بازدید 5927

تربیت پزشک متخصص مانند کاشتن درخت گردو است!

کد خبر: ۹۲۰۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 26 August 2019

یک پزشک در کردستان معتقد است: در پی توزیع نشدن مناسب و درست امکانات، پزشکان نیز درست توزیع نخواهند شد و آنها بعد از اتمام طرح خود، محل خدمت را ترک خواهند کرد و مطمئنا برای پیشرفت خانواده خود به پایتخت و یا خارج از کشور نقل مکان می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، علیرضا قبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به توزیع ناعادلانه پزشکان، اظهار کرد: ما انتظار داریم که یک توزیع متقارن و متواضعی برای خدمات دهی پزشکان صورت گیرد تا آن ها بتوانند برای ارائه خدمات خود از حداقل امکانات برخوردار باشند.

وی، نبود امکانات مناسب را یکی از دلایل اصلی رغبت نداشتن برای فعالیت در استان‌های همچون کردستان، بوشهر و ببرجند دانست و افزود: در این راستا بیشتر پزشکان بعد از اتمام طرح در این استان ها باقی نمی مانند و شهرهای بزرگ را به دلیل داشتن امکانات لازم برای ارائه خدمات خود انتخاب می کنند.

این متخصص داخلی در کردستان افزود: معتقدم سیاست‌های کلی وزارت بهداشت، بخشی از سیاست کلی مملکت است و ما نمی‌توانیم بگوییم که فقط باید وزارت بهداشت کارش را درست انجام دهد و بقیه اینگونه عمل نکنند، چرا که این قوانین بهم پیوسته است.

قبادی بیان کرد: پزشکی که در سن ۴۰ سالگی مدرک فوق تخصصش را کسب کرده انتظار دارد که فرزندش در بهترین مدرسه کشور ادامه تحصیل بدهد، بر همین اساس نبود کتابخانه، اینترنت و امکانات رفاهی از جمله عواملی است که موجب می شود پزشکان شهرستان‌های کوچک را رها کنند.

وی افزود: برخی پزشکان با وجود کمبود امکانات، به دلیل بومی بودن و حضور در کنار خانواده در شهرهای کوچک خود مانده و به مردم خدمت می کنند.

این متخصص داخلی در کردستان، عنوان کرد: بدون تردید کمبود امکانات در استان هایی همچون کردستان، خواه یا ناخواه موجب می شود که پزشکان متخصص، بعد از اتمام طرح خود این استان را ترک کنند، لذا دانشگاه علوم پزشکی استان باید شرایط مناسب را برای حفظ این پزشکان فراهم کند.

وی با بیان اینکه تعداد پزشکان فوق تخصص کم است، اما همین تعداد بهتر از داشتن پزشکان بی‌سواد است ادامه داد: این عوامل نباید موجب شود که دانشگاه‌های علوم پزشکی هر داوطلبی را برای دانشجوی پزشکی پذیرش کند چرا که هدف ما این است که مشکلی حل شود نه اینکه دو برابر شود.

قبادی گفت: برخی از دانشجویان که با شهریه‌های هنگفت در دانشگاه علوم پزشکی پذیرش می‌شوند و دانشگاه نیز برای کسب درآمد، آنها را قبول می کند در آینده آقای و خانم دکترهایی هستند که به درستی بیمار را درمان نمی‌کنند و با نسخه‌های اشتباه، عوارضی را برای بیمار ایجاد می کنند که چندین برابر شهریه خود، به دولت ضرر می‌رسانند.

وی افزود: در این راستا به دلیل کیفیت نداشتن کار برخی از پزشکان، مریض با مراجعه کردن به چندین پزشک متاسفانه درمان نمی شود و این جاست که دولت به جای حق بیمه به یک پزشک، باید به چندین پزشک بیمه پرداخت ‌کند و این‌ حاصل دانشگاهی است که به راحتی این دانشجویان را پذیرش کرده است.

این متخصص داخلی در کردستان، تاکید کرد: نباید کیفیت، فدای کمیت شود و به دلیل تعداد کم پزشکان فوق تخصص، دانشجوی اضافی را پذیرش کرد چرا که پزشک اضافی، مشکل را حل نخواهد کرد، اگر همین پزشکان هم بتوانند با معالجه درست و کمترین تداخل دارویی خدمت کنند، کفایت می‌کند.

قبادی در ادامه تصریح کرد: وقتی تظاهر داریم که پزشک فوق تخصص در استان کم است نباید این موضوع را ساده گرفت چرا که تربیت دانشجوی فوق تخصص، سالها زمان می‌برد و مانند کاشتن درخت گردو است نه گندم.

وی خاطرنشان کرد: طرح تحول سلامت که از کشورهای توسعه یافته گرفته شده بود در ایران با شکست مواجه شد، چرا که پزشکان و مردم آمادگی چنین طرحی را نداشتند.

وی ادامه داد: در این طرح برخی از بیماران به دلیل کم بودن هزینه ویزیت در هفته چندین بار به مراکز خدمات دولتی مراجعه می‌کردند و با نسخه‌های متفاوت تداخل دارویی به وجود می‌آمد و همچنین برخی از پزشکان نیز به خاطر منافع خود بیمارانی را در بیمارستان بستری می‌کردند که اصلا نیازی به ماندن در بیمارستان نداشتند.

این متخصص داخلی در کردستان، پزشکان را مظلوم‌ترین قشر جامعه دانست و گفت: پزشکان برای ادامه تحصیل و طرح در بیمارستان‌ها از اوقات فراغات، مهمانی، مسافرت و حضور در کنار خانواده خود گذشت کرده و همیشه در بیمارستان ها و خدمات درمانی‌ها در حال ویزیت و معالجه بیماران هستند و متاسفانه مطالبات و حق آنها را خیلی دیر پرداخت می‌کنند و با این شرایط فعلی اقتصادی کشور، حق پرداختی سال گذشته آنها امسال نصف شده، آیا نباید این قشر را محترم شمرد و گرامی دانست.

هومن قصری، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به خبرنگار ایسنا گفته، توزیع متخصص در بیمارستان‌ها بر اساس شاخص‌هایی نظیر تعداد تخت بیمارستان، جمعیت شهرستان، دسترسی به شهرستان‌های همجوار و مرکز استان و سایر مراکز استانها، سطح بندی خدمات بیمارستانی و تجهیزات موجود در آن بیمارستان است.

وی افزود: به عنوان مثال شهرستانی همچون مریوان به دلیل دوری از مرکز و عدم همجواری با شهرستانهای بزرگ دیگر، تمام پزشکان متخصص‌ لازم را دارا بوده و خود، معین شهرستان سروآباد نیز است به علاوه شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز در جذب و ماندگاری متخصصین در شهرستان های استان نیز دخیل است.

وی بیان کرد: متخصصین توسط مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت صرفا برای آموزش دستیاران تخصصی و کار درمانی در مراکز آموزشی و درمانی معرفی می‌شوند و تا تامین نیازهای آموزشی در مراکز فوق تخصصی مرکز استان به کار مشغول هستند.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، خاطرنشان کرد: خروجی فارغ التحصیلی افراد فوق تخصص و متخصص در کشور محدود است؛ در حال حاضر بیش از هزار بیمارستان عمومی، تخصصی و فوق تخصصی در کشور در حال فعالیت است و در سنندج نیز در برخی از رشته‌های فوق تخصصی فقط یک نفر حضور دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۲
استاد گرامی افرادی که به قول شما با پولهای هنگفت پذیرش میشوند در دانش ،زیاد هم با تراز اولی ها فاصله ندارند و بیسواد نیستند آن طور که حضرتعالی میفرمائید .استاد وقتی 100 نفر پشت در اتاق دکتر منتظرند و دکتر بجای 20 دقیقه در دو دقیقه نسخه را نوشته و بیمار را بدون شنیدن شرح حال درست وی و معاینه دقیق مرخص میکند یعنی پزشک کمه و عدم معاینه و شنیدن شرح حال دقیق احتمال اشتباه پزشک را خیلی خیلی بالا میبرد بعد هم وقتی سرانه پزشک در کشور ما 1 چهارم کشورهای پیشرفته و یک سوم کشورهای جنگ زده ای مانند فلسطین ،سوریه و یمن است چرا باید خودمان را فریب دهیم و ادعا کنیم پزشک کم نداریم یک سوم پزشکان ما با سهمیه پذیرش می شوند آیا آنان خیلی باسوادند ؟ چر نباید تعداد بیشتری پذیرش گردند ؟ باید مدت زمان تعهد شده برای خدمت در مناطق محروم حداقل 20 یا 30 سال باشد هر کس قبول نکرد باید رد شود و نفر بعدی پذیرش گردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
کاملا موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
دوست عزیز تعهد ۳۰ ساله که اسمش تعهد نیست دیگه..اسمش تبعید مادام العمره..۳۲_۳۳ سالگی تخصص بگیره و تا ۶۰_۷۰سالگی تعهد بده؟؟؟؟؟
" نباید کیفیت، فدای کمیت شود و به دلیل تعداد کم پزشکان فوق تخصص، دانشجوی اضافی را پذیرش کرد چرا که پزشک اضافی، مشکل را حل نخواهد کرد، اگر همین پزشکان هم بتوانند با معالجه درست و کمترین تداخل دارویی خدمت کنند، کفایت می‌کند."

عجب توجیهات غیر منطقی و... همون هایی که اضافه تر پذیرش میشن قطعا با آزمون و رتبه نستا قابل قبول پذیرفته میشن.
میخوان مثل همیشه مافیای کثیفی درست کنن و درامدنجومی شان کم نشود و سرمایه شون ببرن مسافرتهای خارجه و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
با جمله آخرتون صددر صد موافقم
شايد تربيت پزشك متخصص مانند كاشت درخت گردو باشد ولي بالا رفتن از درخت گردو ايراني براي رسيدن به ميوه مساوي با مرگ است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
بابا ایرانی ها در هنر نوشتاری هم برای خودشون صاحب سبک هستن.
ای ول خوب مثال زدین.
برخی پزشکای بی وجدان دقیقا مرگ سخت فرزندان یا بستگان و یا خودشون بدلیل ظلم هایی که به مردم کردن دارن میبینن
بمیرم برای مظلومیت شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
بمیر
به شهراهای بزرگتر بله ولی بعید میدونم بتونن برن خارج از کشور چون تو خارج پزشکای ایرانیو زیاد قبول ندارن! ضمنا کجا بهتر از ایران برا پزشکان!
یه زمانی پزشکها جایگاه رفیعی از لحاظ معنویت داشتن اما الان !!! برادرم داشت درد می کشید و می بایست سریع عمل کیسه صفرا می کرد اما پزشک جراح بیمارستان درخواست مبلغ 5 میلیون تومان فقط نقد داشت و قبول نمیکرد که واسش کارت به کارت کنم گفتم بابا بانکها الان بسته ن فردا که باز شد واست نقد میارم گفت اشکال نداره بزارید فردا عملش میکنم بهش گفتم دکتر ترا بخدا برادرم داره از درد میمیره انگار نه انگار خیلی راحت گفت اگه به فکرشی برو پولو جور کن به هزار جا رو زدم تا پولو جور کردم ولی خدا از همه دکترهایی که از ضعف و ناتوانی مردم سوء استفاده میکنن و پول جدا میگیرن نگذره حرومشون ایشالا خرج دوا و درمونشون بشه شرافت هم خوب چیزیه
زمانی هندوها در روستاها خدمت میکردند الان همان هندوها به ریشمان میخندند...
پزشکان هم از مواهب و امکانات این مملکت بهره گرفتند و درس خواندند و دکتر شدند و دستمزد خود را می گیرند مانند دیگر اشخاص این جامعه پس هیچ منتی بر این مردم ندارند زجمت کشیدید مزدشو می گیرید چرا فکر می کنید یک سرو گردن از بقیه بالاترید و باد بع غبغب می اندازید و هر جوری دلتان میخواهد با مردم رنجور و درد مند رفتار می کنید
توزيع متقارن و متوازن ! نه متواضع !!!!!
خواهشا به مردم آدرس غلط ندهید. پزشک در صورتی که همه دوره ها را پشت سر هم طی کند در ۳۰ سالگی تخصص گرفته.
ضمنا وقتی تعداد پزشک منتطقی شود مانند مهندسان همه جا حاضر هستند مشغول خدمت به مردم شوند.

وقتی تعداد پزشک بسیار کم است مسلم است که برای مردم و دولت ناز می کنند.
سلام.مشکل عدم تمایل به کار در مناطق محروم کمی پرداختی هاست.برای نمونه من متخصص اورژانس شاغل در خوزستان اگر امروز کار کنم بعد از ده ماه حقوق خود را دریافت می کنم.تازه جهت خدمات انجام شده بیمه ها درصد بزرگی را باطل می کنند و بخش دیگری از درامد را دانشگاه بابت طرح پلکان کسر می کند در مرحله اخر مالیات بر درامد نیز از باقیمانده حقوق کسر می شود.نتیجه اخلاقی اینکه بعلت مسایل مدیریتی، پزشکان رغبتی به ماندن در مناطق محروم ندارند
پزشک عمومی مانند کسی است که در رشته دیگر فوق لیسانس دارد
فوق تخصص هم مانند کسی است که دکترای یک رشته را گرفته و مشغول کار است اصلا بحث درآمدها را نمی کنم اما اگر من مهندس یا استاد دانشگاه در رشته شیمی یا فیزیک یا برق و ..... می توانیم برویم عسلویه کار کنیم یا در فلان دانشگاه منطقه ی محروم خوب جناب پزشک متخصص هم می تواند
ما با همین درآمد چندغازمان نسبت به آقایان پزشک فکر نمی کنیم بچه خوب درس نخواند نهایت خودمان در خانه با او سر وکله می زنیم فرزندمان هم دانشگاه خوب می رود خیلی وسواسی باشیم همسر و بچه در شهر بزرگتر می مانند ما در شهر کوچک کار می کنیم اتفاقی هم نمی افتد آسمان به زمین نمی آید والا!
البته آن قسمت سر و کله زدن با بچه را آقای پزشک حق دارد چون آن ها آنقدر بنده و عبید پول درآوردن می شوند که حتی وقت ندارند به همراه فرزندان به مسافرت بروند چه برسد به این که به امور درسی آن ها نظارت کنند!
لطفا پزشک تربیت کنید خودتان و مردم را گول نزنید به این مافیا پایان دهید مردم ساعتها پشت در اتاق معاینه منتظر میمانند تا بجای 20 دقیقه دکتر دو دققیه آنان را ببیند و از بس مریض زیاد است دکتر در کمتر از 2 دقیقه نسخه ای مینویسد مریض سردرگم است چون اساسا مشکلش را درست و حسابی به دکتر نگفته ، پس دکتر بر چه اساسی این نسخه را نوشته است ؟ به اورژانس میروی در یک شهرستان یک اورژانس وجود دارد در قالب یک بیمارستان . نفر 80 هستی ساعتها در راهروی اورژانس منتظر میمانی فقط یک پزشک عمومی حاضر هست با دهها بیمار بستری و مراجعین تصادفی و حوادث و .. و 80 نفر در صف ،پشت در اتاق معاینه . دکتر گاهی مریض میبیند گاهی به تصادفی ها رسیدگی می کند ساعتها طول میکشد تا نوبت به تو برسد دکتر کاملا خسته است وارد اتاق معاینه میشوی همزمان یکی عکس آورده یکی آزمایش آورده دکتر خسته اصلا هواسش نیست تو چه میگوئی ،در یکی دو دقیقه نسخه ای مینویسد و تو میروی خوب هم نمی شوی چون اساسا دکتر نمی دانست چه دردت هست فرصت نشد به او بگوئی تو ناراحتی و دکتر صدها ملیون پول میگیرد و ... لطفا خودتان را و مردم را فریب ندهید دکتر تربیت کنید ... همه جا همینطوریه اکثریت پزشکان متخصص و فوق تخصص عملا وقتی برای دیدن مریض ندارند آنقدر که مراجعه کننده زیاد است در حالی که حرفه پزشکی خیلی کار حساسیه نباید دکتر خسته باشه نباید کلافه باشه ولی این همه مریض دکترها را خسته و کلافه میکند یک پزشک متخصص یا باید برای مریض و دریافت شرح حال او و معاینه 20 دقیقه وقت بگذارد یا باید به اندازه 2 دقیقه یعنی یک دهم حقش از مریض پول بگیرد مردم این پول را به زحمت در می آورند لطفا برای 2 دقیقه پول 20 دقیقه را از مردم نگیرید مردم باید یاد بگیرند به اندازه پولی که میدهند از دکتر وقت بگیرند
باور کنید اگر ده سال فقط ده سال به تمام واحدهای دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی و پیام نور و پردیس بین الملل اجازه جذب دانشجوی طب بدن تمام مشکلات قمپز در کردن الکی و پولهای ناحقی که نصیب پزشکان میشه از بین خواهد رفت،
در تمام دنیا پزشکی یه رشته عادیه و مثل سایر مشاغل حقوق میگیره و این باعث شده در جایی مثل آلمان هر کسی صرفا به پزشکی علاقه داره بدون کنکور ثبت نام میکنه.
پس بگو چرا گردو گران شدإأأأأأأأأأأأأأ
این طرح باید طرح تحول جیب پزشکان نام گذاری میشد نه تحول سلامت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی