بازدید 20023
آخرین تحولات خاورمیانه؛

واکنش اتحادیه اروپا، انگلیس و فرانسه به گام سوم برجامی ایران/رایزنی فرانسه و آمریکا درباره همکاری در تنگه هرمز/واکنش ایران به احتمال دیدار ترامپ و روحانی در نیویورک/انتقاد تند مقتدا صدر از دولت عبدالمهدی

واکنش ایران به احتمال دیدار ترامپ و روحانی در نیویورک، رایزنی فرانسه و آمریکا درباره همکاری در تنگه هرمز، انتقاد تند مقتدا صدر از دولت عبدالمهدی و واکنش پامپئو به اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش اتحادیه اروپا، انگلیس و فرانسه به گام سوم برجامی ایران نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۲۲۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 07 September 2019

واکنش ایران به احتمال دیدار ترامپ و روحانی در نیویورک، رایزنی فرانسه و آمریکا درباره همکاری در تنگه هرمز، انتقاد تند مقتدا صدر از دولت عبدالمهدی و واکنش پامپئو به اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش اتحادیه اروپا، انگلیس و فرانسه به گام سوم برجامی ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ در پی اعلان تصمیم ایران درباره دور جدید کاهش تعهدات اتمی خود، انگلیس از این اقدام به شدت ابراز نگرانی کرد، فرانسه از جمهوری اسلامی خواست از هر اقدام مغایر با برجام بپرهیزد و یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز تصمیم جدید ایران را ناسازگار با توافق هسته‌ای خواند.

اگنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشستی خبری اظهار داشت: ایران باید از هر اقدام عینی که مغایر با تعهداتش است و می‌تواند مانع تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها شود، خودداری کند.

وی سپس افزود: پاریس همراه شرکای خود و آژانس بین المللی انرژی اتمی این تصمیم جدید ایران را بررسی خواهد کرد.

واکنش اتحادیه اروپا، انگلیس و فرانسه به گام سوم برجامی ایران/رایزنی فرانسه و آمریکا درباره همکاری در تنگه هرمز/واکنش ایران به احتمال دیدار ترامپ و روحانی در نیویورک/انتقاد تند مقتدی صدر از دولت عبدالمهدی

همزمان یک مقام اتحادیه اروپا نیز اقدام ایران را ناسازگار با برجام خواند و به جمهوری اسلامی نسبت به انجام اقداماتی که می‌تواند توافق اتمی را تحت‌الشعاع قرار دهد هشدار داد.

وزارت خارجه انگلیس نیز در بیانیه‌ای که شامگاه پنج‌شنبه، منتشر شد اعلام کرد: «طرح ایران برای تعلیق محدودیت‌هایش در گسترش تحقیقات هسته‌ای عمیقاً نگران‌کننده است».

در این بیانیه همچنین آمده است: اجرای «گام سوم» ایران در توقف برخی تعهدات برجامی‌اش در زمانی که ما و شرکای اروپایی و بین‌المللی‌مان برای کاستن از تنش‌ها با ایران به شدت کار می‌کنیم به ویژه باعث نومیدی است.

«کارلوس روئیز»، سخنگوی کمیسیون اروپا، هم در نشستی خبری در بروکسل گفت: «در راستای اجرای توافق هسته‌ای، ما مؤکدا از ایران می‌خواهیم که این گام‌ها را لغو کند و از انجام اقدامات بیشتری که به توافق هسته‌ای لطمه می‌زند، بپرهیزد».

یک دیپلمات ارشد روسیه نیز گفته است وزیران خارجه ایران و پنج کشور عضو برجام به زودی در نیویورک درباره اجرای برجام رایزنی خواهند کرد.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که تهران از برداشتن گام سوم در کاهش تعهداتش در برجام خبر داد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که «گام سوم» کاهش تعهدات هسته‌ای اجرایی می‌شود.

واکنش ایران به احتمال دیدار ترامپ و روحانی در نیویورک

«علیرضا میریوسفی»، سخنگوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گزارش‌های رسانه‌ای درباره احتمال دیدار «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک را رد کرد.

پیش از این خبرگزاری «کیودو» ژاپن به نقل از یک منبع آگاه در دولت آمریکا ادعا کرده بود، واشنگتن پیشنهادی برای دیدار میان روحانی و ترامپ در حاشیه نشست مذکور مطرح کرده است.

واکنش اتحادیه اروپا، انگلیس و فرانسه به گام سوم برجامی ایران/رایزنی فرانسه و آمریکا درباره همکاری در تنگه هرمز/واکنش ایران به احتمال دیدار ترامپ و روحانی در نیویورک/انتقاد تند مقتدی صدر از دولت عبدالمهدی

علیرضا میریوسفی درباره گزارش «کیودو» گفت: «این خبر جعلی است. ما چنین درخواستی دریافت نکرده‌ایم و احتمالی برای دیدار میان دو رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل وجود ندارد.»

ترامپ در روزهای گذشته چندین بار گفته که قصد کاستن از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

دولت آمریکا در روزهای گذشته چندین دور تحریم جدید علیه ایران وضع کرده است. خزانه‌داری آمریکا در یکی از این تحریم‌ها ۱۶ شرکت، ۱۰ فرد و ۱۱ نفت‌کش را به فهرست تحریم‌ها علیه ایران افزود.

رایزنی فرانسه و آمریکا درباره همکاری در تنگه هرمز

«مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا گفته که روی میز او طرحی برای توقیف «آدریان دریا» نفتکش ایران قرار ندارد.

این کشتی که سابقاً نامش «گریس‌۱» بود، چهارم جولای در سواحل جبل‌الطارق توسط تقنگداران نیروی دریایی انگلیس توقیف شد. دولت محلی جبل الطارق ۱۵ اوت این کشتی را علی‌رغم درخواست آمریکا برای ادامه توقیف آزاد کرد.

اسپر در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا آمریکا قصد توقیف این کشتی را دارد، گفت: «ما درباره برنامه‌هایمان صحبت نمی‌کنیم، ولی در حال حاضر هیچ طرحی روی میز من برای انجام چنین اقدامی نیست.»

واشنگتن به کشورها درباره هر گونه کمک به این کشتی هشدار داده و گفته که انجام چنین اقدامی، آن کشور یا گروه را در معرض تحریم‌های آمریکا قرار خواهد داد.

در تحولی دیگر، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا جمعه گفته مارک اسپر قرار است با همتای فرانسوی خود درباره همکاری در خلیج فارس و تنگه هرمز رایزنی کند. دولت آمریکا قبلاً اعلام کرده قصد تشکیل یک ائتلاف دریایی با مأموریت محافظت از کشتی‌ها هنگام تردد در خلیج فارس و تنگه هرمز را دارد. کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان درخواست آمریکا برای مشارکت در این ائتلاف را رد کرده‌اند.

مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت: «ما این را می‌دانیم که مشارکت در آزادی تردد دریایی برای فرانسه منفعت دارد و به دنبال راه‌هایی خواهیم بود تا از این نفع، برای هماهنگی بهتر طرح خودمان استفاده کنیم.»

انتقاد تند مقتدا صدر از دولت عبدالمهدی

«مقتدا صدر» رئیس جریان صدر عراق در صفحه توئیتر خود بی سابقه‌ دولت این کشور را آماج انتقادات خود قرار داد.

به نوشته پایگاه خبری روزنامه القدس العربی، او همچنین تهدید کرد، در صورت عدم انجام «اقدامات قاطعانه» از دولت عراق اعلام برائت خواهد کرد.

مقتدا صدر نوشت: «بدرود ای وطنم. این به معنای اعلام پایان دولت عراق است. حکومتی که بر مبنای قانون استوار بود به حکومت هرج و مرج تبدیل شده است.»

او پیش از این در صفحه توئیتر خود نوشته بود، هیچ اقدامی در راستای مبارزه با فساد در عراق صورت نگرفته و سکوت دولت مجوز لازم برای فعالیت مفسدان را به آنها داده است.

جریان صدر از ۳۲۹ کرسی پارلمان، ۵۴ کرسی را از آن خود کرده است و پیش از این نخست‌وزیر را به کناره‌گیری از حمایت وی تهدید کرده بود. این جریان که با ائتلاف «السائرون للاصلاح» وارد انتخابات شده بود از حامیان اصلی نخست‌وزیری عبدالمهدی به شمار می‌رفت.

طرفداران صدر در هفته‌های گذشته در استان‌های جنوبی از جمله بابل، بصره، میسان، نجف، کربلا و الدیوانیه در اعتراض به دولت به خیابان‌ها آمده‌اند. آنها می‌گویند که دولت در عمل به وعده‌های خود از جمله مبارزه با فساد و رفع بیکاری نا موفق بوده است.

واکنش پامپئو به اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه تصمیم ایران برای اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام را «غیرقابل قبول» خواند.

وزیر امور خارجه آمریکا که دولت متبوعش اواسط اردیبهشت‌ماه سال گذشته از برجام خارج شد و با اقدامات غیرقانونی خود ایران را مجبور به انجام واکنش در قالب کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرد، درباره اجرای گام سوم از کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام به شبکه رادیویی KCMO گفت: «آنها اعلام کرده‌اند که قصد دارند فعالیت‌های تحقیق و توسعه در برنامه هسته‌ای خود را گسترش دهند. این اقدامات غیرقابل قبول هستند.»

واکنش اتحادیه اروپا، انگلیس و فرانسه به گام سوم برجامی ایران/رایزنی فرانسه و آمریکا درباره همکاری در تنگه هرمز/واکنش ایران به احتمال دیدار ترامپ و روحانی در نیویورک/انتقاد تند مقتدی صدر از دولت عبدالمهدی

مایک پامپئو همچنین طی پیامی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر اظهار داشت: «این واقعیت که ایران ظرفیت غنی‌سازی انبوه اورانیوم را حفظ کرده است، نمایانگر یکی از ضعف‌های اصلی برجام است. ما اطمینان داریم که انگلیس، فرانسه، آلمان و سایر کشورها اقدامات قاطعانه‌ای برای مقابله با باج‌خواهی هسته‌ای ایران انجام خواهند داد.»

دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ 97 تاکنون تحریم‌های مختلفی علیه ایران وضع کرده است؛ تحریم‌هایی که اخیراً دامنه آنها حتی به همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز سایر کشورها با ایران نیز کشیده شده و حتی به ‌نوعی اجرای تعهدات هسته‌ای ایران را نیز دشوار ساخته است.

پیش از این ایران در پاسخ به بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان ذیل برجام و جبران مشکلات ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های این کشور علیه ایران، با اعلام قبلی طی دو مرحله اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده بود، شامگاه چهارشنبه با اعلام رسمی رئیس‌جمهور حسن روحانی روند اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را کلید زد.

مقامات ایران بارها تأکید کرده‌اند که منتظر اقدامات عملی از سوی اروپایی‌ها در راستای اجرای تعهداتشان ذیل برجام هستند و تا زمانی که چنین اقداماتی صورت نگیرد، کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام متوقف نخواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۲
آمریکا زورگوست و زبانی جز زور نمیفهمه. وقتی مسئولین آمریکا پس از خروج از برجام، اقدام ایران رو غیرقابل قبول اعلام میکنن، چهره واقعی آمریکا رو نشون میدن.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
فعلا برای نمایندگان کارگران معترض و گرسنه و مظلوم هفت تپه ۱۴ تا ۱۸ سال زندان بریده اند
نه جنگ میشود...... نه مذاکره میکنیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
برای اینمورد باید نظر مردم پرسیده شود که آیا مذاکره و عادی سازی روابط با دنیا انجام بشود یانه.نظر اکثریت ملاک است و نه اقلیت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
وزیر دفاع آمریکا گفته که ایرانیها دارند یواش یواش برای مذاکره آماده میشوند.این یعنی چی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
آغاز جنگ دسته ما نیست که بگیم
نه جنگ میکنیم..,عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
خطاب به 13:00 که گفتی باید نظر مردم پرسیده بشه.همه پرسی بعضی جاها کاربرد نداره.بعضی از مردم صلاحیت اینو ندارن که توی همچین تصمیم گیری مهمی شریک شن.
ریس جمهور محترم نه برای چیز دیگه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بلکه برای مصالح مردم و مملکت حاضرن هر کاری بکننننننن!!!!! حتی علیرغم میل باطنی شون!!!! زبونم لال مذاکره با ترامپ.....
فقط برای مردم هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
الان که تو موضع قدرت هستیم!!!! مذاکره؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
شما ممکنه تو موضع "قدرت" باشی که قطعا وضعت هم خوبه ولی اکثر مردم گرفتا ر سختی های معیشت روزمره و مستاصل هستند و تو موضع قدرت نیستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
مشکلات ما مردم به سو مدیریت داخلی مربوطه نه فروش و حراج عزت ملی و مذهبی مان
ازعجایب روزگاراینست که هرچه شدت تحریمها و تهدیدها بیشترمیشود واوضاع اقتصادی وخیم ترمیشود بورس بیشتر رکورد میزند !!! با این روند حتی درصورت وقوع جنگ هم همچنان شاهد رکوردزنی بورس خواهیم بود !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
این از محاسن اقتصاد کاملا دولتی است که همه چیز دست دولته و هر طور بخوان نمایش میدن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
این نشون می دهد که تحریم ها بادش خوابیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
همش ساختگیه
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
حباب بورس بالاخره میترکه و عده زیادی از سهام داران به شدت متضرر میشن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
به جای اتتقاد شما هم بیا سر این سفره بشین .. هر چی باشه پول توی بورس ببری بهتره تا دلالی و کلاه برداری و نزول خداری و... برادر جان
مثلا" در اوج خصومت هم ، در ارتباط بودن و دیدار داشتن و الان هم دارن و خواهند داشت......
اتفاقی که نیفتاده!!!!! فرزندان محترم مسئولین هم که اونجان.......روی همدیگه رو ببوسین و تمومش کنین.....
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
اروپا : متاسفیم، اونم خیلی زیاد متاسفیم، چرا بعضی از ایرانی ها توقع زیادی از ما دارند؟
لقمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
دولت امریکا و اروپا مطمئن هستند ایران برجام را امضاء کرد حالا هرچی دلتان می خواهد تاتی کنید.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
فشار ها دارد بیشتر می شود تا نمایندگان مجلس و دولتی ها لیست دارایی ها و دستمزد خود را اعلام کنند،
اخبار های همه جعلیه......... فقط اخبار ما......................فقط................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
فعلا دو میلیون بشکه نفت کشتی گریس ۱ در سوریه تخلیه شد
...پاریس همراه شرکای خود و آژانس بین المللی انرژی اتمی این تصمیم جدید ایران را بررسی خواهد کرد...
بقول احمدی نژاد اونقدر بررسی کنید که بررسی دونتون پاره شه.
هر چی شدت تکذیب از دیدار ترامپ بیشتر عنوان بشه.....یعنی قطعیت دیدار بشتره!!!
خدایا مسئولان مردم را فراموش کردن شما چرا فراموش کردین ؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
خودت را نزدن به اون راه، چند بار شعار دادین شفافیت، چندبار از مدیران خواستین به شماها گزارش کار بدهند؟ چند بار تا حالا خواستار مدیران ضعیف شدید؟ برای برکناری مدیرعامل فلان باشگاه حرف دارید حرف می زنید؟ ولی برای عملکرد ضعیف فلان مدیر یا وزیر؟ چرا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
خداوند انسان را صاحب اختیار خلق کرده.گناه بی عملی و بی تدبیری انسانها را به گردن خدا نیاندازید لطفا.ازشما حرکت از خدا برکت
بله آقای پامپئو فقط خروج یک طرفه آمریکا از یک توافق چندجانبه و معتبر بین المللی قابل قبوله!
پمپئو شکم گنده قابل قبول تو باشد یا نباشد اینکار انجام می شود و تو هیچ غلطی نمی توانی بکنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
شکم گنده زیاده.
خیلی وقیح و پررو تشریف دارند این اروپایی ها.....
خودشان به هیچ چیز تعهد ندارند و مدام بز رقصانی میکنند....
اما با کمال دریدگی میگویند ایران به برجام متعهد بماند....
مادر روزگار چنین پررویانی تا بحال نزاییده ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
پر رو همه جا هست.
برجام تموم شده و برای خارجی ها کاغذ پاره ای بیش نیست - فقط ایرانی ها اینو نفهمیدن

خروج از برجام و توافق NPT
ساخت بمب اتمی

چرا اینقدر دیر می فهمیم
صدر چرا به امریکا گیر نمیده که همه چیز عراق دستشه
یکی از نشانه های اینکه ماندن در برجام اشتباه محض بود اینه که الان امریکا ازش خارج شده و اروپا هم حتی به ذره ای از مفاد اون عمل نکرده ولی اروپا گام سوم ایران رو مغایر با برجام میدونه!!! و ایران رو بخاطر گام سوم ملامت میکنه. با این وجود مسئولین سیاست خارچه ایران همچنان دنبال بقا در برجام هستند. بعید نیست یه روزی برسه که ایران اروپا هم از برجام خارج بشه ولی جناب ظریف همچنان اعلام کنن ما یه طرفه در برچام میمانیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
دوست من بفهم که این تنها دستاورد دولت در ۶ سال گذشته هست.
همه فهمیدیم که اروپایی ها با وجود اینکه دل خوشی از دولت آمریکا ندارند ولی بدون آمریکا آب هم نمی خورند. ما هم بی خود وقت خود را پای اروپایی ها تلف کردیم. با آمدن وزیر خارجه اسپانیا بجای خانم موگريني شاید اتفاقات بهتری صورت گيرد چون رئیس جدید اتحادیه اروپا مخالفت های خود در دخالت های بيجاي دولت آمریکا صراحتا اعلام کرده است
امریکاییان زر زیادی میزنند در مورد برجام حرف بزنند
باید مانند آمریکا برجام را ترک کنیم
حاصل تلاش دو دولت در ایران یک ناقص بوده و الان هم داره التماس می کنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر