بازدید 8479

چرا گوشت‌های قربانی حج به ایران برگردانده نشد؟

کد خبر: ۹۱۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹ 14 August 2019
رییس سازمان حج و زیارت علت برنگردادن گوشت‌های قربانی حج به ایران را توضیح داد و گفت: انتقال گوشت‌های قربانی به کشور، مقرون به صرفه نبود.

به گزارش ایسنا، از بین ۸۸ هزار ایرانی که امسال به حج اعزام شدند، حدود ٨۶ هزار زائر ایرانی مناسک حج را به جا آوردند. رییس سازمان حج گفت که ٨۶ هزار و ۵٠٠ رأس دام از طرف این زائران در حج قربانی شد. پیش از آغاز حج نماینده پیشین، ولی فقیه در امور حج گفته بود که با عربستان رایزنی می‌کنند تا این گوشت‌ها امسال به ایران بازگردانده شود. گوشت‌های قربانی حج هر سال زیر نظر بانک توسعه اسلامی بین کشور‌های محروم توزیع می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت همزمان با اجرای مراسم قربانی و ذبح دام در سرزمین منا و پس از دیدار با رییس بانک توسعه اسلامی خبر داد که گوشت قربانی حجاج ایرانی به همراه سایر گوشت‌های قربانی حجاج کشور‌های اسلامی به ۲۷ کشور محروم ارسال می‌شود.

با عربستان مذاکره کردیم که گوشت‌های قربانی حج را به ایران برگردانیم. عده‌ای مخالفت کردند که این گوشت‌ها صدقه است و آیا ملت ایران آن‌قدر فقیر شده که می‌خواهید گوشت صدقه به آن‌ها بدهید؟!
علی‌رضا رشیدیان اکنون با پایان اعمال اصلی حج و بازگشت حجاج از منا به مکه با اشاره به این‌که ذبح گوسفند‌های قربانی زائران ایرانی توسط ۶۴ ذابح ایرانی در کشتارگاه صنعتی «المعیصم» در مکه مکرمه با نظارت دقیق ناظران بعثه مقام معظم رهبری در روز‌های دهم و یازدهم ذی‌الحجه (۲۰ و ۲۱ مردادماه) صورت گرفت، درباره علت برگرداندن گوشت‌های قربانی حج به ایران توضیح داد: همان ابتدای پیگیری مباحث حج امسال، نظرمان را برای انتقال گوشت‌های قربانی به داخل کشور طرح کردیم و حین مذاکرات مربوط به حج قصد مذاکره در رابطه با انتقال گوشت‌های قربانی به کشور را هم داشتیم، اما عده‌ای که کم هم نبودند و سایت‌های مربوط با این قضیه مخالفت کردند با این عنوان که "این گوشت‌ها صدقه است و آیا ملت ما آنقدر فقیر شده می‌خواهید گوشت صدقه به آن‌ها بدهید".

وی افزود: به آن‌ها توضیح دادیم که این گوشت‌ها با پول حجاح ایرانی خریداری و در بهترین و مقدس‌ترین سرزمین‌ها قربانی می‌شود و گوشتی خوب بوده و از بُعد برکت و تبرک به کشور منتقل و در اختیار بخشی از خانواده‌ها قرار می‌گیرد، اما زمانی که پیگیر مباحث اجرایی این قضیه بودیم، دامپزشکی تاکید داشت که این گوشت‌ها باید استاندارد‌های مربوط به این سازمان را داشته باشد و باید همه گوسفند‌ها را قبل از ذبح معاینه و تایید کنند و بعد از آن نیز بر مراحل ذبح و آماده کردن و فریز کردن و مراحل بعدی انتقال کاملا نظارت داشته باشند تا اجازه ورود آن را به داخل مرز‌های جمهوری اسلامی بدهد.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: بخشی از این کار را دنبال کردیم و با دامپزشکی به توافق‌هایی رسیدیم، اما در بخش دوم که به سردخانه‌ها، تدارک کشتی سردخانه‌دار و اجاره آن برای انتقال گوشت از بندر جده به بندرعباس مربوط بود با مشکلاتی مواجه شدیم.

تدارک کشتی سردخانه‌دار برای انتقال گوشت‌ها مشکل بود. انتقال با هواپیما هم مقرون‌به صرفه نبود. برای همین با بانک توسعه اسلامی توافق کردیم امسال هم گوشت‌ها به کشور‌های محروم اسلامی فرستاد شود
وی افزود: موضوع کشتی سردخانه‌دار حل نشد و انتقال این گوشت‌ها با هواپیما هم به هیج‌وجه مقرون به صرفه نبود. با توجه به این شرایط وقتی دیدیم امکان انتقال گوشت‌های قربانی امسال به کشور میسر نیست، به ناچار در نشستی با رییس بانک توسعه اسلامی به وی اعلام کردیم طبق روال سنوات گذشته، گوشت را با هماهنگی جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های محروم اسلامی بفرستند.

رشیدیان با بیان این‌که از مدافعان انتقال گوشت‌های قربانی زائران ایرانی به داخل کشور است، اظهار کرد: حجاج همه کشور‌ها امسال در مجموع دو میلیون و ۵۰۰ هزار رأس گوسفند قربانی کردند که یک ثروت بیکران برای مسلمانان است و حیف است چنین ثروت بزرگی هدر برود. باید تلاش کنیم از این ثروت عظیم استفاده درست و مناسبی شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۹
یه فتوایی چیزیی لازمه تا قربانی اونجا، اینجا انجام بشه و گوشتا بین خودمون که مستحق تریم توزیع بشه
احتمالاً دست باندهاي قدرت و ثروت در کار است تا به گونه اي وانمود شود که بتوانند قيمت گوشت را بالا نگه دارند و منافعشان در خطر قرار نگيرد
خوشبحال عربستان و سازمان حج و زیارت با اینهمه پولی که از حاجیهاگرفت(اگر همه هزینه های رفت و برگشت حجاج را فقط نفری 10 میلیون تومان حساب کنیم با احتساب 70هزار نفر میشود 700میلیارد تومان) پس مشخص شد که چرا در اوج درگیری بین ایران و عربستان یکهو با هم دو کشور دوست میشوند و زائر میفرستند .
و در آخر خوشبحال کشورهای محروم اسلامی که خوابیدن آسمون رو نگاه میکنن و یکهو هر شب کباب خوری راه میفته براشون!!
حاجی حجکم مقبول
اونایی که میگن ما هنوز فقیر نشده ایم،یه سر به سطح شهر بزنن و دعوا سر سطل های آشغال رو ببینن شاید متوجه اوضاع بشن...
بیاریدشون داخل مملکت و با کارت ملی و به قیمت دولتی توزیعشون کنید،حالا امسال نشد سال های بعد،قبول باشه.
با سلام ، چطور برای واردات گوشت های فاسد منجمد از کشورهای دیگه، ملت ایران فقیرنیستن !؟ گوشت هایی که معلوم نیست در برزیل و کشورهای دیگه چندسال از ذبخشون می گذره.به راحتی وارد کشور میشن.حالا برای آوردن مال خود ملت مشکل دارید؟! شما که یکسال وقت داشتید چرا فکری واسه این مسأله نکردین؟ حتما در ارسال گوشت های قربانی نفعی داشتید و مسلماٌ رانتی در میان هست. و اینکه مگه شما با نظرات سایت های مختلف مملکت رو اداره می کنید. یک کلام بگید بازم پای اختلاس و رانت در بین هست
چگونه است که انتقال گوسفند زنده از روسیبه و قرقیزستان به ایران به صرفه است؟
اره برزیلی یخزده مال20 سال پیش گوشتتش عالیه.اینارو هم بچاپید
تمام کار ها در سخن و حتی رو کاغذ خوبند ولی در عمل با مشکلاتی مواجه میشوند. و این نشان از بی اطلاعی اتخاذ کنندگان دارد.
واردات از قرقیزستان که میصرفه .
فقط از عربستان نمیصرفه.
بلی ملت ایران از فرط شکم سیری به گوشت قربونی نیازی نداره.
همه چی آرومه و ....
کشور ما که نیازمند نداره
همه در ثروت غرق شده ایم
تا دیروز با هواپیما گوشت میاوردید ..امروز میگید مردم ایران فقیر نیس
احتمالا همشو اونجا خوردن..
یعنی چی مقرون به صرفه نبود. شما فقط پول انتقالش رو می دید پول خرید رو قبلا حجاج ایرانی داده اند. لطفا گوش های ملت را دراز فرض نکنید.
خیلی عجیبه ! چطور گوشت منجمداز برزیل وسایرکشورها خریداری میشه وبه ایران وارد میشه اما برای انتقال گوشت حجاج که مجانی و بدون هزینه خرید هست برای انتقال به ایران مقرون به صرفه نیست ؟
خودمان بدبخت و بیچاره نداریم بهزیستی و کمیته امداد نداریم ملت ثروتمندی هستیم چرا باید گوشت قربانی صدقه به کشور مان بیاریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
این گوشت‌ها صدقه است و آیا ملت ایران آن‌قدر فقیر شده که می‌خواهید گوشت صدقه به آن‌ها بدهید؟!
جوک میگید؟وضعیت مردم رو نمیدونید چه خبره؟
فقط توجیه می کنند
عده‌ای مخالفت کردند که این گوشت‌ها صدقه است و آیا ملت ایران آن‌قدر فقیر شده که می‌خواهید گوشت صدقه به آن‌ها بدهید؟!
لطفاً تشویش اذهان نکنید. بله اینقدر تو مملکت فقیر داریم که این گوشت ها حتما سهم این هموطن ها میشه.
چرا مسئولین حرفهای بی ربط می زنن. چطور آوردن گوشت از برزیل به صرفه است. اما از عربستان به صرفه نیست ؟
کاش اینکار از قبل مدیریت می شد و این سرمایه عظیم به دست محرومان کشور می رسید
چطور خرید گوشت از برزیل که اونسر دنیاست و ارسال آن به ایران به صرفه است اما ارسال گوشت هایی که زائران پول آن را داده اند و در واقع رایگان هستند از عربستان که زیاد با ما فاصله ندارد به صرفه نیست؟!
آنها میتوانند به 27 کشور گوشت را ارسال کنند آنوقت ما نمی توانیم آن به کشور خودمان ارسال کنیم چقدر ما خوبیم
با عرض سلام ... متاسفانه همه این گ.سفندهای قربانی عربستان قبل مناسک حج قاچاق

از سوریا عراق وایران وارد می کند . تحقیق کنید
خدا را شکر کشور ما همه چی خوب است
سلام پس چگونه گوشت از اونور دنیا بررزیل و استرالیا حمل می کنن !!!!!!!!!!!!!!!!!! نه برادر مافیا اجازه نمیده
هزینه انتقال به کشورهای محروم به عهده ی کیست؟ مقرون به صرفه شد برای اونا؟!!!!!!!
این همه هزینه برای حج کردید ولی نتوانستید 86500 راس گوسفند قربانی شده (یعنی حداقل 2595000 کیلوگرم گوشت) را به ایران منقل کنید.
گوشت یخ زده از برزیل با هواپیما میارن بصرفه هستش ولی از عربستان تا ایران بصرفه نیست ؟؟؟
چطور وقتی گوسفند زنده رو از مناطق خیلی دورتر به کشور میارن مقرون به صرفه است
ولی گوشت مقرون به صرفه نیست
بفرمایید عرضه نداشتیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار