بازدید 10309

هشدار احمد توکلی در نامه‌ای به سران سه قوه

مصوبه اخیرتان ساختار مالی و قانونی کشور را ویران می کند
کد خبر: ۹۱۵۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰ 01 August 2019

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نامه هایی جداگانه به روسای قوای سه گانه مصوبه اخیر شورای هماهنگي اقتصادي سران قوا را عاملی بر افزایش تورم و تخريب و ویرانی ساختار مالي و قانوني كشور دانست.

به گزارش «تابناک»، متن این نامه بدین شرح است.

بسم الله الرحمن الرحيم

برادران ارجمند، رؤسای قوای سه گانه، آقايان روحاني، لاریجانی و رئیسی

سلام علكيم،

شوراي هماهنگي اقتصادي سران قواي سه‌گانه با هدف هماهنگ‌سازی سريعتر سه قوه براي اتخاذ تدابير مفيد براي حل مشكلات كشور تشكيل شده است. برخي تصميمات شورا از قوام منطقي و كارشناسي لازم برخوردار نيست، به نظر مي رسد اگر کار بدین منوال پیش برود، اين شورا در عمل به محملي براي تخريب ساختارهاي اقتصادي و مالي كشور از طريق دور زدن ساختارهاي قانوني تبديل میشود .

نمونه بارز اين تصميمات، مصوبه شوراي سران در مورد چگونگي پوشش كسري منابع سال 1398 است. براساس مصوبه شورا، منابع قابل حصول به 4 محل برداشت از صندوق توسعه، فروش اوراق استقراضي، فروش اموال، و برداشت از حساب ذخيره خلاصه شده است.

همچنين، اخبار ديگري مبني بر بررسي دريافت تنخواه 20 هزار ميليارد توماني، مازاد بر تنخواه مصوب قانون بودجه و موكول كردن بازپرداخت آن به زمان نامشخص پس از عادي شدن شرايط، و يا درخواست اجازه براي جابه‌جايي ارقام بودجه فراتر از اجازات قانوني مطرح است. در اين باب پرسش های آتی درخور توجه است:

  1. آيا سران محترم، راهكار ديگري غير از برداشت از ذخاير و استقراض و فروش اموال براي جبران كسري منابع به ذهنشان خطور نكرده است؟ آيا دستگاه عريض و طويل كارشناسي، راهكارهايي در مورد اخذ ماليات از بخش هاي غيرمولد، سوداگران زمین و مسکن و ارز و طلا، لغو معافيت هاي خاص و... پيش روي ايشان نگذاشته اند و يا گذاشته اند و چنين بي اعتنايي فاحشي صورت گرفته است؟ دليل اين بي اعتنايي چيست؟ گرچه بی اعتنایی به راه حل های اقتصاددانان از نحله های فکری مختلف و نهادهای پژوهشی متفاوت، به ویژه مرکز پژوهش های مجلس تازگی ندارد.
  2. آيا سران محترم، تصور كرده اند كه امسال بدترين سال تحريمي است و مجاز هستند بي توجه به مصالح آتی از ذخاير حياتي كشور، به فرض موجود بودن، استفاده كنند؟ این یک اشتباه استراتژیک و تاریخی است. با توجه به بهانه جویی های غير هسته اي غرب  و شرارت دشمنان، دوراندیشی اقتضاء دارد که احتمال ادامه تحریم ها را در میان مدت جدی بگیریم. آیا این حزم بکار رفته است؟ آيا قرار است دولت ها و مجالس آينده زمين سوخته تحويل بگيرند و كشور در تنگنا و اضطرار كامل مقابل تحريم هاي آتي قرار بگیرد؟ اين اضطرارسازي ها در شرايط كنوني و آتي با چه هدفي صورت ميگيرد؟
  3. آيا سران محترم به تاثيرات تورمي و ناپايداري مالي ناشي از تصميمات خود كه عملا مساوي چاپ پول است يا دريافت تنخواه با زمان بازپرداخت نامشخص واقف بوده و يا اينكه صرفا به دنبال روزمره­گی هستند به اين اميد كه شايد از اين ستون به آن ستون فرجي باشد؟ آيا كشورداريِ با اما و اگر مدبرانه است؟
  4. آيا سران محترم واقف هستند كه دريافت مجوزهايي مبني بر جابه جايي بي حد و حصر در ارقام بودجه، عملا به معني بلاوجه كردن حقوق اساسي مردم و نمايندگان در تصويب بودجه است؟ نتیجه رشد شدید بی انظباطی مالی و فساد موجود است.
  5. لایجه اصلاحیه یا متمم بودجه یک شوری است. سازوکار اولویت بخشیدن به یک لایحه نیز روشن است و وقت گیر نیست. چرا رؤسای محترم قوا بدون ضرورت نمایندگان مردم را از بررسی مهمترین تصمیمات قوه مجریه باز داشتند؟ رهبر انقلاب در رعایت قانون اساسی- با شناخت می گویم- جدی ترین سیاستمدار کشور است. اجازه ای که به شما داده اند، برای موارد ویژه است نه هر تصمیمی که با روشهای معمول هم عملی است.

نيازي به تذكر نيست كه صرف اجماعي بودن تصميمات اين شورا، از مسئوليت تك تك حاضران در آن، بويژه سران محترم سه قوه، در اتخاذ تصميمات مخرب عليه اقتصاد كشور، نمي كاهد و هركدام از اعضا، جمعا و منفردا بايد پاسخگوي بي تدبيري ها و تخريب ساختار مالي و قانوني كشور در شرايط جنگي از طريق چنين مصوباتي باشند.

احمد توکلی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

۰۹ /۰۵/  ۱۳۹۸

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # جهش تولید با مشارکت مردم # شب قدر # اعمال شب قدر # دعای روز نوزدهم رمضان