بازدید 9969
پیمانه اقتصادی؛

افزایش ۱۷۴.۶ درصدی قیمت زمین و مسکن تهران در بهار امسال/ تصمیم جدید دولت برای تنظیم بازار مرغ/ آمریکا به هواوی یک مهلت ۹۰ روزه داد/ ثبات نرخ دلار؛ خروج افزایشی‌ها از بازار

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت مسکن در کدام کشور‌های اروپایی رشد بیشتری دارد؟، عقبگرد شاخص کل بورس، پیش بینی افزایش قیمت جهانی طلا، حباب سکه به ۶۰ هزار تومان رسید، واردات کیسه هوا ۴۰ میلیون دلاری شد و کاهش تولید ناخالص داخلی و احتمال رکود اقتصادی آلمان را در بر دارد.
کد خبر: ۹۱۸۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 19 August 2019

افزایش ۱۷۴.۶ درصدی قیمت زمین و مسکن تهران در بهار امسال/ تصمیم جدید دولت برای تنظیم بازار مرغ/ آمریکا به هواوی یک مهلت ۹۰ روزه داد/ ثبات نرخ دلار؛ خروج افزایشی‌ها از بازارهر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت مسکن در کدام کشور‌های اروپایی رشد بیشتری دارد؟، عقبگرد شاخص کل بورس، پیش بینی افزایش قیمت جهانی طلا، حباب سکه به ۶۰ هزار تومان رسید، واردات کیسه هوا ۴۰ میلیون دلاری شد و کاهش تولید ناخالص داخلی و احتمال رکود اقتصادی آلمان را در بر دارد.

افزایش ۱۷۴.۶ درصدی قیمت زمین و مسکن تهران در بهار امسال

مرکز آمار ایران: قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در بهار ١٣٩٨ نسبت به بهار ٩٧ در شهر تهران ١٧٤/٦ درصد افزایش یافت. افزایش ١٧٤/٦ درصدی قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی افزایش ١٠٩/٦ درصدی قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی و افزایش ٣٥,٠ درصدی متوسط مبلغ اجاره به‌ علاوه سه‌ درصد ودیعه پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی در بهار ٩٨ نسبت به بهار ٩٧ در شهر تهران روی داد.

افزایش ۱۷۴.۶ درصدی قیمت زمین و مسکن تهران در بهار امسال/ تصمیم جدید دولت برای تنظیم بازار مرغ/ مخالفت آلمانی‌ها با افزایش نرخ بهره در اروپا/ ثبات نرخ دلار؛ خروج افزایشی‌ها از بازار

قیمت مسکن در کدام کشورهای اروپایی رشد بیشتری دارد؟

در حالی که متوسط قیمت مسکن در کشورهای عضو اتحادیه تنها ۴.۴ درصد در سال گذشته میلادی افزایش یافته، بهای مسکن در دو کشور پرتغال و ایرلند به ترتیب ۱۰.۳ و ۱۰.۲ درصد رشد کرده است. پرتغال طی سال‌های اخیر با رشد قیمت‌ مسکن مواجه شده و به همین دلیل، قیمت خرید هر مترمربع ویلای مسکونی در این کشور به هزار و ۱۱۹ یورو رسیده است. این در حالی است که بازار این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی شاهد روند نزولی قیمت‌ها در بازار مسکن بود. در ایرلند نیز بحران بازار مسکن افزون بر دامن زدن به رشد مستمر قیمت‌ها زمینه اعتراض‌های خیابانی در دوبلین، پایتخت این کشور را فراهم کرده است. مطابق سایت املاک ایرلندی «دفت»، متوسط قیمت مسکن در ایرلند به بیش از ۲۶۰ هزاریورو رسیده است.

گزارش یورواستات همچنین نشان می‌دهد که قیمت مسکن در سال ۲۰۱۸ میلادی تنها در دو کشور اروپایی کاهش یافته است. در این مدت، قیمت مسکن در ایتالیا ۰.۶ درصد و در هلند ۰.۹ درصد کاهش یافته است. مطابق اطلاعات موجود در سایت ایده‌آلیستا، متوسط هر مترمربع ملک مسکونی در مرکز شهرهای ایتالیا حدود ۳ هزار و ۵۵۰ یورو است که ۱۵ درصد پایین‌تر از نرخ‌های بازار مسکن ایرلند است.

عقبگرد شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با کاهش ۴۱۳ واحدی معادل ۰.۱۶ درصد به رقم ۲۶۰ هزار و ۹۹۲ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس نیز شاخص کل با کاهش ۱۶ واحدی به رقم ۳ هزار و ۵۰۹ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۱۱ واحدی معادل ۰.۱۶ درصد به رقم ۷۰ هزار و ۵۰۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۳۸۰ واحدی معادل ۰.۵۵ درصد، عدد ۶۹ هزار و ۳۲۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۵۵ واحدی معادل ۰.۵۵ درصد به رقم ۴۶ هزار و ۴۶۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۵۸۹ واحد کاهش معادل ۰.۲۰ درصد را رقم زد و به سطح ۲۹۷ هزار و ۳۳۸ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۳۹۰ واحد کاهش معادل ۰.۲۰ درصد به رقم ۱۹۰ هزار و ۱۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۴۴۲ واحد کاهش معادل ۰.۰۸ درصد همراه بود و عدد ۵۲۹ هزار و ۲۶۴ واحد را به نمایش گذاشت.

افزایش ۱۷۴.۶ درصدی قیمت زمین و مسکن تهران در بهار امسال/ تصمیم جدید دولت برای تنظیم بازار مرغ/ مخالفت آلمانی‌ها با افزایش نرخ بهره در اروپا/ ثبات نرخ دلار؛ خروج افزایشی‌ها از بازار

پیش بینی افزایش قیمت جهانی طلا

در نظرسنجی کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۷ تن شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر یا ۵۹ درصد افزایش قیمت و سه نفر یا ۱۸ درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند، در حالی که چهار نفر یا ۲۴ درصد نظری نداشتند. در نظرسنجی کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران ۱۱۴۰ تن شرکت کردند که از میان آنها ۸۱۵ نفر یا ۷۱ درصد افزایش قیمت طلا، ۱۶۸ تن یا ۱۵ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۱۵۶ تن یا ۱۴ درصد هم نظری نداشتند. برای هفته گذشته، اکثر تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران به رشد قیمت طلا خوش‌بین بودند. هر اونس طلا روز جمعه در بازار معاملات آتی آمریکا هفت دلار و ۶۰ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۵۲۳ دلار و ۶۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته ۱.۱ درصد رشد ثبت کرد. از نظر بسیاری از تحلیلگران، عامل اصلی رشد قیمت طلا، کاهش بازده اوراق قرضه خواهد بود که انتظار نمی‌رود، به این زودی متوقف شود. بسیاری از تحلیلگران اظهار کرده‌اند، در حال حاضر رقابتی میان بانک های مرکزی جهان برای تسهیل سیاست پولی شکل گرفته است.

حباب سکه به ۶۰ هزار تومان رسید

روز گذشته، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم امروز ۴ میلیون و ۹۰ هزار تومان فروخته شد و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز به رقم ۴ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان رسید که نسبت به روز شنبه، ۲۰ هزار تومان ارزان‌تر شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد و هر ربع سکه بهار آزادی به رقم یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی، ۹۸۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به آخرین قیمت ها، تغییری نداشته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۱۸ و ۹۰۰ هزار تومان ارزشگذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار آب‌شده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به رقم یک میلیون و ۸۱۵ هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل، بدون تغییر می‌باشد. کشتی آرای در خصوص حباب سکه اظهار داشت: با توجه به کاهش تقاضا در بازار، شاهد افت حباب سکه و رسیدن به رقم ۶۰ هزار تومان هستیم.

واردات کیسه هوا ۴۰ میلیون دلاری شد

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از یک هزار و ۲۷۷ تن اجزا و قطعات کیسه هوا از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم کیسه هوا به کشور ۴۰ میلیون و ۲۲ هزار و ۴۳۰ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن بالغ بر ۱۶۸ میلیارد و ۱۸۱ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۳۸۰ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است، اجزا و قطعات کیسه هوا از کشور‌های استرالیا، چین، کره، آلمان، تایوان، ژاپن و چند کشور دیگر وارد ایران شده است. بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیش از نیمی از واردات قطعات و اجزای کیسه هوا از چین بوده که بالغ بر ۲۰ میلیون دلار درآمد ارزی نصیب این کشور کرده است.

تصمیم جدید دولت برای تنظیم بازار مرغ

یک مقام مسئول در ستاد تنظیم بازار در گفت‌وگو با مهر گفت: به منظور تأمین ذخایر استراتژیک مرغ کشور و ورود قدرتمند شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان مباشر خرید کالاهای اساسی دولت، برنامه تأمین بموقع ذخایر در دستور کار قرار گرفته است که بر اساس آن، از محل قراردادهای پیش‌خرید گوشت مرغ در قبال تامین مناسب و بموقع نهاده‌ها با نرخ و تسهیلات ویژه، این ذخایر تأمین خواهد شد. وی افزود: در واقع با تصمیم دولت، تأمین نهاده‌ها با نرخ مناسب و پیش‌خرید مرغ از زنجیره بزرگ تولیدی این کار در دستور کار قرار گرفته است. به گفته این مقام مسئول در ستاد تنظیم بازار، با این تصمیم دولت، در آینده‌ای نزدیک بازار گوشت مرغ به تعادل رسیده و با اجرای دقیق این برنامه نیز، ذخیره‌سازی مناسب صورت گرفته و بازار در آرامش، به تأمین مایحتاج مردم اقدام خواهد کرد.

آمریکا به هواوی یک مهلت ۹۰ روزه داد!

فایننشال تایمز در گزارشی جدید به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرده است که به نظر می‌رسد وزارت بازرگانی ایالات  متحده آمریکا قصد دارد مهلت هواوی به منظور خریداری تجهیزات و استفاده از فناوری‌های توسعه داده شده توسط غول‌های تکنولوژی آمریکایی را به مدت ۹۰ روز تمدید کند تا این شرکت چینی بتواند در این مدت زمان سه ماهه به همکاری با شرکت‌های آمریکایی و همچنین خدمت‌رسانی به کاربرانش ادامه دهد. یکی از مهم‌ترین مسائل و موضوعاتی که سران چین و آمریکا در ماه‌های گذشته علی‌الخصوص در جریان برگزاری نشست گروه بیست موسوم به G۲۰ بر سر آن به بحث و گفت‌وگو نشسته‌اند، وضعیت فعالیت و همکاری هواوی با شرکت‌های آمریکایی همچون گوگل، کوالکام و اینتل بوده است که یکی از مهم‌ترین نتایج آن، امیدواری بر سر احتمال آتش‌بس جنگ تجاری میان این دو کشور و همچنین تمدید مهلت هواوی برای ادامه فعالیت‌های عادی و همیشگی خود بود. البته هنوز اطلاعات و جزئیات بیشتری در خصوص خبر تمدید نود روزه مهلت هواوی برای حفظ قراردادهای شبکه‌های مخابراتی و اینترنتی و همچنین به روزرسانی‌های نرم‌افزاری و خریداری سخت‌افزارهای مربوطه منتشر نشده است.

کاهش تولید ناخالص داخلی و احتمال رکود اقتصادی آلمان

رادیو آلمان: سال‌هاست که آلمان رشد اقتصادی خوبی داشته و درآمد مالیاتی آن به طور چشمگیری افزایش یافته است. اما رشد اقتصادی این کشور در ماه‌های گذشته افت پیدا کرده و دیگر از رشد پویای اقتصادی خبری نیست.

اداره فدرال آمار آلمان هفته گذشته گزارش داده که در نتیجه رکود اقتصاد جهانی تولید ناخالص داخلی آلمان و صادرات این کشور بین ماه‌های آوریل و ژوئن ۰.۱ درصد کاهش یافته است. آلمان دارای چهارمین اقتصاد برتر جهان است که در سه ماه نخست سال جاری ۰.۴ درصد رشد داشته، اما از روند رشد در سه ماهه دوم کاسته شده و این روند در سه ماه سوم هم ادامه پیدا کرده است. بر اساس قوانین اقتصادی، اگر کاهش تولید ناخالص داخلی در دو دوره سه ماهه پشت سر هم ادامه پیدا کند احتمال بروز رکود اقتصادی وجود دارد. تقریبا همه شاخص‌ها نشان می‌دهند، این میزان در سه ماهه جاری حتی از سه ماهه دوم بدتر خواهد شد؛ بنابراین اقتصاد آلمان از ماه آوریل تا به حال در رکود اقتصادی قرار دارد.

بیشتر شرکت‌ها انتظار بهبودی اوضاع را ندارند، بلکه بیم آن را دارند که اوضاع وخیم‌تر شود. شرکت‌های بخش خدمات که مدتهاست عملکرد خوبی را تجربه می‌کنند، اخیرا شاهد وخیم‌تر شدن شدید وضعیت کار و چشم انداز خود بوده‌اند. این موضوع سرمایه‌گذاران را هم بدبین کرده است. روزنامه اقتصادی "هندلز بلات" آلمان نوشته که رکود اقتصادی در آلمان باعث شده است که بسیاری از مردم این کشور در پی یافتن اصطلاح "رکود اقتصادی" در موتور جستجوگر گوگل باشند. آنها علاقه مندند تعریف این اصطلاح را پیدا کنند و با پیامدهای "رکود اقتصادی" آشنا شوند. به نوشته این روزنامه، از سال ۲۰۰۴ تا به حال کلمه رکود اقتصادی دو بار مثل امروز بیشتر در آلمان جستجو شده و بعد از هر دو بار رکود اقتصادی بروز کرده است.

ثبات نرخ دلار؛ خروج افزایشی‌ها از بازار

بازار ارز روز گذشته با کاهش نسبی قیمت ها در بازار آزاد بسته شد. این در حالی است که صرافی های بانکی نرخ خرید و فروش دلار و یورو را اندکی افزایش دادند، به گونه ای که در صرافی های بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 11650 تومان خریداری شد و به قیمت 11750 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. این رقم نسبت به روز شنبه، 50 تومان افزایش داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در بازار یکشنبه، به قیمت 13100 تومان خریداری شد و به قیمت 13200 تومان فروخته شد؛ هرچند در بازار آزاد، هر دلار آمریکا تا محدوده ۱۱ هزار و ۷۹۵ تومان بالا رفت، ولی از اواسط روز فروشنده‌ها در بازار دست بالا را به دست آوردند و توانستند قیمت را تا ابتدای سطح ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی عقب ببرند. به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز کاهش تغییرات قیمتی و خروج افزایشی‌ها از بازار شد، تعطیلی بازار هرات افغانستان بود. به گفته برخی از بازیگران ارزی، به واسطه سالروز استقلال افغانستان، بازار ارز این کشور تعطیل بود. از آن سو برخی دیگر از معامله‌گران عنوان می‌کردند حجم معاملات درهم نیز در بازار پایین آمده بود و ارزش دلار در سلیمانیهعراق نیز با بازار داخلی اختلاف چندانی نداشت که زمینه‌ساز خروج ارز به سوی کشورهای همسایه شود.به باور بیشتر تحلیلگران ارزی، بازار ارز در روزهای اخیر از سمت تقاضای نقدی(اسکناس) چندان تحریک نشده است و افراد زیادی به بازار ورود نکرده‌اند؛ در این میان، سه عامل می‌تواند جهت قیمتی دلار را به طور معنی‌داری تغییر دهند؛ اول تقاضای ارزی وارد‌کنندگان، دوم تقاضای ارزی سفته‌بازان و سوم فاصله گرفتن ارزش دلار و درهم در بازارهای همسایه. به نظر نمی‌رسد تقاضای واردکنندگان در روزهای اخیر تغییرات محسوسی را به ثبت رسانده باشد، چرا که قیمت در سامانه نیما تغییر خاصی را به ثبت نرسانده است که توجه معامله‌گران نقدی بازار را به خود جلب کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
تابناک اگر میشه به دولت پیشنهاد بدهید در هیچ کاری دخالت نکند بهتر است چون غیر از گرانی نتیجه ای ندارد و شاید بنظر میرسد این رفتارها عمدی باشد تازه میگه مرغ کیلویی 15 یا 16 هزار تومان نرخ مناسب است و نمیداند که ملت زیر بار گرانی نفس های آخر را میکشند.
چرا هیچکس در این کشور پیدا نشد که بتونه قیمتها رو تثبیت کنه؟؟؟؟؟؟
خدایا

از مسئولان هیچ خیری ندیدیم
خودت به ما نظری کن.
افزایش قیمت زمین یعنی سودجوئی!
زمین اصلاً نباید قیمتی داشته باشه
واقعا جای تعجب نیست که چرا اوضاع امروز اینقدر بهم ریخته و خراب است چون هیچ مسئولی از آه مردم بی گناه و مظلوم نمی ترسند فقط به فکر خود هستند.
شما كه مدعي بوديد قيمت واقعي دلار 7000 تومنه ، چرا روي 11700 تومن تثبيتش كردين ؟ مردم هم از اينكه روند افزايشه نداشته و نسبت به قبل قيمتش بيشتر نشده، راضي هستن . به مرگ گرفتن كه مردم به تب راضي بشن .
بهترین تصمیم برای تنظیم بازار مرغ صادرات کل آن به عراق است . کاری که تا الآن صورت گرفته
همیشه باید نگران طرحهای دولت بود چه در تولید مرغ چه در سایر امور
آخه این چه دولتیه که هر هفته میخاد مرغ وتخم مرغ را تنظیم کنه.
تصمیم جدید دولت برای تنظیم بازار مرغ:
این حرفهای مفت است بینید که اتحادیه چطور دولت و مردم را به تمسخر گرفته اند و هر روز یک خواسته جدید را اعلام میکند، داستان گرانیها یک راه حل دارد و بس. عده ای عقل نه دولت و شورای قیمت گذاری، عده ای که در میان آنها ادمهای که برای مردم عادی هم دلسوز باشد با اتحادیه برای قیمت به یک توفق برسند ولی با این شرط که اگر اتحادیه بهانه جدیدی عنوان کند، بدون هیچ گونه اتلاف وقت مرغ با نصف قیمت اتحادیه از طریق واردات به بازار عرضه شود. حدود دو سال است که اتحادیه از ارزان شدن مرغ جلوگیری میکنند و هر روز یک بهانه جدید میآورد. جیب این ها پر شدنی نیست و به نام حمایت از تولید داخلی هم نظام هم دولت و هم مردم را چیاول میکنند. یعنی سختی شرایط اقتصادی باید فقط برای مردم باشد. یعنی جای نیست تا بررسی کند که این اتحادیه ها در مدت چقدر مردم را چپاول میکنند.
ما 5 ماهه گذاشتیم برای فروش یه نفرم نیومده. بنگاه های مسکن نامردی میکنن تا مشتری میاد اول واحدایی که خودشون قبلا خریدن(برای دلالی) معرفی میکنن چرا به این افراد اجازه میدن بازار رو کساد کنن هم باعث گرونی میشن هم هرچی مشتریه خودشون ورمیدارن تو این بی مشتری با وجود اینا آدم نمیتونه خونشو بفروشه.
سلام، درهمه سطوح صحبت از افزایش بی حد نرخ ارز و مسکن ویلا وخودرو و مایحتاج عمومی مردم هست، لیکن هیچ گاه به اهداف این تورم قیمت وایجاد فشار اقتصادی بر مردم اشاره ای نمیگردد،هدف مسئولان از این فشار اقتصادی چه بود؟ آیا میتوان صرفا مبحث تحریم را عامل تشخیص داد؟ خیر، سود حاصل از افزایش نرخ ارز در کجا هزینه شد؟سود حاصل از افزایش نرخ خودرو ویلا و مسکن در کجا دپو شد؟چرا کسانی که از این نعمت های پر سود بهره جستن رابطه بسیار نزدیک با خودی ها دارند؟
چین اگر میخواد ابر قدرت بشه یا باید با شرکت ها دیگه کار کنه یا خودش تولید کنه
... با مملکت اداره کردنتون
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر