بازدید 10683
پیمانه اقتصادی؛

چین خرید نفت از ایران را افزایش داد/ فرار خودروسازی ژاپن از تعرفه‌ها/ کاهش قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی/ کاهش ۴۰۰ تومانی یورو در بازار تهران/ زنگنه: تولید نفت را سه روزه افزایش می‌دهیم

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس بازهم رکورد زد، بازار سهام ظرف یک هفته بدتر از سقوط ماه دسامبر سقوط خواهد کرد، طلای جهانی همچنان بالای ۱۵۳۰ دلار معامله می‌شود، قیمت نیم و ربع سکه رو به کاهش، سقوط، ترمز تولید جهانی هواپیما را کشید، اقتصاد هند با ضعیف‌ترین سه ماهه در پنج سال اخیر روبه رو می‌شود و مخالفت وزارت جهاد با نرخ یک هزار و ۲۵۰ تومانی هرکیلوگرم سبوس را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۰۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 28 August 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس بازهم رکورد زد، بازار سهام ظرف یک هفته بدتر از سقوط ماه دسامبر سقوط خواهد کرد، طلای جهانی همچنان بالای ۱۵۳۰ دلار معامله می‌شود، قیمت نیم و ربع سکه رو به کاهش، سقوط، ترمز تولید جهانی هواپیما را کشید، اقتصاد هند با ضعیف‌ترین سه ماهه در پنج سال اخیر روبه رو می‌شود و مخالفت وزارت جهاد با نرخ یک هزار و ۲۵۰ تومانی هرکیلوگرم سبوس را در بر دارد.

بورس بازهم رکورد زد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با افزایش ۳۵۹۸ واحدی معادل ۱.۳۱ درصد به رقم ۲۷۸ هزار و ۴۶۹ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس نیز شاخص کل با رشد ۵۰ واحدی به رقم ۳ هزار و ۷۰۴ واحد رسید. همجنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۹۶۷ واحدی معادل ۱.۳۱ درصد به رقم ۷۴ هزار و ۸۴۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۱۳۰ واحدی معادل ۱.۴۹ درصد، عدد ۷۷ هزار و ۶۸ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۷۵۶ واحدی معادل ۱.۴۹ درصد به رقم ۵۱ هزار و ۵۸۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۷۴۷ واحد افزایش معادل ۱.۱۹ درصد را رقم زد و به سطح ۳۱۷ هزار و ۹۲۹ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۷۷۳ واحد افزایش معادل ۱.۳۹ درصد به رقم ۲۰۲ هزار و ۶۲۳ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۶۶۰۳ واحد افزایش معادل ۱.۱۸ درصد همراه بود و عدد ۵۶۵ هزار و ۲۱۴ واحد را به نمایش گذاشت.

چین خرید نفت از ایران را افزایش داد/ فرار خودروسازی ژاپن از تعرفه‌ها/ کاهش قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی/ کاهش ۴۰۰ تومانی یورو در بازار تهران

بازار سهام ظرف یک هفته بدتر از سقوط ماه دسامبر سقوط خواهد کرد

سی‌ان‌بی‌سی:  تحلیلگر اقتصادی ارشد شرکت نامورا گفت: آیا سقوط سنگین سهام در سال گذشته را به خاطر دارید که طی آن بازارهای سهام با بدترین ماه دسامبر خود از بحران مالی بزرگ جهانی تا کنون، روبه رو شدند؟ چیزی بدتر از آن اتفاق می‌تواند ظرف چند روز آینده رخ دهد. استراتژیست اقتصاد کلان، ماساناری تاکادا، که پیشتر در این ماه، در مورد سقوط سنگین سهام طبق رویداد «لِمان»، هشدار داده بود، حالا که شرایط بازارهای جهانی هیچ نشانه‌ای از بهبود نشان نمی‌دهند، بیشتر به پیش‌بینی خود تاکید دارد. به همین دلیل او پیش‌بینی می‌کند که احتمالا سقوطی بزرگ در این هفته رخ خواهد داد. او می‌گوید: بازار سهام آمریکا با بزرگترین آزمون خود در سال جاری روبه رو خواهد شد. او ادامه داد: حرکات بازارها در دو هفته گذشته نشان‌دهنده شباهت بسیار بالایی بین وضعیت کنونی و وضعیت سال ۲۰۰۸ (بحران بزرگ مالی جهان) می‌باشد. در سال ۲۰۰۸ که برادران معروف لِمان بازداشت شدند، شاخص داوجونز بیش از ۳۳ درصد سقوط کرد. سقوط این شاخص باعث تشدید رکود بازارهای مالی و به وجود آمدن بحران بزرگ اقتصادی جهان شد. 

چین خرید نفت از ایران را افزایش داد

واردات نفت خام چین از ایران در ماه جولای به نسبت ماه گذشته 4.7 درصد افزایش یافته و به حدود 216 هزار بشکه در روز رسیده است. اداره گمرک چین، آمارهای خود را به متریک تن منتشر می‌کند و پایگاه خبری «اس‌اند پی گلوبال پلاتس» آن را به بشکه در روز تبدیل کرده است. صادرات نفت ایران به چین بر مبنای متریک تن، نسبت به ماه ژوئن 8.2 درصد افزایش یافته و به 926 هزار و 119 متریک تن رسیده است؛ اما نسبت به مدت مشابه پارسال 71.9 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این افزایش ماهانه در حالی صورت گرفته که آمریکا به معافیت‌های واردات نفت ایران در دوم ماه می پایان داد. این در حالی‌ است که آمریکا با صادرات 362 هزار و 364 بشکه نفت در روز هشتمین واردکننده نفت خام از چین است و میزان صادراتش به چین 45 درصد افزایش یافته که بالاترین رقم در 13 ماه گذشته به شمار می‌رود. از آگوست 2018 تاکنون نخستین بار است که آمریکا در میان 10 صادرکننده نخست نفت به چین قرار گرفته است. /فارس

طلای جهانی همچنان بالای ۱۵۳۰ دلار معامله می‌شود

رویترز: قیمت طلا روز سه شنبه به علت اینکه تاجران در انتظار شفافیت در مورد مسیر حرکت جنگ تجاری هستند، تقریبا ثابت ماند. هر اونس طلا با 3.36 دلار افزایش 1530.67 دلار فروخته شد. پیش از اینکه واشنگتن و پکن از احتمال توافق تجاری سخن بگویند و طلا اندکی از افزایش‌های خود را از دست بدهد، قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه به بالاترین رقم شش سال گذشته افزایش یافت و از 1550 دلار گذشت. طلا اغلب به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری در زمان بحران‌های سیاسی و مالی در نظر گرفته می‌شود.

قیمت نیم و ربع سکه رو به کاهش

روز گذشته، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل، ۳۰ هزار تومان کاهش داشت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) ۴ میلیون و ۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با کاهش ۲۰ هزار تومان به رقم ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۲۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است. هر سکه یک گرمی در بازار امروز، با افت ۲۰ هزار تومان، به قیمت ۹۲۰ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۰۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و ۷۶۲ هزار تومان رسید. حباب سکه تمام نیز با کاهش کم سابقه تقاضا و همچنین افت قیمت در بازار، پس از چهار سال کامل تخلیه شد و به صفر رسید. هرچند هنوز سکه‌های نیم، ربع و یک گرمی داراری حباب هستند که پیش بینی می‌شود در روز‌های آینده، حباب سکه‌های کوچک نیز تخلیه شود.

یورو ۴۰۰ تومان ارزان شد

در معاملات روز سه شنبه بهای دلار و یورو به عنوان ارز‌های پرطرفدار در بین معامله گران، با کاهش نسبی همراه بود. به نقل از اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است؛ نشان می‌دهد که هر اسکناس دلار آمریکا به قیمت ۱۱۰۵۰ تومان خریداری و با افت ۱۰۰ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۱۱۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد، هرچند این نرخ نسبت به ابتدای روز، ۱۰۰ تومان رشد داشت. هر اسکناس یورو نیز در سامانه سنا، به نرخ ۱۲۲۵۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۲۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که این رقم نسبت به روز دوشنبه، ۴۰۰ تومان ارزان‌تر شده است.  

سقوط، ترمز تولید جهانی هواپیما را کشید

سال گذشته برای بوئینگ، یکی از بزرگترین و فعال ترین غول‌های تکنولوژی در جهان سال بسیار جنجال‌برانگیز و بحران‌آفرینی بود چراکه به فاصله کمتر از شش ماه، دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس تنها دقایقی بعد از آغاز پرواز سقوط کردند که به موجب آن تمامی خدمه پروازی و مسافران آن جان باختند. بعد از حادثه ناگوار سقوط این دو فروند هواپیما تحقیقات بسیاری به منظور یافتن علت حادثه صورت گرفت که به نظر می‌رسد، تاکنون موفقیت آمیز نبوده است چراکه هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس هنوز مجوز پرواز را دریافت نکرده و در بالغ بر ۱۰۰ ایرلاین و فرودگاه بین‌المللی زمین‌گیر شده‌اند. به نقل از ایسنا، حالا به تازگی آمار و گزارش‌های منتشر شده در گاردین نشان می‌دهد، تولید جهانی هواپیما تحت‌ تأثیر توقف ساخت و تحویل بوئینگ ۷۳۷ در ژوئیه ۲۰۱۹ میلادی ۸۸ فروند گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد یک کاهش ۲۴ درصدی بوده است. 

فرار خودروسازی ژاپن از تعرفه‌ها

دنیای‌ اقتصاد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به‌ تازگی اعلام کرده است که کشورش بنا ندارد در کوتاه‌مدت تعرفه‌های تجاری بر خودروهای وارداتی از ژاپن اعمال کند. این در حالی است که دو غول اقتصادی جهان در حال مذاکرات ابتدایی برای نیل به یک توافق اولیه تجاری هستند. ترامپ در نشست خبری روز دوشنبه با امانوئل‌ مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا هنوز به‌ دنبال اعمال تعرفه بر خودروهای ژاپنی هست یا خیر، گفت: «در برهه کنونی چنین قصدی ندارم و اکنون شرایط برای انجام چنین اقدامی فراهم نیست.» ترامپ و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن روز یکشنبه از دستیابی به توافقی ابتدایی در زمینه اختلافات اساسی تجاری خبر دادند. بر این‌اساس ترامپ توانسته است در ازای بالا نبردن تعرفه‌های ۵/ ۲ درصدی آمریکا بر خودروهای وارداتی ژاپنی، در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی از این کشور امتیاز بگیرد. طی یک سال گذشته و با شعله‌ور شدن آتش جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن، خودروسازان با زیان‌های هنگفتی مواجه شده‌اند.
 

اقتصاد هند با ضعیف‌ترین سه ماهه در پنج سال اخیر روبه رو می‌شود

رویترز: طبق نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، اقتصاد هند به علت رشد اندک سرمایه‌گذاری و کاهش تقاضا در سه ماهه آوریل-ژوئن، با کندترین سرعت خود در پنج سال اخیر رشد خواهد کرد. این نگرانی‌های مشاهده شده در صورت‌جلسه‌های اجلاس ماه آگوست بانک مرکزی هند، که نشان می‌داد سیاست‌گذاران در مورد رشد اقتصادی ضعیف هشدار داده و بر کاهش نرخ بهره تأکید داشتند، تأیید می‌کند. میانگین نظرسنجی انجام شده نشان داد که در سه ماهه منتهی به ژوئن، اقتصاد هند با نرخ سالانه ۵.۷ درصد رشد خواهد کرد که اندکی از نرخ رشد ۵.۸ درصدی سه ماهه قبل، کمتر است. اما اقلیت بزرگی از اقتصاددانان (۴۰ درصد از ۶۵ نفر) پیش‌بینی کردند که اقتصاد هند در این سه ماهه ۵.۶ درصد یا کمتر، رشد خواهد کرد. داده‌های تولید ناخالص داخلی (رشد اقتصادی) هند، در ساعت ۱۵:۳۰ روز جمعه منتشر خواهد شد. در صورتی که این پیش‌بینی درست از آب دربیاید، این ضعیف‌ترین شروع در سه ماهه اول سال مالی، در هفت سال اخیر است. همچنین میانگین نظرسنجی نشان داد که پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی هند در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۲۰، علی‌رغم شروع ضعیف، به ۶.۵ درصد برسد. هرچند این نسبت به پیش‌بینی ۶.۸ درصدی ماه قبل و پیش‌بینی ۶.۹ درصدی بانک مرکزی هند، بسیار پایین‌تر است.

کاهش قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی

جدیدترین قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در بازار را در این خبر بخوانید. قیمت‌ها با کاهش همراه بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در دو هفته اخیر قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در بازار به طور میانگین حدود ۵۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان کاهش داشته است.

قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در بازار به شرح زیر است

زنگنه: تولید نفت را سه روزه افزایش می‌دهیم

 وزیر نفت گفت: در صورت لغو تحریم صادرات نفت ایران، تولید نفت را سه روزه به میزان پیش از تحریم‌ها برمی‌گردانیم. /ایرنا

مخالفت وزارت جهاد با نرخ یک هزار و ۲۵۰ تومانی هر کیلوگرم سبوس

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی با تعیین قیمت ۱۲۵۰ تومانی هرکیلوگرم سبوس توسط ستاد تنظیم بازار همچنان مخالف است. وی این موضوع را یکی از دغدغه‌های وزیر جهاد کشاورزی دانست و اضافه کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم جو یک هزار و ۳۵۰ تومان است؛ بنابراین، به منطقی نیست که قیمت سبوس یک هزار و  ۱۲۵۰ تومان باشد. مرتضی رضایی افزود: در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که نرخ سبوس ۹۰ درصد دانه جو و غلات باشد؛ این باعث می‌شود دامداران سبوس را از جیره غذایی دام‌هایشان حذف کنند که این امر به نفع تولید نیست.

اظهارات ترامپ قیمت نفت را بالا برد

قیمت نفت روز سه شنبه پس از این که رئیس جمهور آمریکا توافق تجاری با چین پیش بینی کرد و باعث شد، التهابات بازار اندکی فروکش کند، افزایش یافت.

بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۵ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۵۸ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه یک درصد کاهش قیمت داشت. بهای معاملات آتی نفت آمریکا ۳۰ سنت یا ۰.۶ درصد رشد کرد و به ۵۳ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه رسید، در حالی که روز دوشنبه برای چهارمین روز کاهش داشت و یک درصد نزول کرده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز دوشنبه گفت که بر این باور است، چین درباره تمایل برای رسیدن به یک توافق صادق است. از سوی دیگر، لیو هی، معاون نخست وزیر چین اظهار کرد چین تمایل داد این اختلاف از طریق مذاکرات آرام حل شود. اظهارات مذکور بازارهای جهانی را آرام کرد. جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: در حال حاضر بازارها تحت تأثیر اظهارات رئیس جمهور آمریکا قرار دارند و بازارهای مالی تحت تأثیر اظهارات وی تغییر جهت ناگهانی داشتند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
اقایان مدعی اندقیمت خودروهای داخلی کاهش پیداکرده
من شهریور۹۵ یک دستگاه وژو۲۰۶ صندوقدارخریدم قسطی با۲۰ میلیون پیش پرداخت جمع کل مبلغ پرداختی من بااقساطش شد ۴۰ میلیون تومان حالاهمان خودرو ۹۳ میلیون وپانصدهزارتومان هست !!!!!
واقعابااینگونه تبلیغات مردم راچی فرض کرده اند ؟!!!
پاسخ ها
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
شهریور ۹۵ دلار بود زیر ۴۰۰۰ تومان و الان که ارزان شده هست ۱۱۲۰۰ تومان تو خودت اقتصاد را چی فرض می کنی که انتظار داری با ۳ برابر شدن نرخ ارز کالاها گران نشوند
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
آقای رضا، شما احتمالا خودت تو خانواده خودرو سازی. بله اون موقع دلار زیر 4 تومن بود ولی این خورو سازها سالها اجازه ورود خورو با قیمت جهانی رو نمیدن به بهانه تولید ملی و حمایت از تولید ملی. حالا که این خورو تولید ملی هست چرا با دلار مقایسه میشه؟؟؟ چرا با اون میره بالا . ؟
خودرو کمتر هم خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
احتمالا بعد از سخنان روحانی و ترامپ دوباره قیمت میره بالا
پیشنهاد:
از دولت چین و روسیه بخواهید که با تبدیل نفت ایران به کالاهای دیگر و فروش آن به سایر کشور، خرید نفت از ایران را به چند برابر قبل برسانند تا هم ارزش افزوده برای خود رقم زنند و هم جلوی هژمونی آمریکا را بگيرند و هم از یکی از متحدین خود حمایت کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
منتظرپیشنهاد تو بودند
کشتی ادریان دریا کم کم داره داستان ۸۰ روز دور دنیا را به ذهن میاره. یادش بخیر در برجام در هر روز معادل نفت یک کشتی. ادریان صادرات داشتیم قدرش را ندانستیم
خبر رویترز در مورد درخواست ایران برای فروش هفتصد ازاری نفت در روز یعنی تمام امارهای انها در مورد نفت صادراتی ایران درست و اقای زنگنه هنوز میگویند امار فروش نفت را نمی گویم.
ایشان که میگفتند کاهش فروشی نداریم الان چگونه پس میفرمایند ۳ روز به قبل از تحریم ها می رسانیم؟؟؟؟؟؟
با چه زبانی باید گفت ؟ازدرآمد نفتی برای بودجه جاری کشور چشم بپوشید.نفت این طلای سیاه را به فراورده های نفتی و پتروشیمی تبدیل کرده سپس با ارزش افزوده چندین برابر صادر کنیم خام فروشی افتخار نیست !!!خام فروشی افتخار نیست!!! خام فروشی افتخار نیست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
من که هرچی گفتم تو گوششون فرو نرفت تو بگو بلکه گوش کردند
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
پس مواجب چندین میلیون نفر را که کارشان کوچکترین ارزشی در اقتصاد ملی ایجاد نمی کند از کجا بدهند؟
بورس امروز ۴۰۰۰ واحدفروریخت ولی بادستکاری جمعش کردند شمارابخدافقط به نمودارروند شاخص کل امروز نگاه کنیدتا خودتان ببینید معجزه عددسازی را !!!!
آخه ٥٠٠ تومن و يه ميليون تومن ميشه كاهش!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چقدر به مردم توهين ميكنيد!!؟؟؟؟
آره زنگنه جون تو راس میگی!!
دوست دارم آمریکای جنایت کار برای یک بار هم که شده به مدت یک سال کلیه تحریم های ایران را لغو کند تا مردم بهتر متوجه شوند که این همه تورم و بالا رفتن قیمت دلار به خاطر مسئولین است نه به خاطر تحریم ها
چینی ها تو مقابله با آمریکا از ما زرنگ تر هستند ما شعار می دهیم ولی اونها شعار نمی دهند و عمل می کنند
آقا خودرو ارزون شد راست میگی!!! زودباش پاشو بریم ثبت نام کنیم هورا خودرو ارزان شد!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر