۱۰ تا ۱۶ درصد تغییر یابد که معمولاً بستنی‌ها، حاوی ۱۴ درصد چربی شیر هستند.

همچنین بستنی می‌تواند شامل دیگر انواع لبنیات مثل خامه باشد که به همراه مواد شیرین‌کننده و طعم‌دهنده تهیه می‌شود.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از برخی از شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده بستنی در کشورمان، این شرکت‌ها در ترکیبات ساخت بستنی از "اسید‌های چرب وارداتی" استفاده می‌کنند که این اسید‌ها در اروپا با شناسه E۴۷۱ و E۴۷۲ شناخته می‌شوند و منشاء حیوانی و گیاهی دارند.

این چربی‌ها اگر منشأ گیاهی داشته باشد بر روی محصول کلمه "پلنت" درج می‌شود و اگر عنوانی درج نشود به معنای منشآ حیوانی و انحصاراً منشأ "خوکی" است.

متاسفانه شرکت‌های ایرانی تولید‌کننده بستنی در این زمینه اطلاعات درستی در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار نمی‌دهند مضافاً بر اینکه بر اساس "قانون نظارت شرعی بر صید و ذبح" مصوب ۱۳۸۷ مسئولیت نظارت شرعی در کشور با حوزه‌های نمایندگی، ولی فقیه در سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها است و محدوده نظارت این حوزه‌ها نیز منحصر به کشتارگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ فراورده گوشتی است و به دلیل اختلافی که میان این قانون و آئین‌نامه اجرایی آن در مورد محل پرداخت هزینه ناظرین شرعی وجود دارد، در برخی از استان‌ها، عملاً نظارتی بر روی محصولات شرکت‌های فراوری گوشت اعمال نمی‌شود!

با این حال اینجانب به عنوان مسئول حوزه نمایندگی، ولی فقیه در استان البرز با شگرد‌های مختلف تلاش کرده‌ام که این نظارت را به هر طریق ممکن حفظ کنم.

ذکر این نکته لازم است که بر اساس اقدامات صورت گرفته ذیل سازمان کنفرانس اسلامی، مسئولیت نظارت بر "محصولات حلال" به سازمان استاندارد کشور‌های اسلامی سپرده شده، اما این اقدامات در ایران در حد یکسری توافقنامه‌های کلی راکد مانده است؛ بنابراین در حال حاضر، نظارت بر حلال بودن محصولات شرکت‌های تولید‌کننده بستنی هیچ متولی مشخصی ندارد! امیدوارم روزی در مجلس شورای اسلامی، قانون جامعی تصویب شود که محدوده نظارت شرعی در ام‌القرای اسلامی شامل هر نوع محصول غذایی و دارویی تولید داخل و وارداتی بشود.

"حجت‌الاسلام علی ارجمند عین‌الدین"

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۴
آزمایشگاهها براختی می تونن چربی حیوانات را تشخیص دهند.در احکام هم داریم اگر چیزی در غذا دیدید تسری به دیگران ندارد.چرا نمی دین آزمایشگاه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
فعلا نمایندگان مشغول امور مهمتری مثل شکایت از هالیوود هستند!ا
سلام و دست مريزاد و همچنين پيگيري مجددِ مجدانه.
هر چند من به لبنیات کارخونه ای اعتماد ندارم و مصرف نمی کنم ولی چربی خوکی بهتر از روغن پالمه .. حداقل توی کبد رسوب نمیکنه
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
از نظر اسلام، چربی خوک، نجس و خوردن آن حرام است. مراقب باشیم کارهای حرام در روحمان رسوب نکند!
هدایت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
حرمت شرعی داره نمیشه مصرف کرد.
دعوا سر « محل پرداخت هزینه ناظرین شرعی» هست مردم نگران نباشن
خودش به خودش حجت الاسلام گفته یا سایت
الان همه مشکلات کشور حل شده مونده چربی توی بستنی؟!
شده به این فکر کنید که چرا شیر مورد استفاده در بستی چرا چربی نداره و باید بهش چربی گیاهی یا حیوانی زده بشه؟!
رسما آشغال خورد مردم دارن میدن!
یا خدا !! اینجا چه خبره ؟؟ یعنی واقعاً کسی پیدا میشه که چند صباحی برای حفظ پست و مقام و کسب سود و منافع یک شرکت ، خودش را در پیشگاه پروردگار و مردم بدهکار کند و آخرت خودش را خراب کند و حرام به خورد مردم بده !!!؟ دیگه بستنی نمی خورم
صحت این گونه حرفارو اول باید ثابت کنن .محصولی که تدر هر کارخونه ای تولید میشه با نظارت اداره های مربوطه انجام میشه.و ازمایشگاهای فعال داخل کارخانه . بعضا هم ازمایشگاهای همکار ادراه استاندارد خارج از کارخانه فعال هستن .به راحتی تشخیص میدن نوع چربی استفاده شده رو.پیگیری این خبرو از اداره استاندارد باید جواب گو باشه که صحت داره یا مثل خیای از خبرها شایه اس
با شرح فوق احتمالا این حجت الاسلام فکر میکند خوک را در ایران ذبح میکنند وچربیش را میگیرند میفرستند برای بستنی سازی!؟
حالا این صنف بستی فروشان پا روی دم کی گذاشته اند ک اینطور مورد غضب قرار گرفته اند؟ آِیا یکی از ماه بهتران بنگاه تولید بستنی می خواهد ایجاد کند یا توسط برخی خبرپراکنی ها از آنها سهم خواهی شده است و این گونه مورد تهدید قرار گرفته اند.
سطح دغدغه هاتونو
اینهمه از چربی خوکی وکثافات کشتارگاه هاوخمیرپوست وچربی مرغ درتهیه فرآورده های گوشتی چون کالباس وسوسیس استفاده میشودومسئولین بهداشتی وزارت بهداشت سالها است تذکرمیدهندکسی اعتنانمیکند ، حالا شمابه یک مثقال چربی خوک نجس ، اگربه غرب زده های عزیزروبه ازدیادامروزی برنخورد، گیرمیدهید ؟ امروزه روزدیگرکسی کمتربفکرسلامتی خوداش است چرا؟
آیا منشأ خوکی داشتن آن باعث حرام بودنش می شود؟ می فرمایید اسیدهای چرب، یعنی استحاله شده است. آیا ذغال استخوان خوک نجس است؟
مزشون تابلوئه كه چربي خوكي داخلشون هست.
دنبال استخدام و گرفتن حقوق برا یک عده ای هستند . چون این پول پرداختی جز هزینه های تولید است و از مصرف کننده اخذ می شود وانگهی در کشور اسلامی اصل بر حلال بودن همه چیز است
بستنی خوردن برای خیلی خانواده ها تبدیل به یک آرزو شده .......
حالا چربی خوک توش باشه یا چربی گرگ مهم نیست !!!! مهم اینه که توان خرید بستنی را نداریم ؟؟؟؟
چرا ایشان فکر می کند اگر خودش نظارت کند مشکل برطرف می شود؟ از کجا معلوم به دنبال کاسبی نیست؟
ناشناس ۱۱.۰۹ وقتی اطلاعات پزشکی ناقص وبدی دارید اظهارنظرغلط نکنید ، چربی خوکی ازچربی گاو وگوسفندبدتروبیشتردرعروق ومویرگهای قلب ومغرمینشیندوتولیدسکته های قلبی ومغزی میکندولی روغن پالم یعنی روغن خرمایااسیدپالمیک ازهسته خرمااستخراج میشودهرچنداضافه کردنش به شیرکارغلطی است ولی ازچربی خوک سالم تراست درضمن اضافه کنم خوک که درزبان اسپانیولی به آن سردو گفته میشودبمعنا ومثالی ازکثافت است هرچندمورداستفاده فقراقرارمیگیرد تقاضادارم کاربران عزیز همینطورشانسی دانش پراکنی نکنند که سایت تابناک بدلیل سیاست بیطرفی منتشرمیکندولی مخاطبین رابخنده میاندازد
بچه های من بستنی خیلی دوست دارن، خودمم همینطور ولی دیابت دارم و باید مراعات کنم. ضمن اینکه به کیفیت بستنیهای بیرون واقعا اعتماد ندارم تا جایی که چند تا مقاله خوندم که مثلا روغن پالم برای چرب کردن بستنی استفاده میکند یا حتی دوتا مقاله دیدم که کارگرها تو تانک بستنی مدفوع کرده بودن. بالاخره یک بستنی ساز خانگی خریدم ولی کیفیت نداشت ولی من جدی بودم که یک بستنی ساز خانگی خوب پیدا کنم و بالاخره پیدا کردم. الان دیگه مدتهاست بستنی نخریدم و هر بستنی دوست داریم خودم تو خونه درست میکنم، تا جایی که هر چی میوه یا شیر میبینم زیاد اومده تو یخچال فوری ازشون بستنی درست میکنم. شکر و چیزای دیگه اون را هم برابر رژیم غذایی مورد نظرم اضافه میکنم.
به فکر ایجاد شغل برای رفقاست
یدونه تفریحمون بستنی بود که اونم به یمن دوستان تعطیل شد. گشوت خوک حرامه. چربسش حرام نیست؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان