بازدید 2786
اقتصاد در گذر زمان

از "تحریم و بلوکه شدن دارایی های ایران توسط دولت انگلیس" تا "در دست گرفتن فرمان اوبر توسط دارا خسروشاهی"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۲۰۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 30 August 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

8 شهریور 1330، دولت انگليس اقدام به تحريم اقتصادي و بلوكه كردن دارايي هاي ايران كرد. هدف، مقابله با نهضت ملي شدن صنعت نفت ايران بود.

8 شهریور 1332، دولت اعلام کرد که دولت دکتر مصدق دیونی در حدود هجده میلیارد ریال برای ایران باقی گذاشته است.

8 شهریور 1335، جراید کشور به نقل از صندوق بین ‌المللی پول اعلام کردند که درآمد نفت، فقط یک دهم درآمد‌های ملی ایران را تشکیل می ‌دهد.

8 شهریور 1338، حفاری اولین چاه شرکت نفت ایران و ایتالیا موسوم به «سیریپ» آغاز شد. این اولین چاهی بود که در فلات قاره ایران در خلیج فارس حفر می ‌گردید.

8 شهریور 1343، آیین‌ نامه اجرایی جدید استخدام کارمندان اعلام شد، از این تاریخ هر نوع استخدامی بایستی با نظر سازمان اداری و استخدامی کشور باشد.

8 شهریور 1352، مقرر شد که گمرک کشور از این پس عوارض و سود بازرگانی را در شش قسط 6 ماهه دریافت کند.

8 شهریور 1354، مرکز بررسی قیمت ‌های وزارت بازرگانی در اطلاعیه ‌ای اعلام کرد که قیمت رادیو و تلویزیون در بازار لوازم خانگی ارزان می ‌شود.

همچنین در این روز، در جراید کشور خبری مبنی بر ارزان شدن برخی مدل‌ های تولیدی پیکان از سوی کارخانجات ایران ناسیونال به چاپ رسید که مورد توجه دوستداران این اتومبیل ملی قرار گرفت.

8 شهریور 1389، شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ ها در کشور به کار «ژورنالیستی» نیاز نداریم، گفت: هم ‌اکنون نمی ‌توانم مبلغ و حتی کف و سقف یارانه نقدی را با وجود اینکه مبلغ آن را می ‌دانم، اعلام کنم، زیرا به مصلحت نیست.

8 شهریور 1393، پاکستان خواهان افزایش تبادلات اقتصادی با ایران شد.

8 شهریور 1395، هیات دولت به ریاست حسن روحانی رئیس ‌جمهوری، احکام برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد.

8 شهریور 1396، دارا خسروشاهی رسما به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت آمریکایی اوبر منصوب شد. او کار خود را به‌عنوان جایگزین «تراویس کالانیک» مدیرعامل اسبق اوبر که ژوئیه امسال در پی فسادهای متعدد استعفا داده بود، از فردا آغاز خواهد کرد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار