بازدید 3149
اقتصاد در گذر زمان

از "افتتاح بانک ملی" تا "استیضاح سیاست های ارزی دولت در پارلمان اقتصادی"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۲۲۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 11 September 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

20 شهریور 1307، بانک ملی ایران که از هفدهم شهریور شروع به کار کرده بود امروز رسما توسط رضاشاه و هیات دولت افتتاح شد. سرمایه اولیه بانک دومیلیون تومان تعیین شد که چهل درصد آن به صورت نقدی پرداخت شده بود. اداره امور بانک برعهده کارشناسان آلمانی که جمعا 25 نفر بودند قرار گرفت. دکتر لیندبلات رییس و اتوفوگل معاون بانک شدند. همچنین مقرر شد که از این روز تمام حساب ‌های جاری، وجوه عمومی و اعتبارات وزارتخانه، دوایر دولتی و کلیه عایدات دولت از بانک شاهی به بانک جدیدالتاسیس منتقل شود، حساب شماره (یک) بانک نیز به نام رضاشاه پهلوی شد. ضمن اینکه ریاست هیات ناظران بانک ملی به بهاءالملک قره گوزلو با نیابت نیرالملک هدایت سپرده شد و منصور السلطنه عدل مدیرکل تهیه قوانین وزارت عدلیه با حفظ سمت مشاور حقوقی بانک شد.

20 شهریور 1330، دولت انگليس كشتي حامل دو هزار تن شكر را كه از انگلستان به مقصد ايران حمل مي شد، در ميانه راه متوقف و دستور بازگشت آن به بنادر انگليس را صادر كرد.

20 شهریور 1334، وزیر پست و تلگراف یکصد و هشتاد هزار تلفن از آلمان خرید.

20 شهریور 1351، کارخانه ماشین تبریز شروع به کار کرد.

20 شهریور 1353، روزنامه «اطلاعات» در این روز خبر داد که اولين نمايشگاه بين‌ المللي تهران در محل دائمي نمايشگاه‌ هاي بين ‌المللي ايران طي مراسم ويژه‌ اي افتتاح مي ‌شود. در اين نمايشگاه كه تا دوم مهرماه همان سال براي بازديد بازرگانان و عموم مردم دایر بود، 22 كشور جهان بيش از يك هزار ميليون ريال از صنايع سنگين و فرآورده ‌هاي صنعتي خود را به معرض تماشا گذاشتند.

20 شهریور 1357، جشن پنجاهمین سال تاسیس بانک ملی با حضور 120 نفر از روسای بانک ‌های مهم جهان برگزار شد.

20 شهریور 1372، به نوشته روزنامه «وال استريت ژورنال» دولت آمريكا موفق شد بانك جهاني را به عدم پرداخت وام به جمهوري اسلامي ايران متقاعد كند.

20 شهریور 1390، رییس‌کل بانک مرکزی با موضع‌ گیری رسمی در خصوص پرونده سه‌ هزار میلیارد تومانی سوءاستفاده بانکی اعلام کرد که در بهمن ماه سال گذشته نسبت به پرداخت تسهیلات به متهم اصلی پرونده هشدارهای لازم را به صورت کتبی خطاب به بانک مربوطه داده بود. اظهارات بهمنی یک روز پس از آن منتشر شد که مدیران بانک صادرات در واکنش به سخنان قائم مقام بانک مرکزی در خصوص آنکه در این زمینه خاص هشدار داده بودیم از مسوولان بانک مرکزی خواستند در صورت چنین اقدامی، آن را برای شفاف شدن ماجرا در اختیار رسانه ‌ها قرار دهند.

20 شهریور 1391، محمود بهمنی رییس‌کل بانک مرکزی در واکنش به افزایش قیمت سکه در بازار از احتمال اجرای دور دوم پیش‌فروش سکه خبر داد. 

20 شهریور 1392،  وزارت خارجه کانادا با ادامه سیاست ‌های خصمانه خود علیه ایران اخیرا اطلاعاتی را در مورد اموال و دارایی ‌های دولت ایران در این کشور منتشر کرد. این اطلاعات می ‌تواند به گروه‌ هایی که علیه دولت ایران در دادگا ه‌های کانادا شکایت کرده ‌اند و خواستار جبران خسارات ادعایی خود از اقدامات منتسب به ایران شده ‌اند، کمک کند.

20 شهریور 1393، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور از جمع‌آوری سالانه یک‌هزار میلیارد تومان جرایم رانندگی در کشور خبر داد.

20 شهریور 1395، مدیرعامل سازمان جمع‌ آوری و فروش اموال تملیکی ضمن اعلام توقف فروش کالاهای قاچاق، از فروش یک تریلیون و ۶۷ میلیارد ریال اموال منقول و غیرمنقول در پنج ماه نخست امسال خبر داد.

20 شهریور 1396، اعلام شد که لندن جذاب‌ ترین مرکز مالی در جهان باقی مانده و برگزیت تا کنون تاثیری بر جایگاه این شهر در حوزه جذب فاینانس نداشته است.

20 شهریور 1397، فعالان اقتصادی در بخش خصوصی، سیاست‌های ارزی دولت را استیضاح کردند. نشست پارلمان اقتصاد با حضور نمایندگان دولتی از بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و سازمان حمایت، فضایی را فراهم کرد تا بخش خصوصی سیاست‌های جدید دولت را که منجر به صدور بخشنامه‌های متعدد، تناقض دستورالعمل‌ها، افزایش بوروکراسی تجارت و ترخیص کالا از گمرک شده است، مورد انتقاد قرار دهند و خواستار پاسخگویی دستگاه‌های مسوول شوند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار