بازدید 18164

توسعه چشمگیر «فیشینگ» با همکاری مسئولان بانکی +تصویر

پس از آنکه آگهی ام در سایت دیوار تأیید و منتشر شد، پیامکی دریافت کردم که در آن تأکید شده بود «آگهی شما در سایت ما ثبت گردید. برای فعال سازی نهایی هزینه حق اشتراک ۱۰۰۰ تومان را در لینک زیر پرداخت نمایید. در غیر این صورت آگهی شما حذف خواهد شد.» پیامکی که از یک سرشماره ناشناس ارسال و لینکی به آن پیوست شده که نام دیوار هم در آن به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۹۲۰۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱ 30 August 2019
تابناک اجتماعی -
«فوقش هزار تومن از دست می‌دهم»؛ این جمله‌ای است که یادآوری آن برای بسیاری از مال باختگان بسیار دردناک است.
 
به گزارش «تابناک»؛ گسترش کسب و کار‌های مجازی و بهره گیری از اینترنت برای انجام بسیاری از امور روزمره، در کنار مزایای فراوانی که به دنبال داشته، آسیب‌هایی جدیدی نیز متوجه مردم کرده که از جمله آنها، کلاهبرداری‌های اینترنتی است.

اتفاقی که شایع‌ترین آنها، «فیشینگ» است؛ اصطلاحی که برای نوعی خاص از کلاهبرداری‌های دنیای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مربوط به تراکنش‌های مالی می‌شود و از طریق جعل یک وبسایت صورت می‌گیرد.

این کلاهبرداری البته مدت هاست که به مدد اقداماتی در بسیاری از کشور‌ها به شدت کاهش یافته و گریبانگیر افراد اندکی می‌شود؛ اما در ایران، کسب و کاری شکوفاست که روز به روز ابعادش وسیع‌تر می‌شود و گسترش پیدا می‌کند و حتی به وادی‌های جدید سوق پیدا کرده و گاه، به شکل گیری رقابت میان کلاهبرداران هم می‌رسد!

درست مانند اتفاقی که در حاشیه سایت‌های خرید و فروش آنلاین مانند دیوار در جریان است. رقابت تنگاتنگ کلاهبرداران برار به دام انداختن کاربران این سایت که حتی پیشتر موجب شده پلیس فتا نیز به ماجرا واکنش نشان داده و نکات ایمنی در این خصوص را به عموم مردم یادآوری نماید.
 

تدبیری شایسته تقدیر که البته می‌شد حدس زد چندان مؤثر نباشد و همین گونه هم شد. این را می‌شود از گزارش‌هایی دریافت که از کلاهبرداری از کاربران این سایت در صفحه حوادث رسانه‌ها منتشر می‌شود و حکایت از فعالیت چندین مجموعه در این وادی دارد. اتفاقاتی که در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب وسیعی داشته و دارد.

رویدادی که یکی از مال باختگان این گونه شرحش می‌دهد: بعد از آنکه آگهی ام در سایت دیوار تأیید و منتشر شد، پیامکی دریافت کردم که در آن تأکید شده بود «آگهی شما در سایت ما ثبت گردید. برای فعال سازی نهایی هزینه حق اشتراک ۱۰۰۰ تومان را در لینک زیر پرداخت نمایید. در غیر این صورت آگهی شما حذف خواهد شد.»

پیامکی که از یک سرشماره ناشناس ارسال شده و لینکی به آن پیوست شده که نام دیوار هم در آن به چشم می‌خورد، هرچند با آدرس این سایت همخوانی ندارد. لینکی که مراجعه کنندگان به آن به صفحه‌ای شبیه درگاه پرداخت «به پرداخت» بانک ملت هدایت می‌شوند تا در دام فیشینگ گرفتار شده و موجودی حسابشان را از دست دهند.

البته این کلاهبرداری جدید نیست و پیشتر هم برخی به شیوه‌ای مشابه جیب بسیاری از مردم را خالی کرده اند. با این تفاوت که حالا کلاهبرداران منسجم‌تر از گذشته عمل می‌کنند و هم در شناسایی افراد سرعت عمل زیادی از خود نشان می‌دهند و هم شمارشان افزایش یافته و با یکدیگر رقابت هم می‌کنند؛ رقابتی که در تنوع پیامک‌های دریافتی و لینک‌های پیوست شده به آن مشهود است.

مجموعه‌های از کلاهبرداران که راه مقابله با آن‌ها مشخص و از قضا، مصوب هم شده است؛ اینکه رمز‌های دوم کارت‌های بانکی (همان رمز خرید اینترنتی با کارت‌های بانکی) ابطال شده و رمز‌های یکبار مصرف جایگزین شان شود؛ اتفاقی که باید حدود یکسال پیش رخ می‌داد، اما بانک‌ها مقدمات اجرایش را فراهم نکردند تا اجرایش به تعویق بیفتد.

مصوبه‌ای برای خلاصی مردم از فیشینگ که بانک مرکزی موظف به اجرای آن است و باید از سوی بانک‌ها اجرایی شود، اما خبری از اجرایش نیست تا نتیجه، منتفع شدن کلاهبرداران و افزایش شمار مال باختگان باشد؛ کلاهبردارانی که نظام بانکی مجال جولان دادن را در اختیارشان قرار داده است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۲۰
پنجاه میلیون ادم چوب سادگی چند صد نفر رو بخورن ؟ رمز دوم یکبار مصرف بیشتر از انکه به نفع مردم باشه به نفع دولته !.....رمز دوم پیامکی رو مخابرات رایگان میفرسته ؟!...... چون گوشی تلفن داریم همه میخوان ازمون سوءاستفاده کنن اداره برق میخواد قبض رو حذف کنه و پیامک قبض بیاد !..........پس پول ابونمان که میگیره چیه ؟ ما اگه از فردا نخواهیم گوشی داشته باشیم کیو ببینیم ؟ اصلا با این قیمت ارز و چند برابر شدن گوشی میتونیم گوشی بخریم ؟
جالبه که بانکها برای ایجاد رمز یکبار مصرف هم میخوان اپلیکیشن تو پاچه مردم بکنن !همه دنیا با یک پیامک ساده این کار رو انجام میده , اما چون کل شاپرک و درگاههای بانکی درآمد فوق میلیاردی از راه سایتهای شرط بندی دارن , زیر بار رمز دوم یکبار مصرف پیامکی نمیرن !
اگر کل 80 میلیون نفر هم خام اپیکیشنهای بانکها بشن , من یکی یک تنه هیچوقت هیچ اپلیکیشنی که اینها تائیدش کنن رو نصب نمیکنم !!!
اگه ممکنه سایت من رو هم تبلیغ کنید!!!!!!!!!
نکات ایمنی رو بابا برقی باید گوشزد کنه کار پلیس تعقیب و دستگیری مجرمه طرف اسمس میده نمیتونن ردشو بگیرن؟
بانک یک وظیفه مهمش نگهداری از پول مردم و حفظ امنیت اونه و به خاطر اون کارمزد یا سود میگیره. در واقع اگر کسی با شکستن رمز، پول دیگران رو بدزده، این بانکه که باید خسارت بده و پولی که دزدیده شده رو برگردونه و مشکل بانکه نه مردم! چون مثلا من پولم رو دادم به بانک و بانک باید طبق درخواست من به دیگران اون پول رو بده. اگر کسی خودش رو جای من جا زد و از بانک پول من رو دریافت کرد، این مشکل بانکه نه من! نمیدونم آیا در عمل و در قوانین ما چنین اتفاقی میفته یا نه؟ یا ممکنه بانکها با ضوابطی این موضوع رو گردن مردم انداخته باشن. کسی میدونه؟
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
بله اگر رمز رو بشکنن بانک باید جوابگو باشع اما اگه خود صاحب حساب از روی نا آگاهی رمزش رو در اختیار فرد دیگری بگذاره دیگه بانک مقصر نیست. بانکها وقتی دیدند بعضی افراد خیلی ساده لوحانه عمل می کنند سیستم رمز یک بار مصرف رو هم طراحی کردند. حالا آیا بانکها بازم مقصرند. حرف رو ادم باید با دلیل و مدرک بزنه.
رمز یکبارمصرف راه خوبیه ولی اگه قرار باشه برای هر بانک یک اپلیکیشن نصب کنیم که اینطوری کل گوشی میشه اپلیکیشن بانک ها
کلا ما تو ایران فیلم داریم
یه کلاه بردار به همین طریق های که بیان کردید یک نقر رو قربانی کرده اومده از من خرید کرده و پول خریدش رو از حساب فرد قربانی پرداخت کرده.
حال پلیس محترم فتا تمام دارایی من که حساب بانکیم ستش رو مسدود کرده چون پول اومده تو حساب من. به هیچ سراطی هم مستقیم نمیشن. محل سکونت شاکی هم 48 ساعت از محل سکونت من فاصله داره نه میتونم برم اونجا پیش قاضی پرونده نه میتونم کاری کنم تمام موجودیمم مسدود کردن . نمیدونم این چه قانونیه . مگه من کف دستم بو کرده بودم که این شخص خریدار کلاه برداره؟ تو پیشونیش نوشته بود کلاه برداره؟ دیوار کوتاه تر از دیوار ما گیر نیاوردن حساب منو مسدود کردن فعلا هم نمیدونم باید چکار کنم و آخر ماجرا چی میشه!!
سوال اینه که کلاهبردار از کجا میدونه طرف توی دیوار اگهی گذاشته که بهش اسمس بزنه؟ نکنه به دیوار هم نفوذ کردند؟
ضغف دیواره
پاسخ ها
ماهورا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
البته یک راه داره
ولی نمیگم بد آموزی نشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
دانشمند! چطوری پس با کسی که آگهی گذاشته تماس میگیرن ملت؟ شماره اش رو میزاره دیگه!
یک راه ساده برای انحام تراکنش استفاده از پیامک تایید تراکنش توسط متقاضی تراکنش می باشد که می تواند به شماره موبایلش ارسال شود درصورت تایید، تراکنش انجام شود
وقتی از سامانه مخابراتی استفاده میشه قابل ردیابی نیست ؟!!!!
چند روز پیش یکی زد بماشینم‌ از عقب تا پیاده شدم فراز کرد جوان کم سن سالی بود تعقیبش کردم چند خیابان ودر راراه تا پلیس راهرو میدیدم بوق واشاره ک بگیرینش که نشد بعد گوشه ای وایسادم وبه پلیس ۱۱۰ زنگ زدم به کلی معطلی صحبت کرد و ماجرا را گفتم‌بعد اینک نمره ماشی دوتامن پرسید گفت بری دادگستری شکایت کنید باو گفتم زدن ودر رفتن در همه دنیا جرم سنگینی است ولی او قطع کرد بعدش دیدم برم شکایت از هزینه تعمیر ماشین بیشتر می‌شود ووقت تلف کردن آن و اثبات آن ووووووووو
جالبه بدونید اکثر شهرستان ها مسولان اصلا نگاه نمیکنه موضوع چیه همونی که حسابش پل شده مجرم شناخته شده و میگه پولو برگردونید و اصلا اون شخص اصلی دستگیر نمیشه
بهتره اشاره ای به پایین بودن سواد فضای مجازی مردم هم بکنید. وقتی طرف گوشی 20میلیونی دستشه اما بجز چرخیدن تو اینستاگرام و وانساپ و تلگرام کار دیگه ای بلد نیست با اون گوشی بکنه مسلما اگر در فضای مجازی سرش کلاه نره در فضای حقیقی سرش کلاه میره.
همچنین هرکس بلد نیست از این فضا استفاده بکنه میتونه به دفاتر پیشخوان و کافی نت ها مراجعه کنه تا افراد ماهر برای ایشان این کار را انجام بدهند.
خیلی راحت و با یک پیامک تایید میشه این مشکل رو حل کرد. هرکاری میخوایم انجام بدیم ازما موبایل میخواد و بعدش یک پیامک میفرسته برای تایید اعتبار. حالا چطوری این کار توی شاپرک انجام نمیشه و منفعتش برای کیه، الله اعلم. خدا به همتون سلامتی بده که فقط میخواید خدمت کنید به این مردم. خدا رو شکککر...
یه سر به دادسرا و پلیس فتا بزنید حد اقل روزی 150 نفر و به چشم خودم دیدم
حساب منو دقیقا با تبلیغ حق اشتراک ۱۰۰۰ تومنی دیوار خالی کردن
جناب یکی از دوستان صمیمی من رو هک کردن و از طرف ایشون واسم لینکی فرستادن که هم https بود و هم با ادرس خود شاپرک اغاز میشه فقط ی دونه اسلش دقت نکردم که اونم رفته بود خط دوم ! ترکیب اینا واقعا خفن نیست ؟ نظر من اینه . رمز دوم یکبار مصرف از ۹۵ واجب شده اما بانکا و درگاه ها زیر بار نرفتن چون خرید کمی سخت تر میشه و درامدشون کم ! ازونجایی که مبلغ فیشینگ ها برای بانک هیچی نیست و مقصریکبار مصرف نشدنش هم خود بانکه . هزینه مالباخته رو قانون باید بر عهده بانک بزاره , این بهترین راه حله...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی