بازدید 17810
رضا نصری در گفت‌وگو با «تابناک»؛

حکم دادگاه آمریکایی برای توقیف نفتکش ایران، «فاز دوم» یک برنامه کلان است/ هدف کوتاه مدت واشنگتن تداوم تنش ها و تبدیل آن به بحران است/ علت تغییر نام کشتی و پرچم چیست؟

روز پنجشنبه دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس یک (آدریان دریا) حکم آزادی آن را صادر کرد. با این حال، رسانه‌های آمریکایی اواخر وقت جمعه به نقل از وزارت دادگستری این کشور اعلام کردند، یک دادگاه آمریکا در واشنگتن، حکم توقیف نفتکش ایرانی را صادر کرده است.
کد خبر: ۹۱۸۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲ 18 August 2019

روز پنجشنبه دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس یک (آدریان دریا) حکم آزادی آن را صادر کرد.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال، رسانه‌های آمریکایی اواخر وقت جمعه به نقل از وزارت دادگستری این کشور اعلام کردند، یک دادگاه آمریکا در واشنگتن، حکم توقیف نفتکش ایرانی را صادر کرد.

«رضا نصری»، کارشناس حقوق بین الملل و سیاست خارجی در رابطه به حکم دادگاه آمریکایی برای توقیف نفتکش ایرانی، به پرسش های تابناک پاسخ داد.

حکم دادگاه آمریکایی برای توقیف نفتکش ایران «فاز دوم» یک برنامه کلان است/ هدف کوتاه مدت واشنگتن تداوم تنش ها و تبدیل آن به بحران است/ علت تغییر نام کشتی و پرچم چیست؟

تابناک: چرا جبل الطارق کشتی ایران را آزاد کرد؟ دلایل سیاسی و حقوقی این تصمیم دولت جبل الطارق چیست؟

رضا نصری: تمام شواهد نشان می‌دهد توقیف این کشتی توسط فرمانداری جبل الطارق با فشار آمریکا صورت گرفت. این اقدام هیچ توجیه و مبنای حقوقی نداشت و از ابتدا یک اقدام نامتعارف و غیرقانونی بود. حتی ساعاتی پیش از موعد عبور نفتکش گریس ۱ از تنگه جبل الطارق،‌ مقامات دولت جبل الطارق مجبور شده بودند قوانین داخلی خود را به نحوی «‌به‌روز رسانی» کنند که بتوانند دست‌کم برای قانونی جلوه دادن این توقیف ظاهرسازی نمایند. در واقع، اگر آن‌ها واقعاً مأمور به تنش‌آفرینی نشده بودند - و اگر واقعاً گمان می‌کردند نفتکش گریس ۱ در صدد انجام یک کار غیرقانونی است، منطق حکم می‌کرد از روزها قبل موضوع را با دولت ایران مطرح و تقاضا کنند کشتی از تنگه عبور نکند! اما چنین نکردند و ترجیح دادند در راستای اجرای منویات دولت ترامپ، «غافلگیری» و تقابلی صورت بگیرد!

اما طبیعتاً، این اقدام غیرقانونی و تحمیلی، که هم با سیاست کُلی اتحادیه اروپا نسبت به برجام و موضوع ایران مغایرت داشت، هم در صحنه بین‌المللی با انتقادات فراوان روبه رو شد و هم واکنش جدی و قاطع ایران را برانگیخت ـ در نهایت نمی‌توانست پایدار بماند. مضاف بر اینکه دولت بریتانیا نیز با توجه به نمایان شدن هزینه‌های این ماجراجویی، قضیه را از اواسط کار به «جبل الطارق» واگذار و تلاش کرد «آبرومندانه» قضیه را فیصله دهد.

این نکته را نیز نباید فراموش کرد که وقتی اقدامات نامتعارف سیاسی با توجیه و ابزار «حقوقی» صورت می‌گیرد، این اقدامات نامتعارف ممکن است تأثيرات و لطمات بلند‌مدت و مانایی بر شاکله نظام حقوقی، رویه‌ها و سازوکارهای آتی آن وارد آورد. در نتیجه، برای بسیاری از کشورها که یک سنت حقوقی قدیمی و جا افتاده‌ای دارند، یکی از ملاحظات همواره این است که تلاش کنند حتی در اجرای سیاست‌های نامتعارف و زورگویانه خود، این ساختار و رویه‌ها کم‌ترین آسیب را ببیند. همچنین در جهان امروز، برای بسیاری از سیاستمداران و دولت‌ها (به ویژه در اروپا) مهم است تمام اقدامات خود را در چارچوب حقوق بین‌الملل فرمول‌بندی و این گونه به افکار عمومی وانمود کنند که در هیچ حالتی از چهارچوب قانون خارج نمی‌شوند!

به همین خاطر معتقدم همواره لازم است ایران در «تعیین واکنش» به این قبیل برخوردهای شبهه‌حقوقی و سؤال‌برانگیز، همواره این حساسیت این دولت‌ها و افکار عمومی آن‌ها را لحاظ کند و هوشمندانه با ابزار حقوقی و دیپلماسی عمومی وارد میدان شود. به نظرم در این مورد خاص، این هوشمندی در واکنشِ دستگاه دیپلماسی و در موضع‌گیری‌های نهاد‌های نظامی ایران به وضوح مشهود بود و این نشان می‌دهد ایران یاد گرفته چگونه، در عین حفظ زبان و موضع دیپلماتیک و احراز حقانیت خود در برابر این نوع تعرضات در چارچوب قانون «قدرت‌نمایی» و حتی برای طرف مقابل «هزینه‌تراشی» کند.

این بلوغ و رشد در حوزه سیاست خارجه، اتفاق مبارکی است که تداوم آن به نفع کشور خواهد بود.

تابناک: تکلیف نفتکش با حکم توقیف آمریکا چطور می شود؟ ایران چه اقدامی برای آزادسازی کشتی می تواند انجام دهد؟

رضا نصری: آمریکا می‌خواهد با صدور و فضاسازی پیرامون این قبیل احکام قضایی، فعالیت اقتصادی در رابطه با ایران را برای اشخاص حقیقی و حقوقی در تمام سطوح «جرم‌انگاری» (یا Criminalize) کند. این هدف کُلی و بلندمدت این حکم اخیر است و بیش از هرچیز جنبه روانی دارد. در نتیجه، طبیعتاً لازم است ایران نیز در برابر این فضاسازی بایستد، مقاصد آن را افشا، با دولت‌های دیگر رایزنی و در مورد آن برای بازیگران اقتصادی روشنگری کند و تدابیری برای خنثی‌سازی آن بیندیشد. در واقع،‌ می‌توان گفت، این قبیل احکام «فاز دوم» یا فاز قضایی، برنامه‌ای است که گام ابتدایی آن لیست‌گذاری سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» بود.

اما هدف کوتاه‌مدت این حکم می‌‌تواند تداوم تنش بر سر نفتکش‌ها و تبدیل آن به بحران باشد. سناریوی اول می‌تواند احتمالاً این باشد که دولت آمریکا می‌خواهد با اتکا به توافقات قضایی دوجانبه‌ای که احیاناً با دولت جبل الطارق دارد، تلاش کند حکم دادگاه داخلی خود را در دادگاه جبل الطارق به «شناسایی» و تصویب برساند و از این طریق، با طی کردن روند دادرسی مختص به «احکام خارجی»، کنترل کشتی را در دست بگیرد. البته معتقدم این تلاش به دلایل حقوقی و سیاسی نتیجه نخواهد داد.

سناریوی دوم می‌تواند این باشد که دولت آمریکا می‌خواهد با اتکا به همین حکم دادگاه خود و بدون گذشتن از مراحل قانونی در دادگاه جبل الطارق، این گونه وانمود کند که می‌تواند خود وارد عمل شود و نسبت به توقیف این کشتی اقدام کند. البته در این صورت، این اقدام آمریکا نیز غیرقانونی و مغایر با موازین حقوق بین‌الملل، اعم از موازین منشور سازمان ملل، نظام حاکم بر آب‌های آزاد، قوانین مربوط به کشتی‌رانی و ... خواهد بود. در واقع،‌ در این قضیه، دادگاه فدرال آمریکا به ضابطین قضایی این کشور دستور داده به دلیل نقض چند قانونی داخلی آمریکا، این کشتی را به قلمرو قضایی آن منتقل کنند!

طبیعتاً، ضابطین عادی و معمول قضایی و دادگستری مانند پلیس فدرال، سرویس مارشال‌های ایالات متحده یا پلیس ناحیه کلمبیا که نمی‌توانند چنین اقدامی را در آب‌های آزاد بین‌المللی انجام دهند! در نتیجه، اجرای این حکم بر عهدهٔ ارتش و نیروی دریایی آمریکا خواهد بود که توسل به این نیروها نیز نه با صدور حکم یک قاضی، که مستلزم فرمان نظامی رئيس‌جمهور و وزارت دفاع است! یعنی در عمل چنین اقدامی به مثابه یک تعرض نظامی به منافع ایران، آن هم بدون مجوز کنگره (AUMF) و بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود. معتقدم، هرچند دولت ترامپ دولت نامتعارف و قانون‌شکنی است، لازم است جنبه غیرقانونی این حکم و احتمال سوءاستفاده از آن در فضای عمومی از جانب دستگاه دیپلماسی کشور باز شده و تدابیر لازم امنیتی و حقوقی نیز برای مقابله با این سناریو تدارک دیده شود.

تابناک: علت تغییر نام کشتی و پرچم چیست؟

رضا نصری: تغییر نام کشتی به دلیل تغییر پرچم صورت گرفته است. این کشتی با پرچم پاناما تردد می‌کرد و در زمان توقیف، دولت پاناما، تقاضای خلع پرچمش را کرده بود. در نتیجه، به درخواست مالک کشتی، گریس ۱ تحت پرچم ایران قرار گرفت و مطابق ملزومات حقوقی در ایران ثبت و تغییر نام یافت. تأثیر این تغییر این است که از این پس در هنگام دریانوردی قوانین جمهوری اسلامی ایران بر این کشتی و خدمه آن حاکم خواهد بود. 
 
در همین رابطه، حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در صفحه توئیترش درباره تغییر نام نفتکش گریس ۱ نوشت: «تغییر نام نفتکش حامل نفت ایران در جبل طارق این برداشت نادرست را برای برخی ایجاد کرد که این اقدام برای دور زدن تحریم ها صورت گرفته است. در حالی که ضرورت این اقدام از مخالفت پاناما با ادامه مسیر این نفتکش تحت پرچم آن کشور آغاز شد. بر اساس قوانین دریایی، پرچم کشتی تابع محل ثبت آن است.»
 
وی در توئیتی دیگر می افزاید: «با تصمیم به قرار گرفتن نفتکش تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران، لازم بود که ثبت نفتکش نیز در ایران انجام شود. طبعا با ثبت کشتی در ایران، نام جدید ایرانی برای آن انتخاب شد. تأکید می شود این کشتی تحت هیچ گونه تحریمی نیست و نفت آن نیز بر اساس بارنامه رسمی، متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۳
خوب نفت داشت به کجا می رفت مگر تحریم نیست ایران!؟
خب حالا یه کشتی امریکایی بگیرید تا مشت محکمی باشه در دهان استکبار ببینم
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
نمی تونیم چونکه نمی خواهیم بجنگیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
مشکل شما چیه .مگه هواپیما شون رو نزدیم .مگه نزدیک جزیره فارسی سربازاشون رو دستگیر نکردیم .یعنی ندیدید که میگی کشتی رو توقیف کنید ببینم..فکر کنم مشکل بینایی نیست .فکر کنید ببینید چرا نمیبینیدو یا نمیخواهید ببینید که مقاومت نتیجه داده .امیدوارم نگاهتون به کشور تغییر کنه تا ببینید میشه مقاومت کرد و هزینه مقاومت به مراتب کمتر از هزینه تسلیم هست.هموطن عزیز دوستت دارم .به امید موفقیت برای شما و همه هموطنان عزیز
ایرانیان ساکن اروپا و امریکا، فامیل و دوستان شما در ایران هستن، یکبار برای همیشه یک اقدام حقوقی دسته جمعی علیه دولت امریکا کنید که تحریم های ضد انسانی را مجبور شود بر دارد.

مثلا علیه برایان هوک و وزیر خارجه امریکا اعلان جرم کنید، آنهم در یک دادگاه بین المللی و یا حتی یک دادگاه فدرال در داخل امریکا.... آنها نفت را تحریم کردن، در حالیکه بخش زیادی از منابع مالی که برای واردات محصولات غذایی و دارو و پوشاک و مواد اولیه مورد نیاز مردم استفاده میشه، از همین درآمد نفت است. میتوان قضات دادگاه را مجاب کرد که تحریم نفتی ایران یک جنایت است و باید متوقف بشه و یا هزینه آن برای دولت آمریکا گران تمام بشه.

شخصا پولدار نیستم وکیل بگیرم و اقدام قضایی کنم، اما ایرانیانی هستن که میتوانند و امیدوارم انجام دهند.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
اقاى محترم شما يه همت والا بكنيد و يكى بشيد و بياييد داخل ايران و جلوگيرى كنيد از فساد و پولها برگرده به جيب هموطن هايت و مطمين باش كه ديگه هيچ تحريمى اثر نداره
تازه کیهان داشت حرف از اقتدار میزد و از این حرفا که حرفش تموم نشده خبر توقیف کشتی توسط آمریکا اومد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
مزدور یعنی کسی که از توقیف کشتی ایرانی خوشحال و از اقتدار ایران ناراحت باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
مشی سیاسی کیهان نسبت به مخالفان داخلی و خارجیش،مدتهاست که ثابته.معتقده ،با حداکثر سرعت باید به سمت او ماشین رو حرکت داد و فرمان رو هم از جا خارج کرد(که نتونی منحرفش کنی)،یه جورایی ،انتحاری.اینو قبلا در یه جایی نوشته بود.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
حالا مثلا امریکا خودش رو دلقک کرده و یه حکم بی اثر مسخره ای هم داده،مگر عملا اونسته توقیف کنه یا غلطی بکنه که تو خوشحالی؟! تازشم اگرم غلطی کرد و تاوانش رو نداد بیا اینجا جفت دستمال برقص! این همون امریکاییه که امثال تو فکر میکردین چهل هشت ساعته ایران رو میگیره! الان بند کفشمونم نمیتونه بگیره! این مملکت هزار رستم و آرش و بابک و یعقوب و مازیار و همت و باکری و آبشناس و خیلی های گمنام داره که ایستادن تا تو ریر کولر غر بیجا برنی و برا خودت کیفور بشی،اما بدون اونی که جان سپر بلا کرده،براش مهم نیست که طرفدار و قدردانش باشی یا منتقد و غرغروش،همه براش به یک میزان اهمیت دارن به عنوان ایرانی ساکن این خاک
بي اعتنايي جبل الطارق ب درخواست امريكا بازي است، انگليس و امريكا مواضع شان در قبال ايران يكيست
سلام مدتی است که در متن های شما "آ" (الف با مد ) حذف می شود .
این موضوع در مورد تیتر هاییکه معمولا آبی رنگ هستند وجود ندارد .
بطور مثال در این مقاله همه "آمریکا" ها " مریکا" خوانده می شوند .
البته من با براوزر های مختلف امتحان کردم .
سیستم عامل ویندوز 7
با تشکر
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
بنده از کروم و ویندوز 10 استفاده می کنم و. این مشکلی که شما گفتید رو ندارم.
پس اين جشنى كه گرفتيد چى شد ؟ اقاى لاريجانى مجلس چه نطقى كرد و چنان حرف ميزد كه انگارى جنگ خيبر را برنده شده. من متاسفم از اينكه دولتمردان اين همه خسارت وارد ميكنند به كشور و ككشون هم نميگزه و من خيلى دوست داشتم دوربينى در شوراى امنيت ايران بود و فيلم ميگرفت از مباحث و نتيجه گيرى هاشون البته خوب ميشه تجسم كرد بخاطر نتايج ان
اگر لازم باشه زیر دریایی و ناوچه برای حغاظتش باید بفرستیم و هرکی قصد تعرض داشت بعنوان دزد دریایی بهشئن حمله کرد باید بفهمند ایران ...ایران 40سال پیش نیست .و امریکا دیگه امریکای 40 سال پیش نیست
اگر هم نه صلاح نبود حمله به نیروی دریایی امریکا ....اگر ااونها توقیف کردند حداقلش اینه باید یک دادگاه هم در ایران حکم توقیف 2 یا سه کشتی امریکایی را صادر کند
کوناه نباید اومد در این مقطع
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
تند روی خوب نیست.مسئولین کشور مثل شما اگه بخوان عمل کنن،کشور در عرض کوتاه مدت به جنگ کشیده میشه.جنگ خوب نیست.ظاهرا تجربه جنگ عراق با ایران رو ندیدی.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
دوست ناشناس،لطفا کوچه غلط ندین،اتفاقا اگر اول کار با هزینه خیلی کم جلوشون بایستی،جنگی اتفاق نمیفته،چیزی که باعث جنگ و محاسبه غلط دشمن میشه،جواب سریع و قاطع ندادن در ابتدای کاره،اگر پهپاد رو نمیزدن،فرداش جنگنده میفرستادن،اگر نفتکش توقیف نمیکردن،همه نفتکشهای ایرانو یکی یکی توقیف میکردن،تحلیل غلط ندین لطفا
اگرامریکاکشتی ماراتوقیف ومصادره کندماهم بایدباشدت تمام مقابله به مثل کنیم
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
نمی تونیم چونکه نه توانائیش را برای دراز مدت داریم و نه از طرف افکار جهانی و منطقه ای حمایت کافی!
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
مگر ما متکی به حمایت غیر بودیم تا الان که بعد ازین بدون حمایت،نتونیم؟؟! چنان میتونیم که خودتم متحیر بشی. خلیج فارس دباغ خونه کره زمینه،گذر همه پوستا بهش میفته و همه جاشم ایران قدرت اعمال نفوذ و عملیات داره،پس لطفا کتره ای نظریه پرتاب نکنیم!
کشتی را بگیرند یا نە ،تحریم بکنند یا نە ما در ھر صورت پیروزیم زیرا کە ما اصولا و در ھر حالتی ھمیشە پیروزیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
اگه منظورت از ما جمهوری اسلامی هست ،اگر بخواهی منصف باشی در بعضی زمینه ها پیروز ودر بعضی شکست داشتن.در زمینه اشتغال،کنترل تورم،،توسعه اقتصادی،رفع تبعیض،آزادی های اجتماعی و سیاسی،رفوزه و در سیاستهای منطقه ای قبول بوده اند.
مهدی
| Germany |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
جک کمکی نمیکند
با استدلال و معقول صحبت کنیم
ناشناس
| Israel |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
دوستی داشتم کهورزش میکرد درمسابقه شرکت کرده بودمیگفت من اول هستم ختی اگر نفر آخرهم باشم باز اولم
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
منظورت از ما لابد مجاهدین خلق و سلطنت طلبان بی پرنسیپ و براندازان دوزاری و اسراییل و امریکا و عربستانه،چون شما اصلا ایرانی محسوب نمیشین به لحاظ سیاسی،لحاظ های دیگشم بخودتون مربوطه،برین خودتون رو مسخره کنید،همین که ایران جلوی دنیا می ایسته و باج نمیده و هرار جور دشمنی رو حتی الامکان خنثی میکنه و ضربه مهلک نمیخوره،در کلیت معنایی جز پیروزی نداره،اما اینکه شما بخاین شناگر جهت اب و خلاف جریان اب رو با یهمتر و معیار مقایسه کنین از بیخ غلطه،ضمنا لابد لازمه که خلاف اب شنا کنیم تا به مرداب منجر نشه سرنوشتمون.اینم جواب اونایی که شاید بپرسن چه نیازیه خلاف جهت شنا کنیم. مجموعا ایران با توجه به شرایط بسیار منحصر بفرد بسیار سختش،نمره قبولی میگیره،چرا که دنیا داره شب و روز زور میزنه که ایران نباشه و همین سرپا بودن و یکپارچه بودن و امن و امان بودن و نبود بحران خاص فاجعه بار،یعنی پیروزی
تاب جون مثل اینکه جمع خودی پس....
انها بر خوان نعمت ایران نشسته اند و تا خقوق مردم در جیبشان است هم اقتدار دارند و هم پیروزی و هم مشت محکمی است بر دهان استکبار جهانی ............دروغ اینها کی پایان دارد ......فعلا بازنده مردم هستند و پیرو همیشگی حاکمان این مملکت
چند نفر کامنت میذارن ده پانزده نفر هم مثبت میدن بعد فکر میکنن کل مردمند.
تا یه گیر توی کار ایران میفته کف و هورا میکشن
گویا کورن و نمی بینن که ایران پهباد 200 میلیون دلاری آمریکا رو زد و کشتی انگلیسی رو توقیف کرد و کلا در منطقه چه در سوریه و چه در لبنان و چه عراق و چه یمن پوزه آمریکا رو به خاک مالید و هیچ غلطی نتوانستند بکنند
واقعا اگه نخواییم بگیم بی غیرت چی باید بگیم
پاسخ ها
عبد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
ایول
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
بي غيرتو خوب اومدي،يه مشت وطن فروش خود باخته
مهدی
| Germany |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
برادر عزیز با چند گل بهار نمی آید.
ما یک پهپاد آمریکا را زدیم و یک نفتکش انگلیس را هم گرفتیم و در منطقه به تنشی که این همه قربانی داشته ادامه داده ایم ،خیلی خوب ولی محدودیت های خود را نا دیده می گیریم تحریم ها نابود کننده ،تعارفات در منطقه ،گرفتن کشتی های بزرگ نفتی و گازی خودمان و خلاصه ....
در ادامه این سیاست ماییم که بیشتر لطمه خواهیم خورد،محاسبه اش هم خیلی ساده است اونطرف قوی تره و با ادعا و خود بزرگ بینی مملکت را به نابودی می کشانیم.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
حالا جالبترش مواضع تابناکه که واقعا غم انگیز و دل شکنه،اگر مودبانه و بدون فحاشی از ایران دفاع کنی و حمایت کنی از اقتدار ایران،تابناک از ده تا نظرت فقط یکی دوتاش رو منتشر میکنه،این خیلی خیلی غم انگیز و غریب هستش
فعلا به صلاح نیست که کشتی حرکت کنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار