بازدید 4109

رژیم صهیونیستی عامل اصلی منازعه‌های منطقه

کد خبر: ۹۱۹۲۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۱ 21 August 2019

بشار جعفری گفت: عامل اصلی منازعه‌ها در این منطقه، اشغالگری اسرائیل در اراضی عربی از جمله جولان اشغالی سوریه است

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه،‎ نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با عنوان "چالش‌های صلح و امنیت در خاورمیانه" گفت: منطقه خاورمیانه به دلیل غلبه منافع تنگ نظرانه و غیراخلاقی کشور‌های استعماری، شاهد حوداث هولناک و تراژدی‌های بسیاری است.

بشار جعفری افزود: بار دیگر تأکید می‌کنیم نگاه عینی به تحولات منطقه خاورمیانه باید از این نکته سرچشمه بگیرد که عامل اصلی منازعه‌ها در این منطقه، اشغالگری "اسرائیل" در اراضی عربی از جمله جولان اشغالی سوریه است.

جعفری تصریح کرد: احترام به اصول والای بین المللی اقتضا می‌کند آمریکا و نیرو‌های اشغالگر ترکیه به حضور غیرقانونی خود در خاک سوریه پایان دهند. ترکیه اشغالگر، شماری از گروه‌های تروریستی را وارد خاک سوریه کرده و تجهیزات نظامی خود را برای حمایت از سازمان‌های تروریستی به داخل خاک سوریه اعزام کرده است.

وی تأکید کرد: بحران سازی در منطقه خلیج فارس و تلاش برای شعله ور ساختن جنگ‌های جدید در منطقه را که هدفش سرگرم کردن ملت‌های منطقه و جلوگیری از پایان دادن به اشغالگری‌های اسرائیل است، محکوم می‌کنیم.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد آنکه در ارتباط میان رخداد‌های خاورمیانه و تلاش‌ها برای تقویت و تداوم اشغالگری اسرائیل در اراضی عربی تردید دارد متوهم یا ساده لوح است.

بشار الجعفری گفت: به روال عادت و چنانچه در جلسات گذشته شاهد بودیم برخی کشور‌های عضو این شورا، سعی کردند مناقشه را از مسیرش، یعنی شناسایی موانع موجود در برابر امنیت و صلح خاورمیانه به عنوان شرط حل ریشه‌ای مشکلات منحرف سازند؛ یعنی سعی کردند جستجو‌ها درباره دلایل بر آمده از اشغالگری، اقدامات عدوانی، مداخله‌های ویرانگر خارجی در امور کشور‌های منطقه از جمله تلاش برای براندازی و سرمایه گذاری در حوزه تروریسم را با مشکل مواجه سازند. بحران‌ها را طولانی‌تر کنند و منطقه را با درگیری‌های خونینی مواجه سازند، جنگی که بتواند سرمایه‌های منطقه را به باد دهد و امنیت ملتش را از میان بردارد.

وی در ادامه افزود جناب آقای رئیس منطقه خاورمیانه از اوایل قرن بیستم تا به امروز به دلیل آنکه برخی از کشور‌های استعماری منافع تنگ نظرانه و طمع ورزانه خود را بر ارزش‌های قانونی، عدالت، اخلاق و صلح ترجیح داده اند شاهد مصائبی بوده است در نتیجه موفقیت در تعامل با چالش‌هایی که در منطقه دیده می‌شود نیازمند آن است تا قوانین بین الملل و مفاد منشور ملل متحد در صدر توجهات قرار بگیرد و از تلاش‌ها برای مخدوش جلوه دادن منشور ملل و بازی با مفاد آن پرهیز گردد. چالش‌های که خاورمیانه شاهد است بخش اعظمی از ساز وکار‌های سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل متحد را به خود مشغول داشته است. اگر چه این چالش ها، در بعد منطقه‌ای است، اما دنیا را به خود مشغول کرده است در نتیجه حل جدی و قانونی این چالش‌ها تنها تامین کننده منافع منطقه‌ای نیست بلکه به سود تمامی جهان خواهد بود به همین منظور هیئت نمایندگی کشورم به موارد زیر تاکید می‌کند:

۱ - هر نگرش موضوعی به اسباب تنش در خاورمیانه باید ناشی از اعتراف به این واقعیت باشد که دلیل اصلی این اختلافات و درگیری‌ها و ایجاد موانع در مسیر صلح و ثبات، همواره اشغالگری اسرائیل در اراضی عربی از جمله بلندی‌های اشغالی جولان سوریه بوده است.

این مشکلات بر خلاف برخی تبلیغات که هدف آن‌ها ایجاد شکاف میان کشور‌های منطقه، تجدید نظر در مرز‌های منطقه و آسیب رساندن به توانمندی ملل منطقه در برابر اسرائیل است، ریشه در عوامل جعلی، چون عوامل دینی، نژادی و مذهبی ندارد.

ترغیب ساز و کار‌های لازم برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت، مرتبط با درگیری‌های عربی- اسرائیلی، موجب تداوم اشغالگری و فراهم کردن شرایط برای اشغالگران جهت تداوم جنایت علیه شهروندان ما در اراضی اشغالی عربی شده است. دولت آمریکا نیز در این زمینه به مشوقی برای اسرائیل تبدیل شده است تا این رژیم به شانه خالی کردن تعهداتی که به موجب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، بدان ملزم شده است ادامه دهد. این کار در قالب اقدام رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، ادعای حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های اشغالی جولان و تلاش برای تحمیل معامله مشکوک (معامله قرن) که به منزله جنایت عصر شمرده می‌شود، خود را نشان داده است. چنانچه این کشور نیکولای ملادینوف هماهنگ کننده ویژه خاورمیانه را به شانه خالی کردن از وظایفش تشویق می‌کند و ما بار‌ها در این زمینه هشدار داده ایم. هر کسی که در این مسئله که هر آنچه در منطقه ما رخ داده یا رخ می‌دهد با تلاش برای تقویت و تداوم اشغالگری اسرائیل در اراضی عربی ارتباط دارد، تردید می‌کند یا متوهم یا گیج و یا ساده لوح است.

۲- سازمان ملل متحد بر اساس اصولی، چون مساوات کشور‌ها در حق حاکمیت، مداخله نکردن در امور داخلی دیگران، استفاده نکردن از زور و پرهیز از تهدید به استفاده از زور شکل گرفته است. احترام به این اصول مترقی نیازمند شرایطی است، الزام آمریکا و هم پیمانانش از جمله نیرو‌های اشغالگر ترکیه به پایان دادن حضور نظامی غیر قانونی در سوریه، توقف اقدامات عدوانی در حمایت از تروریسم، توقف پشتیبانی از جنایات تروریست‌ها علیه مردم سوریه، علیه تاسیسات مدنی و زیرساخت‌ها از جمله این شرایط است. شاهدید که نظام رجب طیب اردوغان مزدوران و تروریست‌ها اعم از ازبک، تاجیک، قفقازی، ایگور، ترک، و افرادی از اروپا و عرب را از مرز مشترک با سوریه وارد ادلب کرده است تا بتواند به گروه تروریستی جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی مرتبط با جبهه النصره یاری کند. این کشور همچنین تجهیزات نظامی و مهمات را با هدف حمایت از این گروه‌ها وارد سوریه کرده است. در این شرایط همدستی دیگران با ترکیه به حدی رسید که از این بیگانگان به عنوان گروه‌های مسلح مخالف میانه روی دولت سوریه یاد می‌کنند.

۳- پایان دادن فوری و بدون شرط به تدابیر تحمیلی یک جانبه، که بار‌ها سازمان ملل متحد آن‌ها را غیر قانونی خوانده است، تدابیری که تبعات فاجعه باری برای ملت‌های منطقه و علیه دستاورد‌های بخش توسعه در کشور‌های منطقه به دنبال دارد و موجب می‌شود شهروندان از کشور خود وادار به مهاجرت شوند و در قالب مهاجر یا پناهنده به کشور دیگر سفر کنند. این تدابیر قهری نوعی تروریسم اقتصادی و در تکمیل تروریسمی است که در قالب گروه‌های تروریستی عرضه شده است چنانچه تعبیری از نفاق موجود برای گرسنگی دادن مردم و محروم کردن آنان از ساده‌ترین نیاز‌های زندگی است. این اهداف با طرح ادعاهایی، چون تلاش برای تامین منافع مردم سوریه و تحقق اهداف توسعه ۲۰۳۰ به بهانه عقب نماندن هیچ یک از طرف‌ها از کاروان توسعه، به اجگرا گذاشته شده است.

۴ - مقابله قاطع با تهدید زرادخانه تسلیحات کشتار جمعی اسرائیل علیه امنیت و آرامش مردم منطقه، الزام اسرائیل برای پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح هسته ای، بر اساس قطعنامه ۴۸۷ شورای امنیت مصوب ۱۹۸۱، گنجاندن تمامی تاسیسات و فعالیت‌های مرتبط در اسرائیل به سازوکار نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی. در همین زمینه بار دیگر بر توجه به طرح سوریه برای ایجاد خاورمیانه عاری از همه نوع سلاح کشتار جمعی و در صدر آن‌ها سلاح هسته‌ای تاکید می‌کنیم، این طرحی است که کشور من در سال ۲۰۰۳ و در زمان عضویتش در شورای امنیت ارائه کرده بود.

وی همچنین خاطر نشان کرد در باره اوضاع منطقه خلیج (فارس) کشور من سیاست‌هایی را که با هدف خلق تنش و شعله ور کردن جنگ‌های جدید در منطقه، با هدف منحرف کردن مردم از قضایای اساسی، چون پایان اشغالگری اسرائیل، مقابله با سلطه طلبی‌ها و غارت سرمایه‌های منطقه انجام می‌شود محکوم می‌کند. شکست برای جلوگیری از چنین سیاست هایی، به شعله ور شدن جنگ جدید منجر می‌شود که مردم منطقه هیزم آتش آن خواهند بود. آثار فاجعه بار این جنگ نیز تنها برای منطقه خاورمیانه نخواهد بود.

بشار الجعفری همچین افزود در پایان می‌گویم زمان آن رسیده است که مردم منطقه ما نیز مثل دیگر مردم جهان در امنیت، رفاه و آرامش زندگی کنند و نقششان را در پیشبرد تمدن انسانی که مهد آن از همین خاورمیانه است بازیابند و ارزش‌های مبتنی بر صلح و همزیستی میان ملل و فرهنگ‌ها را تقویت نمایند. رسیدن به این اهداف نیاز دارد شورای امنیت به دور از هرگونه اقدام گزینشی و معیار‌های دوگانه که مانعی در مسیر تعامل با تحولات منطقه ایست که به اشتباه خاورمیانه خوانده شده است، برای مقابله با عوامل بی ثباتی که پیش از این اشاره شد، تلاش‌های جدی و فعال داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل