بازدید 2779
اقتصاد در گذر زمان

از "کمک مالی وزارت معارف به محصلین بی بضاعت" تا "برگزاری اولین جلسه دادگاه سلطان سکه"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۲۲۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳ 08 September 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.



۱۷ شهریور ۱۳۰۷، وزارت معارف اعلام کرد به محصلین بی بضاعت دوره عالی ۱۲ تومان و به محصلین بی بضاعت دوره دوم متوسطه ۸ تومان در ماه کمک مالی خواهد شد.

۱۷ شهریور ۱۳۱۴، عمارت جدید ثبت اسناد تکمیل و افتتاح شد.

۱۷ شهریور ۱۳۲۷، ۶۹ سال پیش وزارت دارایی به اطلاع عموم رساند که کشتی‌های حامل شکر سفید از انگلستان به سمت ایران حرکت کرده اند و عن قریب مشکل شکر سفید در بازار حل می‌شود.

۱۷ شهریور ۱۳۳۱، به دعوت دکتر محمد مصدق، دکتر شاخت کارشناس معروف اقتصادی آلمان وارد تهران شد و با مقامات اقتصادی کشور دیدار کرد.

۱۷ شهریور ۱۳۳۲، وزیر دارایی اعلام کرد چکی به مبلغ ۵ میلیون و سیصد هزار دلار به طور علی الحساب به عنوان قسط اول از اصل چهار دریافت و مابقی ۴۰ میلیون دلار وام به تدریج وصول می‌شود و این کمک صرف کسری هزینه خواهد شد.

۱۷ شهریور ۱۳۳۷، وزارت اقتصاد ملی در این روز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد:، چون ارز دولتی برای ورود ماشین‌های چای خشک کنی و آسیاب و برنج پاک کنی از طرف این وزارتخانه داده می‌شود، کسانی که برای وارد کردن این قبیل ماشین‌ها تاکنون به وزارت کشاورزی مراجعه کرده اند باید مستقیما به وزارت اقتصاد ملی مراجعه کنند و وزارت کشاورزی به درخواست‌هایی از قبیل: تراکتور، خرمن کوب، کمباین، گاو آهن و بذرافشان، همچنین قطعات یدکی آن‌ها و دستگاه‌های حفاری و تلمبه جهت آبیاری و دستگاه‌های آزمایش و سموم نباتی مربوط به دفع آفات نباتی و لوازم دامپزشکی رسیدگی خواهد کرد.  

۱۷ شهریور ۱۳۳۸، عملیات ساختمانی راه‌آهن گرگان – بندر شاه آغاز شد.

۱۷ شهریور ۱۳۶۶، کارخانه کاغذسازی دزفول، کارخانه ماشین سازی اراک، کارخانه‌های قند و سیمان در شرق کرمانشاه، کارخانه سیمان دورود، کارخانه برق شاه آباد و چند واحد از تاسیسات نفتی کشور، امروز مورد حمله هواپیما‌های عراق قرار گرفت و آسیب دید. عراقی‌ها این روز را «روز انتقام» نامیدند.

۱۷ شهریور ۱۳۸۸، جمشید پژویان رییس شورای رقابت شد.

۱۷ شهریور ۱۳۸۹، وزارت جهادکشاورزی با استفاده از اختیارات جدید خود فهرست ۴۹ محصول کشاورزی را که باید واردات آن‌ها ممنوع شود به وزارت بازرگانی ارسال کرد. در این بین واردات برخی میوه‌ها هم ممنوع شد.

۱۷ شهریور ۱۳۹۲، محمدباقر قالیباف شهردار تهران ماند.

۱۷ شهریور ۱۳۹۴، دونالد ترامپ، نامزد تندرو جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اظهاراتی متناقض توافق هسته‌ای با ایران را فاجعه‌ای بزرگ خواند و مدعی شد: رژیم صهیونیستی مجبور است، برای دفاع از خود سلاح هسته‌ای داشته باشد.

۱۷ شهریور ۱۳۹۵، براساس آخرین گزارش‌ها در مورد پرداخت ۷/ ۱ میلیارد دلار از سوی آمریکا به ایران، دولت آمریکا تایید کرد علاوه بر ۴۰۰ میلیون دلار اولیه، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون باقی مانده از بدهی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری واشنگتن به تهران نیز به صورت نقدی در ۲۲ ژانویه و ۱۵ فوریه سال ۲۰۱۶ به تهران تحویل داده شده است.

۱۷ شهریور ۱۳۹۷، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات وحید مظلومین و ۱۴ نفر دیگر از متهمان اخلال در نظام اقتصادی در شعبه ۲ ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی دادگاه انقلاب به ریاست قاضی زرگر برگزار شد. گفته می‌شد در شبکه وحید مظلومین ۱۷۰ هزار تراکنش مالی در قالب ۲۱۹ فقره حساب انجام شده که رقم این تراکنش‌ها بالغ‌بر ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل