بازدید 9331

صدور حکم قضایی در برزیل درمورد کشتی‌های ایراتی

کد خبر: ۹۱۳۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰ 25 July 2019
دادگاهی در برزیل به شرکت نفت و گاز «پتروبراس» که پیشتر به علت رعایت تحریم‌های آمریکا از تأمین سوخت برای کشتی‌های ایران خودداری کرده بود دستور داده سوخت این کشتی‌ها را تأمین کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دادگاهی در برزیل به شرکت نفت و گاز «پتروبراس» که پیشتر به علت رعایت تحریم‌های آمریکا از تأمین سوخت برای کشتی‌های ایران خودداری کرده بود دستور عرضه سوخت به این کشتی‌ها را داده است.

منابع خبری امروز پنجشنبه گزارش داده‌اند این حکم روز۲۴ ژوئیه (دوم مردادماه) توسط رئیس دیوان عالی فدرال برزیل صادر شده است.

منابع خبری پیش از این گزارش داده بودند چند کشتی برزیلی هفته‌ها است به علت نداشتن سوخت قادر به بازگشت به ایران نیستند، زیرا شرکت دولتی نفت و گاز «پتروبراس» از فروش سوخت به آن‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا خودداری می‌کند.

خبرگزاری رویترز، ابتدا ۲۸ تیرماه گزارش داده بود شرکت پتروبراس از فروش سوخت به دو شرکت ایرانی حامل ذرت خودداری کرده و این دو شرکت دو ماه در بنادر برزیل معطل سوخت مانده‌اند.

اوپراتور بندر پاراناگوآ به رویترز گفته است کشتی‌های «باوند» و «ترمه» که حامل اوره و محصولات پتروشیمی مورد استفاده در کود شیمیایی بودند، دو ماه پیش وارد برزیل شدند. انتظار می‌رفت آن‌ها ذرت بارگیری کنند و به ایران بازگردند، اما سوخت کافی برای ادامه سفر نداشتند.

این خبرگزاری یک روز بعد (۲۹ تیرماه) گزارش داد دو کشتی فله‌بر دیگر ایران هم که با محموله «اوره» به برزیل آمده بودند گرفتار وضعیت مشابهی شده‌اند.

آمار‌های رهیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد کشتی‌ها مدل پاناماگذر (کشتی‌های قابل عبور از کانال پاناما) «دلربا» و «گنج» در نزدیکی بندر «ایمبیتوبا» در جنوب برزیل لنگر انداخته‌اند و قرار بود مسیر مشابه دو کشتی دیگر یعنی «باوند» و «ترمه» را که آن‌ها نیز مشکل سوخت‌گیری دارند، طی کنند.

این اتفاق در شرایطی رخ داده که مواد غذایی مشمول تحریم‌های آمریکا نیست و ایران یکی از بزرگ‌ترین خریداران محصولات کشاورزی برزیل است. ایران تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون تن ذرت برزیلی خریده است.

با این حال، این مبادلات تجاری معمولا با کشتی‌هایی که پرچم ایران را داشته باشند، انجام نمی‌شود. زمانی‌که کشتی ایرانی است، معمولا آن‌ها با سوخت کافی حرکت می‌کنند تا سوخت بازگشت را بدون سوخت‌گیری مجدد داشته باشند.

تامین‌کننده اصلی سوخت بانکر در برزیل، شرکت «ترنس‌پترو»، شعبه‌ای از «Petroleo Brasileiro» یا همان «پتروبراس» است. این شرکت تایید کرده بود که از فروش سوخت به کشتی‌های ایرانی به علت تحریم‌ها خودداری کرده است.

دولت ترامپ ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و تحریم‌های معلق‌شده به موجب این توافق را علیه ایران احیا کرد. این تحریم‌ها از مردادماه و آبان‌ماه سال گذشته اجرایی شده‌اند.

«لوکافراز»، وزیر تجارت خارجی برزیل روز گذشته (چهارشنبه) مدعی شد که سرگردانی کشتی‌های ایرانی در دریا و عدم تحویل نفت به آن‌ها هیچ تأثیری در روابط دوجانبه تجاری ایران و برزیل نخواهد گذاشت. او همچنین مدعی شد که عدم تحویل نفت به کشتی‌ها هیچ تأثیری هم روی صادرات برزیل به ایران نخواهد گذاشت. (جزئیات بیشتر)

ایران چهارشنبه هشدار داد درصورتی که برزیل اجازه ندهد که کشتی‌های ایرانی سرگردان در سواحل این کشور، سوخت‌گیری کنند، واردات از این کشور را متوقف خواهد کرد.

«سیدعلی صادقیان»، سفیر ایران در برزیل به مقامات برزیلی گفت: در صورتی‌که این کشور از سوخت‌گیری کشتی‌های ایران جلوگیری کند، ایران می‌تواند به راحتی تامین‌کنندگان جدید ذرت، سویا و گوشت بیابد. صادرات برزیل به ایران در سال حدود ۲ میلیارد دلار است که بیشتر آن را محصولاتی نظیر ذرت، گوشت و شکر تشکیل می‌دهد. ایران یک سوم ذرت صادراتی برزیل را می‌خرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان