بازدید 5287
در گفتگو با «بورس تابناک» مطرح شد؛

بازارگردانی حرفه‌ای حلقه مفقوده بازارسرمایه/ تغییر قوانین بازار پایه برای حمایت از حقوق سهامداران خرد/ سود معقول با امنیت سرمایه‌گذاری شرط رونق بازار سرمایه / تجدید ارزیابی و صادرات دو عامل رشد بورس

سال ۹۸ را باید به نام بازار سرمایه نامگذاری کنیم چرا که هیچ کدام از بازار‌های رقیب یارای مقابله با بازار سرمایه را نخواهند داشت مگر اینکه اتفاقات غیرقابل پیش بینی مثل کاهش قیمت نفت یا افزایش تنش‌های سیاسی یا اخبارمنفی در صنایع را شاهد باشیم مثل نوساناتی در نرخ خوراک پتروشیمی ها، بهره مالکانه یا بحث مالیات شرکت‌ها که باعث افت بازار شود
کد خبر: ۹۲۳۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱ 13 September 2019
Image result for ‫بورس سهامداران‬‎
 
تابناک اقتصادیمدیرعامل کارگزاری بانک سپه با بیان اینکه بازارگردانی حرفه‌ای حلقه مفقوده بازار سرمایه است، گفت: اقدام فرابورس در تغییر مقررات بازار پایه برای حمایت از نقدینگی سهامداران بوده چرا که امنیت سرمایه‌گذاری در کنار سود معقول از مهمترین شاخص‌های بازار سرمایه است.

عظیم ثابت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص وضعیت بازار گفت: شرایط ایجاد شده در بازار پایه و سفته بازی با توجه به دامنه نوسان بیشتردر این بازار، بخش زیادی از نقدینگی جذب این بازار شده بود، اتفاقات خوبی برای کنترل این بازار صورت گرفت و بخشی از نقدینگی از آنجا به سمت بورس و فرابورس حرکت کرد و قیمت سهام‌های بنیادی را همانگونه که دیدیم طی روز‌های گذشته تغییر داد و شاهد استقبال سهامداران از سهام شرکت‌هایی با وضعیت بنیادی مناسبتر از نظر سودآوری و تولید و فروش مواجه شدیم.

وی ادامه داد: پیش بینی این بود اواخر شهریور با توجه به پایان سال مالی تعدادی از شرکت‌ها و موعد تسویه اعتبار برخی کارگزاری‌ها، بازار با اصلاح مواجه شود، ولی علی رغم این ملاحظات نقدینگی که به دلیل عدم جذابیت سایر بازار‌ها به سمت بورس حرکت کرده روز به روز بیشتر می‌شود و در این شرایط احتمال اینکه بازار‌های رقیب با توجه به فاکتور‌های کلان اقتصادی در ادامه و تا پایان سال برای سرمایه گذاران جذاب‌تر باشند، بعید است.

وی در خصوص جذب نقدینگی به تک سهم‌ها نیز گفت:در شرایط فعلی ارزش معاملات روزانه حدود ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان است و این نقدینگی برای تک سهم‌ها و حباب سازی بسیار زیاد بوده و طبیعتاً سهامی که از نظر بنیادی قوی‌تر هستند این نقدینگی را به سمت خود جذب می‌کنند و همانگونه که دیدیم گروه‌هایی که مدتی به آن‌ها توجه نمی‌شد و سرمایه گذاران به آنان اقبالی نداشتند طی این چند مدت رشد خوبی داشتند.

نامگذاری سال ۹۸ با بازار سرمایه

ثابت ادامه داد: سال ۹۸ را باید به نام بازار سرمایه نامگذاری کنیم چرا که هیچ کدام از بازار‌های رقیب یارای مقابله با بازار سرمایه را نخواهند داشت مگر اینکه اتفاقات غیرقابل پیش بینی مثل کاهش قیمت نفت یا افزایش تنش‌های سیاسی یا اخبارمنفی در صنایع را شاهد باشیم مثل نوساناتی در نرخ خوراک پتروشیمی ها، بهره مالکانه یا بحث مالیات شرکت‌ها که باعث افت بازار شود، ولی پیش‌بینی ما این است که حتی در صورت وقوع چنین احتمالاتی اصلاح مقطعی خواهد بود.

بازارگردانی حرفه‌ای حلقه مفقوده بورس تهران

ثابت در ادامه در خصوص انتقادی که از شرکت‌های حقوقی در خصوص فروش آبشاری سهام شاخص و بنیادی مطرح می‌شود، نیز گفت: فروش حقوقی‌ها به کلیت بازار کمک کرده و باعث افزایش عمق بازار می‌شود باید به سمتی برویم که به صورت حرفه‌ای بازارگردانی در بازار ما نمود پیدا کند و بازارگردانی حرفه‌ای حلقه مفقوده بازار سرمایه است و با سیاستی که جدیدا اتخاذ شده شرکت‌هایی که به تازگی وارد بورس می‌شوند الزام به بازارگردان در سهام خود دارند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات بازار سرمایه نداشتن برنامه برای دوران رونق و مدیریت منابع است که از بازار‌های دیگر به بورس سرازیر می‌شود، باید بتوانیم با بازارگردانی سهم‌ها را مدیریت کنیم و اجازه تشکیل حباب در قیمت‌ها را ندهیم.
 
ثابت با طرح این سوال که صندوق‌ها و حقوقی‌ها اگر در بازار مثبت سود خود را شناسایی نکنند، چه زمان باید این اقدام را انجام دهند، افزود: حقوقی‌ها اگر در صف فروش بروند به آن‌ها انتقاد می‌شود که شما کفه عرضه را سنگین کرده‌اید و بازار را با افزایش فشار فروش مواجه کردید.

وی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از انتقاداتی اینچنینی درست نیست و هیچ حقوقی بی جهت و بدون ملاحظات اقدام به فروش نمی‌کند و قصد ایجاد تنش را در بازارندارد، ادامه داد: فعالان بازار اعم از حقیقی و حقوقی باید بدانند بازار محل سرمایه‌گذاری است و دلیلی ندارد که از بازار صیانت نشود، خاستگاه اصلی حقوقی‌ها بازار سرمایه هستند بنابراین چنین اقدامی نمی‌کنند چرا که حقوقی‌های بزرگ اگر از بازار خارج شوند هیچ کدام از بازار‌های موازی اعم از سود بانکی، اوراق مشارکت یا ساختمان سازی در شرایط فعلی در مقایسه با بازاری که روزانه ۱۰ درصد نوسان دارد برای آن‌ها جذابیت ندارد.

وی در خصوص بازار پایه نیز گفت: برخی افراد یا گروه‌هایی همیشه در اینگونه مواقع مقاومت می‌کنند و موضوعی که باید مد نظر داشته باشیم این است که هرتغییری در اوایل با مخالفت‌ها و مقاومت‌ها همراه بوده و البته طبیعی استف کلا انسان‌ها از تغییر ابا دارند چرا که فکر می‌کند آینده آن‌ها را دچار چالش می‌کند، اکنون دو گروه با تغییر قوانین بازار پایه مخالف هستند، گروه اول افرادی هستند که بازار پایه را پایگاهی برای نوسان گیری روزانه و شدید قرار داده بودند و خیلی از سهم‌های پایه را هرطور که می‌خواستند با منابع به پایین چند برابر ارزش واقعی به فروش می‌رسانند و گروه دیگری نیز تعدادی از افرادی هستند که ناخواسته در این بازار سرمایه گذاری کردند، ولی گروه دوم باید بدانند اقدام فرابورس صیانت از سرمایه‌های مردم است.

ثابت ادامه داد: افرادی که تازه به بورس وارد می‌شوند با توجه به اینکه این بازار نوسان بیشتر و جذابیت بیشتری داشته به این بازار اقبال بیشتری داشتند، ولی باید مدنظر داشته باشند که هر افزایش قیمتی اینچنینی با ریزش و کاهش شدید همراه است در این مواقع سرمایه سهامداران به خطر می‌افتد و اقدام فرابورس برای حمایت از نقدینگی همین سهامداران است که با سیگنال دهی یا سیگنال فروشی یا فضاسازی‌های ایجاد شده در کانال‌های تلگرامی سهام را خریداری می‌کردند و دچار خسارت‌های شدید می‌شدند.

وی با بیان اینکه این حرکت را مثبت می‌دانم و باید از شفافیت در بازار سرمایه حمایت شود و بورس محلی برای سرمایه گذاری مطمئن و البته سود معقول باشد چرا که امنیت سرمایه‌گذاری در کنار سود معقول از مهمترین شاخص‌های بازار سرمایه است، ادامه داد: از آقای هامونی نیز تقدیر می‌کنم چرا که عده‌ای از افراد به خاطر منافع خودشان کلیت بازار را به خطر انداخته و برای پر کردن جیب خودشان از انجام هیچ کاری ابا ندارند.

وی در خصوص سهام گروه‌ها و صنایع مورد اقبال تا پایان سال نیز گفت: به نظر می‌رسد صنایعی که امسال مجوزتجدید ارزیابی دارایی‌ها را خواهند داشت، با استقبال بازار مواجه می‌شوند البته این اقدام از نظر منابع مالی تاثیری ندارد، ولی ساختار مالی شرکت را اصلاح می‌کند و صنایعی همچون ساختمان، سیمان و غذایی‌ها در این دسته قرار دادند، علاوه بر چنین صنایعی اگر وضعیت فروش شرکت‌ها به خصوص بنگاه‌های صادراتی به همین منوال باشد و قیمت ارز نیز بیش از این کاهش نیابد که افت بیشتر بعید به نظر می‌رسد، امیدواریم که صنایع صادراتی نیز سوددهی خوبی برای سرمایه گذاران خواهند داشت.

وی با بیا اینکه اگر چه کاهش ارزش پول ملی مشکلات جدی دارد، ولی برای شرکت‌های صادراتی عامل مثبتی محسوب می‌شود و با توجه به اینکه حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد بازار سرمایه را شرکت‌های صادراتی اعم از فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشگاهی تشکیل می‌دهند به نظر می‌رسد در ادامه بازار به سمت صنایع صادرات محور حرکت و شرکت‌هایی که تجدید ارزیابی دارند حرکت خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
بورسی هافعلا دراوج خوشبختی هستندچون مسئولان از بورس حمایت میکندتا تاثیر منفی تحریمها را انکارکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
دوست عزیز.. بورس و بازارهای سرمایه در تمام دنیا مورد حمایت دولتهاست ... جایی سرمایه گذاری کنید که حمایت قانونی دارد نه بازار ارز که به خاک سیاه بنشینید
تمام رسانه هاماموریت دارند کاهش دستوری وغیرواقعی دلار و عددسازی صورت گرفته در بورس را بطورشبانه روزی تیترکنند ودرنهایت نتیجه بگیرند بازدهی بورس ازهمه بازارهای دیگربیشتربوده ! همه میدانند که درشرایط وخیم اقتصادی امروز بورس باید روند نزولی داشته باشد امابدلیل دستکاریهای انجام شده بجای سقوط رشدکرده مطمین باشید این روند تاابدادامه نخواهدیافت !!!
شرکت‌هایی که تجدید ارزیابی دارند یعنی چه؟
یعنی رشد بورس فقط بخاطر تجدید ارزیابی است و بخاطر افزایش قیمت سهام نیست؟
یعنی رشد بورس بخاطر کاغذبازی است؟
بهتر است یک مقاله در این ارتباط ارائه شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
مردم دیگه به چشمهاشون هم اعتماد نمیکنند
گند زدن به بازار پایه صرفا بخاطر بازار اصلی، با سرمایه مردم بازی شده..ای گند بزنن به تصمیمات بدون فکر..
در این بورس دستوری را باید گل گرفت.حقوقی هایی که منافع خود را در جیب سهامدار خرد میبینن.با حیله و نیرنگ و صفهای ساختگی
رشد چند ده هزارواحدی ماههای اخیر بورس غیرواقعی وحاصل دستکاریه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
الان اگر ارز 20 هزار تومن شده بو شما عروسیتون بود... شما نگران نباش!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
به ارز ۲۰ هزارتومانی وبالاتر هم خواهیم رسید خیلی زود
برخی شرکتهایی سهامی عام که در بورس فعالیت میکنند ،محلی شده برای رانتخواری ،و دریافت حقوقهای نجومی ،و پاداشهای میلیاردی برای مدیران ،و هیات مدیره ،نمونهٔ آن شرکت سرمایه گذاری ...، که ارزش سهم هر واحد رشدی نداشته ،‌ سود هر سهم نیز سالی پنجاه ریال است ؟ شرکت ...هم که همه چیز آن مخفی ،و محرمانه است ؟ فقط عده ای میبرند ،و میخورند ؟،،،
... هرروز فشارها بیشتر وتحریم های جدید اعمال میشود درمقابل بورس بحجای سقوط صعودمیکند و هرروز رکورد میزند !!!!!
اگرایم اینکارعددسازی نیست پس چب هست !؟؟؟
بورس تنها بازار رسمی و درست سرمایه گذاری است ... نه بازار ارز و سکه... خسته نشدید از ارز و سکه بازی که چیزی جز به خاک سیاه نشستن نداره؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
همین بازار سرمایه در کشورهای صنعتی و پیشرفته خیلی ها را به خاک سیاه نشاند سهام چند دلاری شد یک سنت یعنی پایین ترین عدد ممکن
همش عددسازیه مثل نرخ تورم وبیکاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار