بازدید 7633
۹

نقدینگی هر ثانیه ۱۴.۴ میلیون تومان رشد می‌کند!

در یک سال منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری، میزان نقدینگی ۴۴۹ هزار میلیارد تومان رشد کرده است. این نشان می‌دهد که در هر دقیقه میزان رشد نقدینگی ۸۶۶ میلیون تومان و در هر ثانیه ۱۴ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان بوده است.
کد خبر: ۹۲۰۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ 26 August 2019
تابناک اقتصادیدر یک سال منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری، میزان نقدینگی ۴۴۹ هزار میلیارد تومان رشد کرده است. این نشان می‌دهد که در هر دقیقه میزان رشد نقدینگی ۸۶۶ میلیون تومان و در هر ثانیه ۱۴ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، رشد نقدینگی در سال‌های اخیر باعث شد تا رهبر انقلاب در دو دیداری که با اعضای هیات دولت در سال گذشته داشتند در مورد این رشد، هشدار‌هایی را بدهند. به عنوان نمونه در دیدار اعضای هیات دولت با رهبر انقلاب در مورخه ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۷ ایشان فرمودند: این نقدینگی نعمت بزرگی بود، الان یک بلای بزرگی است، واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است.  این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق العاده‌ای است، هم رقمش خیلی بالا است، هم رشدش زیاد است، ۱۵۰۰ هزار میلیارد یک چیز افسانه‌ای است.  یا رهبر انقلاب در دیدار دوم خود با اعضای هیات دولت در مورخه ۷ شهریور ماه ۱۳۹۷ با تأکید بر امکان مهار نقدینگی، افزودند: نقدینگی سرگردان به هر سو که برود (سکه، ارز، مسکن یا هر زمینه‌ی دیگر) ویرانگر خواهد بود و باید مجموعه‌ای تمام وقت، فعال و جهادی مسئول کنترل و مدیریت آن شود.

علیرغم این صحبت‌های رهبری گویا نقدینگی در اقتصاد کشور همچنان در حال رشد می‌باشد و به تازگی فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد آمار جدیدی را از میزان نقدینگی در دو ماهه اول سال جاری ارائه نموده اند.
 
وی در مورخه ۲ شهریورماه ۱۳۹۸ در حالی که در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین شرکت کرده بود گفت: حجم نقدینگی به ۲ هزار هزار میلیارد تومان رسیده و رشد نقدینگی در دو ماه امسال ۲۵ درصد بوده است.

اما تا چه میزان می‌توان به این آمار‌های ارائه شده وزیر اقتصاد در مورد نقدینگی و رشد آن اعتماد کرد؟

برای بررسی صحت این آمار‌ها باید نگاهی داشته باشیم به آمار نقدینگی در اسفند ماه سال گذشته که توسط بانک مرکزی منتشر شده است. گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که میزان نقدینگی در اسفندماه سال گذشته حدود ۱۸۸۳ هزار میلیارد تومان بوده است. حالا اگر فرض بگیریم در دو ماه ابتدایی سال جاری رشد نقدینگی به گفته وزیر اقتصاد ۲۵ درصد بوده باشد، باید این حجم نقدینگی به حدود ۲۳۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده باشد و این در حالی است که فرهاد دژپسند این رقم را ۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

به نظر می‌رسد مقصود وزیر اقتصاد میزان رشد نقدینگی در یک سال گذشته بوده است، چون بر اساس گزارش‌های ارائه شده بانک مرکزی میزان نقدینگی در اردیبهشت ماه سال گذشته حدود ۱۵۵۱ هزار میلیارد تومان بوده است. اگر این میزان نقدینگی ۲۵ درصد رشد پیدا کند به رقم ۱۹۳۹ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که نزدیک رقم اعلامی وزیر اقتصاد می‌باشد.

به هر صورت این اشتباه در اعلام میزان رشد نقدینگی از سوی وزیر اقتصاد احتمالا به این دلیل است که بانک مرکزی در انتشار گزارش‌های جدید پیرامون بخش پولی و بانکی تعلل می‌کند. آخرین آمار پیرامون نقدینگی مربوط به اسفندماه سال گذشته می‌باشد که در ۱۶ تیرماه سال جاری منتشر شده است. در این تاریخ بانک مرکزی بعد از گذشت ۵ ماه از آخرین اعلام آمار‌های بخش پولی و بانکی، آمار‌های مربوط به دی، بهمن و اسفند ۹۷ را منتشر کرد. حالا با گذشت ۵ ماه از سال هنوز بانک مرکزی گزارش‌های ماهانه مربوط به اقتصاد در سال جاری را منتشر نکرده است.

نقدینگی هر ثانیه ۱۴.۴ میلیون تومان رشد می‌کند!



از سوی دیگر افزایش نقدینگی به رقم ۲ هزار میلیارد تومان بیانگر آن است که در یک سال منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری، میزان نقدینگی ۴۴۹ هزار میلیارد تومان رشد کرده است؛ بنابراین نقدینگی طی این مدت، ماهانه ۳۷ هزار و ۴۱۶ میلیارد تومان و روزانه یک هزار و ۲۴۷ میلیارد تومان رشد کرده است. حال با محاسبه مقاطع زمانی کوتاه‌تر رشد نقدینگی بیشتر خودنمایی می‌کند. با این حساب در هر ساعت نقدینگی ۵۱ میلیارد و ۹۶۸ میلیون تومان، در هر دقیقه ۸۶۶ میلیون تومان و در هر ثانیه ۱۴ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان افزایش یافته است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
بانکها باعث 80 درصد گرفتاریهای مردمند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
راهکار مهار نقدینگی ؟
لطفآ برای من چون سواد چندانی ندارم توضیح بدین که متوجه بشم, منظور از رشد نقدینگی به زبان ساده چیه, ضررش برای مردم چیه و از همه مهمتر چطور بوجود میاد و چرا ممکنه که صورت رشد ان به این بالایی باشه؟
پس مسوولین چه می کنند؟
مردم که ضراب خانه ندارند وپول هم چاپ نمی کنند ... دولت پول بدون پشتوانه وکاغذ رنگی تولید وبه بازار می فرستند وارزش ریال را پائین می اورد ،واخر سر این روند غلط موجب فروپاشی نظام اقتصادی خواهد شد .
تورو بخدا سود بانکی را بیاورید پایین،سود بانکی عامل اصلی نقدینگی میباشد
خدا به داد مان برسد.سود بانکها را که کم کردید.دلار را که انچنان کردید.طلا و سکه را فلان کردید....این بانکها هستند که با پول زیاد با اقتصاد بازی میکنند
گرانی ،و تورم هم بهمین نسبت افزایش پیدا میکند ؟،،
اوايل دوره رييس جمهور قبلي اقاي احمدي نژاد كه دلار حدود 1000تومن بود من دقيق يك ميليون دلار داشتم بعد از حدود 13سال كه پولم در بانك بود و هرسال هم شديد كار ميكردم و پس انداز الان بجاي پيشرفت در زندگي و جند برابر شدن پولم بزور بتوان گفت 330هزار دلار دارم كه شايد بتوانم يه اپارتمان 100 متري در جاي مناسبي بخرم!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی