بازدید 7689

راهنمای ثبت برند و شرکت برای شروع کسب و کار

کد خبر: ۹۲۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷ 16 September 2019

قبل از صحبت در رابطه با لزوم ثبت برند بهتر است ابتدا مطالبی در رابطه با اینکه کلاً خود برند و علامت تجاری چیست و چه می تواند باشد سخن بگوییم تا ضمن آگاهی بخشی اولیه اذهان خوانندگان محترم را نیز برای پذیرش و درک بهتر لزوم ثبت برند آماده نماییم.

ثبت برند از گذشته تا کنون

در سال های گذشته و بازارهای زمان قدیم اغلب کسب و کارها و مراکز تجاری به صورت منطقه و محله ای فعالیت می نمودند. در آن زمان فروشگاه ها با نام فروشندگان و مالکان آنها در میان مردم و مشتریان خود شناخته می شدند و در نتیجه امکان کپی برداری کسی از برند کس دیگر بسیار کم بود و این را به نوعی می توان نوعی مزیت در زندگی جوامع کوچک به حساب آورد که هم اکنون نیز در برخی شهر ها و روستاهای کوچک نیز اینگونه بازارهای کسب و کار وجود دارد اما در این گونه تجارت و زندگی های محدود به موقعیت های جغرافی و اجتماعی کوچک امکان گسترش و پیشرفت از هر لحاظ از بین می رود. در آن زمان به عنوان مثال هنگامی که در بازار یک فروشنده اقدام به فروش محصولات لبنی می نمود، همه مردم و فروشگاه ها و کسبه وی را به نام لبنیاتی آقای ایکس می شناختند و به این ترتیب دیگر کسی توانایی این که این نشان تجاری یا در حقیقت برندی که امروزه می شناسیم را از او کپی برداری نماید. اما با گذشت زمان و ایجاد تغییرات در روند فرهنگ کسب و کار و همچنین تغییرات نحوه خرید و فروش در انواع کسب و کار، وجود برندها و نام های تجاری به اصطلاح مدرن جایگزین این نام های سنتی گشت. پیش از این مالکان و مدیران کسب و کارها در فکر هویت برند ها و ثبت برند و علامت تجاری و درک لزوم ثبت برند نبودند و صرفاً به برندها به عنوان یک نام، می نگریستند. اما در دهه های اخیر با ظهور علوم و رشته های نوظهوری چون مدیریت بازاریابی، مباحث و مفاهیمی به نام مدیریت نام تجاری و مدیریت برند به وجود آمده اند. این مفاهیم علاوه بر بعد بصری برند، بعدی شناختی و هویتی از آن را نیز در بر دارند.

علامت تجاری یا برند می‌تواند از یک یا چند حرف، کلمه یا عدد و یا ترکیبی از آنها تشکیل شود؛ برند حتی می‌تواند از اشکال سه بعدی، نمادهای صوتی مثل موسیقی و یا رنگ‌های گوناگون تشکیل شده باشد. بنابراین شما قادر خواهید بود هر کلمه، شکل و یا حتی صدایی را به عنوان برند یا علامت تجاری برای واحد خود انتخاب نمایید.

در رابطه با لزوم ثبت برند ابتدایی ترین چیزی که به ذهن می رسد این است که برای انجام حمایت های حقوقی از برند لازم است که آن برند به ثبت برسد. با ارائه چشم اندازی این چنین در این مقاله می‌خواهیم درباره لزوم ثبت برند صحبت کنیم.

ضرورت و لزوم ثبت برند چیست؟

ثبت علامت یا برند به نوعی به عنوان سند مالکیت برای آن محسوب می‌شود. شما با ثبت یک برند یا علامت تجاری صاحب آن علامت می‌شوید؛ آن هم مالکیتی از نوع انحصاری. یعنی هیچ شرکت یا شخص دیگری حق استفاده از آن را بدون اجازه از شما ندارد. با ثبت برند، شرکت و صاحب یا صاحبان آن رسماً دارای حق انحصاری استفاده از آن برند می‌شوند. در حقیقت لزوم ثبت برند از آنجایی ملموس تر می شود که برند ثبت شده به شما این امکان را خواهد داد تا بر علیه هر کسی که بدون اجازه بخواهد از برند شما- یا حتی برندی مشابه با برند شما- استفاده نماید، به مراجع قضایی شکایت نمایید. بدون ثبت برند اثبات اینکه این برند به شما تعلق دارد و شما پیش تر از سایرین از آن استفاده نموده‌اید بسیار مشکل خواهد بود. بنابراین ثبت کردن برند – که کار چندان سختی هم نیست و هزینه بالایی هم ندارد- این اطمینان را به شما می‌دهد که برند تان در اختیار خودتان است و رقبا و افراد متقلب نمی‌توانند از آن سوء استفاده نمایند و زحمات و هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات شما را هدر بدهند.

به طور کلی هر چند که لزوم ثبت برند برای تمامی شرکت ها وجود ندارد و ثبت برند امری اختیاری در بسیاری از آنهاست اما این را باید دانست که لزوم ثبت برند بسیار به نفع شرکت و آینده آن می باشد و امکان مطرح شدن شرکت و نام تجاری آن در میادین ملی و حتی بین المللی با ثبت برند امکان پذیر است. در این مقاله سعی کردیم با عنوان مقدمه ای از ثبت برند به بررسی علل لزوم ثبت برند پرداخته و مطالبی سودمند در این باره ارائه نماییم. لازم به ذکر است که قبل از ثبت برند چنانچه می خواهید به صورت حقوقی فعالیت کنید می بایست نسبت به ثبت شرکت اقدام کنید، در این زمینه ثبت شرکت میزان یکی از موسسات خدمات اداری می باشد که همراه شما خواهد بود، برای آگاهی از اینکه چه هزینه هایی دارد می توانید مطلب هزینه ثبت شرکت چقدر است؟ را مطالعه بفرمایید. همچنین چنانچه در کنار ثبت شرکت و ثبت برند نیاز به رتبه بندی شرکتتان و اخذ گواهی صلاحیت پیمانکاری و مشاور دارید به وب سایت www.rotbebandi.co  مراجعه نمایید یا با شماره ۰۲۱۶۶۹۰۹۵۸۵ تماس بگیرید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها